Min sambo har en Model 3 LR från 2022 som gått ca 5300 mil. Vi har varit väldigt nöjda med bilen som sådan och det känns väldigt smidigt och lätt med elbil. Dock börjar det skava lite med allt från den initiala räntan på finansieringen som rallat iväg, prissänkningar som förstör andrahandsvärdet mm.
Jag har kollat lite på blocket men det säger inte så mycket vad man faktiskt får för bilen. Kollar man på KVD, viköperdinbil mm. så får man inte mycket för den alls. Sanningen kanske ligger någonstans mitt emellan om man skulle sälja den privat?
Hur tänker ni andra framåt gällande detta? Det känns lite surt att kalkylen fått sig en riktig törn. Varken skyller eller gnäller åt någon, utan bara konstaterar faktum.
Jag antar jag mest vill diskutera läget och hålla någon i handen som kanske är mer påläst och har koll på läget .
Om ni gillar bilen så är det bästa alternativet att behålla den.
Ja det är väl säkert så. Nu kanske det är peak dipp när det kommer till priser när det är så mycket problem och skriverier?
Månadskostnaden ligger på ca 8000 kr när man räknar in allt. Dock har jag inte räknat med den extra värdeminskningen. Det är ganska saftigt även om det såklart är en dyr bil.
Varför ens fundera på att sälja en bil ni gillar och som fortfarande har nybilsgaranti kvar? Kom tillbaka efter 2026 eller 8000 mil. Om ni äger den privat alltså och den är finansierad med vanligt billån. Vem vet, kanske marknaden är lite mer stabiliserad då. Oklart dock
Ju längre du har bilen privat desto mindre intressant blir ju det där förväntade andrahandsvärdet, för att till slut bli helt ointressant.
Senast redigerad av Skyltspurtaren, redigerad totalt 1 gånger.
Skriverierna har inte påverkat andrahandspriserna.
Var jätte bra andrahandsvärden för 1 år sen och tillbaka. Hade en månadskostnad på Max 4000 på min 3:a då.
Begagnatpriserna kommer gå upp just nu har inte privatpersoner råd helt enkelt. Ökade bränslepriser kommer också sätta fart på begagnatpriserna.
Man kan glädja sig åt att nya elbilar blivit billigare annars behåll ett tag till
Första frågan är, vad är era alternativ? Ni behöver nog skaffa en ny bil, vilket också kommer kosta en slant. Sedan är det (nästan) alltid så, att man kommer tappa en hel del pengar när man köper en spillrans ny bil och är första ägare.
Att sälja via mellanhand är givetvis mycket mindre krävande, dock får manbetala för det genom prisavslag.
Försök sälja bilen privat, då får Du bättre pengar, även om det kan kräva extrajobb och stress för er. Jag gick den vägen när jag sålde vår Model S, som jag bara fick skambud för på bilhandlare. Kunde sälja bilen sedan privat till ett pris som både köparen och jag var nöjda med. Smidig och smärtfritt
Ju nyare bil desto större värdeminskning, så att sälja bilen och köpa nyare för att minska värdetappet fungerar inte. Priserna på elbilar har stabiliserat sig rätt bra nu och kanske t.o.m. går upp 2027 när bensinen blir mycket dyrare. Jag skulle nog behålla bilen länge så blir månandskostnaden mycket bättre.
Som sagt om ni är nöjda med bilen så behåll den.
Ni råkade antagligen köpa vid helt fel tid, 2022 rådde ju en riktig hype runt elbilar och alla höjde priserna rejält. Men ni fick åtminstone bonus...
Nu är det andra tider och priserna har normaliserats något, men priserna är fortfarande höga IMO.
Det är inte många år sen en ny mellanklassare kostade runt 300k ny, och sedan ca 150k beggad efter 3 år och 7-8000 mil.
Nu får man ge det dubbla minst, och dubbla lönen har man inte...
Att sälja nu när det stormar runt Musk och Tesla är nog inte så klokt, det lär blåsa över om några månader. Med det sagt kan det också bli värre, who knows...
Men återigen, jag hade iaf definitivt inte sålt nu, största värdetappet är ju gjort.
Min sambo har en Model 3 LR från 2022 som gått ca 5300 mil. Vi har varit väldigt nöjda med bilen som sådan och det känns väldigt smidigt och lätt med elbil. Dock börjar det skava lite med allt från den initiala räntan på finansieringen som rallat iväg, prissänkningar som förstör andrahandsvärdet mm.
Jag har kollat lite på blocket men det säger inte så mycket vad man faktiskt får för bilen. Kollar man på KVD, viköperdinbil mm. så får man inte mycket för den alls. Sanningen kanske ligger någonstans mitt emellan om man skulle sälja den privat?
