Endast de bakhjulsdrivna.chaffis75 skrev: ↑03 mar 2025 15:13MEB plattformen i allmänhet har ju grym svängradie m n ska inte uttala mig om id7 just.linoleum skrev: ↑03 mar 2025 14:27Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).
Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
VW ID.7
Moderator: Redaktion
Re: VW ID.7
Ja, bakhjulsdrivna ID7 har galet liten svängradie för en så stor bil.manneson skrev: ↑03 mar 2025 17:52Endast de bakhjulsdrivna.chaffis75 skrev: ↑03 mar 2025 15:13MEB plattformen i allmänhet har ju grym svängradie m n ska inte uttala mig om id7 just.linoleum skrev: ↑03 mar 2025 14:27Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
(har själv en bil idag med usel svängradie, ganska irriterande men går att leva med).
Undrar också om glastaket. Hur väl funkar avskärmningen? Har själv bara erfarenhet av panorama med fysisk gardin.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
I GTX Tourer Edition är akustikrutor standard.
Man kan även köpa till akustikrutor bak för 3000kr före rabatt. En liten summa.
Har någon en uppfattning om det gör någon märkbar skillnad för de i framsätet?
Har förstått att det när förvarande kan innebära längre leveranstid med detta tillval. Men skulle gärna vilja ha tystast möjliga färd i motorvägshastighet.
Alla reviews på YouTube verkar säga att bilen är tyst. Men oklart de pressbilarna då har detta tillval.
Har förstått att det när förvarande kan innebära längre leveranstid med detta tillval. Men skulle gärna vilja ha tystast möjliga färd i motorvägshastighet.
Alla reviews på YouTube verkar säga att bilen är tyst. Men oklart de pressbilarna då har detta tillval.
Nu gällde dock frågan GTX. Enligt spec hade den större radie än Kia EV6 AWD som jag upplever som stor radie, ingen dealbreaker dock men synd.Maw skrev: ↑03 mar 2025 18:15Ja, bakhjulsdrivna ID7 har galet liten svängradie för en så stor bil.manneson skrev: ↑03 mar 2025 17:52Endast de bakhjulsdrivna.chaffis75 skrev: ↑03 mar 2025 15:13MEB plattformen i allmänhet har ju grym svängradie m n ska inte uttala mig om id7 just.linoleum skrev: ↑03 mar 2025 14:27Antar att det finns en och annan i tråden med GTX? Söker era omdömen om bilens svängradie, hur upplever ni den?
Jag kan inget om just ID7, men akustikrutor gör mest skillnad för vindbrus och ljud från andra bilar. Vägbuller mm som fortplantar sig genom bilen brukar vara detsamma. Men visst brukar det bli tystare. Jag hade lagt till de 3000 om inte leveranstiden stör jättemycket då jag är närmast ljudallergisk.linoleum skrev: ↑07 mar 2025 21:39I GTX Tourer Edition är akustikrutor standard.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Tack för input. Adderar uppskattningsvis 4v ledtid för tillfället säger handlaren...lawe skrev: ↑08 mar 2025 07:40Jag kan inget om just ID7, men akustikrutor gör mest skillnad för vindbrus och ljud från andra bilar. Vägbuller mm som fortplantar sig genom bilen brukar vara detsamma. Men visst brukar det bli tystare. Jag hade lagt till de 3000 om inte leveranstiden stör jättemycket då jag är närmast ljudallergisk.linoleum skrev: ↑07 mar 2025 21:39I GTX Tourer Edition är akustikrutor standard.
Slänger ut en annan ID7 fråga, avser specifikt GTX. Vad har ni som beställt eller fått bilen fått för sommardäck till den?
Jag fick Pirelli Cinturato P7 till min GTX.
BTW, jag är supernöjd med min ID.7 GTX. Den är i princip bättre på allt jämfört med min gamla Model S.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tack! Något speciellt du rekommenderar att jag tänker på vid provkörning? Typ saker som "kanske" kan ogillas men som man inte spontant tänker på och testar vid provkörning? Ska försöka provköra i veckan, och avser lägga beställning då om jag gillar den.
Det verkar som att ni som kör ID7 är nöjda med era bilar vilket är väldigt roligt! Jag är på jakt efter en större bil och ID7 Tourer uppfyller mina önskemål om utrymmen, tycker det finns en del vettigt prissatta demobilar nu som gör kalkylen attraktiv. Jag var och provkörde i helgen men jag får tyvärr lite sådär känsla. Det ska sägas att jag är inte direkt van vid att köra stora kombibilar då mina senaste bilar har varit XC40 och Polestar 2. Jag tyckte faktiskt inte att komforten (DCC-chassi) var fantastisk, styrkänsla och responsen i pedalerna kändes lite sävliga. Är det jag som har fel förväntningar? Är alla stora bilar så här?
