Blir Teslorna bättre hela tiden?
Moderator: Redaktion
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
För och emot uppdateringar OTA:
Många menar att Teslas mjukvara uppdateras ofta pga buggar som man måste rätta. Samtidigt får man många nya funktioner och många funktioner förändras, enligt vissa till det bättre, enligt andra till det sämre.
Bilar som har buggfri mjukvara: Finns det verkligen? Jag tänker att om man ska lyckas med det så tvingas man avstå från en rad funktioner eftersom man annars aldrig skulle få ut bilen på marknaden. Resultat: En fattigare mjukvara. Dessutom betvivlar jag att det går att ta fram mjukvara som är helt buggfri, och då måste man in på service för att få iaf kritiska uppdateringar.
Många menar att Teslas mjukvara uppdateras ofta pga buggar som man måste rätta. Samtidigt får man många nya funktioner och många funktioner förändras, enligt vissa till det bättre, enligt andra till det sämre.
Bilar som har buggfri mjukvara: Finns det verkligen? Jag tänker att om man ska lyckas med det så tvingas man avstå från en rad funktioner eftersom man annars aldrig skulle få ut bilen på marknaden. Resultat: En fattigare mjukvara. Dessutom betvivlar jag att det går att ta fram mjukvara som är helt buggfri, och då måste man in på service för att få iaf kritiska uppdateringar.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
De hade inte kommunicerat något om någon Matrix-funktion när du köpte bilen. Ändå förväntade du dig det.Anderzzon skrev: ↑28 mar 2025 10:51Visst, jag visste att mjukvaran inte var klar, men jag visste att hårdvaran fanns där. Det är liksom inget som har blivit bättre, det är mer att Tesla tog sjukt lång tid på sig att utveckla mjukvaran att jag körde runt med en sämre bil än jag hade behövt i över 2 år.
Det kan knappast vara Teslas fel att det sprids en massa rykten på internet om vad/hur enskilda komponenter potentiellt skulle kunna användas i framtiden.
Med FSD har de lovat en massa saker i förväg och inte hållit det. Med Matrix är det precis tvärtom.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Det där är lögnmanneson skrev: ↑28 mar 2025 11:08De hade inte kommunicerat något om någon Matrix-funktion när du köpte bilen. Ändå förväntade du dig det.Anderzzon skrev: ↑28 mar 2025 10:51Visst, jag visste att mjukvaran inte var klar, men jag visste att hårdvaran fanns där. Det är liksom inget som har blivit bättre, det är mer att Tesla tog sjukt lång tid på sig att utveckla mjukvaran att jag körde runt med en sämre bil än jag hade behövt i över 2 år.
Det kan knappast vara Teslas fel att det sprids en massa rykten på internet om vad/hur enskilda komponenter potentiellt skulle kunna användas i framtiden.
Med FSD har de lovat en massa saker i förväg och inte hållit det. Med Matrix är det precis tvärtom.
Tesla (Elon) kommunicerade direkt i samband med att Matrix-hårdvaran kom att den hade introducerats och att Matrix skulle bli tillgänglig via OTA update på de bilar som fick den hårdvaran. Den demonstrerades också genom att skriva TESLA på en vägg mha strålkastarna långt innan mjukavaran för partiell avbländning blev färdig. Så det fanns definitivt skäl att anta att den skulle bli tillgänglig snart efter hw-introduktionen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Skillnaden är nog att andra bilar inte har sådana mjukvarufel.Jerker skrev: ↑28 mar 2025 10:55Uppdateringar som verkligen innefattar alla delssystem, på det sättet som Tesla har? Jag tänker t.ex. på när det hade blivit ett fel på bromsverkan på Tesla som gjorde att bromssträckan blev alldeles för lång. Då skickade de ut en uppdatering som löste detta. Skulle det också funka på de flesta bilar idag?
Det man förut har hört är att eftersom de andra biltillverkarna köper färdiga hårdvarumoduler med mjukvara från underleverantörerna och därför går det inte så lätt att uppdatera dessa OTA.

