Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

Ingemar S skrev: 14 mar 2025 18:24
Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.

Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.

Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.

Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.

Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.
Användarvisningsbild
Luma
Teslaägare
Inlägg: 210
Blev medlem: 17 nov 2021 11:28

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Luma »

Luma skrev: 12 mar 2025 15:16
Trump fick cirka 77 miljoner röster i det senaste presidentvalet. Många av dom är hängivna supporters, men som kanske tidigare inte varit intresserade av att köpa en Tesla. Att Trump nu gör aktivt reklam för Tesla kan väcka ett intresse hos många. Köper bara en procent av Trumps väljare en ny Tesla är det 770 000 bilar.

Ps. Dom läser inte TCS.
Som väntat fick Trumps reklam för Tesla positiv effekt.
"Google searches for “buy a Tesla” hit a five-year high in the United States."
Sabbe
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av repulsiv »

Jordad skrev: 14 mar 2025 19:49
Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster.
varför ska du bryta ut en enskild del ?

En biltillverkare tillverkar BILAR, oavsett drivmedel, givetvis försöker dom tillverka dom det marknaden vill ha, dom tjänar bra på bensin/dieselmodeller, alltså tillverkas och säljs dessa.

Om toyota tillverkar 100 bensinbilar med bra vinst på varje elbil som går med förlust (det tror jag inte den gör, men som exempel), är dom på något sätt en sämre investering ? ett instabilare företag ?
Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust.
..Det råder det delade meningar om.
Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen.
:lol: :lol: :lol: :D :lol: :) :lol: :roll:
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 883
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Elof »

Luma skrev: 14 mar 2025 19:57
Luma skrev: 12 mar 2025 15:16
Trump fick cirka 77 miljoner röster i det senaste presidentvalet. Många av dom är hängivna supporters, men som kanske tidigare inte varit intresserade av att köpa en Tesla. Att Trump nu gör aktivt reklam för Tesla kan väcka ett intresse hos många. Köper bara en procent av Trumps väljare en ny Tesla är det 770 000 bilar.

Ps. Dom läser inte TCS.
Som väntat fick Trumps reklam för Tesla positiv effekt.
"Google searches for “buy a Tesla” hit a five-year high in the United States."
Låter onekligen som Trumpväljare, som måste googla för att ta reda på hur man köper en Tesla. :D
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8416
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Jordad skrev: 14 mar 2025 19:49
Ingemar S skrev: 14 mar 2025 18:24
Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.

Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.

Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.

Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.

Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.
Hej Jordad!

Jag håller med om första halvan av din analys, givet att du jämför Tesla med endast legacy-EU-tillverkare. Men nu är ju inte det hotet mot Tesla på ett bra tag ser det ut som. Det är BYD, Xiaomi, Geely et.c och de gör bilar med goda marginaler. Kanske för att de också bygger bilarna i låglönelandet utan arbetsrätt som dessutom har alla lokala underleverantörer. Men en hel del är definitivt execution.

Om vi håller oss till bilar är det fortfarande så att Tesla bara har 1.5 bilmodell och en CT som är en megaflopp. Hela lineupen är trött och lite "facelifts" vart 4:e år tror jag inte räcker när alla andra rullar på modeller hela tiden med ny batteriteknik och andra innovationer.

Har Tesla ens en USP inom elbilar? Vad är de ledande inom? Kanske programvara? Hur länge då?

Lägg till Elon som skjuter Tesla i båda fötterna just nu.

När det gäller AI, så är det mycket snack och lite verkstad, och de flesta tekniska bedömare verkar tro att Teslas tekniska lösning är långt ifrån att kunna deployas utan övervakning. Tesla är inte några år efter Waymo, de är snarare 3-7 år efter, och med marginella framsteg de senaste tre åren. De lägger dessutom en massa resurser på att få olika hårdvarugenerationer att funka samtidigt vilket är konsekvensen av att man säljer saker som man inte kan leverera. Så lär det fortsätta vara.

Om vi leker med tanken att Tesla knäcker någon slags nöt och kommer upp på funktionell paritet med Waymo, hur ska de då meningsfull tjäna pengar? De behöver depåer, fleet management osv. Det kommer dels att ta år att bygga upp och dels väl det vid det laget vara ett priskrig mellan människor, flera olika robotaxi-providers. Jag är skeptisk till att Tesla gör break-even på en RT-operation inom fem år. Jag blir förvånad om det händer överhuvud taget.

Att Tesla skulle ens vara med i matchen när det gäller robotar är verklighetsfrånvänt att jag inte orkar kommentera det djupare. Dels är robotics kanske en business i liten skala 2035, dels är det ett mjukvaruproblem som fortfarande är i labbet. Tesla har ingen reell investering i annat än demorobotar som de kan fjärrstyra och som det saknas en marknad för. Fjärrstyrda robotar är dels sällan humanioder och dels inte gjorda av billig plast.

Tänk vilken skön avkastning du hade haft om du sålt de där Teslaaktierna sent 2020 och köpt vad som helst annars (utom då en biltillverkare eftersom det är en kass business) . Tror du inte att 2020 var peak Tesla?
SwedishAdvocate
Inlägg: 7348
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Aktien TSLA

Inlägg av SwedishAdvocate »

Undrar ifall det här skulle kunna påverka aktiekursen…
Tesla is done in Germany: 94% say they won’t buy a Tesla car

Mar 14 2025 - 8:57 am PT

A survey of over 100,000 Germans revealed that 94% won’t buy a Tesla vehicle. It doesn’t bode well for the automaker, whose sales had already been falling off a cliff in the important European market. […

https://electrek.co/2025/03/14/tesla-is ... tesla-car/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Maetlarv
Inlägg: 75
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

Jordad skrev: 14 mar 2025 19:49
Ingemar S skrev: 14 mar 2025 18:24
Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.

Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.

Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.

Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.

Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.
Om företag hade kunnat leva på bra bruttomariginal så hade finansvärlden sett helt annorlunda ut. En normalbegåvad CFO kan fixa bra bruttomariginal. Problemet är att det är nettomarginalen som spelar roll. Tesla låg väl på 7,2% nettomeriginal 2024 om jag kommer ihåg rätt. Det är ganska exakt samma som medelvärdet 2024 för hela automotivebranschen.

Det vill säga Tesla är varken bättre eller sämre än andra biltillverkare.
Som startup med låga men kraftigt växande volymer kan man absolut hänvisa till bra bruttomariginaler som en signal till att god lönsamhet kan ligga i korten framöver. Problemet är ju att Tesla inte är någon startup längre och någon volymexplosion framöver är inte trolig.
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tomas L »

T4s skrev: 14 mar 2025 09:51
Maw skrev: 14 mar 2025 09:28
Finns det egentligen något skäl till att Tesla ska värderas efter ett högre p/e-tal än andra biltillverkare längre?
Den som klassar Tesla som biltillverkare har förlorat för länge sen.
De som klassar Tesla som något annat än en biltillverkare förlorar nu och tar stora risker framåt. I en undersökning i Tyskland där de tillfrågade 100.000 personer så var 94% negativt inställda till Tesla och angav att de inte kommer att köpa en Tesla. Jag gissar att inte så många av de övriga 6 procenten kommer att köpa Tesla. Detta trots att Tesla har en fabrik i Tyskland. Sparka Musk nu.
M3 LR AWD EAP 2021
Matte
Inlägg: 302
Blev medlem: 03 okt 2014 11:12

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Matte »

Läste i denna tråd
viewtopic.php?p=843202&sid=ed0130cf875b ... 7e#p843202
Att CT är pausad. Stämmer det så är det perfekt för aktiekursen! Då kan dom som pumpar aktien (medvetet (vilket är olagligt) och omedvetet) skylla på det när den inte levererar som den ska
backe
Inlägg: 2549
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Matte skrev: 16 mar 2025 17:12
Läste i denna tråd
viewtopic.php?p=843202&sid=ed0130cf875b ... 7e#p843202
Att CT är pausad. Stämmer det så är det perfekt för aktiekursen! Då kan dom som pumpar aktien (medvetet (vilket är olagligt) och omedvetet) skylla på det när den inte levererar som den ska
Levererade dåligt i 3-4 månader minst innan den blev stoppad, men det stoppar såklart inte pumparna att hävda det ändå.
backe
Inlägg: 2549
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Ny analys från Troy Teslike, nu har han justerat ner till < 1,7 miljoner levererade bilar.

Han förutspår också att 0% ränta ska återkomma runt 15 april.

Ingemar S
Inlägg: 33
Blev medlem: 31 dec 2021 17:13

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Ingemar S »

Har varit grymt imponerad av Tesla fram t.o.m lansering av MY. Men vad händer sedan ?
Lite lekande med blinker spakar…
Den nya MY är ju samma bil under huven som tidigare modell. Det som är märkbart bättre är buller dämpning, men det innebär ju bara att MY ny är lika bra som vilken av tyska konkurrenterna. Kommer bli tufft för bilbolaget Tesla - konkurrenten är ikapp.
Vad sedan diverse andra intressanta idéer kan ge är jag inte man att bedöma förutom att det ligger en bit fram och att klart flera springer på dessa bollar också. ( Inte som i elbilens uppstart)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Tomas L
Inlägg: 327
Blev medlem: 09 apr 2019 14:12

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tomas L »

Ingemar S skrev: 16 mar 2025 19:23
Har varit grymt imponerad av Tesla fram t.o.m lansering av MY. Men vad händer sedan ?
Lite lekande med blinker spakar…
Den nya MY är ju samma bil under huven som tidigare modell. Det som är märkbart bättre är buller dämpning, men det innebär ju bara att MY ny är lika bra som vilken av tyska konkurrenterna. Kommer bli tufft för bilbolaget Tesla - konkurrenten är ikapp.
Vad sedan diverse andra intressanta idéer kan ge är jag inte man att bedöma förutom att det ligger en bit fram och att klart flera springer på dessa bollar också. ( Inte som i elbilens uppstart)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ja, just att räckvidden inte blev uppgraderad var ett misstag. Jag tror att man antog att en uppgraderad Y skulle sälja ändå, men då räknade de inte med att Elon von Musks egna Autopilot skulle paja. Nu börjar konkurrenter hinna ikapp och t o m förbi, t ex så har Mercedes CLA en räckvidd på 79 mil. Så när Y väl får ett större batteri, så kanske den ”bara” kommer upp i samma räckvidd som konkurrenterna. Det är inte att vara ”ledande” inom elbilssegmentet. Dessutom:
M3 LR AWD EAP 2021
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 993
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 14 mar 2025 17:01
Freez skrev: 14 mar 2025 16:51
Maw skrev: 14 mar 2025 16:43
Freez skrev: 14 mar 2025 16:40
Den som bedömer tillväxtbolag med hjälp av p/e lär inte göra några bra aktieaffärer :lol: .
Nu pratar vi om Tesla, som krymper… ;)
Jo jag vet att det är många i detta forum som önskar det. Själv klev jag ur i slutet på januari och sitter och väntar på rätt tillfälle att kliva på tåget igen. Kursen var nere på 144 i april förra året så det kan finnas lite fallhöjd än.
Önskar? Det är ett faktum att Teslas bilförsäjlning har en svagt negativ trend de senaste typ 20 månaderna.
Ett bolag värderas utifrån vad man förväntas prestera i framtiden och uppenbarligen är det många som tror på Tesla med tanke på kursen. För egen del avvaktar jag till kursen ligger runt 180 innan jag är med igen (om den nu kommer ner dit). 144 i april 2024, 243 idag (+69%) det är en hygglig utveckling :) .
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Ja hade man en spåkula och tex köpte exakt vid 144 så hade man gjort en bra
affär nästan oavsett när man sålt under vintern…
Så kan man väl resonera kring nästan vilken aktie som helst som har
stora svängningar.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Jordad
Teslaägare
Inlägg: 1436
Blev medlem: 04 mar 2019 18:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Jordad »

