Nedladdning av mjukvara tar lång tid

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare
Referralkod: ts.la/sara9128

Nedladdning av mjukvara tar lång tid

Inlägg av Sara4711 »

Jag tror inte denna fråga ställts förut.

Är det fler än jag som tycker att dom sista typ 17% av nedladdningen av mjukvara tar väldigt lång tid. Det tar nästan alltid mer tid än de första 83%. Jag har en M3 RWD 2023.

Eftersom jag inte har någon fast parkering med wifi så måste jag ta den genom att dela wifi från mobilen
M3 LR AWD PearlWhite -21, Facelift
MG4 Long Range Trophy med värmepump 2023
M3 Rear wheel drive Deep Blue Metallic 2023
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare

Re: Nedladdning av mjukvara tar lång tid

Inlägg av Sara4711 »

Idag försöker jag ladda ner 2025.8.4. Jag har just nu 2025.2.8 och när nedladdningen kom till 90% så startade bilen om utan att jag gjort något och efter omstarten så hoppade nedladdningen tillbaka till 83%.

Använder en iPhone 16.
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Inlägg av Vindens »

Sara4711 skrev: 27 mar 2025 15:51
Jag tror inte denna fråga ställts förut.

Är det fler än jag som tycker att dom sista typ 17% av nedladdningen av mjukvara tar väldigt lång tid. Det tar nästan alltid mer tid än de första 83%. Jag har en M3 RWD 2023.

Eftersom jag inte har någon fast parkering med wifi så måste jag ta den genom att dela wifi från mobilen
Upplever samma sak, i början går det fort, i slutet går det långsamt, ofta när den kommer till över 80% hoppar det tillbaka till typ 60-70% efter ett tag och sedan går långsamt igen efter 80. När bilen startas nästa gång så börjar karusellen om och det tar lång tid att få ner en uppdatering om man inte har en långkörning på 2-3 timmar utan avbrott. För mig tar det ibland veckor eller en månad att få igenom en uppdatering, speciellt när man inte har obegränsad surf på mobilen och bilen parkeras en bit ifrån wifi hemma.
M3 LR -20
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Det händer ofta för mig, fast jag har WiFi som når dit bilen är parkerad.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Säkerställ att bilen står parkerad nära Wifi. Wifi är väldigt känsligt för väggar avstånd osv. Bredbandskollen.se kan ge er en bild över prestandan vid bilen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Sara4711
Teslaägare

Inlägg av Sara4711 »

Freez skrev: 27 mar 2025 16:35
Säkerställ att bilen står parkerad nära Wifi. Wifi är väldigt känsligt för väggar avstånd osv. Bredbandskollen.se kan ge er en bild över prestandan vid bilen.
Så är det men när jag kör med mobilen som hotspot så sitter jag i bilen så inga hinder alls ovh jag står på en parkering utan några hinder uppåt. Och som sagt dom första 83% går snabbare att ladda ner än dom sista 17%
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Snarare är teslas wifiantenn/radiodel fullständigt USEL.

Om jag sitter I min bil på min parkering så kan jag utan problem koppla upp telefonen mot wifit i mitt hus, däremot hittas inte nätet av bilen över huvud taet.

Så när jag ska ladda ner uppdateringar får jag alltså dra ut en sladd genom dörren och ställa wifibasen på gräsmattan typ 20m från bilen, då funkar det, men inte ens med full kapacitet. ..Telefonen säger däremot full wifitäckning mot samma bas.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

repulsiv skrev: 27 mar 2025 17:30
Snarare är teslas wifiantenn/radiodel fullständigt USEL.

Om jag sitter I min bil på min parkering så kan jag utan problem koppla upp telefonen mot wifit i mitt hus, däremot hittas inte nätet av bilen över huvud taet.

Så när jag ska ladda ner uppdateringar får jag alltså dra ut en sladd genom dörren och ställa wifibasen på gräsmattan typ 20m från bilen, då funkar det, men inte ens med full kapacitet. ..Telefonen säger däremot full wifitäckning mot samma bas.
Inget problem jag upplevt. Full Wifi symbol i mobilen behöver inte innebära bra prestanda. 20 meter är ett långt avstånd, du behöver ha APn närmare bilen.

Ett tips kan vara att använda 2.4 GHz bandet som klarar längre avstånd dock med lägre prestanda.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Faktum kvarstår ju dock att bilen har usel radio/antenn för wifi, telefonen tar ju emot bra trots attd enär I bilen, bilen hittar ingen signal alls.

