
0 kr i service/reparationer
Moderator: Redaktion
0 kr i service/reparationer
Efter dryga 5000 körda mil med min MY kan jag summera 0 fel och 0 kr i service/reperationer. Har bara bytt torkarbladen, fixat några stenskott och fått montera tillbaka ett stänkskydd som lossnade i en snödriva. I jämförelse med tidigare nya bilar man haft och min BMW X1 är det stor skillnad till det positiva. Får hoppas det fortsätter så 

MY RWD Vit 2023
Re: 0 kr i service/reparationer
Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Re: 0 kr i service/reparationer
4400 mil utan nåt fel, originalvipern. Bränslekostnad 2,1kr per mil. Gäller bara att tänka på var man parkerar så att inte elons curse drabbar fordonet 
Ser bra ut i hjulhus och under plast efter 2 vintrar. Har funderud plast och extra rostskydd

Ser bra ut i hjulhus och under plast efter 2 vintrar. Har funderud plast och extra rostskydd
Re: 0 kr i service/reparationer
Vet inte vad du har för rostskydd, men Tesla tar bort sitt ansvar om man har lagt till extra rostskydd i efterhand, kan vara bra att veta.Har funderud plast och extra rostskydd
Re: 0 kr i service/reparationer
Känner till rostgarantin. Anser ändå att det är bättre med utökat rostskydd då vi tänkte ha bilen ett tag. Efter elons eskapader har man fått lite andra tankar men än så länge blir den kvar.
Re: 0 kr i service/reparationer
Tillverkarnas rostskyddsgaranti brukar ju vara 100% värdelös oavsett förvisso.
Re: 0 kr i service/reparationer
…och dessutom inte gälla om man själv rostskyddar. Egentligen är det en garanti på det galvaniska skyddet och gäller rost som uppstår under oskadad lack.
2år/5000mil låter ju fullt rimligt utan problem.
Hade du inte fri service på BMWn? Dom kanske inte kör med det längre?
Re: 0 kr i service/reparationer
Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.spacecoin skrev: ↑16 mar 2025 14:15Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Re: 0 kr i service/reparationer
Stänger du av regen när du gör hårda inbromsningar? Annars blir det inte tillräckligt för att "rensa" bromsarna va?manneson skrev: ↑16 mar 2025 18:48Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.spacecoin skrev: ↑16 mar 2025 14:15Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Re: 0 kr i service/reparationer
Nej, stampar man pedalen i botten i 150 blås så kommer bromsarna användas ordentligt oavsett bil och regen-setting.tesly skrev: ↑16 mar 2025 18:57Stänger du av regen när du gör hårda inbromsningar? Annars blir det inte tillräckligt för att "rensa" bromsarna va?manneson skrev: ↑16 mar 2025 18:48Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.spacecoin skrev: ↑16 mar 2025 14:15Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Men det brukar räcka från ca 110kmh, tex vid motorvägsavfart håller man fullt tills man verkligen måste stanna, då stämplar man. Det gör jag nog ett par ggr i veckan åtminstone.
Med det sagt behöver det oftast inte vara just pedalen i botten, man brukar kunna känna när bromsarna får jobba ordentligt.
Senast redigerad av manneson, redigerad totalt 1 gånger.
Re: 0 kr i service/reparationer
Du har ju sannolikt bytt bromsbelägg några gånger under alla dessa tiotusentals mil? När bromsokskolvarna trycks ut behöver man fylla på bromsvätska. När man sen byter belägg och trycker tillbaka kolvarna får i regel tömma lite. Kör du mycket och bromsar hårt spär du ut vätskan med jämna mellanrum genom påfyllningen. Om du sedan inte belastar dina bromsar hårt vid hög pemperatur så är det ingen fara med bromsvätskan ändå. Men kolla den skadar ju inte. Finns mätare på biltema.manneson skrev: ↑16 mar 2025 18:48Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.spacecoin skrev: ↑16 mar 2025 14:15Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Eller påstår du att hela grejen med att bromsvätska är hygroskopisk bara är en konspiration?