Möjligen beroende på att de köper färdiga moduler från tillverkare som ser till att leverera fungerande system.

Det har hävdats tidigare att Tesla slarvar med verifieringen av nya mjukvaror eftersom det är så lätt att skicka ut en buggfix (om tillräckligt många förare/utvärderare) klagar.
Jag hade aldrig hört talas om någon som levererar "betaprodukter" innan jag kom in i Teslavärlden.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Just därför så många uppskattar Tesla, de har revolutionerat hur man bygger bilar. Nu vill alla göra som Tesla. Förut var du ju tvungen att köpa en ny bil för att få nya funktioner. Nu kommer de OTA. Var inte så kul när jag köpt en ny Mazda och ett halvår senare släpptes en ”facelift” med CarPlay. Eftermontera… nej!mikebike skrev: ↑28 mar 2025 13:16Skillnaden är nog att andra bilar inte har sådana mjukvarufel.Jerker skrev: ↑28 mar 2025 10:55Uppdateringar som verkligen innefattar alla delssystem, på det sättet som Tesla har? Jag tänker t.ex. på när det hade blivit ett fel på bromsverkan på Tesla som gjorde att bromssträckan blev alldeles för lång. Då skickade de ut en uppdatering som löste detta. Skulle det också funka på de flesta bilar idag?
Det man förut har hört är att eftersom de andra biltillverkarna köper färdiga hårdvarumoduler med mjukvara från underleverantörerna och därför går det inte så lätt att uppdatera dessa OTA.![]()
Möjligen beroende på att de köper färdiga moduler från tillverkare som ser till att leverera fungerande system.![]()
Det har hävdats tidigare att Tesla slarvar med verifieringen av nya mjukvaror eftersom det är så lätt att skicka ut en buggfix (om tillräckligt många förare/utvärderare) klagar.
Jag hade aldrig hört talas om någon som levererar "betaprodukter" innan jag kom in i Teslavärlden.
Tesla MYLR -23
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?mikebike skrev: ↑27 mar 2025 18:24Poängen är inte att "många" förnekar att vissa försämringar är just försämringar, utan att man som bilägare inte kan välja vilka förändringar man vill ha.mussla skrev: ↑27 mar 2025 13:00Jag har 2025.2.6 vilket är den senaste mjukvaran som min bil har erbjudits.
Jag vet inte om plinget går att stänga av på den. Eftersom jag inte stör mig på det har jag inte försökt stänga av det.
Kul att många som har svarat i tråden verkar tycka att bilarna blir bättre. Det tycker jag också.
Oftast informerar inte Tesla om alla förändringar/försämringar och de t.o.m. uppdaterar bilar utan ägarens vetskap och tillstånd.
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Model Y LR AWD -24
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Fast den ändrade energigrafen är en rejäl försämring, nu är den totalt oanvändbar i planering av din körning.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?mikebike skrev: ↑27 mar 2025 18:24Poängen är inte att "många" förnekar att vissa försämringar är just försämringar, utan att man som bilägare inte kan välja vilka förändringar man vill ha.mussla skrev: ↑27 mar 2025 13:00
Jag har 2025.2.6 vilket är den senaste mjukvaran som min bil har erbjudits.
Jag vet inte om plinget går att stänga av på den. Eftersom jag inte stör mig på det har jag inte försökt stänga av det.
Kul att många som har svarat i tråden verkar tycka att bilarna blir bättre. Det tycker jag också.
Oftast informerar inte Tesla om alla förändringar/försämringar och de t.o.m. uppdaterar bilar utan ägarens vetskap och tillstånd.
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Även användandet av kupékameran och dess kontroll av mina ögon är en rejäl försämring.
