Hej!
Jag har fått klart för mig att varken Arval, VW eller Kia tillämpar undermil dvs Du får ekonomisk justering om Du inte använder de mil Du uppskattade Du skulle köra när Du skrev på kontraktet.
Det är ibland svårt att uppskatta antalet mil. Modellen med både övermil och undermil känns som rimlig. Att bara ta ut övermil känns som ohederligt då det är lätt att missa och kan handla om ganska mycket pengar och effekterna är lätt att förbise då det är många viktigare frågor när man diskuterar bil kontraktet!
Vad tycker Du??
(Jag blev lurad av billeasingföretaget som av misstag fyllt i belopp för undermil men senare hävdat det var felskrivet. Jag trodde jag gick in i en modell där jag skulle få ca 9 kr vid undermil och betala ca 12 kr vid övermil.)
Privatleasing - taskiga villkor över/undermil
Moderator: Redaktion
Privatleasing - taskiga villkor över/undermil
Hälsningar
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Lars
MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Privatleasing - taskiga villkor över/undermil
Jag fick som sagt tillbaka pengar på undermil på en vw via vw finans. Det var deras standardkontrakt och löpte 2018-2021. 4.50 tillbaks för undermil och betala 9 kr.
Model Y LR AWD 2022
Gissar att du får hoppa av kontraktet om dom ändrat det i efterhand p.g.a. felskrivning?lem skrev: ↑16 mar 2025 11:45Hej!
Jag har fått klart för mig att varken Arval, VW eller Kia tillämpar undermil dvs Du får ekonomisk justering om Du inte använder de mil Du uppskattade Du skulle köra när Du skrev på kontraktet.
Det är ibland svårt att uppskatta antalet mil. Modellen med både övermil och undermil känns som rimlig. Att bara ta ut övermil känns som ohederligt då det är lätt att missa och kan handla om ganska mycket pengar och effekterna är lätt att förbise då det är många viktigare frågor när man diskuterar bil kontraktet!
Vad tycker Du??
(Jag blev lurad av billeasingföretaget som av misstag fyllt i belopp för undermil men senare hävdat det var felskrivet. Jag trodde jag gick in i en modell där jag skulle få ca 9 kr vid undermil och betala ca 12 kr vid övermil.)
Vad gäller endast övermil så är det väl ok om det framgår tydligt.
Jag har för övrigt en privatleasing via VW finans med 5 kr för undermil och 10kr för övermil.
Skoda tillämpar samma. 5kr tillbaka på undermil och 10kr att betala om man kör mer.backe skrev: ↑16 mar 2025 12:24Gissar att du får hoppa av kontraktet om dom ändrat det i efterhand p.g.a. felskrivning?lem skrev: ↑16 mar 2025 11:45Hej!
Vad tycker Du??
Vad gäller endast övermil så är det väl ok om det framgår tydligt.
Jag har för övrigt en privatleasing via VW finans med 5 kr för undermil och 10kr för övermil.
Leasingbolagen har ju mycket statistik då det är centralt för deras affärsmodell. Är det därmed rimligt att anta att den rörliga kostnaden (exkl. bränsle) är ungefär som kostnaden för över/undermil, dvs ca 8kr/mil? Tänker att det skall täcka marginalkostnaden för tex däck, värdeminskning, skador/olyckor/försäkring, slitage, service mm.
Och angående frågan
. Tycker inte det är ohederligt om det framgår tydligt vid köp att man inte får betalt för undermil, dock dåliga villkor.
Och angående frågan

M3 LR -20 vit/vit, 18”
På våra företagsbilar (operationell leasing) är ersättningen för undermilen begränsade till 500 mil
Har varit så på alla leasingavtal vi haft.
Största skillnaden är att kostnaden för övermil har dragit iväg. förut kunde man välja lägre total körsträcka och betala övermilen och det blev billigare. Detta har dock korrigerats numera.
Har varit så på alla leasingavtal vi haft.
Största skillnaden är att kostnaden för övermil har dragit iväg. förut kunde man välja lägre total körsträcka och betala övermilen och det blev billigare. Detta har dock korrigerats numera.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Borde handla om småpengar i sammanhanget. tex 1000 undermil = 9000kr på 3 år.lem skrev: ↑16 mar 2025 11:45Hej!
Vad tycker Du??
MY RWD Vit 2023