ID4 GTX 340 hk MY25
Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Ja du har nog fel förväntningar på en elektrisk Passat..
Har inte provat A6 men gissar den är lite vassare.
Taycan och etron GT är det definitivt.
Jag tyckte också den var rätt mäh när jag kom från P2 performance för en provkörning. Men det är nog ändå en av de vettigare eldrivna familjefraktarna.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
ID7 känns väldigt stor, trög och tung jämfört med EV6 som är en go cart I jämförelse. Men det är ju en mindre och lättare bil med.manneson skrev:Ja du har nog fel förväntningar på en elektrisk Passat..
Har inte provat A6 men gissar den är lite vassare.
Taycan och etron GT är det definitivt.
Lånade hem en ID7 GTX Tourer över en dag. Med inställningen att beställa den.toppo skrev: ↑19 mar 2025 15:32Det verkar som att ni som kör ID7 är nöjda med era bilar vilket är väldigt roligt! Jag är på jakt efter en större bil och ID7 Tourer uppfyller mina önskemål om utrymmen, tycker det finns en del vettigt prissatta demobilar nu som gör kalkylen attraktiv. Jag var och provkörde i helgen men jag får tyvärr lite sådär känsla. Det ska sägas att jag är inte direkt van vid att köra stora kombibilar då mina senaste bilar har varit XC40 och Polestar 2. Jag tyckte faktiskt inte att komforten (DCC-chassi) var fantastisk, styrkänsla och responsen i pedalerna kändes lite sävliga. Är det jag som har fel förväntningar? Är alla stora bilar så här?
Vissa saker är toppen: Sköna stolar, bra massage, fin infotainmentskärm, systemet känns helt ok. Tyst kupe, överranskande bra ljudsystem. Helljusautomtik IQ light imponerande stort på mig.
Förbrukning och räckvidd är bra, acceleration fullt tillräcklig.
Några saker där jag kanske hade för stora förhoppningar:
DCC Chassi, comfortläget helt OK, men hade trott den skulle vara skönare/mjukare. Otroligt stötig vid farthinder och trottoarkanter.
HUD:en, en grå ful box. Föredrar EV6 HUD som är mer diskret.
Områden jag är riktigt besviken på:
Bromspedal/känsla, gäller kanske alla ID-bilar. Usel känsla. Trög, de har inte alls fått till känslan mellan regen/broms.
B-läget, finns ju bara frirull och B-läge. Fri tvingar en att använda den hemska bromsen för ofta. Och B-läget tyckte jag inte heller var helt rätt för mig.
Knappar på ratten, usch...
Stör mig också (mest av princip) på att bilen inte har någon frunk.
Har fortfarande denna bilen på min shortlist, men lutar åt andra.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Har liksom fastnat för ID7 som den bästa ersättaren för Model S - testade den igen igår. Gillar mycket av den, men håller med att den känns klumpig. Skön att åka i, men kändes nog lite bullrigare än vår Raven.
Vill ha en bekväm, tyst bil med tillräckligt mycket plats för 2 vuxna, 2 tonåringar och en del bagage. Får gärna kännas någorlunda smidig att köra. Svårt att hitta någon riktig fullträff på marknaden till en rimlig slant för privatägande.
Vill ha en bekväm, tyst bil med tillräckligt mycket plats för 2 vuxna, 2 tonåringar och en del bagage. Får gärna kännas någorlunda smidig att köra. Svårt att hitta någon riktig fullträff på marknaden till en rimlig slant för privatägande.
Model S Standard Range Raven
Glömde nämna en sak till jag var besviken på med GTX Tourer. Kamerorna, backkamerans bildkvalitet var dålig. Självklart gör den sitt jobb, man ser bakåt. Men störde mig på detta. Tycker inte heller 360 kamerorna va toppen... Kanske en inställningsfråga, men man såg inte bilen och omgivningen skarpt och tydligt tyckte jag.
- Sportbilsentusiasten
Har lite samma intryck som du av ID.7, men man ska komma ihåg att den är billigare än MB och BMW's motsvarigheter. Som jag tycker är minst en klass bättre i det mesta.linoleum skrev: ↑20 mar 2025 14:12Glömde nämna en sak till jag var besviken på med GTX Tourer. Kamerorna, backkamerans bildkvalitet var dålig. Självklart gör den sitt jobb, man ser bakåt. Men störde mig på detta. Tycker inte heller 360 kamerorna va toppen... Kanske en inställningsfråga, men man såg inte bilen och omgivningen skarpt och tydligt tyckte jag.