Sedna har det tillkommit flera andra saker som är bra.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Men det där stämmer ju inte. Bristfälliga funktioner i bilar har alltid funnits. Man har tvingats dra ett streck i utvecklingen för att klara av att börja leverera. Och dessa har man alltså inte kunnat uppdatera utan enda sättet är att byta upp sig till en ny årsmodell.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 13:16Skillnaden är nog att andra bilar inte har sådana mjukvarufel.![]()
Möjligen beroende på att de köper färdiga moduler från tillverkare som ser till att leverera fungerande system.![]()
Det har hävdats tidigare att Tesla slarvar med verifieringen av nya mjukvaror eftersom det är så lätt att skicka ut en buggfix (om tillräckligt många förare/utvärderare) klagar.
Jag hade aldrig hört talas om någon som levererar "betaprodukter" innan jag kom in i Teslavärlden.
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Är det inte den funktionen (energigrafen)som kommer tillbaka i .4frippe skrev: ↑28 mar 2025 14:22Fast den ändrade energigrafen är en rejäl försämring, nu är den totalt oanvändbar i planering av din körning.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?mikebike skrev: ↑27 mar 2025 18:24
Poängen är inte att "många" förnekar att vissa försämringar är just försämringar, utan att man som bilägare inte kan välja vilka förändringar man vill ha.
Oftast informerar inte Tesla om alla förändringar/försämringar och de t.o.m. uppdaterar bilar utan ägarens vetskap och tillstånd.
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Även användandet av kupékameran och dess kontroll av mina ögon är en rejäl försämring.
Sedna har det tillkommit flera andra saker som är bra.
Tesla MYLR -23
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?mikebike skrev: ↑27 mar 2025 18:24Poängen är inte att "många" förnekar att vissa försämringar är just försämringar, utan att man som bilägare inte kan välja vilka förändringar man vill ha.mussla skrev: ↑27 mar 2025 13:00
Jag har 2025.2.6 vilket är den senaste mjukvaran som min bil har erbjudits.
Jag vet inte om plinget går att stänga av på den. Eftersom jag inte stör mig på det har jag inte försökt stänga av det.
Kul att många som har svarat i tråden verkar tycka att bilarna blir bättre. Det tycker jag också.
Oftast informerar inte Tesla om alla förändringar/försämringar och de t.o.m. uppdaterar bilar utan ägarens vetskap och tillstånd.
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Mina Volvo fick uppdaterad mjukvara vid varje service, och i vissa fall även ny hårdvara. Servicebulletin heter det när man åtgärdar "fel" som inte är tillräckligt allvarliga för att orsaka återkallning.Jerker skrev: ↑28 mar 2025 14:25Men det där stämmer ju inte. Bristfälliga funktioner i bilar har alltid funnits. Man har tvingats dra ett streck i utvecklingen för att klara av att börja leverera. Och dessa har man alltså inte kunnat uppdatera utan enda sättet är att byta upp sig till en ny årsmodell.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 13:16Skillnaden är nog att andra bilar inte har sådana mjukvarufel.![]()
Möjligen beroende på att de köper färdiga moduler från tillverkare som ser till att leverera fungerande system.![]()
Det har hävdats tidigare att Tesla slarvar med verifieringen av nya mjukvaror eftersom det är så lätt att skicka ut en buggfix (om tillräckligt många förare/utvärderare) klagar.
Jag hade aldrig hört talas om någon som levererar "betaprodukter" innan jag kom in i Teslavärlden.
Tesla å sin sida vägrar byta bristfälliga detaljer i hjulupphängningarna på Goodwill.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 14:36Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?mikebike skrev: ↑27 mar 2025 18:24
Poängen är inte att "många" förnekar att vissa försämringar är just försämringar, utan att man som bilägare inte kan välja vilka förändringar man vill ha.
Oftast informerar inte Tesla om alla förändringar/försämringar och de t.o.m. uppdaterar bilar utan ägarens vetskap och tillstånd.
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 2 gång.
Model Y LR AWD -24
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 270
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
En förbättring som införts är väl live trafik även utan premium.
