Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
-
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Model 3 säljer bättre än på länge i Italien. Senast var i Juni 2024 då rabatterna försvann.
Tror det är typ samma sak i England, men där förväntas det gå ner igen. Anledningen är tydligen att många skaffade nya leasingavtal innan allt detta med Elon och Trump kom igång och inte fått sina bilar förrän de två senaste månaderna.Teslasemitruck skrev: ↑23 mar 2025 14:37Model 3 säljer bättre än på länge i Italien. Senast var i Juni 2024 då rabatterna försvann.
Men det är bara att vänta och se..
Tesla Model S 90D
Tesla kan precis som andra biltillverkare köra lokala kampanjer med rabatterade lagerbilar, nollränta och privat- eller företagsleasingkampanjer. Det kan få stora effekter, som när Toyota taffliga försök till elbil plötsligt säljer bäst i Norge. Man kan även göra enkla saker som att maila och ringa presumtiva kunder som tagit in offert för att följa upp med dem.
Det är därför svajigt att titta på enskilda veckor, speciellt om man tillåter sig cherrypicka modeller och länder. Om man skulle titta på hela Teslas försäljning globalt är det väl rättvisande, men bara Tesla själva har de siffrorna och möjlighet att korrigera för jämförelsestörande faktorer.
Det är därför svajigt att titta på enskilda veckor, speciellt om man tillåter sig cherrypicka modeller och länder. Om man skulle titta på hela Teslas försäljning globalt är det väl rättvisande, men bara Tesla själva har de siffrorna och möjlighet att korrigera för jämförelsestörande faktorer.
Det kan vara värt att tänka på att Tesla sålt fler bilar första kvartalet i år än man sålde per år 2015 - 2018. Tesla är ett mycket större bilmärke i Sverige idag än för tio år sedan.
Detta är ju trivialt på en tillväxtmarknad. Det intressanta är snacket om att "Tesla är tio år före övriga" var totalt snömos, trösklarna för att bygga konkurrenskraftiga elbilar är låga.
Teslas marknadsandel i Europa peakade andra halvåret 2019 då de låg på 33%. 2024 var den siffran halverad och under 2025 är den nästan halverad igen.
-
Uppåt i Norge
https://www.expressen.se/ekonomi/uppat- ... a-i-norge/
Ja men tesla har fortfarande bara 2 storsäljare i Europa medans vw säljer 5-6 stycken. Så behövs fler modeller för att inte tappa marknadsandelar.
Ja men tesla har fortfarande bara 2 storsäljare i Europa medans vw säljer 5-6 stycken. Så behövs fler modeller för att inte tappa marknadsandelar.
Vad menar man?Teslasemitruck skrev: ↑24 mar 2025 13:17Uppåt i Norge
"Bolagets Model Y är den mest sålda bilen i landet hittills i år, med nära 1000 nyregistreringar, enligt ny statistik."
Tesla har ju sålt 1302 bilar i sverige hitills i år och 1458 bilar i norge. Menar man en ökning med 1000 bilar?
-
Man menar nog mest sålda men 1000 i marsFredrik j skrev: ↑24 mar 2025 13:54Vad menar man?Teslasemitruck skrev: ↑24 mar 2025 13:17Uppåt i Norge
"Bolagets Model Y är den mest sålda bilen i landet hittills i år, med nära 1000 nyregistreringar, enligt ny statistik."
Tesla har ju sålt 1302 bilar i sverige hitills i år och 1458 bilar i norge. Menar man en ökning med 1000 bilar?
Nja, bara marknadsandelen för rena elbilar. Teslas marknadsandel för bilar generellt har ökat. Det är de andra tillverkarna som tillverkar färre bensin- och dieselbilar.
Här är Teslas egna diagram sätt till marknadsandel för samtliga bilar, alltså inte endast elbilar. Det peakade under 2023 och gick ner något under förra året. Detta anser jag inte är så konstigt, Tesla säljer fortfarande dyra bilar och de högre räntorna har minskat våran köpförmåga. Visst, Tesla har erbjudit noll ränta men räntekostnader har påverkat många på andra sätt vilket begränsar ens budget för nu bil.
Farsan skickade mig denna imorse då han vet att jag är sugen på en Tesla igen.
Jag är för dåligt insatt i såväl BYD, Mercedes eller den övergripande värderingen av Tesla som bolag. Jag kan således inte bedöma sakriktigheten i innehållet. Men visst skapar det lite magont, det gör det.
Vad är eran take på artikeln? Är det bara en hatare som använder enstaka utbrutna saker och gör en för stor sak av det? Eller är det en äkta siare av framtiden?
https://www.planetearthandbeyond.co/p/e ... irect=true
Jag är för dåligt insatt i såväl BYD, Mercedes eller den övergripande värderingen av Tesla som bolag. Jag kan således inte bedöma sakriktigheten i innehållet. Men visst skapar det lite magont, det gör det.
