Är caster framtill inte justerbar?
Moderator: Redaktion
Är caster framtill inte justerbar?
En bilverkstad i Göteborg genomförde hjulinställning på min Tesla Model S P85, 2013 årsmodell.
Caster på vänster fram var +4,6 både före och efter hjulinställningen, se bifogad bild på värden efter inställningen. Enligt verkstaden är castern fabriksinställt från Tesla och går inte att ändra på rent fysiskt/mekaniskt. Jag fick ingen tydligare förklaring än så.
Jag har inte hört talas om detta innan - låt så vara att jag inte har några djupare kunskaper om varken Tesla eller hjulinställning. Men det låter likväl en smula udda. Ni som har bättre koll - stämmer det som verkstaden meddelade?
Hur skall man i sådana fall rätta till felaktig caster?
Caster på vänster fram var +4,6 både före och efter hjulinställningen, se bifogad bild på värden efter inställningen. Enligt verkstaden är castern fabriksinställt från Tesla och går inte att ändra på rent fysiskt/mekaniskt. Jag fick ingen tydligare förklaring än så.
Jag har inte hört talas om detta innan - låt så vara att jag inte har några djupare kunskaper om varken Tesla eller hjulinställning. Men det låter likväl en smula udda. Ni som har bättre koll - stämmer det som verkstaden meddelade?
Hur skall man i sådana fall rätta till felaktig caster?
Model S P85 -13
Re: Är caster framtill inte justerbar?
Caster är ju lutningen på fjäder benet, så det går i princip inte att ändra om man inte slipar hålen ovala uppe vid "motorrummet". Blir ändå ganska liten skillnad.
Utmärkt förklarat - tusen tack. Enkelt och lättförståeligt.
Det torde framgå med tydlighet att jag är okunnig i ämnet, men tyvärr fick jag ingen tydlig och lättförståelig förklaring från verkstaden. Men men, allt i sin ordning således.
Det torde framgå med tydlighet att jag är okunnig i ämnet, men tyvärr fick jag ingen tydlig och lättförståelig förklaring från verkstaden. Men men, allt i sin ordning således.
Model S P85 -13
Borde dock sagt att det är lutningen bakåt (typ motorcykel) för att undvika missförstånd med camber
Exakt.
Det finns en del i hjulinställningarna som ofta inte är justerbart utan extraknep på en standardbil. Men hjulinställarna bryter sällan ryggen för att fixa till något som inte har en riktig justering.
Caster brukar som ngn skrev gå att justera lite genom att flytta saker i infästningar i karrossen. 1 grad är relativt mycket och jag skulle tro att det ser ungefär likadant ut på många andra S av samma årsmodell. Giggen de svetsar ihop bilen är väl inte bättre än så.
Camber brukar inte heller vara justerbart med original grejer.
Min M3P 2021 hade fel caster på höger sida, ungefär lika mycket. Googlade man på det så verkar vääääldigt många 3 ha liknande på höger sida. Jag flyttade övre infästningen det som original hål med lite uppslipning medgav men det räckte bara till att åtgärda ungefär halva felet om jag minns rätt.
Det finns en del i hjulinställningarna som ofta inte är justerbart utan extraknep på en standardbil. Men hjulinställarna bryter sällan ryggen för att fixa till något som inte har en riktig justering.
Caster brukar som ngn skrev gå att justera lite genom att flytta saker i infästningar i karrossen. 1 grad är relativt mycket och jag skulle tro att det ser ungefär likadant ut på många andra S av samma årsmodell. Giggen de svetsar ihop bilen är väl inte bättre än så.
Camber brukar inte heller vara justerbart med original grejer.
Min M3P 2021 hade fel caster på höger sida, ungefär lika mycket. Googlade man på det så verkar vääääldigt många 3 ha liknande på höger sida. Jag flyttade övre infästningen det som original hål med lite uppslipning medgav men det räckte bara till att åtgärda ungefär halva felet om jag minns rätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tesla har i grunden väldigt vida toleranser. Sitter hjulen bara kvar är det oftast okey enligt Tesla

Du ser inte gränsvärdena på ditt protokoll. I princip kan du strunta i caster just nu. Ditt vänstra ligger bara 0.1 grad över spec, och det går ju egentligen inte justera. (3.5 till 4.5 är okey, sedan ska skillnaden egentligen bara vara max 0.2 grader men det får du nog inte till på en vanlig hjulinställningsfirma. Det går sannolikt trixa lite hemma om man kan...)
känns bilen bra i styrningen så är det okey. Caster handlar bara om stabilitet och inget om snedslitning. Jag skulle oroa mig mer för att vänster bak är 2.4 grader. (man vill inte ha så mycket mer än 1.5 grader) Det ligger ioffsg inom Teslas helt galna spec för camber, men det är närapå 1 grad mer än på höger sida och det är troligt att däcket kommer vilja förstöra sig själv på insidan. Det går sannolikt kompensera med lite extra toe in, möjligen behövs lite mer än du har nu.
Kolla insidan på däcket noga, och ofta. Det är sannolikt inte mänstrets insida som märks först utan att det nöter på hörnet mellan mönster och däckets skuldra.
Min 2023 S har exakt samma fenomen med mer negaitv camber på vänster sida från fabrik. Jag har monterat justerbara camber arms för att lösa det. Det finns en sniklösning med spacers innanför länkarmens monteringsyta för att justera.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack för utförlig förklaring, samt påpekanden avseende camber baktill.
Således borde camber baktill ha varit dessa värden över bilens livslängd hittills, eller? Jag kör med 19-tumsdäck både sommar och vinter, men har faktiskt inte märkt någon förslitning som du beskriver.
Jag löser hjulbytet själv vid byte vid mellan vinter/sommardäck, och jag brukar göra en noggrann koll varje gång så att inte något eller några däck är slitet. Jag borde ha märkt ett sådant slitage - borde.
Oavsett - tack för att du påpekade detta. Jag skall definitivt kolla oftare den här sommaren.
Således borde camber baktill ha varit dessa värden över bilens livslängd hittills, eller? Jag kör med 19-tumsdäck både sommar och vinter, men har faktiskt inte märkt någon förslitning som du beskriver.
Jag löser hjulbytet själv vid byte vid mellan vinter/sommardäck, och jag brukar göra en noggrann koll varje gång så att inte något eller några däck är slitet. Jag borde ha märkt ett sådant slitage - borde.
Oavsett - tack för att du påpekade detta. Jag skall definitivt kolla oftare den här sommaren.
Model S P85 -13
19” har högre profil/högre däckssida, och ger med sig mer så det är mindre risk för problem.Olsson skrev: ↑24 mar 2025 14:14Tack för utförlig förklaring, samt påpekanden avseende camber baktill.
Kolla ändå, det blir fort dyrt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag bytte till sommardäck innan helgen, så jag kunde kontrollera extra noggrant på både vinterdäck och sommardäck. Jag kunde inte se något ojämnt slitage, men kommer fortsatt hålla det under uppsikt.
Återigen - tack för din tydliga information kring hjulinställningen.
Återigen - tack för din tydliga information kring hjulinställningen.
Model S P85 -13
Tips är att känna med handen på däckytan när man kört minst 20 min motorväg. Kolla insidan av bakdäcken, där kan det vara lite varmare på äldre Model S. Är det varmare än tex mitten så kommer det bli ett större slitage där (på insidan). Även på Palladium kan jag märka aningen varmare på insidan av bakdäcken, men knappt märkbart.