spacecoin skrev: 15 mar 2025 10:28
Jordad skrev: 14 mar 2025 19:49
Ingemar S skrev: 14 mar 2025 18:24
Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.

Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.

Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.

Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.

Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.
Hej Jordad!

Jag håller med om första halvan av din analys, givet att du jämför Tesla med endast legacy-EU-tillverkare. Men nu är ju inte det hotet mot Tesla på ett bra tag ser det ut som. Det är BYD, Xiaomi, Geely et.c och de gör bilar med goda marginaler. Kanske för att de också bygger bilarna i låglönelandet utan arbetsrätt som dessutom har alla lokala underleverantörer. Men en hel del är definitivt execution.

Om vi håller oss till bilar är det fortfarande så att Tesla bara har 1.5 bilmodell och en CT som är en megaflopp. Hela lineupen är trött och lite "facelifts" vart 4:e år tror jag inte räcker när alla andra rullar på modeller hela tiden med ny batteriteknik och andra innovationer.

Har Tesla ens en USP inom elbilar? Vad är de ledande inom? Kanske programvara? Hur länge då?

Lägg till Elon som skjuter Tesla i båda fötterna just nu.

När det gäller AI, så är det mycket snack och lite verkstad, och de flesta tekniska bedömare verkar tro att Teslas tekniska lösning är långt ifrån att kunna deployas utan övervakning. Tesla är inte några år efter Waymo, de är snarare 3-7 år efter, och med marginella framsteg de senaste tre åren. De lägger dessutom en massa resurser på att få olika hårdvarugenerationer att funka samtidigt vilket är konsekvensen av att man säljer saker som man inte kan leverera. Så lär det fortsätta vara.

Om vi leker med tanken att Tesla knäcker någon slags nöt och kommer upp på funktionell paritet med Waymo, hur ska de då meningsfull tjäna pengar? De behöver depåer, fleet management osv. Det kommer dels att ta år att bygga upp och dels väl det vid det laget vara ett priskrig mellan människor, flera olika robotaxi-providers. Jag är skeptisk till att Tesla gör break-even på en RT-operation inom fem år. Jag blir förvånad om det händer överhuvud taget.

Att Tesla skulle ens vara med i matchen när det gäller robotar är verklighetsfrånvänt att jag inte orkar kommentera det djupare. Dels är robotics kanske en business i liten skala 2035, dels är det ett mjukvaruproblem som fortfarande är i labbet. Tesla har ingen reell investering i annat än demorobotar som de kan fjärrstyra och som det saknas en marknad för. Fjärrstyrda robotar är dels sällan humanioder och dels inte gjorda av billig plast.

Tänk vilken skön avkastning du hade haft om du sålt de där Teslaaktierna sent 2020 och köpt vad som helst annars (utom då en biltillverkare eftersom det är en kass business) . Tror du inte att 2020 var peak Tesla?
Svarar en gång men hinner inte fler gånger. Kinesiska tillverkare av elbilar har inte goda marginaler. Alla gör små eller stora förluster. De tre nämnda ovan gör vinst på bilar med förbränningsmotorer eller andra produkter. De specificerar inte elbilar eftersom de antagligen gör stora förluster. Den enda av de tre som är ärliga är Xiaomi och de går med förlust på elbilar. Man kan inte heller jämföra tex BYDs vinst med Teslas. BYD skjuter hela tiden upp betalningen till underleverantörer. Att säga att man bygger bilar med vinst är lätt när man inte betalar för komponenter. Med tanke på hur liten BYDs redovisade vinst är i kombination med att de ökar produktionen samtidigt som de ligger längre och längre efter med betalningarna så gör de troligen förlust även på bilar med förbränningsmotorer. Men det är normalt för ett företag som expanderar så snabbt som BYD gör. Frågan är bara om se lyckas hålla uppe takten eller om underleverantörerna bara ger upp till slut.

Megaflopp? Vad är det här för forum egentligen? Cybertruck säljer bättre än alla andra konkurrerande elpickups tillsammans. Tror man att mer än 50% av marknaden är dåligt så kan inget företag någonsin göra något som är bra. Helt absurd förvrängning av fakta.

Resten är tyvärr lika absurt. När det gäller AI och autonomi så man välja att tro på förvirrade tolkningar på ett forum som det här eller så kan man själv bara försöka bedöma data. Det är nog vettigare. Efter vad jag ser så gör Tesla något som är helt unikt. Jag skulle inte vara lika själsäker som ovanstående och komma med påståenden om årtal och annat. Ingen kan veta säkert. Inte ens de som befinner sig närmast att lösa problemen. Men det jag ser i realisation av ambitionerna med tex Optimus hand eller expansionen av FSD till två nya länder på kort tid där FSD presterar förvånansvärt bra.