Man får vad man betalar för.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Jag är i samma sits här. Överväger (tyvärr) något "praktiskt" framför roligt. Enyaq eller ID4:a möjligen.jeppe_sthlm skrev: ↑20 mar 2025 12:47Har liksom fastnat för ID7 som den bästa ersättaren för Model S - testade den igen igår. Gillar mycket av den, men håller med att den känns klumpig. Skön att åka i, men kändes nog lite bullrigare än vår Raven.
En 7:a vore trevlig men den sticker en hel del i pris om man inte hittar en demobil.
20 Mars 2025, 15:00, Tesla såld
22 Mars 2025, 16:00, ID.7 Pro Inköpt!
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Finns ganska gott om välutrustade ID7 demobilar ute nu. Har letat lite efter uppdaterade ID4:or på beg-marknaden, men det känns generellt som att de är betydligt sämre utrustade. Svårt att släppa t.ex. på el-stolar och lite schysstare stereo
Model S Standard Range Raven
Är i Trysil i helgen med en kompis helt nya ID7 GTX.
Inga anmärkningar så långt. Bekväm och tyst bil med bra kupeutrymmen. Något låg lastvikt men det ordnar sig med tre vuxna. 26 kWh med skidbox tycker jag är ok. En laddning norr om oslo och laddbox i stugan.
Inga anmärkningar så långt. Bekväm och tyst bil med bra kupeutrymmen. Något låg lastvikt men det ordnar sig med tre vuxna. 26 kWh med skidbox tycker jag är ok. En laddning norr om oslo och laddbox i stugan.
Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
ID4 GTX 340 hk MY25
- Sportbilsentusiasten
Givet prisskillnaden ned till ID.4 är den ett lockande alternativ.
Stor, praktisk och numera finns det klart billiga begagnade ex.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
Q8 e-tron 55 S-line 2024
Polestar 2 LE PP 2021
Passat är/var en väldigt populär bil. Jag tycker beskrivningen är mycket bra. ID7 har ärvt många egenskaper från passat.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igenlawe skrev: ↑20 mar 2025 22:17En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Intressant att gaspedalen blir så mycket känsligare i sport, det märkte jag inte. Kan vara för att jag körde Pro medan GTX har känsligare inställning från start? Eller så missade jag den inställningen.Maw skrev: ↑20 mar 2025 22:27Jag misstänker att det är något liknande Audi presense som VW har i bl a ID7? Den anpassar regen efter situationen. Jag tycker det gick fort att vänja sig vid det efter OPD i PS2 och kan inte säga att jag saknar OPD. Det blir dock en lite annorlunda och betydligt mer avslappnad körning med ID7 än med PS2, på gott och ont. De få gånger jag vill köra mer aggressivt så får jag ställa in ”sport” som körprofil, då regenererar bilen kraftigare och gaspedalen blir nog minst lika känslig som på en Tesla. Det brukar inte ta många minuter innan jag är tillbaka på comfort-inställningen igenlawe skrev: ↑20 mar 2025 22:17En liten kommentar ang. OPD efter 10' mil i P2 och nu Q8 (ifall du är på väg till Audi): Jag trodde jag skulle sakna OPD, men jag tycker Audis Pre Sense gör ett väldigt bra jobb i hastigheter över 30km/h. Med Pre Sense får jag ju hjälp av bilen att anpassa hastigheten och landsvägskörningen är betydligt mer avslappnad. I stan saknar jag OPD men där har väl Q6/A6 något sorts B-läge som kanske är ungefär samma. Om Pre Sense är ett tillval så kan jag rekommendera det.toppo skrev: ↑20 mar 2025 21:35Intressant att höra att fler har samma syn på ID7 som jag, en elektrisk Passat är väl en bra beskrivning och ärligt talat är Passat inte en bil som jag suktar efter. Fördelen med ID7 är naturligtvis priset, men jag ser ungefär samma nackdelar som linoleum listat. Besviken på komforten, avsaknad av OPD, tråkig förardisplay/HUD, okommunikativ styrning och gasrespons. Återstår att se om priset fäller avgörandet för mig, lite tveksamt ändå. A6 är en mycket trevligare bil, men för mer pengar.![]()
Just OPD är viktigt för mig, jag bor i Stockholm och i vardagen är det mycket rödljus. Då vill jag ha ett förutsägbart OPD som inte beror av att en bil framför stannar eller inte. Återigen dock, det är rejäl prisskillnad till Audi A6 som har bra OPD till full stopp.
ID4 GTX 340 hk MY25