Re: 0 kr i service/reparationer
Har bytt belägg ett antal ggr yes, men aldrig behövt fylla på bromsvätska. Varför skulle du behöva tömma när du trycker tillbaka kolvarna? Det har aldrig varit ngt problem för mig varken när jag bytt på bil eller mc(brukar dock försöka undvika att kolvarna åker ut för mkt).Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:03Du har ju sannolikt bytt bromsbelägg några gånger under alla dessa tiotusentals mil? När bromsokskolvarna trycks ut behöver man fylla på bromsvätska. När man sen byter belägg och trycker tillbaka kolvarna får i regel tömma lite. Kör du mycket och bromsar hårt spär du ut vätskan med jämna mellanrum genom påfyllningen. Om du sedan inte belastar dina bromsar hårt vid hög pemperatur så är det ingen fara med bromsvätskan ändå. Men kolla den skadar ju inte. Finns mätare på biltema.manneson skrev: ↑16 mar 2025 18:48Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.spacecoin skrev: ↑16 mar 2025 14:15Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Eller påstår du att hela grejen med att bromsvätska är hygroskopisk bara är en konspiration?
Om besiktningen skulle anmärka på dålig bromsverkan så skulle jag överväga att lägga mer energi på bromsarna, men hittills har jag aldrig fått ngn anmärkning på det samt aldrig upplevt några problem med bromsverkan varken på väg eller bana.
Re: 0 kr i service/reparationer
När kolvarna går ut på grund av att beläggen slits blir volymen för bromsvätskan större. Kompencerar man det med att fylla på blir det för mycket när man sen trycker tillbaka kolvarna vi bromsbyte. Förutsatt att man använder hela beläggen tjocklek förstås.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:09Har bytt belägg ett antal ggr yes, men aldrig behövt fylla på bromsvätska. Varför skulle du behöva tömma när du trycker tillbaka kolvarna? Det har aldrig varit ngt problem för mig varken när jag bytt på bil eller mc(brukar dock försöka undvika att kolvarna åker ut).Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:03Du har ju sannolikt bytt bromsbelägg några gånger under alla dessa tiotusentals mil? När bromsokskolvarna trycks ut behöver man fylla på bromsvätska. När man sen byter belägg och trycker tillbaka kolvarna får i regel tömma lite. Kör du mycket och bromsar hårt spär du ut vätskan med jämna mellanrum genom påfyllningen. Om du sedan inte belastar dina bromsar hårt vid hög pemperatur så är det ingen fara med bromsvätskan ändå. Men kolla den skadar ju inte. Finns mätare på biltema.manneson skrev: ↑16 mar 2025 18:48Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.spacecoin skrev: ↑16 mar 2025 14:15Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Eller påstår du att hela grejen med att bromsvätska är hygroskopisk bara är en konspiration?
För övrigt är det någonstans runt 10000mil som jag normalt byter bromsbelägg. Jag uppskattar att jag har kört ca 150 000mil totalt sedan jag skaffade körkort och har aldrig låtit en verkstad byta bromsar.
En del har varit på bana med Porsche. Har inte själv upplevt kokande bromsar men sett det hända på banmöten.
Tror du inte på fenomenet har du en upplevelse kvar att uppleva. Spännande.