Det som har varit mest imponerande för mig senaste tiden är Cybercab. Jag tänkte att autonomi skulle börja med konverterade vanliga bilar och långsamt under en 20 års period när konkurrensen blir hårdare så kommer fler och fler fordon som är utvecklade enbart för att vara robotaxis. Efter 20 år kanske vi skulle se den typen av extremt optimerade bilar som Cybercab är. Tesla har inte bara planerat den bilen i framtiden utan man börjar tillverka den redan i år. Helt sjukt egentligen.

Men alla bör göra sin egen bedömning. Man ska definitivt var försiktig med allt man läser, särskilt på det här forumet.

Om någon bryr sig om avkastningen på sina aktier så rekommenderar jag senaste videon med Cern Basher. Notera dock att han förutsätter att Tesla misslyckas rätt rejält med de produktionsplaner som Tesla presenterade under senaste rapporten tex.

När det gäller försäljning i närtid så ska man vara lika försiktig med sina slutsater. Att blint svälja all FUD som sann har visat sig vara fel strategi långsiktigt. Det enda vi vet säkert är att Tesla precis har uppdaterat Model Y och enligt Tesla själva så innebär det produktionsbortfall på flera veckor. Om flera betyder 3-4 veckor vilket är troligt så innebär det 75-100t lägre produktion i q1. Men mycket möjligt att det är 5 veckor med vilket ger 125t färre bilar. Majoriteten av produktionen sker då i slutet av kvartalet och Tesla tömde leveransapparaten innan kvartalet så försäljningen kommer vara ännu lägre. 150t ner jämfört med q4 är troligt så 350t sålda bilar. Allt över det är bra. Skulle det vara under 300t så är det dåligt. Produktionen i Kina verkar ligga före andra marknader och god chans för Tesla att iaf vara plus yoy där. Man bör även ha med sig att under nästa kvartal kommer nya modeller presenteras och det kommer skada försäljningen av nuvarande modeller under q2. Det finns massa rolig FUD och skriva om det med. Fritt fram om man vill bry sig eller inte.
Magre
Inlägg: 169
Blev medlem: 06 nov 2019 19:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Magre »

Megaflopp? Vad är det här för forum egentligen? Cybertruck säljer bättre än alla andra konkurrerande elpickups tillsammans. Tror man att mer än 50% av marknaden är dåligt så kan inget företag någonsin göra något som är bra. Helt absurd förvrängning av fakta.
Klart det är en flopp jmr. med förväntningarna, vad hände med allt skryt om 2 miljoner order?
Flera analytiker räknade med 250k Cybertrucks 2025, vad gjorde man 2024, 50.000?
Om någon bryr sig om avkastningen på sina aktier så rekommenderar jag senaste videon med Cern Basher.
Hmm, för Q1 2026 har han 10.000 Optimus "deployed", 50.000 robottaxis varav 20.000 Cybercabs.
Det är så dumt så klockorna stannar och blommorna vissnar. Det är större sannolikhet att tomten är på riktigt.
Maetlarv
Inlägg: 75
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

Jordad skrev: 18 mar 2025 17:20
spacecoin skrev: 15 mar 2025 10:28
Jordad skrev: 14 mar 2025 19:49
Ingemar S skrev: 14 mar 2025 18:24
Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.

Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.

Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.

Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.

Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.
Hej Jordad!

Jag håller med om första halvan av din analys, givet att du jämför Tesla med endast legacy-EU-tillverkare. Men nu är ju inte det hotet mot Tesla på ett bra tag ser det ut som. Det är BYD, Xiaomi, Geely et.c och de gör bilar med goda marginaler. Kanske för att de också bygger bilarna i låglönelandet utan arbetsrätt som dessutom har alla lokala underleverantörer. Men en hel del är definitivt execution.

Om vi håller oss till bilar är det fortfarande så att Tesla bara har 1.5 bilmodell och en CT som är en megaflopp. Hela lineupen är trött och lite "facelifts" vart 4:e år tror jag inte räcker när alla andra rullar på modeller hela tiden med ny batteriteknik och andra innovationer.

Har Tesla ens en USP inom elbilar? Vad är de ledande inom? Kanske programvara? Hur länge då?

Lägg till Elon som skjuter Tesla i båda fötterna just nu.

När det gäller AI, så är det mycket snack och lite verkstad, och de flesta tekniska bedömare verkar tro att Teslas tekniska lösning är långt ifrån att kunna deployas utan övervakning. Tesla är inte några år efter Waymo, de är snarare 3-7 år efter, och med marginella framsteg de senaste tre åren. De lägger dessutom en massa resurser på att få olika hårdvarugenerationer att funka samtidigt vilket är konsekvensen av att man säljer saker som man inte kan leverera. Så lär det fortsätta vara.

Om vi leker med tanken att Tesla knäcker någon slags nöt och kommer upp på funktionell paritet med Waymo, hur ska de då meningsfull tjäna pengar? De behöver depåer, fleet management osv. Det kommer dels att ta år att bygga upp och dels väl det vid det laget vara ett priskrig mellan människor, flera olika robotaxi-providers. Jag är skeptisk till att Tesla gör break-even på en RT-operation inom fem år. Jag blir förvånad om det händer överhuvud taget.

Att Tesla skulle ens vara med i matchen när det gäller robotar är verklighetsfrånvänt att jag inte orkar kommentera det djupare. Dels är robotics kanske en business i liten skala 2035, dels är det ett mjukvaruproblem som fortfarande är i labbet. Tesla har ingen reell investering i annat än demorobotar som de kan fjärrstyra och som det saknas en marknad för. Fjärrstyrda robotar är dels sällan humanioder och dels inte gjorda av billig plast.