Vad är eran take på artikeln? Är det bara en hatare som använder enstaka utbrutna saker och gör en för stor sak av det? Eller är det en äkta siare av framtiden?
Tesla Model Y Performance
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
Tesla Model 3 Performance - utbytt till ovan
Tesla Model S 75D- 2017 - såld
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Skummade igenom bara men författaren verkar vara besatt av antalet miles på full laddning och tycker att Mercedes är snygga. Två saker som inte stämmer i verkligheten.Ladrene skrev: ↑25 mar 2025 08:11Farsan skickade mig denna imorse då han vet att jag är sugen på en Tesla igen.
Eh? Både sakerna är väl subjektiva?T4s skrev: ↑25 mar 2025 10:23Skummade igenom bara men författaren verkar vara besatt av antalet miles på full laddning och tycker att Mercedes är snygga. Två saker som inte stämmer i verkligheten.Ladrene skrev: ↑25 mar 2025 08:11Farsan skickade mig denna imorse då han vet att jag är sugen på en Tesla igen.
Att Tesla halkar efter med modell-lanseringar och kärnteknik verkar ju stämma?
TLDR; Artikeln är vinklad, men säger flera saker som stämmer. Att Tesla skulle gå i konkurs verkar inte troligt. Att de skulle växa som det har gjort under 2019-2021 är inte troligt heller.
Mitt råd är till Ladrene är att göra lite research själv istället för att fråga på ett polariserat fan-forum.
Det är klart du ska köpa en ny Tesla om du vill ha bilen och den passar för dig. Att köpa aktier kanske inte blir en lika bra affär, eller så blir det det. TSLA en en meme-aktie som är helt frånkopplad dagens resultat och går 100% på att Tesla i framtiden löser idag olösliga problem kring AI.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Den här fick mig att fundera. Aningen OT men ändå... Jag ser nog detta forum som väldigt polariserat på så vis att det finns väldigt många Tesla-hatare här numera, och så finns det en liten klick som är det motsatta, Teslafanatiker. Kanske några däremellan också.
Hur tänker du kring polariseringen, spacecoin, tänker du att forumet är fyllt av fler Tesla-fanboys/tjejer än tvärtom?
Skulle vara intressant med en poll!

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
TCS 2019bjornnilsson skrev: ↑25 mar 2025 11:41Den här fick mig att fundera. Aningen OT men ändå... Jag ser nog detta forum som väldigt polariserat på så vis att det finns väldigt många Tesla-hatare här numera, och så finns det en liten klick som är det motsatta, Teslafanatiker. Kanske några däremellan också.
Hur tänker du kring polariseringen, spacecoin, tänker du att forumet är fyllt av fler Tesla-fanboys/tjejer än tvärtom?
Skulle vara intressant med en poll!![]()
80% teknikintresserade Tesla entusiaster
10% nybörjare med elbil
10% desinformation
TCS 2025
10% teknikintresserade Tesla entusiaster
50% svensson med elbil som är förvånade över nedanstående
35% vänster höger propaganda, inkl hat och desinformation
5% troll
Därför kanske många läsare tror att det main stream media säger stämmer, börskrasch och pågående försäljningsflopp, jag tror tvärtom.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Niklas Z
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas42449
Jag har bara tittat lite i länken, så jag tar endast upp en punkt. Jag kanske byter bil i år och då är det en ny Model 3 LR som är aktuell. I länken jämförs denna med KIA EV3. Jag skulle aldrig komma på den tanken. Jag har visserligen inte sett bilen, men redan databladet visar på avgörande skillnader. Exempelvis är KIA:n framhjulsdriven och har bara 204 hk. Det är en SUV. Med tanke på karossformen lär den ha sämre räckvidd på motorväg, vilket är den räckvidd som spelar roll för mig. Redan dessa faktorer gör att EV3 är ett mycket sämre alternativ för mig än Model 3. Andra saker som jag inte håller med om är "Moreover, the interior quality and specs of the EV3 are far more luxurious than those of the Model 3, which has a cheap feeling of minimalism thanks to the single screen and bad materials". Att tycka att minimalism är "cheap feeling" är helt OK, men det är en subjektiv uppfattning som jag inte delar. At det skulle vara "bad materials" håller jag inte med om. Visserligen har jag inte testat EV3, men jag har provat EV6 och om inte EV3 är ett stort hopp uppåt jämfört med EV6 så delar jag inte den uppfattningen han har.Ladrene skrev: ↑25 mar 2025 08:11Farsan skickade mig denna imorse då han vet att jag är sugen på en Tesla igen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Det är fel fråga tycker jag. Jag har inget emot "fans".bjornnilsson skrev: ↑25 mar 2025 11:41Den här fick mig att fundera. Aningen OT men ändå... Jag ser nog detta forum som väldigt polariserat på så vis att det finns väldigt många Tesla-hatare här numera, och så finns det en liten klick som är det motsatta, Teslafanatiker. Kanske några däremellan också.