Hur tänker ni andra framåt gällande detta? Det känns lite surt att kalkylen fått sig en riktig törn. Varken skyller eller gnäller åt någon, utan bara konstaterar faktum.
Jag antar jag mest vill diskutera läget och hålla någon i handen som kanske är mer påläst och har koll på läget .
Väl mött!
En person i min närhet sitter med samma funderingar just nu, personen har någon årsmodell nyare bil än Er men kör mer och hade nog egentligen gärna vilja sälja och köpa nytt eller nästan nytt. Tyvärr är begagnatpriserna inte vad de borde vara just nu, i vart fall inte om man inte byter in till något exklusivt med hög mellanskillnad.
Så råden Du får här är inte helt fel - har Ni inte vuxit ur bilen är nog finansiellt smartast att behålla den ytterligare en tid. Ni har ju batterigaranti och kan ju ändå simma relativt lugnt ännu ett bra tag, och värdeminskningen avta successivt varefter tiden går.
Personligen gillar jag inte alls Blocket men behöver Ni sälja kan väl ett alternativ vara att annonsera för någonstans mellan det bilfirmorna bjuder och ”lägst på Blocket” ?
Väl mött!
Jag sålde till Carla för nån vecka sedan. Fick bra för den.
Priserna lär inte öka….
Håller med. Läste lite ovan i tråden att någon trodde att priserna skulle öka.
Det är fel.
det kostar ca 10.000 kr i värdeminskning att ha en 3:a plus övriga kostnader.
Värdeminskningen faller såklart och en 3-4 år gammal kostar kanske 7-8.000 i månaden.
men då klickar andra kostnader in. Försäkring 1-2.000 månaden samt reparationer 1-2.000 i månaden.
Så kostnaden är för en trea ca 10-12 i månaden.
En Y kostar 12-20 att äga i månaden.
En S kostar 20-30.000 i månaden.
Min Y jag sålde i september har tappat ca 20-25.000 per månad sen dess. I och för sig har det varit lite extra kaos sen dess men ändå.
Det är rätt naivt att hoppas att priserna skall upp på äldre 3/Y.
Hoppas att ingen kalkylerar med det.
Det är fel.
Värdeminskningen faller såklart och en 3-4 år gammal kostar kanske 7-8.000 i månaden.
men då klickar andra kostnader in. Försäkring 1-2.000 månaden samt reparationer 1-2.000 i månaden.
Min Y jag sålde i september har tappat ca 20-25.000 per månad sen dess. I och för sig har det varit lite extra kaos sen dess men ändå.
Det talas sällan om dessa siffror för gemene man vad en ny bil kostar att äga (oavsett märke) men helt rätt. Man får hoppas det finns en medvetenhet kring dessa siffror när man kör en (ny) bil privat och speciellt nappar på något som nollränta.
Hur många hushåll sparar minst det dubbla av dessa kostnader för respektive inköpt ny bil? Jag får inte ihop det med tanke på inkomstnivåer i landet och vad saker och ting numera kostar.
Istället för att sälja och ta värdeminskningen på nuvarande plus att ni får värdeminskning på nästa bil, har ni nån möjlighet att extraamortera på lånet för att på så vis få ner räntekostnaden?
Om räntan är hög gör även mindre amorteringar skillnad. Det går att göra extraamortering när som helst utan kostnad på billån.
Det är fel.
Helt enig med ditt inlägg. Visst kan man absolut ha tur och ibland tajma toppar på tillgång och efterfrågan men generellt så är det som du sammanfattar. Det är nog inte alla som förstår detta så bra att du tar upp det. När jag skrev i detta forum för några år sedan att jag lägger mellan 25-30k per månad för mitt bilägande av min S så fick jag mothugg i hur det kunde vara möjligt, men så är det om man ska hänga med realistiskt i värdeminskningen. Sen planar det såklart ut någonstans men då är det underhåll som börjar kosta istället, precis som du skriver. Själv räknar jag med att behålla min bil och så småningom fixa så mycket som möjligt själv.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Helt enig med ditt inlägg. Visst kan man absolut ha tur och ibland tajma toppar på tillgång och efterfrågan men generellt så är det som du sammanfattar. Det är nog inte alla som förstår detta så bra att du tar upp det. När jag skrev i detta forum för några år sedan att jag lägger mellan 25-30k per månad för mitt bilägande av min S så fick jag mothugg i hur det kunde vara möjligt, men så är det om man ska hänga med realistiskt i värdeminskningen. Sen planar det såklart ut någonstans men då är det underhåll som börjar kosta istället, precis som du skriver. Själv räknar jag med att behålla min bil och så småningom fixa så mycket som möjligt själv.
