3år har snart gått och jag har nu fått ett förslag på att förlänga lånet. De vill då att resterande lån ska återbetalas på 3år.
Räntan hos DNB är 6% fn.
Betalar idag ca 5200 kr/mån. Efter förlängning så går månadskostnaden upp till ca 9000 kr.

Har börjat sondera vilka möjligheter man har. Vad är smartast att göra i detta fallet och framförallt vilka alternativ har jag?
Det är visserligen klokt att beta av lånet i en snabbare takt, men samtidigt är månadsutgiften något högre än planerat och hade velat få ner den något. Gärna även räntan om det är möjligt.
Går att förlänga, men hur villiga är DNB att öka antalet år som resten ska avbetalas på?
Det går naturligtvis att sälja bilen, men i rådande läge så gör man troligen en förlust och bilen som sådan är jag nöjd med samt behöver. Frugan som kör den.
Är inte intresserad att lösa billånet med ett blancolån då räntan inte längre är avdragsgill. (Detta året visserligen till 50%, men sedan 0%)
Är inte intresserad att finansiera med utökat bolån.
Går det att refinansiera billånet på något sätt för att få till bättre villkor? Man får kanske trycka in 20% i så fall, men det är ju en möjlighet. Då avbetalar man lite på billånet samtidigt som man förhoppningsvis får bättre räntevillkor.
Ni som redan varit här. Hur gjorde ni?