Och ja, helst skulle nog wifibasen vara I bilen, eller iaf precis brevid, men jag har ingen lust att rulla ut 25m kabel varge gång det kommer en uppdatering bara för att nån snålade in på komponenter i bilen.

Basen i huset har f.ö både 2,4Ghz och 5Ghz, ingen hittas av bilen, lite osäker på om den jag bär ut har 5Ghz, troligen bara 2,4Ghz.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

repulsiv skrev: 27 mar 2025 19:57
Faktum kvarstår ju dock att bilen har usel radio/antenn för wifi, telefonen tar ju emot bra trots attd enär I bilen, bilen hittar ingen signal alls.

Och ja, helst skulle nog wifibasen vara I bilen, eller iaf precis brevid, men jag har ingen lust att rulla ut 25m kabel varge gång det kommer en uppdatering bara för att nån snålade in på komponenter i bilen.

Basen i huset har f.ö både 2,4Ghz och 5Ghz, ingen hittas av bilen, lite osäker på om den jag bär ut har 5Ghz, troligen bara 2,4Ghz.
Som sagt du är för långt ifrån APn. 5GHz klarar i bästa fall 10-15m. Väggar och annat påverkar väldigt mycket. Flytta den närmare eller skaffa en repeater. I sommarstugan har jag bilen 5m från APn och det funkar hur bra som helst.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

repulsiv skrev: 27 mar 2025 19:57

Jag har för länge sedan gett upp att bilen skall hitta vårt wifi. Det enklaste är att ladda ned uppdateringar medan man kör långt via mobiltelefonen.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag har köpt en alldeles för dyr utomhusmodul till vårt Wifi som jag satt på garageväggen ett par meter ifrån bilen. Utan den så har bilen inget wifi, trots att det i telefonen funkar utmärkt från samma plats.
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Det verkar vanligt att antennsladdar hoppar loss, eller antennmoduler är trasiga.
Kolla signalstyrka i ”hemliga” Servicemenyn.
Lägg serviceärende om det är orimligt dåligt.

Jag har en accesspunkt drygt fem meter och en yttervägg från bilen. Funkar bra. Har aldrig upplevt problem.

Jag kan tänka mig att vissa bilars flash diskar kan börja bli dåliga, varför det upplevs gå trögt.
En fil av flera laddas ner, kontrollräknas mot en checksumma, fallerar, och procenten hoppar tillbaka och man försöker igen…
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 27 mar 2025 21:14

Som sagt du är för långt ifrån APn. 5GHz klarar i bästa fall 10-15m. Väggar och annat påverkar väldigt mycket. Flytta den närmare eller skaffa en repeater. I sommarstugan har jag bilen 5m från APn och det funkar hur bra som helst.
Driver du med mej ?

Telefonen har utmärkt mottagning även *I* bilen redan med wifibasen INNE i huset, min laptop har utmärkt mottagning en bra bit längre bort än bilen den med.

Jag tar det igen, ANDRA enheter fungerar på samma avstånd, bilen gör det INTE.

Bilens wifiantenn eller radiodel är helt enkelt dålig.

Eftersom jag enbart använder wifi i bilen när jag kör uppdateringar kan jag leva med att bära ut en wifibas på gräsmattan för att komma över problemet, men det ändrar ju inte faktumet att problemet orsakas av bilen.

..Fast problemet som denna tråden handlar om beror knappast på just det, vad det beror på vet jag inte dock, kanske det nogren är inne på.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

repulsiv skrev: 01 apr 2025 20:36
Freez skrev: 27 mar 2025 21:14

Driver du med mej ?

Telefonen har utmärkt mottagning även *I* bilen redan med wifibasen INNE i huset, min laptop har utmärkt mottagning en bra bit längre bort än bilen den med.

Jag tar det igen, ANDRA enheter fungerar på samma avstånd, bilen gör det INTE.

Bilens wifiantenn eller radiodel är helt enkelt dålig.

Eftersom jag enbart använder wifi i bilen när jag kör uppdateringar kan jag leva med att bära ut en wifibas på gräsmattan för att komma över problemet, men det ändrar ju inte faktumet att problemet orsakas av bilen.

..Fast problemet som denna tråden handlar om beror knappast på just det, vad det beror på vet jag inte dock, kanske det nogren är inne på.
Efter +30 års jobberfarenhet av nätverkslösningar vet jag att olika enheter har olika förutsättningar och att omgivningen påverkar mycket mer än vad man kan tro. Kan vara men det behöver inte innebära att det är en dålig antenn. Men varför lägger du inte ett serviceärende om du tror att antennen är problemet?