Re: 0 kr i service/reparationer
Ah jag fattar. Jag har som sagt aldrig fyllt på då jag inte noterat något behov, därav har det inte blivit för mkt heller.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:17När kolvarna går ut på grund av att beläggen slits blir volymen för bromsvätskan större. Kompencerar man det med att fylla på blir det för mycket när man sen trycker tillbaka kolvarna vi bromsbyte. Förutsatt att man använder hela beläggen tjocklek förstås.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:09Har bytt belägg ett antal ggr yes, men aldrig behövt fylla på bromsvätska. Varför skulle du behöva tömma när du trycker tillbaka kolvarna? Det har aldrig varit ngt problem för mig varken när jag bytt på bil eller mc(brukar dock försöka undvika att kolvarna åker ut).Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:03Du har ju sannolikt bytt bromsbelägg några gånger under alla dessa tiotusentals mil? När bromsokskolvarna trycks ut behöver man fylla på bromsvätska. När man sen byter belägg och trycker tillbaka kolvarna får i regel tömma lite. Kör du mycket och bromsar hårt spär du ut vätskan med jämna mellanrum genom påfyllningen. Om du sedan inte belastar dina bromsar hårt vid hög pemperatur så är det ingen fara med bromsvätskan ändå. Men kolla den skadar ju inte. Finns mätare på biltema.manneson skrev: ↑16 mar 2025 18:48Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.spacecoin skrev: ↑16 mar 2025 14:15Tips: Följ serviceplanen som finns i manualen. Speciellt rengöring och smörjning av bromsoken.
* Kontroll av bromsvätskans skick efter 4 år (byt vid behov)*.
* Byte av kupéluftfilter efter 2 år.
* Byte av HEPA-filter (x2) och kolfilter (x2) efter 3 år.
* Rengör och smörj bromsoken varje år eller efter 12 500 miles (20 000 km) i ett område där vägarna saltas på vintern.
* Rotera däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Eller påstår du att hela grejen med att bromsvätska är hygroskopisk bara är en konspiration?
För övrigt är det någonstans runt 10000mil som jag normalt byter bromsbelägg. Jag uppskattar att jag har kört ca 150 000mil totalt sedan jag skaffade körkort och har aldrig låtit en verkstad byta bromsar.
En del har varit på bana med Porsche. Har inte själv upplevt kokande bromsar men sett det hända på banmöten.
Tror du inte på fenomenet har du en upplevelse kvar att uppleva. Spännande.
Jag brukar dock byta såväl bil som mc långt innan 10k mil. Har nog aldrig kört samma fordon mer än 5000 mil.
Har heller aldrig bytt på verkstad. Bil kör jag inte på bana, däremot mc.
Gissar att bromsarna kokade av andra orsaker än dålig bromsvätska?

Re: 0 kr i service/reparationer
Har du aldrig kört en bil mer än 5000mil finns inget behov av att serva bromsar.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:25Ah jag fattar. Jag har som sagt aldrig fyllt på då jag inte noterat något behov, därav har det inte blivit för mkt heller.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:17När kolvarna går ut på grund av att beläggen slits blir volymen för bromsvätskan större. Kompencerar man det med att fylla på blir det för mycket när man sen trycker tillbaka kolvarna vi bromsbyte. Förutsatt att man använder hela beläggen tjocklek förstås.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:09Har bytt belägg ett antal ggr yes, men aldrig behövt fylla på bromsvätska. Varför skulle du behöva tömma när du trycker tillbaka kolvarna? Det har aldrig varit ngt problem för mig varken när jag bytt på bil eller mc(brukar dock försöka undvika att kolvarna åker ut).Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:03Du har ju sannolikt bytt bromsbelägg några gånger under alla dessa tiotusentals mil? När bromsokskolvarna trycks ut behöver man fylla på bromsvätska. När man sen byter belägg och trycker tillbaka kolvarna får i regel tömma lite. Kör du mycket och bromsar hårt spär du ut vätskan med jämna mellanrum genom påfyllningen. Om du sedan inte belastar dina bromsar hårt vid hög pemperatur så är det ingen fara med bromsvätskan ändå. Men kolla den skadar ju inte. Finns mätare på biltema.manneson skrev: ↑16 mar 2025 18:48
Aldrig rengjort/smörjt bromsar på någon bil på tiotusentals mil. Använd dom ordentligt(dvs bromsa hårt och ofta från hög hastighet) så behövs 0 service.
Aldrig bytt bromsvätska heller, varken på bilar eller motorcyklar.
Rotera däck gör man om/när man byter mellan vinter/sommardäck.
Kupefilter däremot, det byter jag ca vartannat år.
Eller påstår du att hela grejen med att bromsvätska är hygroskopisk bara är en konspiration?
