Hjälp med förvärmning av batteri
Moderator: Redaktion
-
Hjälp med förvärmning av batteri
Eftersom det inte finns någon manuell förvärmning, finns det något knep någon vet för att förvärma batteriet med dessa förutsättningar?
Bilen har ca 12% soc.
Ej tillgång till hemmaladdare (på resande fot).
Kommer snabbladda nästan direkt vid avfärd.
Förra gången i denna situation provade jag att lägga in rutt till SuC i bilen samt ställa in schema för förvärmning, men den förvämde ändå inte batteriet (kanske pga låg soc) och jag var tvungen att ladda med 43kw..
Tips och tankar mottages tacksamt.
Bilen har ca 12% soc.
Förra gången i denna situation provade jag att lägga in rutt till SuC i bilen samt ställa in schema för förvärmning, men den förvämde ändå inte batteriet (kanske pga låg soc) och jag var tvungen att ladda med 43kw..
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Hjälp med förvärmning av batteri
Om du menar förvärming av batteri inför SuC, innan avfärd?
Nä, inget trick. Men vid avfärd så startar den ju, men som bekant hinner det inte hända så mycket om du bara har några minuters körning till SuC.
Dock värms ju batteriet när du väl är på SuC, både av laddningen och av bilen själv, så total tid lär inte bli alltför dålig.
Tricket är ju ofta att ladda innan du parkerar för natten, då batteriet förmodligen är varmare av andra anledningar också.
Nä, inget trick. Men vid avfärd så startar den ju, men som bekant hinner det inte hända så mycket om du bara har några minuters körning till SuC.
Dock värms ju batteriet när du väl är på SuC, både av laddningen och av bilen själv, så total tid lär inte bli alltför dålig.
Tricket är ju ofta att ladda innan du parkerar för natten, då batteriet förmodligen är varmare av andra anledningar också.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
-
Har gjort det två gånger nu och även om den förvärmer under laddning blir tiden långt över det dubbla..nogren skrev: ↑18 mar 2025 21:33Om du menar förvärming av batteri inför SuC, innan avfärd?
Har tyvärr inte möjlighet att ladda innan parkering eller under natten (tidspress).
Förstår inte hur svårt det kan vara att lägga till en knapp för manuell förvärmning.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Hade nog inte gått ändå pga låg soc.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑18 mar 2025 21:36Har gjort det två gånger nu och även om den förvärmer under laddning blir tiden långt över det dubbla..nogren skrev: ↑18 mar 2025 21:33Om du menar förvärming av batteri inför SuC, innan avfärd?
Har tyvärr inte möjlighet att ladda innan parkering eller under natten (tidspress).
Förstår inte hur svårt det kan vara att lägga till en knapp för manuell förvärmning.
Däremot bra idé att man ska lägga in rutt och sen planera avfärd. Skicka in till tesla
- kenjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kent 76750
SEXY buttons. Dock vet jag inte hur den hanterar så låg Soc. Men maila dem och fråga.
Jag har mailat dem om att kunna slå på uppvärmningen även om man inte är i bilen.
Jag har mailat dem om att kunna slå på uppvärmningen även om man inte är i bilen.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Du kan slå på förvärmningen och sedan camp mode. Då fortsätter förvärmningen fast du inte sitter i bilen.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
Polestar hos kusinens Farfar
TM 3 LR 2021-2024
Hmhm pratar du verkligen om batteriförvärmning nu? Jag använder camp mode specifikt för att den inte aktiverar batterivärmning.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det går förvärma med låg SOC.
Dock verkar bilen stänga av förvärmningen när man kliver ur (i vart fall med låg SOC) så det hjälper inte TS. Måste sitta i bilen för att det ska värma batteriet. (Testat senast för en månad sedan, gick in och tog en kaffe på en mack o h då stängde bilen av förkonditioneringen.)
I Plaid kan man köra dragstrip mode som är aktivt i tre timmar även parkerad utan förare i.
Det har hjälp mig flera ggr. Men alla har ju inte den möjligheten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
Sista desperata knepet jag kan tänka på nu är att lägga in rutt till SuC och sen starta bilen från appen, ska prova nästa gång.
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Tipset är helt enkelt att ladda innan man parkerar.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑18 mar 2025 21:29Eftersom det inte finns någon manuell förvärmning, finns det något knep någon vet för att förvärma batteriet med dessa förutsättningar?
Bilen har ca 12% soc.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Ja
Läs inlägget jag svarade på.
Om du slår på batteri förvärmning med S3XY buttons och sedan slår på campmode så komme värmningen fortsätta om du lämnar bilen.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
Är det verkligen helt omöjligt att hitta en destinationsladdare?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑18 mar 2025 21:29Eftersom det inte finns någon manuell förvärmning, finns det något knep någon vet för att förvärma batteriet med dessa förutsättningar?
Bilen har ca 12% soc.
MY RWD Vit 2023
Tack för förtydligandet!

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Det går inte att starta förvärmningen via appen för S3XY?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Är det en fråga eller ett påstående?
Jag startar förvärmning av batteriet i S3XY appen och slår sedan på campmode. Då fortsätter bilen att värma batteriet när jag lämnar bilen.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
Frågetecken brukar indikera att det är en fråga.Holve skrev: ↑20 mar 2025 22:54Är det en fråga eller ett påstående?
Jag startar förvärmning av batteriet i S3XY appen och slår sedan på campmode. Då fortsätter bilen att värma batteriet när jag lämnar bilen.
I och med att ingen skrivet huruvida man använder appen eller knapparna är det dessutom en relativt logisk fråga. Jag tänker att det är stor skillnad på om man måste gå ut till bilen och trycka på en knapp eller kan sköta det via appen.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
För att prata med commander så måste appen vara inom bluetooth avstånd.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
Och commandern är eventuellt inte strömförsörjd när man inte sitter i bilen sedan de uppdaterade så att ingen USB mm har ström när man lämnat sätet?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag vet inte, bilen fortsätter med förvärmning iallafall
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024
Ok, jag tänkte just på att styra commandern på håll. Jag undrar om inte strömförsörjningen till commandern tar från 12V usb-bussen i en sån kabelhärva-skarv som gör OBD-uttaget?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Ja den tar 12v från obd dongeln.
Vore bra om man kunde komma åt den när man inte var vid bilen.
Vore bra om man kunde komma åt den när man inte var vid bilen.
TM 3 LR 2024-
TM 3 LR 2021-2024
TM 3 LR 2021-2024