Min bil har inga problem med antennen. Nedladdning och installation av 2025.8.4 funkade som vanligt smidigt.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Det är allmänt vedertaget att det är dålig mottagning, antagligen pga antennen, i bilarna. Det är en av sakerna som förbättrats i Juniper.

Bilen ansluter inte till wifi ens när jag parkerar direkt utanför huset - och även 20-30 meter från huset är det annars fullgod mottagning med telefonen. Har ett gäng accesspunkter strategiskt utplacerade för att få så bra mottagning som möjligt.

Sen är det också vissa kanaler som bilen helt enkelt inte ser, har för mig att det är de som endast används inom EU.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 02 apr 2025 08:39
Efter +30 års jobberfarenhet av nätverkslösningar vet jag att olika enheter har olika förutsättningar och att omgivningen påverkar mycket mer än vad man kan tro. Kan vara men det behöver inte innebära att det är en dålig antenn.
Då vet du ju säkerligen att det du just sa är irrlevant.

Om en enhet har dålig mottagning och de andra inte har det så ska man givetvis misstänka enheten som fungerar dåligt.
Men varför lägger du inte ett serviceärende om du tror att antennen är problemet?
vad skulle jag vinna på det ? antingen skulle dom bara säga att "det är så det är", eller så skulle dom vilja debitera mej för ockerdyr felsökning för att konstatera samma sak.

Det fungerar ju uselt för typ alla, kolla denna tråden, eller googla på det..

Ja utom just DEJ då :lol: men du har ju aldrig några problem med något det står tesla på.. :D
Min bil har inga problem med antennen. Nedladdning och installation av 2025.8.4 funkade som vanligt smidigt.
Kul för dej då, men väldigt många andra verkar ha det.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare

Inlägg av nogren »

repulsiv skrev: 02 apr 2025 20:12

Ja utom just DEJ då :lol: men du har ju aldrig några problem med något det står tesla på.. :D
Nja, alla vi som är tysta har nog inga problem. :-)

Men vad som nyss nämndes här också, är ju att bilen förmodligen inte klarar så bra av vissa kanaler som enbart är till för EU. Skulle så vara fallet, kanske den enbart kör på 5GHz bandet, när din telefon kör 2.4GHz till din accesspunkt. Om ditt 2.4GHz wifi går på "fel" kanal.
I.e. det skulle ju vara en idé att öppna upp "hemliga" service menyn, kolla signalen mot din AP, se om den går på 2.4 eller 5, och med vilken signalstyrka.
Om det är orimligt dåligt, jämfört med en annan enhet på samma fysiska plats, lägg ett serviceärende.
Jag har läst om flera som fått antenner utbytta eller återanslutna, där kablar glappat, och därmed fått bättre wifi.
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

repulsiv skrev: 02 apr 2025 20:12
Freez skrev: 02 apr 2025 08:39
Efter +30 års jobberfarenhet av nätverkslösningar vet jag att olika enheter har olika förutsättningar och att omgivningen påverkar mycket mer än vad man kan tro. Kan vara men det behöver inte innebära att det är en dålig antenn.
Då vet du ju säkerligen att det du just sa är irrlevant.

Om en enhet har dålig mottagning och de andra inte har det så ska man givetvis misstänka enheten som fungerar dåligt.
Men varför lägger du inte ett serviceärende om du tror att antennen är problemet?
vad skulle jag vinna på det ? antingen skulle dom bara säga att "det är så det är", eller så skulle dom vilja debitera mej för ockerdyr felsökning för att konstatera samma sak.

Kul för dej då, men väldigt många andra verkar ha det.
Eftersom du inte är mottaglig för tips får du fortsätta att vara missnöjd. Gnäll lär inte lösa problemet.

För de allra flesta fungerar Wifi kopplingen bra.

Lycka till!
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av repulsiv »

Freez skrev: 02 apr 2025 21:08
Eftersom du inte är mottaglig för tips får du fortsätta att vara missnöjd. Gnäll lär inte lösa problemet.
Vet du vad, titta dej i spegeln och fundera på vem det är som gnäller här.

Vilka tips har du kommit med ? att lägga ett serviceärende ? :D ..mycket revolutionerande..

jag bara konstaterar att det fungerar skitdåligt, antagligen för att tesla snålat som vanligt, jag konstaterade även att jag inte bryr mej så mycket eftersom enda gången jag behöver göra mej besväret är just när dte kommer uppdateringar och då kan jag löva med att behöva dra ut en sladd genom dörren.
Jo, alla tusentals poster man hittar om man googlar på problemet är förstås bara fantasier, för det funkar för dej ? :D

Jaa, blunda på bara om du mår bättre av det.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Sara4711 skrev: 27 mar 2025 16:03
Idag försöker jag ladda ner 2025.8.4. Jag har just nu 2025.2.8 och när nedladdningen kom till 90% så startade bilen om utan att jag gjort något och efter omstarten så hoppade nedladdningen tillbaka till 83%.