För övrigt är det någonstans runt 10000mil som jag normalt byter bromsbelägg. Jag uppskattar att jag har kört ca 150 000mil totalt sedan jag skaffade körkort och har aldrig låtit en verkstad byta bromsar.
En del har varit på bana med Porsche. Har inte själv upplevt kokande bromsar men sett det hända på banmöten.
Tror du inte på fenomenet har du en upplevelse kvar att uppleva. Spännande.
Jag brukar dock byta såväl bil som mc långt innan 10k mil. Har nog aldrig kört samma fordon mer än 5000 mil.
Har heller aldrig bytt på verkstad. Bil kör jag inte på bana, däremot mc.
Gissar att bromsarna kokade av andra orsaker än dålig bromsvätska?![]()
Nej, det är bromsvätskan som gör att bromsar kokar. Benämningen syftar på att det är ju bromsvätskan som förångas.
Re: 0 kr i service/reparationer
Jag har kört 17000 mil på min Model Y -23 utan ha bytt något på bilen. Fick dock ett fel nyligen på motorhuvsensorn som jag kunde justera själv. Fortfarande inte betalat någon verkstad något i servicekostnader.
Själv har man bytt en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck. Blir snart ett kupefilter. Bromsvätska byter jag nog efter 4 år.
Får se hur länge bilen håller innan den börjar krångla något stort elektriskt.
Själv har man bytt en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck. Blir snart ett kupefilter. Bromsvätska byter jag nog efter 4 år.
Får se hur länge bilen håller innan den börjar krångla något stort elektriskt.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: 0 kr i service/reparationer
Grymt! En vanlig diesel eller bensinare hade kostat en rejäl slant motsvarande sträcka.Nogo skrev: ↑16 mar 2025 20:13Jag har kört 17000 mil på min Model Y -23 utan ha bytt något på bilen. Fick dock ett fel nyligen på motorhuvsensorn som jag kunde justera själv. Fortfarande inte betalat någon verkstad något i servicekostnader.
Själv har man bytt en uppsättning sommardäck och en uppsättning vinterdäck. Blir snart ett kupefilter. Bromsvätska byter jag nog efter 4 år.
Får se hur länge bilen håller innan den börjar krångla något stort elektriskt.
MY RWD Vit 2023
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4118
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: 0 kr i service/reparationer
Model 3 SR-19 (såld-22) 4500mil, 400kr kupefilter
Model 3 Performance-19 12000mil, 3500kr, batteri och några kupefilter och torkarblad. + ett däckbyte, originaldäcken räckte 9000mil
Model YLR-22 5800mil, 900kr, kupefilter och torkarblad
Model YP-22 (såld-23) 1500 mil. 0kr
Model S-23 2300 mil. 0kr
Model 3 Performance-19 12000mil, 3500kr, batteri och några kupefilter och torkarblad. + ett däckbyte, originaldäcken räckte 9000mil
Model YLR-22 5800mil, 900kr, kupefilter och torkarblad
Model YP-22 (såld-23) 1500 mil. 0kr
Model S-23 2300 mil. 0kr
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: 0 kr i service/reparationer
Jag har mest haft begagnade bilar, så även om jag bara kört dem 5000 mil så har de innan gått många tusen mil. Min nuvarande närmar sig tex 15k mil och snart är det dags för nya skivor.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:34Har du aldrig kört en bil mer än 5000mil finns inget behov av att serva bromsar.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:25Ah jag fattar. Jag har som sagt aldrig fyllt på då jag inte noterat något behov, därav har det inte blivit för mkt heller.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:17När kolvarna går ut på grund av att beläggen slits blir volymen för bromsvätskan större. Kompencerar man det med att fylla på blir det för mycket när man sen trycker tillbaka kolvarna vi bromsbyte. Förutsatt att man använder hela beläggen tjocklek förstås.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:09Har bytt belägg ett antal ggr yes, men aldrig behövt fylla på bromsvätska. Varför skulle du behöva tömma när du trycker tillbaka kolvarna? Det har aldrig varit ngt problem för mig varken när jag bytt på bil eller mc(brukar dock försöka undvika att kolvarna åker ut).Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:03
Du har ju sannolikt bytt bromsbelägg några gånger under alla dessa tiotusentals mil? När bromsokskolvarna trycks ut behöver man fylla på bromsvätska. När man sen byter belägg och trycker tillbaka kolvarna får i regel tömma lite. Kör du mycket och bromsar hårt spär du ut vätskan med jämna mellanrum genom påfyllningen. Om du sedan inte belastar dina bromsar hårt vid hög pemperatur så är det ingen fara med bromsvätskan ändå. Men kolla den skadar ju inte. Finns mätare på biltema.