Tänk vilken skön avkastning du hade haft om du sålt de där Teslaaktierna sent 2020 och köpt vad som helst annars (utom då en biltillverkare eftersom det är en kass business) . Tror du inte att 2020 var peak Tesla?
Svarar en gång men hinner inte fler gånger. Kinesiska tillverkare av elbilar har inte goda marginaler. Alla gör små eller stora förluster. De tre nämnda ovan gör vinst på bilar med förbränningsmotorer eller andra produkter. De specificerar inte elbilar eftersom de antagligen gör stora förluster. Den enda av de tre som är ärliga är Xiaomi och de går med förlust på elbilar. Man kan inte heller jämföra tex BYDs vinst med Teslas. BYD skjuter hela tiden upp betalningen till underleverantörer. Att säga att man bygger bilar med vinst är lätt när man inte betalar för komponenter. Med tanke på hur liten BYDs redovisade vinst är i kombination med att de ökar produktionen samtidigt som de ligger längre och längre efter med betalningarna så gör de troligen förlust även på bilar med förbränningsmotorer. Men det är normalt för ett företag som expanderar så snabbt som BYD gör. Frågan är bara om se lyckas hålla uppe takten eller om underleverantörerna bara ger upp till slut.

Megaflopp? Vad är det här för forum egentligen? Cybertruck säljer bättre än alla andra konkurrerande elpickups tillsammans. Tror man att mer än 50% av marknaden är dåligt så kan inget företag någonsin göra något som är bra. Helt absurd förvrängning av fakta.

Resten är tyvärr lika absurt. När det gäller AI och autonomi så man välja att tro på förvirrade tolkningar på ett forum som det här eller så kan man själv bara försöka bedöma data. Det är nog vettigare. Efter vad jag ser så gör Tesla något som är helt unikt. Jag skulle inte vara lika själsäker som ovanstående och komma med påståenden om årtal och annat. Ingen kan veta säkert. Inte ens de som befinner sig närmast att lösa problemen. Men det jag ser i realisation av ambitionerna med tex Optimus hand eller expansionen av FSD till två nya länder på kort tid där FSD presterar förvånansvärt bra.

Det som har varit mest imponerande för mig senaste tiden är Cybercab. Jag tänkte att autonomi skulle börja med konverterade vanliga bilar och långsamt under en 20 års period när konkurrensen blir hårdare så kommer fler och fler fordon som är utvecklade enbart för att vara robotaxis. Efter 20 år kanske vi skulle se den typen av extremt optimerade bilar som Cybercab är. Tesla har inte bara planerat den bilen i framtiden utan man börjar tillverka den redan i år. Helt sjukt egentligen.

Men alla bör göra sin egen bedömning. Man ska definitivt var försiktig med allt man läser, särskilt på det här forumet.

Om någon bryr sig om avkastningen på sina aktier så rekommenderar jag senaste videon med Cern Basher. Notera dock att han förutsätter att Tesla misslyckas rätt rejält med de produktionsplaner som Tesla presenterade under senaste rapporten tex.

När det gäller försäljning i närtid så ska man vara lika försiktig med sina slutsater. Att blint svälja all FUD som sann har visat sig vara fel strategi långsiktigt. Det enda vi vet säkert är att Tesla precis har uppdaterat Model Y och enligt Tesla själva så innebär det produktionsbortfall på flera veckor. Om flera betyder 3-4 veckor vilket är troligt så innebär det 75-100t lägre produktion i q1. Men mycket möjligt att det är 5 veckor med vilket ger 125t färre bilar. Majoriteten av produktionen sker då i slutet av kvartalet och Tesla tömde leveransapparaten innan kvartalet så försäljningen kommer vara ännu lägre. 150t ner jämfört med q4 är troligt så 350t sålda bilar. Allt över det är bra. Skulle det vara under 300t så är det dåligt. Produktionen i Kina verkar ligga före andra marknader och god chans för Tesla att iaf vara plus yoy där. Man bör även ha med sig att under nästa kvartal kommer nya modeller presenteras och det kommer skada försäljningen av nuvarande modeller under q2. Det finns massa rolig FUD och skriva om det med. Fritt fram om man vill bry sig eller inte.
Vill rätta ett litet faktafel i ditt inlägg bara. Du skriver att BYD gör vinst pga att de är sena med att betala sina leverantörer. Det är inte korrekt då sena betalningar inte påverkar vinsten. Kostnaden bokförs ändå och dras så att säga av från vinsten oavsett om den är betald eller ej.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 993
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Freez »

Maetlarv skrev: 18 mar 2025 20:50
Jordad skrev: 18 mar 2025 17:20
spacecoin skrev: 15 mar 2025 10:28
Jordad skrev: 14 mar 2025 19:49
Ingemar S skrev: 14 mar 2025 18:24
Musk var en bra VD de första 10 åren. Att kunna snacka till sig investerare och driva en stenhård linje internt. Bra jobb.
Men nu är elbil en pryl väldigt många tillverkar.Dags för en slipad ”vanlig” VD. Skull kunna lyfta Tesla vidare.
Med Musk blir det bara utförsbacke nu, han har tappat det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.

Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.

Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.

Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.

Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.
Hej Jordad!

Jag håller med om första halvan av din analys, givet att du jämför Tesla med endast legacy-EU-tillverkare. Men nu är ju inte det hotet mot Tesla på ett bra tag ser det ut som. Det är BYD, Xiaomi, Geely et.c och de gör bilar med goda marginaler. Kanske för att de också bygger bilarna i låglönelandet utan arbetsrätt som dessutom har alla lokala underleverantörer. Men en hel del är definitivt execution.

Om vi håller oss till bilar är det fortfarande så att Tesla bara har 1.5 bilmodell och en CT som är en megaflopp. Hela lineupen är trött och lite "facelifts" vart 4:e år tror jag inte räcker när alla andra rullar på modeller hela tiden med ny batteriteknik och andra innovationer.