Jag tycker att det har skett en förskjutning från att vara ett elbils- och teknikforum som har fokus på elbilar i allmänhet och till viss del miljö till att var mer av en slagplats för allmänpolitik, Kinahatande och Elonhatande tyvärr. Och folk som pumpar TSLA så klart som inte ens verkar ha en elbil. Senaste två åren har det strömmat in "en-trådspersoner" som bara pumpar aktier, älskar eller hatar Elon och så vidare.
Argument grundade i fakta vistas bort som Teslahatande och många blandar ihop bil- och teknik med investeringar/pengar och allmänpolitik verkar det som. Fast det är väl kanske så det blir med Elon och Tesla, vad vet jag?
Det verkar som att väldigt få är här för att lära sig något nu för tiden, och är inte beredda att ompröva sin position om en enda sak tänker jag. Lite religiöst kanske?
Jag utvärderar bilarna och företaget som vilket annat som helst. För Teslas del är de skyldiga mig 70 papp för FSD som de vägrar återbetala och jag tycker att Teslas och Elons uppförande är osmakligt på många sätt.
Jag blir nog perma-bannad när som helst (har fått varning om det) men har haft bra utbyte av forumet över snart sex år och försökt bidra med det jag kan.
-
Om artikeln skulle handla om bensinbilar så skulle den låta så här: "Toyota Corolla är en mycket bättre bil än Alfa Romeo Gulia. Den är mycket bränslesnålare, driftsäkrare och dessutom billigare. Varför skulle någon vettig människa välja Alfan istället?"Ladrene skrev: ↑25 mar 2025 08:11Farsan skickade mig denna imorse då han vet att jag är sugen på en Tesla igen.
För mig är den överlägset stora fördelen hos Tesla deras relativt låga vikt och att denna vikt ör koncentrerad mot mitten av bilen, vilket ger en oerhört bra styrrespons. Speciellt för en såpass stor bil som Model Y. Känns som att vissa skribenter tycker att den enda skillnaden mellan olika elbilar är materialen i interiören, räckvidden samt hur fort den laddar. Saker som viktfördelning, FWD/RWD, typ av hjulupphängning är helt irrelevant.
Senast redigerad av tesla newbie, redigerad totalt 2 gång.
Handlar väl i huvudsak knappast om att ”tro” på vad main stream media säger eller inte. Börskursen kan man ju följa i realtid exakt vad den är så någon tro behövs inte.Tellus skrev: ↑25 mar 2025 12:08TCS 2019bjornnilsson skrev: ↑25 mar 2025 11:41Den här fick mig att fundera. Aningen OT men ändå... Jag ser nog detta forum som väldigt polariserat på så vis att det finns väldigt många Tesla-hatare här numera, och så finns det en liten klick som är det motsatta, Teslafanatiker. Kanske några däremellan också.
80% teknikintresserade Tesla entusiaster
10% nybörjare med elbil
10% desinformation
TCS 2025
10% teknikintresserade Tesla entusiaster
50% svensson med elbil som är förvånade över nedanstående
35% vänster höger propaganda, inkl hat och desinformation
5% troll
Därför kanske många läsare tror att det main stream media säger stämmer, börskrasch och pågående försäljningsflopp, jag tror tvärtom.
Försäljningen kan man också se även om det finns en fördröjning där.
Det som man i så fall skall kritisera MSM för är att de inte håller fram modellbytet för MY som den rimligaste huvudorsaken till försäljningstappet utan ofta ensidigt pekar på Elons cirkuskonster (som i och för sig säkert också påverkar) Det är väl mer klickvänligt.
I övrigt vad gäller spekulationer framåt så är det ju ingen som vet, då tror vi alla inklusive MSM. Men hur skulle det kunna vara på något annat sätt? Ingen kan se in i framtiden.
-
Om det nu är ett tapp så är enda sättet att ta reda på orsaken/orsakerna genom en marknadsundersökning.
Om det nu är ett tapp så kan det finnas flera orsaker, bl.a. modellbyte, avsaknad av fler modeller än 3 och Y (som är de enda relevanta modellerna i sammanhanget).
Självfallet kan det också vara så att det inte är ett tapp.
Däremot är det en sanning att Elons agerande påverkar försäljningen i negativ bemärkelse så oavsett om försäljningen totalt sett minskar eller inte så är hans agerande kostsamt för företaget Tesla.
Varför?
Om man uppskattar Elons politiska aktioner räcker det knappast som motiv till köp av en bil.
Om man inte uppskattar Elons politiska aktioner så kan det räcka för att välja bort Tesla som alternativ vid nästa köp.