Eller påstår du att hela grejen med att bromsvätska är hygroskopisk bara är en konspiration?
För övrigt är det någonstans runt 10000mil som jag normalt byter bromsbelägg. Jag uppskattar att jag har kört ca 150 000mil totalt sedan jag skaffade körkort och har aldrig låtit en verkstad byta bromsar.
En del har varit på bana med Porsche. Har inte själv upplevt kokande bromsar men sett det hända på banmöten.
Tror du inte på fenomenet har du en upplevelse kvar att uppleva. Spännande.
Jag brukar dock byta såväl bil som mc långt innan 10k mil. Har nog aldrig kört samma fordon mer än 5000 mil.
Har heller aldrig bytt på verkstad. Bil kör jag inte på bana, däremot mc.
Gissar att bromsarna kokade av andra orsaker än dålig bromsvätska?![]()
Nej, det är bromsvätskan som gör att bromsar kokar. Benämningen syftar på att det är ju bromsvätskan som förångas.
Jo jag vet att det är bromsvätskan som kokar, och att den då blir dålig.
Poängen var att den inte bara spontant börjar koka. Oavsett hur dålig den är så lär den inte börja koka av en hård inbromsning. Det krävs oftast riktigt riktigt hård körning för det, tex just bankörning.
Re: 0 kr i service/reparationer
Det är vattnet i bromsvätskan som förångas och bildar gasbubblor i bromssystemet.manneson skrev: ↑17 mar 2025 11:51Jag har mest haft begagnade bilar, så även om jag bara kört dem 5000 mil så har de innan gått många tusen mil. Min nuvarande närmar sig tex 15k mil och snart är det dags för nya skivor.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:34Har du aldrig kört en bil mer än 5000mil finns inget behov av att serva bromsar.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:25Ah jag fattar. Jag har som sagt aldrig fyllt på då jag inte noterat något behov, därav har det inte blivit för mkt heller.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:17När kolvarna går ut på grund av att beläggen slits blir volymen för bromsvätskan större. Kompencerar man det med att fylla på blir det för mycket när man sen trycker tillbaka kolvarna vi bromsbyte. Förutsatt att man använder hela beläggen tjocklek förstås.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:09
Har bytt belägg ett antal ggr yes, men aldrig behövt fylla på bromsvätska. Varför skulle du behöva tömma när du trycker tillbaka kolvarna? Det har aldrig varit ngt problem för mig varken när jag bytt på bil eller mc(brukar dock försöka undvika att kolvarna åker ut).
För övrigt är det någonstans runt 10000mil som jag normalt byter bromsbelägg. Jag uppskattar att jag har kört ca 150 000mil totalt sedan jag skaffade körkort och har aldrig låtit en verkstad byta bromsar.
En del har varit på bana med Porsche. Har inte själv upplevt kokande bromsar men sett det hända på banmöten.
Tror du inte på fenomenet har du en upplevelse kvar att uppleva. Spännande.
Jag brukar dock byta såväl bil som mc långt innan 10k mil. Har nog aldrig kört samma fordon mer än 5000 mil.
Har heller aldrig bytt på verkstad. Bil kör jag inte på bana, däremot mc.
Gissar att bromsarna kokade av andra orsaker än dålig bromsvätska?![]()
Nej, det är bromsvätskan som gör att bromsar kokar. Benämningen syftar på att det är ju bromsvätskan som förångas.
