Min kurvassistans har bromsat på rak väg många ggr sen den kom. Inga förbättringar avseende 1-2 väg heller. Otroligt ryckigt beteende numera.ANLI skrev: ↑08 mar 2025 21:48Kurvassistenten saktar nu in bilen på rak väg.
Max hastighet ändras utan att skyltad hastighet ändrats.
Utvecklingen går framåt.....
Är det någon idé att trycka på bilen och skicka feedback när bilen nästan stannat på raksträckan?
Men bara enstaka torrtorkningar när det är ljust och klart väder.
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Senaste version 2025.2
Tesla MYLR -23
Finns det någon som granskar uppdateringarna i detalj, görs det verkligen så frekventa justeringar i koden för autopilot som folk tror? Det ändrade beteendet mellan versionerna kan väl lika väl vara typ en cache som blir nollställd vid uppdateringen eller ändrade väderförhållande?
Att trycka på bilen gör endast en markering i bilens loggar med tid och datum, ingenting rapporteras. Meningen är att om man rapporterar problem på något annat sätt, typ genom serviceförfrågan, så kan man hänvisa till den markeringen vilket gör det möjligt för teknikerna att återfinna loggar om problemet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Enligt SC så skickas någon form av information till Tesla centralt, men SC har ingen insikt i vad som skickas eller när det skickas.renes skrev: ↑10 mar 2025 10:21Att trycka på bilen gör endast en markering i bilens loggar med tid och datum, ingenting rapporteras. Meningen är att om man rapporterar problem på något annat sätt, typ genom serviceförfrågan, så kan man hänvisa till den markeringen vilket gör det möjligt för teknikerna att återfinna loggar om problemet.
Jag hänvisade till att jag skickat feedback genom att trycka på bilsymbolen när SC ville veta exakt när jag hade problem, men det kunde de alltså inte se.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Bra fråga. För min del har farthållaren fungerat fint sedan jag köpte bilen för ett år sedan. En del skriver i tråden att de har problem med farthållaren så då ville jag rapportera mina positiva upplevelser för att påvisa att det även finns sådana. Nu är ju dessa upplevelser svåra att jämföra eftersom så många parametrar skiljer sig åt såsom vägar, vädret, hastighet m.m. Men finns det klagomål är det även bra med positiva rapporter tänker jag. I vart fall så länge det inte blir tjatigt.AKarlsson skrev: ↑10 mar 2025 10:19Finns det någon som granskar uppdateringarna i detalj, görs det verkligen så frekventa justeringar i koden för autopilot som folk tror? Det ändrade beteendet mellan versionerna kan väl lika väl vara typ en cache som blir nollställd vid uppdateringen eller ändrade väderförhållande?
Model Y LR AWD -24
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Låter som du har imma framför kamerorna.AAKEE skrev: ↑28 feb 2025 15:03Körde ett par timmar motorväg/lansväg med senaste 2.6.
Inledningsvis var det dimma och bilen drog konstant ned farten ”reducerad hastighet pga dålig sikt” trots att sikten lätt var betydligt längre än bilen ens tittar efter andra bilar (>500m).
Efter några mil var det strålande solsken och bilen fortsatte dra ned farten pga dålig sikt.
Bilen själv försöker torka bort dimman med torkarna - det går såklart inte.
När man torkar rutan och solen låg i framsektorn (typ dagtid köra söderut) så drar bilen ned hastigheten med samma ”dålig sikt…”
Slutade med att farthållaren var på men jag gasade själv i princip hela tiden. Åka 80 på 110-väg och gasa/bromsa som ett jojjo är inte aktuellt.
Utvecklingen må gå framåt för autopiloten men för mig som enskild förare blir det sämre och sämre hela tiden.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Tesla ska prova totka rent rutan. Imma är det inte, det är kollat många ggr men kanske trafikfilm eller ngtJaegaern skrev: ↑13 mar 2025 19:31Låter som du har imma framför kamerorna.AAKEE skrev: ↑28 feb 2025 15:03Körde ett par timmar motorväg/lansväg med senaste 2.6.
Inledningsvis var det dimma och bilen drog konstant ned farten ”reducerad hastighet pga dålig sikt” trots att sikten lätt var betydligt längre än bilen ens tittar efter andra bilar (>500m).
Efter några mil var det strålande solsken och bilen fortsatte dra ned farten pga dålig sikt.
När man torkar rutan och solen låg i framsektorn (typ dagtid köra söderut) så drar bilen ned hastigheten med samma ”dålig sikt…”
Slutade med att farthållaren var på men jag gasade själv i princip hela tiden. Åka 80 på 110-väg och gasa/bromsa som ett jojjo är inte aktuellt.
Utvecklingen må gå framåt för autopiloten men för mig som enskild förare blir det sämre och sämre hela tiden.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Aah okej. Ja men liknande symptom då iaf.AAKEE skrev: ↑13 mar 2025 21:36Tesla ska prova totka rent rutan. Imma är det inte, det är kollat många ggr men kanske trafikfilm eller ngtJaegaern skrev: ↑13 mar 2025 19:31Låter som du har imma framför kamerorna.AAKEE skrev: ↑28 feb 2025 15:03Körde ett par timmar motorväg/lansväg med senaste 2.6.