Har Tesla ens en USP inom elbilar? Vad är de ledande inom? Kanske programvara? Hur länge då?

Lägg till Elon som skjuter Tesla i båda fötterna just nu.

När det gäller AI, så är det mycket snack och lite verkstad, och de flesta tekniska bedömare verkar tro att Teslas tekniska lösning är långt ifrån att kunna deployas utan övervakning. Tesla är inte några år efter Waymo, de är snarare 3-7 år efter, och med marginella framsteg de senaste tre åren. De lägger dessutom en massa resurser på att få olika hårdvarugenerationer att funka samtidigt vilket är konsekvensen av att man säljer saker som man inte kan leverera. Så lär det fortsätta vara.

Om vi leker med tanken att Tesla knäcker någon slags nöt och kommer upp på funktionell paritet med Waymo, hur ska de då meningsfull tjäna pengar? De behöver depåer, fleet management osv. Det kommer dels att ta år att bygga upp och dels väl det vid det laget vara ett priskrig mellan människor, flera olika robotaxi-providers. Jag är skeptisk till att Tesla gör break-even på en RT-operation inom fem år. Jag blir förvånad om det händer överhuvud taget.

Att Tesla skulle ens vara med i matchen när det gäller robotar är verklighetsfrånvänt att jag inte orkar kommentera det djupare. Dels är robotics kanske en business i liten skala 2035, dels är det ett mjukvaruproblem som fortfarande är i labbet. Tesla har ingen reell investering i annat än demorobotar som de kan fjärrstyra och som det saknas en marknad för. Fjärrstyrda robotar är dels sällan humanioder och dels inte gjorda av billig plast.

Tänk vilken skön avkastning du hade haft om du sålt de där Teslaaktierna sent 2020 och köpt vad som helst annars (utom då en biltillverkare eftersom det är en kass business) . Tror du inte att 2020 var peak Tesla?
Svarar en gång men hinner inte fler gånger. Kinesiska tillverkare av elbilar har inte goda marginaler. Alla gör små eller stora förluster. De tre nämnda ovan gör vinst på bilar med förbränningsmotorer eller andra produkter. De specificerar inte elbilar eftersom de antagligen gör stora förluster. Den enda av de tre som är ärliga är Xiaomi och de går med förlust på elbilar. Man kan inte heller jämföra tex BYDs vinst med Teslas. BYD skjuter hela tiden upp betalningen till underleverantörer. Att säga att man bygger bilar med vinst är lätt när man inte betalar för komponenter. Med tanke på hur liten BYDs redovisade vinst är i kombination med att de ökar produktionen samtidigt som de ligger längre och längre efter med betalningarna så gör de troligen förlust även på bilar med förbränningsmotorer. Men det är normalt för ett företag som expanderar så snabbt som BYD gör. Frågan är bara om se lyckas hålla uppe takten eller om underleverantörerna bara ger upp till slut.

Megaflopp? Vad är det här för forum egentligen? Cybertruck säljer bättre än alla andra konkurrerande elpickups tillsammans. Tror man att mer än 50% av marknaden är dåligt så kan inget företag någonsin göra något som är bra. Helt absurd förvrängning av fakta.

Resten är tyvärr lika absurt. När det gäller AI och autonomi så man välja att tro på förvirrade tolkningar på ett forum som det här eller så kan man själv bara försöka bedöma data. Det är nog vettigare. Efter vad jag ser så gör Tesla något som är helt unikt. Jag skulle inte vara lika själsäker som ovanstående och komma med påståenden om årtal och annat. Ingen kan veta säkert. Inte ens de som befinner sig närmast att lösa problemen. Men det jag ser i realisation av ambitionerna med tex Optimus hand eller expansionen av FSD till två nya länder på kort tid där FSD presterar förvånansvärt bra.

Det som har varit mest imponerande för mig senaste tiden är Cybercab. Jag tänkte att autonomi skulle börja med konverterade vanliga bilar och långsamt under en 20 års period när konkurrensen blir hårdare så kommer fler och fler fordon som är utvecklade enbart för att vara robotaxis. Efter 20 år kanske vi skulle se den typen av extremt optimerade bilar som Cybercab är. Tesla har inte bara planerat den bilen i framtiden utan man börjar tillverka den redan i år. Helt sjukt egentligen.

Men alla bör göra sin egen bedömning. Man ska definitivt var försiktig med allt man läser, särskilt på det här forumet.

Om någon bryr sig om avkastningen på sina aktier så rekommenderar jag senaste videon med Cern Basher. Notera dock att han förutsätter att Tesla misslyckas rätt rejält med de produktionsplaner som Tesla presenterade under senaste rapporten tex.

När det gäller försäljning i närtid så ska man vara lika försiktig med sina slutsater. Att blint svälja all FUD som sann har visat sig vara fel strategi långsiktigt. Det enda vi vet säkert är att Tesla precis har uppdaterat Model Y och enligt Tesla själva så innebär det produktionsbortfall på flera veckor. Om flera betyder 3-4 veckor vilket är troligt så innebär det 75-100t lägre produktion i q1. Men mycket möjligt att det är 5 veckor med vilket ger 125t färre bilar. Majoriteten av produktionen sker då i slutet av kvartalet och Tesla tömde leveransapparaten innan kvartalet så försäljningen kommer vara ännu lägre. 150t ner jämfört med q4 är troligt så 350t sålda bilar. Allt över det är bra. Skulle det vara under 300t så är det dåligt. Produktionen i Kina verkar ligga före andra marknader och god chans för Tesla att iaf vara plus yoy där. Man bör även ha med sig att under nästa kvartal kommer nya modeller presenteras och det kommer skada försäljningen av nuvarande modeller under q2. Det finns massa rolig FUD och skriva om det med. Fritt fram om man vill bry sig eller inte.
Vill rätta ett litet faktafel i ditt inlägg bara. Du skriver att BYD gör vinst pga att de är sena med att betala sina leverantörer. Det är inte korrekt då sena betalningar inte påverkar vinsten. Kostnaden bokförs ändå och dras så att säga av från vinsten oavsett om den är betald eller ej.
Hur kan du veta? Kina följer inte internationella redovisnings regler IFRS.
MY RWD Vit 2023
Sabbe
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Senast redigerad av Sabbe, redigerad totalt 1 gånger.
Maetlarv
Inlägg: 75
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