Jo jag vet att det är bromsvätskan som kokar, och att den då blir dålig.
Poängen var att den inte bara spontant börjar koka. Oavsett hur dålig den är så lär den inte börja koka av en hård inbromsning. Det krävs oftast riktigt riktigt hård körning för det, tex just bankörning.
Det hänger en del på körsätt också.
Re: 0 kr i service/reparationer
Mm men oavsett har det aldrig drabbat mig på tiotusentals mil och åtskilliga fordon, inkl bankörning. Som sagt.Fredrik j skrev: ↑17 mar 2025 12:24Det är vattnet i bromsvätskan som förångas och bildar gasbubblor i bromssystemet.manneson skrev: ↑17 mar 2025 11:51Jag har mest haft begagnade bilar, så även om jag bara kört dem 5000 mil så har de innan gått många tusen mil. Min nuvarande närmar sig tex 15k mil och snart är det dags för nya skivor.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:34Har du aldrig kört en bil mer än 5000mil finns inget behov av att serva bromsar.manneson skrev: ↑16 mar 2025 19:25Ah jag fattar. Jag har som sagt aldrig fyllt på då jag inte noterat något behov, därav har det inte blivit för mkt heller.Fredrik j skrev: ↑16 mar 2025 19:17
När kolvarna går ut på grund av att beläggen slits blir volymen för bromsvätskan större. Kompencerar man det med att fylla på blir det för mycket när man sen trycker tillbaka kolvarna vi bromsbyte. Förutsatt att man använder hela beläggen tjocklek förstås.
För övrigt är det någonstans runt 10000mil som jag normalt byter bromsbelägg. Jag uppskattar att jag har kört ca 150 000mil totalt sedan jag skaffade körkort och har aldrig låtit en verkstad byta bromsar.
En del har varit på bana med Porsche. Har inte själv upplevt kokande bromsar men sett det hända på banmöten.
Tror du inte på fenomenet har du en upplevelse kvar att uppleva. Spännande.
Jag brukar dock byta såväl bil som mc långt innan 10k mil. Har nog aldrig kört samma fordon mer än 5000 mil.
Har heller aldrig bytt på verkstad. Bil kör jag inte på bana, däremot mc.
Gissar att bromsarna kokade av andra orsaker än dålig bromsvätska?![]()
Nej, det är bromsvätskan som gör att bromsar kokar. Benämningen syftar på att det är ju bromsvätskan som förångas.
Jo jag vet att det är bromsvätskan som kokar, och att den då blir dålig.
Poängen var att den inte bara spontant börjar koka. Oavsett hur dålig den är så lär den inte börja koka av en hård inbromsning. Det krävs oftast riktigt riktigt hård körning för det, tex just bankörning.
Det hänger en del på körsätt också.
Min åsikt är återigen att bromsvätskan kan man skita i så länge man inte upplever några problem.
Re: 0 kr i service/reparationer
Kul! Känns som service/reperationskostnaden för en Tesla oftast är väldigt låg.Tellus skrev: ↑17 mar 2025 01:22Model 3 SR-19 (såld-22) 4500mil, 400kr kupefilter
Model 3 Performance-19 12000mil, 3500kr, batteri och några kupefilter och torkarblad. + ett däckbyte, originaldäcken räckte 9000mil
Model YLR-22 5800mil, 900kr, kupefilter och torkarblad
Model YP-22 (såld-23) 1500 mil. 0kr
Model S-23 2300 mil. 0kr
MY RWD Vit 2023
Re: 0 kr i service/reparationer
Vanliga är parkeringsskador och kantstötta fälgar. Där ligger Tesla klart över andra bilar av motsvarande standard.
Re: 0 kr i service/reparationer
Varför då menar du? Jag har inte ens en liten repa på min bil.
MY RWD Vit 2023
Re: 0 kr i service/reparationer
Tyskstuk på hjulen och risiga parkeringshjälpmedel.
Min bil är superbucklig.
