Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Freez skrev: 25 mar 2025 08:16
Är inte detta väldigt märkligt? Är det medvetet? Vill man att det ska gå dåligt för Elon och Tesla?
Alltså Elon är väl inte direkt poppis i europa längre och Elon är Tesla. Så har de byggt upp det.
Att sparka på något som inte är poppis har väl pressen gjort länge tänker jag. Det är inte unikt för Tesla.

Sedan finns det finns ingen koppling mellan aktien och verkligheten. Att förstå detta är bra man ska investera i Tesla och likande aktier.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bloomberg:

Tesla’s headwinds are strengthening—protests, slowing sales, and a rough ride in Europe and China. But not everyone’s betting against the EV giant. Ark Investment’s Cathie Wood is doubling down, predicting Tesla shares will soar to $2,600 in five years, driven by a robotaxi revolution. Elon Musk’s fans seem to agree—they’re scooping up Tesla shares like never before. Boom or bust, the clock is ticking for the company.

Cathie Wood alltså. :roll:
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

Tror Q1 blir ett fall för aktien oavsett hur imponerande det var att Juniper skiftet gjordes globalt under några veckor.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Apropå CW... Det här speglar min bild:

In 2021, when John Krafcik was approaching the tail-end of his career leading Alphabet's Waymo, the chief executive blew off Tesla as a serious competitor in the robotaxi race, dismissing Elon Musk's EV company as an automaker with a "really good driver assistance system."

Four years later, his position remains the same.

"Tesla has aspired to compete with Waymo for nearly 10 years, but they still don't," Krafcik said in email correspondence with Business Insider. "They're a car company with a driver-assist system. They haven't delivered a single fully autonomous revenue-generating ride yet, something Waymo is already doing a million times a month."

För övrigt är det så att om man köpte ARKK för 10 år sedan skull man haft 1.6x pengarna idag. Hade man köpt en billig indexfond som följer Nasdaq (ex QQQ) så är den upp 3.7x på samma period.

Slutsats: CW är en skojare som lever på fondavgifter och publicitet.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Cathie Wood borde köpa lotter istället. Chansen att Tesla löser autonomi med hårdvaran idag är obefintlig. Chansen att du vinner i ett lotteri är nog större i de flesta lotterier. Dock kan hon ju fortsätta att pumpa, många tjänar och förlorar stora summor på rörelserna, så varför inte fortsätta driva sin agenda helt utan fundament att stå på.

Löser Tesla robotaxi inom 5år kommer jag göra avbön och unna alla er med aktier precis all uppgång ni kommer få. Om inte så är detta största bubblan på marknaden just nu och förhoppningsvis kommer marknaden se det snart och justera priset därefter.

Vill ni ha spekulativa lotteriaktier är biotech ett bra område då det ofta är hit-or-miss med nya lösningar inom bio/med-tech.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

spacecoin skrev: 25 mar 2025 11:14
Är inte detta väldigt märkligt? Är det medvetet? Vill man att det ska gå dåligt för Elon och Tesla?
Alltså Elon är väl inte direkt poppis i europa längre och Elon är Tesla. Så har de byggt upp det.
Att sparka på något som inte är poppis har väl pressen gjort länge tänker jag. Det är inte unikt för Tesla.

Sedan finns det finns ingen koppling mellan aktien och verkligheten. Att förstå detta är bra man ska investera i Tesla och likande aktier.
Välkommen tillbaka, vi hade nästan börjat sakna dig :) !

Vem vet vad som händer i framtiden. Det är inte givet att Elon är Vd för evigt. Han äger väl "bara" runt 20%. Tesla är större än Elon.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Det har skrivits spaltmeter senaste tiden om Teslas "ras" på börsen men när Teslas aktie stiger med 25% på knappt en vecka och 11% igår. 0 artiklar i SVT, Expressen, Aftonbladet. Di en liten notis under marknadsnytt. Di och Expressen skriver istället en artikel om Teslas försäljningsras dvs gamla nyheter. Affärsvärlden skriver att det är Tesla fans som köper aktier.

SVT hade en artikel om uppgången igår.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Freez skrev: 25 mar 2025 15:20

Vem vet vad som händer i framtiden. Det är inte givet att Elon är Vd för evigt. Han äger väl "bara" runt 20%. Tesla är större än Elon.
Ha äger ännu mindre än så, numera ”bara” knappt 13%. Han har ju sålt en hel del, samtidigt som han nu uppmanar alla andra att behålla sina aktier… :roll:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Maw skrev: 25 mar 2025 15:48
Freez skrev: 25 mar 2025 15:20

Ha äger ännu mindre än så, numera ”bara” knappt 13%. Han har ju sålt en hel del, samtidigt som han nu uppmanar alla andra att behålla sina aktier… :roll:
Kan ha missuppfattat, men det landar väl på runt 20% efter att han löser in aktieoptionerna han fick som bonus. Om den dealen går i lås, det sitter väl hos någon domare nu?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

RareEarth skrev: 25 mar 2025 16:35
Kan ha missuppfattat, men det landar väl på runt 20% efter att han löser in aktieoptionerna han fick som bonus. Om den dealen går i lås, det sitter väl hos någon domare nu?
Det är väl en rätt bra beskrivning som jag fattar läget. Tesla fick nej av Delaware Court of Chancery, och överklagade till Delaware Supreme Court där ärendet ligger nu tror jag?

Fascinerande process och fascinerande ersättning:
Screenshot 2025-03-25 at 16.54.59.png
Källa: https://electrek.co/2025/03/24/tesla-ne ... n-package/
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

spacecoin skrev: 25 mar 2025 16:57
Det är väl en rätt bra beskrivning som jag fattar läget. Tesla fick nej av Delaware Court of Chancery, och överklagade till Delaware Supreme Court där ärendet ligger nu tror jag?

Dock är det som påpekats inte Tesla som betalar. Det är en förmögenhetsöverföring från övriga aktieägare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

RareEarth skrev: 25 mar 2025 21:48
spacecoin skrev: 25 mar 2025 16:57

Dock är det som påpekats inte Tesla som betalar. Det är en förmögenhetsöverföring från övriga aktieägare.
Ja så är det, och jag försöker inte säga något annat.
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

Klintan skrev: 20 mar 2025 09:20
Lambert har en sammanfattning: https://electrek.co/2025/03/19/tesla-ts ... n-missing/
Verkar inte bra.
Financial Times har utfärdat en ursäkt efter att ha publicerat en artikel som antydde att det saknades 1,4 miljarder dollar i Teslas bokföring. Artikeln ifrågasatte Teslas redovisning baserat på en upplevd diskrepans mellan rapporterade kapitalutgifter och balanserade tillgångar för 2024. Efter att en expert kontaktade tidningen och förklarade att det rörde sig om ett missförstånd av Teslas bokföring, erkände Financial Times sitt misstag. Ursäkten klargjorde att det inte fanns några "försvunna" pengar, utan att tidningen hade misstolkat de finansiella uppgifterna.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Lurence skrev: 26 mar 2025 06:46
Klintan skrev: 20 mar 2025 09:20
Lambert har en sammanfattning: https://electrek.co/2025/03/19/tesla-ts ... n-missing/
Verkar inte bra.
Financial Times har utfärdat en ursäkt efter att ha publicerat en artikel som antydde att det saknades 1,4 miljarder dollar i Teslas bokföring. Artikeln ifrågasatte Teslas redovisning baserat på en upplevd diskrepans mellan rapporterade kapitalutgifter och balanserade tillgångar för 2024. Efter att en expert kontaktade tidningen och förklarade att det rörde sig om ett missförstånd av Teslas bokföring, erkände Financial Times sitt misstag. Ursäkten klargjorde att det inte fanns några "försvunna" pengar, utan att tidningen hade misstolkat de finansiella uppgifterna.
Det var inte riktigt en rättvisande sammanfattning. FT backade en hel del, dock och hade en intressant utläggning om redovisningen i publika bolag och internationella redovisningsregler, skillnaden i transparens mellan t ex Tesla och VW. Och att man är utelämnad som investerare till att lita på bolagets revisorer.
Sabbe

Inlägg av Sabbe »

Har Tesla fått klartecken i Texas nu?

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 26 mar 2025 08:39
Har Tesla fått klartecken i Texas nu?
Man behöver mig veterligen inga tillstånd i Austin, och om man behöver det så är det en ren formalitet. Lagstiftningen för autonoma fordon är i princip obefintlig i Texas.

Jag ser fram emot sommaren. Då visar man korten. Får man gissa så blir det 10-20 bilar som kör upp till 50 eller 70 km/h med remote safety drivers på en begränsad yta. Då är det bara 3-4 år kvar till att dom kan ta bort föraren i ett lite större geofence.

Då kommer Waymo att vara i 30-40 städer gissar jag. Minst 20.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

Tesla verkar ha det lite kämpigt i Canada!

https://electrek.co/2025/03/25/tesla-ba ... n-rebates/
Tesla has been banned from upcoming federal EV rebate programs in Canada as the government freezes the suspicious $43 million in rebates that Tesla claimed days before the program was paused earlier this year.

Earlier this month, it was reported that Tesla claimed $43 million in government rebates from the iZEV federal EV rebate program in Canada just a few days before the program was paused due to a lack of funds.
The move was suspicious as it would have required Tesla to deliver over 8,000 vehicles at just 4 locations on a weekend, which is physically impossible.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Credde skrev: 26 mar 2025 10:17
jag läste det där igår. Stämmer rapporteringen så är det ju, så vitt jag fattar, rent bidragsfusk? Eller?
Användarvisningsbild
Lurence
Teslaägare

Inlägg av Lurence »

spacecoin skrev: 26 mar 2025 10:18
Credde skrev: 26 mar 2025 10:17
jag läste det där igår. Stämmer rapporteringen så är det ju, så vitt jag fattar, rent bidragsfusk? Eller?
Helt klart inget bra om detta stämmer.

Någon som vet om det går att se statistik för hur många ansökningar som Tesla gjorde i december 2024 och början av januari 2025? Det kan visa sig att det finns en enkel förklaring i att Tesla helt enkelt släpade med ansökningarna och fick panik när regeringen gick ut med att pengarna höll på att ta slut den 10:e januari. Då lät anställda på övertid på helgen 10-12:e januari sitta och ansöka och därmed skapade situationen att datan över ansökningarna ser konstig ut.

Tesla pushade bevisligen ut väldigt många bilar under slutet på 2024 och kanske inte hann med att göra det administrativa.

Återigen så tråkigt i att det i rapportering saknas data, som istället gör att det ser ut som det blir en fråga angående pro/anti-Tesla.
Och att vi då återigen blir samma personer som skriver från var sitt håll.

Jag kommer helt klart anse att Tesla gjort fel och de ska straffas om det visar sig vara så. Om det visar sig vara tvärt om så är det bara sorgligt att även Kanadas regering går ut med vinkling som ser negativ ut för Teslas del om det finns en förklaring. De har ju dock inte ljugit, utan bara undanhållit hela sanningen för att styra agendan.
Användarvisningsbild
Thed75
Teslaägare

Inlägg av Thed75 »

Blev uppringd för första ggn. Skulle få riktigt bra betalt i inbyte om jag köpte ny 25/26
Lite kvartalshets?
backe

Inlägg av backe »

Thed75 skrev: 26 mar 2025 11:29
Blev uppringd för första ggn. Skulle få riktigt bra betalt i inbyte om jag köpte ny 25/26
Lite kvartalshets?
Inbyte mot vilken modell och vad fick du för erbjudande på din?
Skriv svar