Hoppas det blir bättre!
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Vi får hoppas, men alla stegvisa försämringar har kommit misstänkt nära i tid med nya uppdateringar.Jaegaern skrev: ↑14 mar 2025 08:49Aah okej. Ja men liknande symptom då iaf.AAKEE skrev: ↑13 mar 2025 21:36Tesla ska prova totka rent rutan. Imma är det inte, det är kollat många ggr men kanske trafikfilm eller ngtJaegaern skrev: ↑13 mar 2025 19:31Låter som du har imma framför kamerorna.AAKEE skrev: ↑28 feb 2025 15:03Körde ett par timmar motorväg/lansväg med senaste 2.6.
Hoppas det blir bättre!
Kamerabilden från frontkameran är generellt rättså bra om man sparar och tittar på den. Ingen imma, inte suddig etc.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Se till så att de torkar rent rutan inne i kamerahuset också. Ordentligt.AAKEE skrev: ↑14 mar 2025 10:24Vi får hoppas, men alla stegvisa försämringar har kommit misstänkt nära i tid med nya uppdateringar.Jaegaern skrev: ↑14 mar 2025 08:49Aah okej. Ja men liknande symptom då iaf.AAKEE skrev: ↑13 mar 2025 21:36Tesla ska prova totka rent rutan. Imma är det inte, det är kollat många ggr men kanske trafikfilm eller ngtJaegaern skrev: ↑13 mar 2025 19:31Låter som du har imma framför kamerorna.AAKEE skrev: ↑28 feb 2025 15:03Körde ett par timmar motorväg/lansväg med senaste 2.6.
Hoppas det blir bättre!
Kamerabilden från frontkameran är generellt rättså bra om man sparar och tittar på den. Ingen imma, inte suddig etc.
Vå gamla trea som kom från freemont hade en hinna på hela framrutan invändigt.
Syntes först när det blev lite mer fukt, men fanns där hela tiden.
Märktes när jag skulle putsa rutan pga annat. Svår hinna som inte riktigt ville gå bort.
Kanske är något liknande på din som också kommer från freemont?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Ja, det verkar ha kommit i någon uppdatering nyligen.
Förut kunde man köra med styrassistans och hålla lagom avstånd till framförvarande, men det går inte längre :-/
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
På min X gjorde de "precision cleaning" av glaset på insidan framför kameran. Det gjordes utan att jag efterfrågat det i samband med ett service besök för en annan sak.Xeik skrev:Se till så att de torkar rent rutan inne i kamerahuset också. Ordentligt.
Märktes när jag skulle putsa rutan pga annat. Svår hinna som inte riktigt ville gå bort.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Det ser väldigt rent ut när man tittar utifrån.Xeik skrev: ↑14 mar 2025 13:28Se till så att de torkar rent rutan inne i kamerahuset också. Ordentligt.
Rutan var på sedvanligt sätt inte ren på insidan som det anstår en fabriksny bil när bilen levererades, så det kanske finns någon hinna.
Återstår att se om jag får se ljuset efter rengöring.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Sedan 25.2.8 har min MY blivit mindre känslig för bilar som kommer upp jämsides från en påfart. Tidigare har bilen ofta tokbromsat en kort stund på motorväg och liknande vid liknande påfarter. Ett exempel är i Stockholm när man kommer ut ur söderledstunneln i norrgående och påfarten från Statsgårdsleden kommer upp på centralbron.
Likaså verkar den lugnare vid möte där den andra bilen, ofta buss eller lastbil, ligger tydligt i sin fil. Tidigare bromsade bilen till ibland.
Likaså verkar den lugnare vid möte där den andra bilen, ofta buss eller lastbil, ligger tydligt i sin fil. Tidigare bromsade bilen till ibland.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- Earplugged
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Verkar som de fixat energigrafen i 2025.8.3 så den blir användbar igen 
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Nån som har testat batterichecken? Hur lång tid tar det? Den ska väl hålla på och ladda i och ur och hålla på. Försökte förstå skyltarna som kom upp på videon men min franska är obefintlig. Bäst att köra innan E.ON inför effekt-taxa för ska man ta 5 A lär det ta en evighet.
Den funktionen har funnits tidigare också via service menyn. Bilen skall vara inkopplad på laddare och laddar ur och laddar upp batteriet under testet. Tar nog en stund att köra det.
Model Y LR AWD -24
Re: Senaste version 2025.8
Är det nån som får bakluckan att åka upp genom att närma sig?
Jag har valet aktivt i menyn, tillåter närhet i appen men inget händer...
Model 3 2024, Android telefon
Jag har valet aktivt i menyn, tillåter närhet i appen men inget händer...
Model 3 2024, Android telefon
Mobilen måste ha stöd för protokollet. Typ uwa eller något sådant heter det.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Installerade på min X Palladium inatt. Inte så mycket nytt enligt release notes.

Model S: Plaid, Deep Blue