Freez skrev: 18 mar 2025 21:03
Maetlarv skrev: 18 mar 2025 20:50
Jordad skrev: 18 mar 2025 17:20
spacecoin skrev: 15 mar 2025 10:28
Jordad skrev: 14 mar 2025 19:49

Nej en elbil är inte bara en pryl. Det finns idag hundratals elbilstillverkare men bara en av de tillverkarna gör meningsfull vinst och det är Tesla. Majoriteten av andra elbilstillverkare gör knappt ens bruttovinst. I regel har de katastrofala förluster. Tesla har haft bra bruttomarginal under nästan hela sin existens.Det har varit tydligt att Tesla är ett potentiellt lönsamt bolag även under perioder när de gjort förlust. Jämför du Teslas historiska siffror med någon annan elbilstillverkare så framstår de som omöjliga, något ingen kan uppnå och trots det har Tesla skötts så exemplariskt. Det är Elon Musks förtjänst. Notera att Tesla åstadkom det även under perioder när kwh-priset var 2-300 dollar. Inte 50-100 som det är idag.

Att andra VDs inte ens lyckas skapa vettiga bruttomarginaler nu med massa tillgängliga underleverantörer och så billiga celler så indikerar det att antingen är alla andra VDs kompletta idioter som borde avsättas med en gång eller så är Elon Musk ett unikum som man bör vara oerhört rädd om.

Sedan har Tesla varit all in AI sedan 2018 när alla tillverkade bilar utrustades med egenutvecklade inferenschip för självkörning. Mjukvaran har tagit tid att utveckla. Många investerare tror att Tesla kan vara nära lanseringen. Tesla säger att de ska lansera i juni. De säger att redan haft intern testnätverk med anställda. De har i dagarna slopat säkerhetsbilen som körde efter robotaxis under testverksamheten vid Giga Austin. Kanske lyckas de.

Ska man värdera Tesls så är AI ofrånkomligt idag. Enklaste sättet att räkna på potentiellt värde är att se varje inferenschip som en lönearbetare. Teslas framtida vinst är arbetarnas snittlön gånger antal arbetare. Säg 20t dollar per år i lön efter omkostnader i snitt. Tesla har redan tillverkat 7 miljoner lönearbetare och Teslas långsiktiga plan är att öka tillverkningstakten med ca 1000% per år. Skulle Tesla lyckas med sin plan så köper du Tesla för 1-2 gånger vinsten 2030. Alltså pe 1.

Jag köpte majoriteten av mina Teslaaktier 2019 och betalade 3 gånger vinsten 5 år bort. Pe 3 var galet billigt men genomför Tesls sin plan så är aktien ännu billigare idag.
Hej Jordad!

Jag håller med om första halvan av din analys, givet att du jämför Tesla med endast legacy-EU-tillverkare. Men nu är ju inte det hotet mot Tesla på ett bra tag ser det ut som. Det är BYD, Xiaomi, Geely et.c och de gör bilar med goda marginaler. Kanske för att de också bygger bilarna i låglönelandet utan arbetsrätt som dessutom har alla lokala underleverantörer. Men en hel del är definitivt execution.

Om vi håller oss till bilar är det fortfarande så att Tesla bara har 1.5 bilmodell och en CT som är en megaflopp. Hela lineupen är trött och lite "facelifts" vart 4:e år tror jag inte räcker när alla andra rullar på modeller hela tiden med ny batteriteknik och andra innovationer.

Har Tesla ens en USP inom elbilar? Vad är de ledande inom? Kanske programvara? Hur länge då?

Lägg till Elon som skjuter Tesla i båda fötterna just nu.

När det gäller AI, så är det mycket snack och lite verkstad, och de flesta tekniska bedömare verkar tro att Teslas tekniska lösning är långt ifrån att kunna deployas utan övervakning. Tesla är inte några år efter Waymo, de är snarare 3-7 år efter, och med marginella framsteg de senaste tre åren. De lägger dessutom en massa resurser på att få olika hårdvarugenerationer att funka samtidigt vilket är konsekvensen av att man säljer saker som man inte kan leverera. Så lär det fortsätta vara.

Om vi leker med tanken att Tesla knäcker någon slags nöt och kommer upp på funktionell paritet med Waymo, hur ska de då meningsfull tjäna pengar? De behöver depåer, fleet management osv. Det kommer dels att ta år att bygga upp och dels väl det vid det laget vara ett priskrig mellan människor, flera olika robotaxi-providers. Jag är skeptisk till att Tesla gör break-even på en RT-operation inom fem år. Jag blir förvånad om det händer överhuvud taget.

Att Tesla skulle ens vara med i matchen när det gäller robotar är verklighetsfrånvänt att jag inte orkar kommentera det djupare. Dels är robotics kanske en business i liten skala 2035, dels är det ett mjukvaruproblem som fortfarande är i labbet. Tesla har ingen reell investering i annat än demorobotar som de kan fjärrstyra och som det saknas en marknad för. Fjärrstyrda robotar är dels sällan humanioder och dels inte gjorda av billig plast.