Använder en iPhone 16.
Liknande här fast med 2025.8.6 från 2025.8.4, har gått från 83 till 91% och tillbaka till 83% ett par gånger.
Grå Tesla Model 3 LR -22 med vit inredning och dragkrok
- = Snabbladdad.se = - - = Min Youtube-kanal = -
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Man kan också prova att parkera bilen med höger backspegel emot/närmast sin AP.

Det fungerar fantastiskt enligt vissa trots att det är en myt 😂 (eller någon gammal placering av Wifiantennen).

Wifiantennen sitter i taket, lite varierande på 3/Y/S/X.

Ovanligt att tipset inte dykt upp i tråden förrän nu. 😅
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare

Inlägg av nogren »

repulsiv skrev: 02 apr 2025 22:08

Vilka tips har du kommit med ? att lägga ett serviceärende ? :D ..mycket revolutionerande..

jag bara konstaterar att det fungerar skitdåligt, antagligen för att tesla snålat som vanligt, jag konstaterade även att jag inte bryr mej så mycket eftersom enda gången jag behöver göra mej besväret är just när dte kommer uppdateringar och då kan jag löva med att behöva dra ut en sladd genom dörren.
Jo, alla tusentals poster man hittar om man googlar på problemet är förstås bara fantasier, för det funkar för dej ? :D

Jag håller med Freez här.
Det är ju såhär radio fungerar. Signalkvaliteten beror på flera faktorer, och när man kör något digitalt protokoll ovanpå, så funkar det antingen inte alls, knaggligt, hyggligt, eller bra.
Du har uppenbarligen ett fall av ”inte alls” eller ”knaggligt”, och vi är ju fler som försöker hjälpa dig till rätt lösning; att få wifiantennen lagad på din bil.
Så dålig som du beskriver den som, skall den inte vara. Men du kanske överdriver lite här i skrift?

Jag har läst om folk med liknande problem som fått sin antenn lagad, och allt blev mycket bättre. Något fall var att antennelement inte ens var sammankopplade.

Det enda enkla, och ibland gratis, alternativet är ju att be Tesla kika på det. Och att lägga ett serviceärende i appen är ju så man gör.

Men, ingen tvingar dig.
Försök hålla stämningen i forumet glad och hjälpsam. Det mår vi alla bäst av.
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
T4s
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tobias894955

Inlägg av T4s »

nogren skrev: 06 apr 2025 15:34
repulsiv skrev: 02 apr 2025 22:08

Jag håller med Freez här.
Det är ju såhär radio fungerar. Signalkvaliteten beror på flera faktorer, och när man kör något digitalt protokoll ovanpå, så funkar det antingen inte alls, knaggligt, hyggligt, eller bra.
Du har uppenbarligen ett fall av ”inte alls” eller ”knaggligt”, och vi är ju fler som försöker hjälpa dig till rätt lösning; att få wifiantennen lagad på din bil.
Så dålig som du beskriver den som, skall den inte vara. Men du kanske överdriver lite här i skrift?

Jag har läst om folk med liknande problem som fått sin antenn lagad, och allt blev mycket bättre. Något fall var att antennelement inte ens var sammankopplade.

Det enda enkla, och ibland gratis, alternativet är ju att be Tesla kika på det. Och att lägga ett serviceärende i appen är ju så man gör.

Men, ingen tvingar dig.
Försök hålla stämningen i forumet glad och hjälpsam. Det mår vi alla bäst av.
Exakt! Lägg ett ärende i appen, det tar 2 minuter.

Alternativt kolla Service manualen där allt är väldigt tydligt specat.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 03 apr 2025 23:15
Man kan också prova att parkera bilen med höger backspegel emot/närmast sin AP.

Det fungerar fantastiskt enligt vissa trots att det är en myt 😂 (eller någon gammal placering av Wifiantennen).

Wifiantennen sitter i taket, lite varierande på 3/Y/S/X.

Ovanligt att tipset inte dykt upp i tråden förrän nu. 😅
I Raven sitter antennen i höger spegel.
Edit: https://service.tesla.com/docs/ModelS/S ... E0293.html

”The WiFi antenna is a component within the RH door mirror assembly. If the WiFi antenna develops a fault, the whole RH mirror assembly must be replaced.”
Skriv svar