Det som förbryllar mig är att så många väljer att köra splitternya dyra bilar med hög värdeminskning istället för ekonomisk frihet (lite provokativt sagt, jag vet). Kostnaderna blir ju helt andra om man räknar på lite äldre bilar - men av någon orsak intalar man sig att begagnade bilar "går sönder mest hela tiden". Räknar man ihop vad man sparar på att köra gammal bil jämfört med att köpa ny vart tredje år så blir det jättemycket pengar. Sen är det klart, en gammal Tesla är svårbedömd. Kör man gammal bil får det gärna vara japanskt
Tre exempel nedan:
1) Jag sålde en gammal bensinbil till en släkting för drygt 10000 kr. 5,5 år senare är den fortfarande värt drygt 10000 kr och har bara krävt några mindre reparationer.
2) Köpte min Leaf för 5,5 år sedan för 135000 kr. Nu är den värt 60000 kr - värdeminskning ca 1100 kr/mån. En del små reparationer har det varit (ca 2000-3000 kr/år). Inga dyra reparationer.
3) För att ta ett lite modernare exempel: Köper man en fem år gammal E-Niro eller Leaf E+ (ca 180 000 kr) och behåller de hela livstiden (anta 17 år) så blir värdeminskningen bara 1250 kr/mån. Inte så dumt.
Tyvärr är det ju ganska vanligt att saker går sönder på gamla bilar, t.ex. AC brukar typiskt paja så man får smälta i sommarvärmen och andra grejer man vill ha på vintern pajar på vintern. Sedan uppstår irriterande fel så den inte går genom besiktningen typ länkarmar och bussningar här och var, packningar som börjar läcka olja, bromsar som kärvar med mera!
Ingen stor grej om man har garage, verktyg och tid, men om man måste anlita en verkstad blir man typ lurad eller åtminstone förbannad nästan varje gång.
Jag har personligen ägt allt från flång nytt till 10-tkr bilar i 30 års tid för jag tycker det är roligt men "vanliga människor" kan jag förstå vill ha en bil som man kan lita på - 5 tkr mer i månaden är det värt för att slippa besväret. Man kan ju även bo i en sliten 2a i ett schabbigt område för att spara pengar på boende, men det är ju roligare att bo fräscht även om det kostar mycket mer.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Tyvärr är det ju ganska vanligt att saker går sönder på gamla bilar, t.ex. AC brukar typiskt paja så man får smälta i sommarvärmen och andra grejer man vill ha på vintern pajar på vintern. Sedan uppstår irriterande fel så den inte går genom besiktningen typ länkarmar och bussningar här och var, packningar som börjar läcka olja, bromsar som kärvar med mera!
Ingen stor grej om man har garage, verktyg och tid, men om man måste anlita en verkstad blir man typ lurad eller åtminstone förbannad nästan varje gång.
Jag har personligen ägt allt från flång nytt till 10-tkr bilar i 30 års tid för jag tycker det är roligt men "vanliga människor" kan jag förstå vill ha en bil som man kan lita på - 5 tkr mer i månaden är det värt för att slippa besväret. Man kan ju även bo i en sliten 2a i ett schabbigt område för att spara pengar på boende, men det är ju roligare att bo fräscht även om det kostar mycket mer.
Nu var det ju en speciell situation några år då man fick bonus och kunde sälja tom med vinst efter något år.
Men annars är min erfarenhet att det bästa varit att köpa en ca 3 år gammal bil på auktion till ett bra pris(inkl bra däck). Snygga till den själv för några hundringar. Sedan sälja efter något år. Har då kunnat få tillbaka pengarna, eller tom mer.
Går den sönder har man antingen garanti eller maskinskadeförsäkring som täcker.
Dvs man kan då köra en relativt ny bil "gratis", år efter år.
Det enda som krävs är att man är lite händig och följer med på auktioner, samt orkar byta regelbundet.
Nu var det ju en speciell situation några år då man fick bonus och kunde sälja tom med vinst efter något år.
Men annars är min erfarenhet att det bästa varit att köpa en ca 3 år gammal bil på auktion till ett bra pris(inkl bra däck). Snygga till den själv för några hundringar. Sedan sälja efter något år. Har då kunnat få tillbaka pengarna, eller tom mer.
Det enda som krävs är att man är lite händig och följer med på auktioner, samt orkar byta regelbundet.
Det där är bara skitsnack. Tesla är galet poppis som begbil. Bara titta på slutpriserna på valfri auktionssite. Du får inte en 3 år gammal Y för under 50% av nypriset oavsett hur risig den är, och det är främst just bilhandlare som budar där.
Det där är bara skitsnack. Tesla är galet poppis som begbil. Bara titta på slutpriserna på valfri auktionssite. Du får inte en 3 år gammal Y för under 50% av nypriset oavsett hur risig den är, och det är främst just bilhandlare som budar där.
Har du själv sålt din bil senaste tiden? Jag är nyfiken.
Vi pratar om M3 här.