Tänk vilken skön avkastning du hade haft om du sålt de där Teslaaktierna sent 2020 och köpt vad som helst annars (utom då en biltillverkare eftersom det är en kass business) . Tror du inte att 2020 var peak Tesla?
Svarar en gång men hinner inte fler gånger. Kinesiska tillverkare av elbilar har inte goda marginaler. Alla gör små eller stora förluster. De tre nämnda ovan gör vinst på bilar med förbränningsmotorer eller andra produkter. De specificerar inte elbilar eftersom de antagligen gör stora förluster. Den enda av de tre som är ärliga är Xiaomi och de går med förlust på elbilar. Man kan inte heller jämföra tex BYDs vinst med Teslas. BYD skjuter hela tiden upp betalningen till underleverantörer. Att säga att man bygger bilar med vinst är lätt när man inte betalar för komponenter. Med tanke på hur liten BYDs redovisade vinst är i kombination med att de ökar produktionen samtidigt som de ligger längre och längre efter med betalningarna så gör de troligen förlust även på bilar med förbränningsmotorer. Men det är normalt för ett företag som expanderar så snabbt som BYD gör. Frågan är bara om se lyckas hålla uppe takten eller om underleverantörerna bara ger upp till slut.

Megaflopp? Vad är det här för forum egentligen? Cybertruck säljer bättre än alla andra konkurrerande elpickups tillsammans. Tror man att mer än 50% av marknaden är dåligt så kan inget företag någonsin göra något som är bra. Helt absurd förvrängning av fakta.

Resten är tyvärr lika absurt. När det gäller AI och autonomi så man välja att tro på förvirrade tolkningar på ett forum som det här eller så kan man själv bara försöka bedöma data. Det är nog vettigare. Efter vad jag ser så gör Tesla något som är helt unikt. Jag skulle inte vara lika själsäker som ovanstående och komma med påståenden om årtal och annat. Ingen kan veta säkert. Inte ens de som befinner sig närmast att lösa problemen. Men det jag ser i realisation av ambitionerna med tex Optimus hand eller expansionen av FSD till två nya länder på kort tid där FSD presterar förvånansvärt bra.

Det som har varit mest imponerande för mig senaste tiden är Cybercab. Jag tänkte att autonomi skulle börja med konverterade vanliga bilar och långsamt under en 20 års period när konkurrensen blir hårdare så kommer fler och fler fordon som är utvecklade enbart för att vara robotaxis. Efter 20 år kanske vi skulle se den typen av extremt optimerade bilar som Cybercab är. Tesla har inte bara planerat den bilen i framtiden utan man börjar tillverka den redan i år. Helt sjukt egentligen.

Men alla bör göra sin egen bedömning. Man ska definitivt var försiktig med allt man läser, särskilt på det här forumet.

Om någon bryr sig om avkastningen på sina aktier så rekommenderar jag senaste videon med Cern Basher. Notera dock att han förutsätter att Tesla misslyckas rätt rejält med de produktionsplaner som Tesla presenterade under senaste rapporten tex.

När det gäller försäljning i närtid så ska man vara lika försiktig med sina slutsater. Att blint svälja all FUD som sann har visat sig vara fel strategi långsiktigt. Det enda vi vet säkert är att Tesla precis har uppdaterat Model Y och enligt Tesla själva så innebär det produktionsbortfall på flera veckor. Om flera betyder 3-4 veckor vilket är troligt så innebär det 75-100t lägre produktion i q1. Men mycket möjligt att det är 5 veckor med vilket ger 125t färre bilar. Majoriteten av produktionen sker då i slutet av kvartalet och Tesla tömde leveransapparaten innan kvartalet så försäljningen kommer vara ännu lägre. 150t ner jämfört med q4 är troligt så 350t sålda bilar. Allt över det är bra. Skulle det vara under 300t så är det dåligt. Produktionen i Kina verkar ligga före andra marknader och god chans för Tesla att iaf vara plus yoy där. Man bör även ha med sig att under nästa kvartal kommer nya modeller presenteras och det kommer skada försäljningen av nuvarande modeller under q2. Det finns massa rolig FUD och skriva om det med. Fritt fram om man vill bry sig eller inte.
Vill rätta ett litet faktafel i ditt inlägg bara. Du skriver att BYD gör vinst pga att de är sena med att betala sina leverantörer. Det är inte korrekt då sena betalningar inte påverkar vinsten. Kostnaden bokförs ändå och dras så att säga av från vinsten oavsett om den är betald eller ej.
Hur kan du veta? Kina följer inte internationella redovisnings regler IFRS.
Nog för att det finns skillnader i redovisningsprinciper och generellt tror jag nog att kinesiska företag kan ha en del tricks för sig men att kostnader inte skulle bokföras för att de inte är betalda är uppenbart helt orimligt. Warren Buffet har ju för övrigt varit storägare i BYD vilket garanterat inte hade hänt om de hade svindlerier för sig i den storleksklassen.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19929
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Bjelke »

Sabbe skrev: 18 mar 2025 22:23
.
Dom har alltså fått ett första OK på att bedriva taxiverksamhet och inget mer
i nuläget vad jag förstår iaf.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sabbe
Inlägg: 1572
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Teslasemitruck
Inlägg: 405
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslasemitruck »

Rullar på i Kina. Antar att det går bra i US då Launch Edition säljs och mycket snack. Varierad försäljning i EU.
IMG_1354.jpeg
Skriv svar