Om X antal privatpersoner och Y antal företag tar ställning genom att utesluta Tesla som alternativ så påverkar det självfallet försäljningen.
Slutsats: det är inte givet att totala försäljningen minskar men så kan vara fallet men oavsett hade försäljningen varit högre om Elon hade hållit sig borta från X och politik.
Om det nu är ett tapp så kan det finnas flera orsaker, bl.a. modellbyte, avsaknad av fler modeller än 3 och Y (som är de enda relevanta modellerna i sammanhanget).
Självfallet kan det också vara så att det inte är ett tapp.
Däremot är det en sanning att Elons agerande påverkar försäljningen i negativ bemärkelse så oavsett om försäljningen totalt sett minskar eller inte så är hans agerande kostsamt för företaget Tesla.
Varför?
Om man uppskattar Elons politiska aktioner räcker det knappast som motiv till köp av en bil.
Om man inte uppskattar Elons politiska aktioner så kan det räcka för att välja bort Tesla som alternativ vid nästa köp.
Om X antal privatpersoner och Y antal företag tar ställning genom att utesluta Tesla som alternativ så påverkar det självfallet försäljningen.
Slutsats: det är inte givet att totala försäljningen minskar men så kan vara fallet men oavsett hade försäljningen varit högre om Elon hade hållit sig borta från X och politik.
- Sportbilsentusiasten
Medhåll. En del har svårt att se helhet, dvs både de bra och dåliga egenskaperna hos olika bilar.tesla newbie skrev: ↑25 mar 2025 13:10För mig är den överlägset stora fördelen hos Tesla deras relativt låga vikt och att denna vikt ör koncentrerad mot mitten av bilen, vilket ger en oerhört bra styrrespons. Speciellt för en såpass stor bil som Model Y. Känns som att vissa skribenter tycker att den enda skillnaden mellan olika elbilar är materialen i interiören, räckvidden samt hur fort den laddar. Saker som viktfördelning, FWD/RWD, typ av hjulupphängning är helt irrelevant.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Helt off-topic från min sida nu, men skulle det ske känns det fullständigt obegripligt. Nog för att du kan vara starkt kritisk mot FSD och TSLA men att ett fåtal stör sig på det och anmäler inläggen känns inte som en anledning att permanentbanna någon. Jag har sällan om ens någonsin sett dig hoppa på formsmedlemmar och skulle sakna dina informativa och analytiska inlägg, som man kan välja att hålla med om eller inte hålla med om. Lite som forumet var förr.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Tack det var snällt av dig. PM funkar ocksåiAkita skrev: ↑26 mar 2025 00:33Helt off-topic från min sida nu, men skulle det ske känns det fullständigt obegripligt. Nog för att du kan vara starkt kritisk mot FSD och TSLA men att ett fåtal stör sig på det och anmäler inläggen känns inte som en anledning att permanentbanna någon. Jag har sällan om ens någonsin sett dig hoppa på formsmedlemmar och skulle sakna dina informativa och analytiska inlägg, som man kan välja att hålla med om eller inte hålla med om. Lite som forumet var förr.

Jag har haft många hetlevrade och tuffa (och givande, roliga, intelligenta) diskussioner med väldigt många personer genom åren så det är väl tidens tand… Jag tror dock att det är sällan eller aldrig som den jag diskuterat med anmäler inläggen utom kanske en viss person på senare tid.
Senaste gången var mitt ”personangrepp” tror jag att jag påpekade vad någon brukade säga om journalister som rapporterar Teslakritiska nyheter som senare visar sig vara sanna. En veckas avstängning.
Innan det var det ”Tog det dig verkligen ett halvår att fundera ut det där icke-svaret?”. Jag fick det förklarat att det var ”en tråkig och nedsättande kommentar om en annan forummedlem”. Fem dagar avstängning.
Ja, det kanske var lite syrligt? Vad vet jag? Om man inte ens kan ha en retorik och ton som skulle tolereras i riksdagen så vet jag inte ens om detta är ett ”forum” längre.
Teslaägare är jag dock fortsatt sedan sex år och är nöjd med bilen.
För att komma tillbaka till Teslas försäljning så tror jag att det här halvåret och eventuellt helåret kommer att bli extremt tufft för Tesla, främst för att man saknar nya modeller och konkurrens (i Kinna) men även för Elon:
https://open.substack.com/pub/garymarcu ... -adherence
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min svåger och svägerska bor i Kinna.spacecoin skrev: ↑26 mar 2025 05:56För att komma tillbaka till Teslas försäljning så tror jag att det här halvåret och eventuellt helåret kommer att bli extremt tufft för Tesla, främst för att man saknar nya modeller och konkurrens (i Kinna) men även för Elon:

Det finns flera bilhandlare där.

T.ex. https://7hbil.se/
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.