Hur göra med DNB restvärdesfinans när 3 år har gått?

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Hur göra med DNB restvärdesfinans när 3 år har gått?

Inlägg av spacemoose »

Har en model 3 privat som finansierades med DNB 3år med restvärde.
3år har snart gått och jag har nu fått ett förslag på att förlänga lånet. De vill då att resterande lån ska återbetalas på 3år.
Räntan hos DNB är 6% fn.
Betalar idag ca 5200 kr/mån. Efter förlängning så går månadskostnaden upp till ca 9000 kr. :lol:

Har börjat sondera vilka möjligheter man har. Vad är smartast att göra i detta fallet och framförallt vilka alternativ har jag?

Det är visserligen klokt att beta av lånet i en snabbare takt, men samtidigt är månadsutgiften något högre än planerat och hade velat få ner den något. Gärna även räntan om det är möjligt.

Går att förlänga, men hur villiga är DNB att öka antalet år som resten ska avbetalas på?
Det går naturligtvis att sälja bilen, men i rådande läge så gör man troligen en förlust och bilen som sådan är jag nöjd med samt behöver. Frugan som kör den.
Är inte intresserad att lösa billånet med ett blancolån då räntan inte längre är avdragsgill. (Detta året visserligen till 50%, men sedan 0%)
Är inte intresserad att finansiera med utökat bolån.

Går det att refinansiera billånet på något sätt för att få till bättre villkor? Man får kanske trycka in 20% i så fall, men det är ju en möjlighet. Då avbetalar man lite på billånet samtidigt som man förhoppningsvis får bättre räntevillkor.

Ni som redan varit här. Hur gjorde ni? :D
Model 3 SR+ Refresh 2021 samt Model Y Performance 2024.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Re: Hur göra med DNB restvärdesfinans när 3 år har gått?

Inlägg av T4s »

Du vill få ner månadskostnaden.

Kontakta dem och förhandla om en längre återbetalningstid (t.ex. 5–6 år) för att sänka månadsbetalningen. Hänvisa till din betalningshistorik och behovet av en lägre kostnad. Gå in med en liten men symbolisk extra amortering om det behövs.
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Inget går upp mot en betald Tesla!
Användarvisningsbild
Sarlacc
Teslaägare

Inlägg av Sarlacc »

Var i samma sits.
Fick erbjudande från DNB med en återbetalning på 5år.

Jämförde andra banker men DNB hade bäst erbjudande. Allt bara fortsatte att löpa på fast med en högre ränta då rabatten från Tesla togs bort. Har ett svagt minne att en engångsavgift på några hundralappar tillkom. Jag gjorde detta i dec 2024.
Tesla Model 3 -21
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

Min ränta hos DNB ligger på 4,4 %.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inlägg av spacemoose »

Varit i kontakt med DNB nu. De kunde sträcka sig till en total återbetalningstid på 4 år. ;)
Ränta 6,40%. Blir drygt 7000kr/mån istället.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
SIR N
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sren49192

Inlägg av SIR N »

Finns det några fördelar med att ta lånet på bara tre år? Är det bara för att det är "default" när man ansöker som så många kör på tre år? Det bäddar ju för knepigheter om man vill förlänga. Om man tar på längre tid men vill förkorta så kan man ju alltid amortera kraftigt men det omvända är svårare.

Själv tog jag mitt på fem år vilket var det längsta med restskuld. Sen amorterar jag extra varje månad. Brukar ta hälften av det som är kvar på lönekontot dagen innan nya lönen kommer, andra halvan går till sparande. Har nu ca 175.000 kvar i skuld efter drygt två år och räknar med att kunna lösa in lånet om ca ett år.
Model 3 SR+ 2019 | Model 3 LR 2023
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

Ja, det finns massor av fördelar.

För bilhandlaren. Och banken.

Dom flesta kan inte betala av i den takt du gjort utan har ofta drygt 50 % kvar efter tre år. Då kan det verka, cashflow mässigt, bättre att bara betala handpenning på en ny bil och byta in den gamla än att lösa lånet på den gamla. Och vips har man sålt en bil till :-)
Användarvisningsbild
spacemoose
Teslaägare

Inlägg av spacemoose »

Vet man med sig om att man kommer att byta bil efter 3 år så är det väll en lämplig längd.
Exakt varför jag valde just 3 år när det begav sig kommer jag faktiskt inte ihåg, men det var också första och enda billån jag har tagit med restvärde. :roll: Det var säkert ett bra erbjudande just då.
Men jag håller med dig. Det är som bäddat för problem om man plötsligt får för sig att göra på något annat sätt än vad man har tänkt sig från början. Nästa gång jag köper en privat bil så blir det nog ett med längre löptid.
Model S 90D 2016 - såld.
Användarvisningsbild
Skyltspurtaren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/thomas36594

Inlägg av Skyltspurtaren »

Är i samma situation själv, men först om ett år då jag satte ett restvärde efter fem år. En fördel beroende på hur man ser det är ju att månadsbeloppet ofta blir lägre med ett restvärde då handpenningen som man la in påverkar under en kortare tid. Men oavsett så finns ju ingen magi, alla pengarna ska in till banken förr eller senare :-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag satte hela 7 års löptid på lånet, helt utan restskuld. Då vet man förutsättningarna tänkte jag. Sen har jag betalat av i högre takt ändå och nu efter 3 år är det bara 225k kvar att betala så månadskostnaden är tämligen hanterbar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har nyligen lagt om mitt lån på Plaiden och fick då räntan hos DNB satt till 5,45 % med avbetalning över 6 år, utan restskuld.

Jag kommer öka mina inbetalningar när det är möjligt så jag räknar med att jag kommer bli klar snabbare än så.

Enligt samtalet med DNB så var detta standardräntan för Tesla-lånen för de som förlängde sina befintliga lån.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar