Blir Teslorna bättre hela tiden?

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Blir Teslorna bättre hela tiden?

Inlägg av mussla »

Jag bröt ut en tråd här för att diskutera om OTA uppdatering gör våra bilar bättre eller sämre över tid.
mikebike skrev: 27 mar 2025 07:58
mussla skrev: 27 mar 2025 04:39
mikebike skrev: 26 mar 2025 21:54
Jag struntar i vad ett företags VD sysslar med, jag bryr mig bara om produkten.
Eftersom Tesla fortsätter att ta bort funktioner och gör bilarna sämre så känns de inte intressanta längre.
Att de dessutom försämrar bilar efter leverans gör det helt uteslutet att köpa någon fler Tesla för mig.
Min bil har bara blivit bättre sedan jag köpte den. Jag har fått helljus med pixelavbländning, varningssystem för korsande trafik bakom bilen bara för att nämna något. Listan är lång på förbättringar.
Ja, avbländning som bara funkar på natten och barmark. Men när den går att aktivera så är den ok.
Tycker du att avaktiverad radar, urkopplade 12V-uttag och obligatoriskt pling när man använder farthållaren också är förbättringar?

Min nästa bil skall ha radar, regnsensor, parkeringssensorer och rattspakar. Justerbart svankstöd i passagerarstolen också.
Gärna smidigare lösningar för takräcke och dragkrok.
Skärm i baksätet, spel, karaoke och pruttljud klarar jag mig utan.
Som svar på det du skrev:
mikebike skrev: 26 mar 2025 21:54
Tesla fortsätter att ta bort funktioner och gör bilarna sämre
Svarade jag att min bil endast har blivit bättre sedan jag köpte den. Jag har aldrig haft frontradar i den och den har därmed aldrig blivit urkopplad. Däremot har jag fått en kabinradar aktiverad av mjukvara (om jag förstår det rätt).

Mina 12-volts-uttag fungerar när jag använder dem. Apropå pling från farthållaren så kan jag ärligt säga att jag inte stör mig på det. Jag spetsade öronen nu på morgonen när jag körde och startade och stoppade farthållaren flera gånger. Man måste var ljudkänslig om man stör sig på det plinget.

Mina strålkastare fungerar bättre än när jag köpte bilen eftersom jag nu har pixelavbländning.

Här är några förbättringar sedan jag köpte min bil för ungefär ett år sedan:

- Pixelavbländning på strålkastare
- Rear Cross Traffic Alert
- Seats Control (styra passagerarsätet från skärmen)
- Set Arrival Energy
- Apple Watch
- Custom Mirror Tilted Positions
- First-Row Cabin Sensing Update
- Third-Party Fast Charger Preconditioning

Vad tycker ni andra? Blir våra bilar bättre eller sämre över tid?
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Skatbo

Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?

Inlägg av Skatbo »

Plinget går att stänga av igen. Allt är bättre.
MYLR (Juniper) -25
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Jag tycker det är en mix av förbättringar, försämringar och sådant som borde varit på plats från början.

Ett exempel på förbättringar är stolsvärmen. Jag tycker autoläget fungerar så pass bra att jag endast använder mig av det. Det var inget jag förväntade mig då jag köpte bilen, utan det är ett positivt tillskott.
Exempel på försämringar är att de utökat området på vänster sida av skärmen som visar vad som händer med bilen. Hade varit bättre om den delen förblivit mindre, som den var när jag köpte bilen. Ett annat exempel är energidiagrammet som Tesla försämrade nyligen.
Som exempel på sådant som borde varit på plats från början kan jag nämna helljusautomatiken. Den var helt värdelös när jag köpte bilen, men har gradvis förbättrats och är nu acceptabel. Men det borde ha fungerat redan då jag köpte bilen.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Joho
Teslaägare

Inlägg av Joho »

Ingenting har försämrats för mig. Däremot uppskattar jag dessa förbättringar sedan start på min 2 år gamla model 3:
+ Blind spot warning
+ Aktiverad matrixavbländning
+ Förbättrad autopilot, kör med den nästan hela tiden
+ Förbättrad park assist med Tesla Vision
+ Stöd för Apple Podcaster/music
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

Min upplevelse är att den blivit bättre, men kör ärligt talat inte så ofta med AP. Dock tycker jag den fungerar bra när jag väl använder den. Har en MY LR 21 och listan på funktioner som tillkommit sen jag köpte bilen är ganska lång:

- Waypoints i navigatorn
- Döda-vinkel-kamera
- Automatisk stols- och rattvärme
- Autoavstängning av blinkers efter filbyte
- Lightshow :-)
- Möjligheten att styra fler funktioner med vänster scrollhjul: Ta emot samtal, vindrutetorkarhastighet, slå på backkameran m.m
- Styrning av fläkthastighet när klimatanläggningen är på Auto
- Bättre beteende när man släpper gasen vid halka
- Kunna stänga av telefonnyckeln i Tesla-appen.
- Öppning av förardörren från Tesla-appen (ifall handtaget frusit fast :-) )
- Styra passagerarsätet från skärmen.
- Adaptiva strålkastare.
- m.m
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Jag tycker att AP nästan är lika bra idag som när det stängde av radarn i min bil. Dock har det inte varit bra i flera år.

Helljusautomatiken blev användbar för 6-12 månader sedan. Innan var den inte det för mig i fem år.

Den nya cross traffic warn är bra, men det är väl det enda meningsfulla jag fått på ett par år (MCU2).

Jag bryr mig inte om spel och ljusshower. Det var kul första månaden.

Summa: Tesla levererar det som såldes 2019 plus lite, minus lite (om man då inte räknar inte FSD för 70 kkr som de vägrar återbetala och inte kan leverera).
olza

Inlägg av olza »

spacecoin skrev: 27 mar 2025 09:55
... (om man då inte räknar inte FSD för 70 kkr som de vägrar återbetala och inte kan leverera).
Hur driver du detta? Arn? Eller har du gett upp?
Volvo V70N 2.5T 2004
[Annulerad] Model 3 reservation 31/3-16
[Annulerad] Sono Sion #51xx 17/6-18
Lightyear 2 waitlist SE0007x 5/1-23
Användarvisningsbild
Claes_B
Teslaägare

Inlägg av Claes_B »

Generellt sett tycker jag den blir bättre och bättre. Men nog finns det saker som plockats bort som jag saknat, ironiskt nog kan jag inte komma på nån funktion just nu. Eller kanske energigrafen, men å andra sidan så var den mest intressant i början, tittar nästan aldrig på den längre.
Vissa saker har blivit sämre men sedan bättre igen, spökbromsningar var ett rätt stort "problem" för mig ett tag eftersom jag kör en del på vägar utan mittlinje, men de verkar har försvunnit helt eller nästan helt sen några månader tillbaka.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Visst blir bilarna bättre. Men; de flesta har en Tesla i 3 år (baserat på andelen som är tjänstebilar etc). Vi hade haft vår bil i 26 månader innan pixelljusen aktiverades, då var det sommar så det dröjde ytterligare 3 månader innan man fick användning av dem.
Rear traffic alert tog väl typ 32 månader innan vi fick. Den varnar gladeligen för folk på trottoaren när man fickparkerar, så sjukt användbar funktion.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

olza skrev: 27 mar 2025 10:13
spacecoin skrev: 27 mar 2025 09:55
... (om man då inte räknar inte FSD för 70 kkr som de vägrar återbetala och inte kan leverera).
Hur driver du detta? Arn? Eller har du gett upp?
OT, men du frågade så.

Då jag köpte bilen med mitt företag så går ju inte ARN. Så jag skapade ett ärende hos kronofogden om att jag inte hade fått leverans av vara. Tesla bestred detta varpå jag bad KFM lämna över det till tingsrätten (det var alternativet till att lägga ned ärendet).

Total kostnad hittills: 1k KFM, 3k Tingsrätten.

Jag skrev sedan ett underlag på vad som hänt och inte hänt och vad Tesla lovat vid försäljningstillfället och vad de lovat löpande om tidslinjer efter detta, att det de lovat var fortfarande olagligt i Sverige och att Tesla inte borde ha fått sälja det.

Efter detta fick jag efter en tid ett långt svar från tre advokater på en känd advokatbyrå i Stockholm som gick på formaliteter i min beskrivning. Den var ca 10 sidor.

Då kontaktade jag mitt juridiska ombud som gav mig rådet att lägga ned talan eftersom Tesla är Tesla. De viker sig aldrig. Han menade på att om de tvingas återbetala till en person så kan de påverkar dem mycket. Jag håller inte med om det eftersom jag kunde ha skrivit ett NDA om en förlikning.

I svensk domstol bär förlorande part alla kostnader normalt sett och jag tror att min chans att vinna mot Tesla hade varit 80-90% sannolikt om jag gått vidare med ett ombud. Problemet är att det blir ett chicken race och för Tesla är advokatkostnader på 1MSEK ingenting. För mig är det meningsfulla pengar men något jag kan hantera utan att det påverkar mig.

Jag tog dock ett affärsmässigt beslut på att föreslå en förlikning där respektive part skulle bära sina egna kostnader mot att jag drog tillbaka min talan.

Jag uppskattar att Tesla fick en advokaträkning som var långt över deras kostnad att återbetala FSD. Plus att jag knappast igen köper en Tesla då.

Min totala kostnad var kanske 6k + 20-30 timmar av min tid.

Om jag varit Tesla hade jag agerat med moral och erbjudit återbetalning till alla i EU som köpt FSD. Jag tycker det är djupt omoraliskt, speciellt som det såldes innan sommaren 2020.

Då hade de återvunnit en framtida kapitalstark kund som gärna köper deras dyraste bilar. Dom hade alltså kunna göra det rätta och gå plus flera hundra tusen...

Men det är inte så Tesla jobbar tyvärr, så jag kör vidare i min fri-SuC-bil tills den rasar och väntar på att stämma dem igen när de inte kan leverera funktionen till HW3 men gör det till HW6. :lol:
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Skatbo skrev: 27 mar 2025 09:23
Sedan närdå?
Tydligen har inte muzzla senaste mjukvaran då.

Jag glömde borttagandet av Spotify Premium, det är också en försämring.

Jag skulle tveklöst backa mjukvaran till augusti 2022 om det gick.
Försämringen av farthållaren har betydligt större inverkan på min användning av bilen än adaptiva strålkastare och andra eventuella förbättringar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 27 mar 2025 11:10
Sedan närdå?
Jag har 2025.2.6 vilket är den senaste mjukvaran som min bil har erbjudits.

Jag vet inte om plinget går att stänga av på den. Eftersom jag inte stör mig på det har jag inte försökt stänga av det.

Kul att många som har svarat i tråden verkar tycka att bilarna blir bättre. Det tycker jag också.
Model Y LR AWD -24
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Joho skrev: 27 mar 2025 09:42
Ingenting har försämrats för mig. Däremot uppskattar jag dessa förbättringar sedan start på min 2 år gamla model 3:
+ Blind spot warning
+ Aktiverad matrixavbländning
+ Förbättrad autopilot, kör med den nästan hela tiden
+ Förbättrad park assist med Tesla Vision
+ Stöd för Apple Podcaster/music
Ända sedan tesla började montera pixelstrålkastarhårdvaran har ju ägarna förväntat sig att mjukvaran ska komma. Visst kan det finnas någon som blev överraskad men fler blev nog förvånade att det tog sån tid.
Pixelstrålkastare arbetar ju uteslutande med kameror.
Men visst, i det avseendet är ju bilen bättre än när du köpte den.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 27 mar 2025 13:00
Sedan närdå?

Jag vet inte om plinget går att stänga av på den. Eftersom jag inte stör mig på det har jag inte försökt stänga av det.

Kul att många som har svarat i tråden verkar tycka att bilarna blir bättre. Det tycker jag också.
Poängen är inte att "många" förnekar att vissa försämringar är just försämringar, utan att man som bilägare inte kan välja vilka förändringar man vill ha.
Oftast informerar inte Tesla om alla förändringar/försämringar och de t.o.m. uppdaterar bilar utan ägarens vetskap och tillstånd.

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare

Inlägg av mussla »

mikebike skrev: 27 mar 2025 18:24
Sedan närdå?

Poängen är inte att "många" förnekar att vissa försämringar är just försämringar, utan att man som bilägare inte kan välja vilka förändringar man vill ha.
Oftast informerar inte Tesla om alla förändringar/försämringar och de t.o.m. uppdaterar bilar utan ägarens vetskap och tillstånd.
Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?

Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.

Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?

För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Model Y LR AWD -24
Användarvisningsbild
Lerumsexpressen
Teslaägare

Inlägg av Lerumsexpressen »

Mycket har blivit bättre, men vi människor glömmer snabbt.

Däremot har AP varit AP-dålig de senaste veckorna.
- Vid färd på motorväg/motorled, vid vissa avfarter vill bilen svänga av hastigt och olustigt.
- Vid färd på motorväg, om jag åker parallellt med anslutande påfart och det åker en bil på påfarten, då har bilen tvärnitat ett par gånger för en anslutande bil som aldrig kommer vara i vägen eller liknande.
- Vid färd på 2+1 väg, synnerligen förvirrat när vägen breddas eller går ihop, tvära kast när bilen letar efter sitt läge.
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

Jag kör drygt 4 mil till jobbet varje morgon, mest motorväg. Startar AP när jag kommer upp på motorvägen, lägger vänsterhanden på vänster ben med handflatan uppåt, inte helt utsträckta fingrar förstås men naturligt avslappnat, nuddar inte ratten. Bilen kör hela vägen själv utan att jag tar i ratten förutom vid omkörning. Inga konstigheter vid av-/påfarter. Samma sak på hemvägen. Funkar perfekt tycker jag.
MY 2024 feb.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

AP och FSD har ju länge inte alls fungerat som förväntat. Sen jag körde min första Tesla 3 (med radar) från 2019 till att nu köra sambons Y så tycker jag verkligen att AP blivit sämre på så sätt att de höjda ambitionerna på vad den ska klara av så upplever jag fler störningar. Jag har faktiskt helt slutat använda AP och kör endast med farthållaren.

Men om man ser på vilka funktioner som mjukvaran och appen har och hur dessa fungerar tycker jag att Tesla är svårslagen och dessa funktioner blir hela tiden bättre.
* Hur många andra bilar har Dog mode och Camping mode? Dog mode är guld för oss hundägare.
* Hur många andra bilar har PIN-kod som skydd?
* Att bilen själv är väldigt bra på (dock ej perfekt) att avgöra vem av två användare som är förare när båda kliver in i bilen samtidigt känns ju bara lyxigt. Hur många andra bilar klarar det?
*Att man som användare har egna profiler med de flesta inställningar sparade som automatiskt ställs in (dock ej svankstödet) är ju underbart!

Frågorna i listan är inte retoriska utan jag undrar verkligen vilka andra bilar som har dessa funktioner.

Sen är ju skärmen med sin stora karta och alla dess funktioner både intuitiva och har snabb respons. Där antar jag väl att många andra är bra, men de andra elbilar jag själv kört ligger kraftigt i lä. Appen är också i en klass för sig med alla funktioner som finns där. Motbevisa mig gärna!

Sen undrar jag, en fråga ställd till er som har andra bilmärken: Hur många andra har idag verklig och komplett uppdatering av bilens alla funktioner OTA? Och dessutom gratis? Detta är inte heller en retorisk fråga utan jag vill verkligen veta!

De flesta funktioner som har relevans för mig som förare och passagerare har verkligen förbättrats genom åren och nu har jag haft tillgång till att köra Tesla oavbrutet sedan hösten 2019, alltså 5½ år. Vissa för mig i princip obetydliga funktioner har kanske försämrats. Den mest användbara förbättringen var när matrixljuset aktiverades. Det var som en uppenbarelse!

Jag tillhör ju falangen som inte accepterar dumheterna med att plocka bort spakar, men vår Y är före detta. Skulle jag i framtiden köpa en nyare Tesla så skulle det första jag gör vara att installera spakar från en tredjepartsleverantör.

Sen en viktig parameter, om nån svarar på mina frågor ovan, är att jämföra detta med priset. Tesla Y är ju en otroligt prisvärd bil och det finns kanske andra bilar som kan matcha Teslans funktioner men hur dyra är de då? Hur många hundra tusen till måste man då slanta upp?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

mussla skrev: 27 mar 2025 22:12
mikebike skrev: 27 mar 2025 18:24
Sedan närdå?

Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?

Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.

Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?

För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.

Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.

Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.

Tesla var tidigt ute med uppdateringar OTA, men i dagsläget är det många tillverkare som kan uppdatera bilar i efterhand utan verkstadsbesök.
Jag är medlem i flera olika grupper och andra tillverkare skickar inte ens ut 1/10 så många uppdateringar och några försämringar har jag inte läst om. Några buggar förekommer även hos andra, men igen, inte lika frekvent som hos Tesla.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare

Inlägg av mikebike »

Jerker skrev: 28 mar 2025 08:05
AP och FSD har ju länge inte alls fungerat som förväntat. Sen jag körde min första Tesla 3 (med radar) från 2019 till att nu köra sambons Y så tycker jag verkligen att AP blivit sämre på så sätt att de höjda ambitionerna på vad den ska klara av så upplever jag fler störningar. Jag har faktiskt helt slutat använda AP och kör endast med farthållaren.

Men om man ser på vilka funktioner som mjukvaran och appen har och hur dessa fungerar tycker jag att Tesla är svårslagen och dessa funktioner blir hela tiden bättre.
* Hur många andra bilar har Dog mode och Camping mode? Dog mode är guld för oss hundägare.
* Att bilen själv är väldigt bra på (dock ej perfekt) att avgöra vem av två användare som är förare när båda kliver in i bilen samtidigt känns ju bara lyxigt. Hur många andra bilar klarar det?
*Att man som användare har egna profiler med de flesta inställningar sparade som automatiskt ställs in (dock ej svankstödet) är ju underbart!

Frågorna i listan är inte retoriska utan jag undrar verkligen vilka andra bilar som har dessa funktioner.

Sen är ju skärmen med sin stora karta och alla dess funktioner både intuitiva och har snabb respons. Där antar jag väl att många andra är bra, men de andra elbilar jag själv kört ligger kraftigt i lä. Appen är också i en klass för sig med alla funktioner som finns där. Motbevisa mig gärna!

Sen undrar jag, en fråga ställd till er som har andra bilmärken: Hur många andra har idag verklig och komplett uppdatering av bilens alla funktioner OTA? Och dessutom gratis? Detta är inte heller en retorisk fråga utan jag vill verkligen veta!

De flesta funktioner som har relevans för mig som förare och passagerare har verkligen förbättrats genom åren och nu har jag haft tillgång till att köra Tesla oavbrutet sedan hösten 2019, alltså 5½ år. Vissa för mig i princip obetydliga funktioner har kanske försämrats. Den mest användbara förbättringen var när matrixljuset aktiverades. Det var som en uppenbarelse!

Jag tillhör ju falangen som inte accepterar dumheterna med att plocka bort spakar, men vår Y är före detta. Skulle jag i framtiden köpa en nyare Tesla så skulle det första jag gör vara att installera spakar från en tredjepartsleverantör.

Sen en viktig parameter, om nån svarar på mina frågor ovan, är att jämföra detta med priset. Tesla Y är ju en otroligt prisvärd bil och det finns kanske andra bilar som kan matcha Teslans funktioner men hur dyra är de då? Hur många hundra tusen till måste man då slanta upp?
Ja, det är ju olika vilka funktioner man använder och uppskattar.
Vi använder aldrig Dog mode eller Camp mode och nästan aldrig Sentry. Det är dessutom alltid jag som kör och det är bara min telefon som behöver vara uppkopplad.
Däremot använder jag nästan alltid farthållaren, och därmed torkarautomatiken. Dålig + dålig = katastrof.

Som sagt har de flesta elbilar OTA numera, men värdet av det är tveksamt. Varför skall bilen uppdateras varannan vecka?
Det behövs ju inte om mjukvaran är buggfri.
Jag skulle gladeligen backa till mjukvaruversionen bilen hade i augusti 2022 och nöja mig med det. Visst är adaptiva strålkastare en (senkommen) förbättring, men den funktionen byter jag gärna ut mot en fungerande farthållare.

Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Vi hämtade ut vår Polestar 4 i måndags och för min del är det väldigt lite som jag saknar jämfört med Teslan. Det enda är egentligen digital key, men det ska rullas ut vilken vecka som helst. Ryktas att Polestar väntar in releasen av iOS 18.4 som ska släppas nästa vecka. Får återkomma om hur den lyckas hantera att känna av vem som är vem då. Dog mode har den nu iaf.
En liten, men nice, grej med profilerna är annars att du kan ha olika appar och olika inlogg på t.ex. Spotify beroende på vem som kör.

Just nu håller senaste mjukvaran på att installeras, 2 dagar efter att den släpptes.
Den mest användbara förbättringen var när matrixljuset aktiverades. Det var som en uppenbarelse!
Just Matrix funktionen var något jag gnällde på tidigare här, det tog 26 månader för Tesla att få till mjukvaran. Men det var som du säger väldigt nice när den väl slogs på. Men igår körde jag i mörker med PS4:an första gången, och jäklar vilken skillnad! Jag tycker att Teslans Matrix fungerar bra, men det blir faktiskt nästan pinsamt om man jämför med Polestaren.
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Anderzzon skrev: 28 mar 2025 08:32

Vi hämtade ut vår Polestar 4 i måndags och för min del är det väldigt lite som jag saknar jämfört med Teslan. Det enda är egentligen digital key, men det ska rullas ut vilken vecka som helst. Ryktas att Polestar väntar in releasen av iOS 18.4 som ska släppas nästa vecka. Får återkomma om hur den lyckas hantera att känna av vem som är vem då. Dog mode har den nu iaf.
En liten, men nice, grej med profilerna är annars att du kan ha olika appar och olika inlogg på t.ex. Spotify beroende på vem som kör.

Just nu håller senaste mjukvaran på att installeras, 2 dagar efter att den släpptes.
Den mest användbara förbättringen var när matrixljuset aktiverades. Det var som en uppenbarelse!
Just Matrix funktionen var något jag gnällde på tidigare här, det tog 26 månader för Tesla att få till mjukvaran. Men det var som du säger väldigt nice när den väl slogs på. Men igår körde jag i mörker med PS4:an första gången, och jäklar vilken skillnad! Jag tycker att Teslans Matrix fungerar bra, men det blir faktiskt nästan pinsamt om man jämför med Polestaren.
Kanske svårt att jämföra. Tesla har Matrix på alla sina bilar oavsett pris. Kostar inte funktionen 30000 i ett paket för Polestar? Då skulle jag också kräva att den är lite bättre.
Tesla MYLR -23
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Oscar11 skrev: 28 mar 2025 10:07

Kanske svårt att jämföra. Tesla har Matrix på alla sina bilar oavsett pris. Kostar inte funktionen 30000 i ett paket för Polestar? Då skulle jag också kräva att den är lite bättre.
Nu ingår det iof rätt mycket mer grejer i det paketet. Tror inte Polestar har sålt speciellt många bilar utan det paketet.

Ju mer jag tänker på det, desto mer irriterad blir jag på mig själv och andra som ser Matrix ljusen som någon form av bonus från Tesla bara för att det inte stod i specen att det skulle finnas. Jag tror Tibor skrev om Matrix ljusen första gången i oktober 2021. När vi fick vår bil mars 2022 var det något jag förväntade mig skulle komma. Visst, jag visste att mjukvaran inte var klar, men jag visste att hårdvaran fanns där. Det är liksom inget som har blivit bättre, det är mer att Tesla tog sjukt lång tid på sig att utveckla mjukvaran att jag körde runt med en sämre bil än jag hade behövt i över 2 år.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

mikebike skrev: 28 mar 2025 08:32
Som sagt har de flesta elbilar OTA numera, men värdet av det är tveksamt. Varför skall bilen uppdateras varannan vecka?
Det behövs ju inte om mjukvaran är buggfri.
Uppdateringar som verkligen innefattar alla delssystem, på det sättet som Tesla har? Jag tänker t.ex. på när det hade blivit ett fel på bromsverkan på Tesla som gjorde att bromssträckan blev alldeles för lång. Då skickade de ut en uppdatering som löste detta. Skulle det också funka på de flesta bilar idag?

Det man förut har hört är att eftersom de andra biltillverkarna köper färdiga hårdvarumoduler med mjukvara från underleverantörerna och därför går det inte så lätt att uppdatera dessa OTA.
Användarvisningsbild
Jerker
elbilist

Inlägg av Jerker »

Hur mycket dyrare är PS4 med samma mjukvarufunktioner som grundmodellen av Tesla Y?
Skriv svar