Tesla MYLR -23
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Blir lite svårt att jämföra men om man jämför LR RWD med billigaste PS4 med Pilot och Plus så skiljer det 140k (85k om man tar en lagerbil). Tesla har iof inte parkeringshjälp på vintern så där vinner alla andra bilar på WO

Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Ingen aning om den återgår eller inte till funktionen innan. Får se när det dyker upp.Oscar11 skrev: ↑28 mar 2025 14:31Är det inte den funktionen (energigrafen)som kommer tillbaka i .4frippe skrev: ↑28 mar 2025 14:22Fast den ändrade energigrafen är en rejäl försämring, nu är den totalt oanvändbar i planering av din körning.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12
Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Även användandet av kupékameran och dess kontroll av mina ögon är en rejäl försämring.
Sedna har det tillkommit flera andra saker som är bra.
Model Y LR.
Model S70D
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Dom flesta bilar drabbas ju inte av mjukvarubuggar som försämrar bromssträckan.Jerker skrev: ↑28 mar 2025 10:55Uppdateringar som verkligen innefattar alla delssystem, på det sättet som Tesla har? Jag tänker t.ex. på när det hade blivit ett fel på bromsverkan på Tesla som gjorde att bromssträckan blev alldeles för lång. Då skickade de ut en uppdatering som löste detta. Skulle det också funka på de flesta bilar idag?
Det man förut har hört är att eftersom de andra biltillverkarna köper färdiga hårdvarumoduler med mjukvara från underleverantörerna och därför går det inte så lätt att uppdatera dessa OTA.
Jag tycker möjligheten till OTA har förslappat biltillverkarna när det gäller att se till att mjukvaran är tillräckligt färdig innan den rullas ut.
Jag ser inte uppdateringarna jag får till min bil som något positivt utan.
- Earplugged
- Teslaägare
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
- Ort: Jönköping
- Referralkod: ts.la/samuel189377
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Inte att förglömma alla småjusteringar som löpande görs och bara är en lite notis i ändringsloggen om de ens nämns... nya genvägar/ikoner/gränssnitt, finesser i navigeringen, kamerabilderna har blivit klart bättre, snyggare visualiseringar osv osv....
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
RX-8 -05
UP -14
- T4s
- Teslaägare
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 09 aug 2023 09:46
- Ort: Roslagen
- Referralkod: ts.la/tobias894955
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Jag verkar ha missat detta. Vad är det för "pling"?
Model S P85DL+
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4117
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Har haft tesla i 6 år och kan inte minnas några buggar.
Jo runt år 2020 så startade skärmen om vid färd ett par gånger som försvann vid nästa uppdatering.
Men buggar menar jag skärmomstart, någon funktion som är fel programmerad eller liknande, eller att man trycker på något på skärmen och inget händer.
Funktioner som fungerar mindre bra kallas inte buggar, till exempel torkarautomatiken.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Jag säger inte att du har fel. Men var/när gjorde han det?Maw skrev: ↑28 mar 2025 13:04Det där är lögnmanneson skrev: ↑28 mar 2025 11:08De hade inte kommunicerat något om någon Matrix-funktion när du köpte bilen. Ändå förväntade du dig det.Anderzzon skrev: ↑28 mar 2025 10:51Visst, jag visste att mjukvaran inte var klar, men jag visste att hårdvaran fanns där. Det är liksom inget som har blivit bättre, det är mer att Tesla tog sjukt lång tid på sig att utveckla mjukvaran att jag körde runt med en sämre bil än jag hade behövt i över 2 år.
Det kan knappast vara Teslas fel att det sprids en massa rykten på internet om vad/hur enskilda komponenter potentiellt skulle kunna användas i framtiden.
Med FSD har de lovat en massa saker i förväg och inte hållit det. Med Matrix är det precis tvärtom.
Tesla (Elon) kommunicerade direkt i samband med att Matrix-hårdvaran kom att den hade introducerats och att Matrix skulle bli tillgänglig via OTA update på de bilar som fick den hårdvaran. Den demonstrerades också genom att skriva TESLA på en vägg mha strålkastarna långt innan mjukavaran för partiell avbländning blev färdig. Så det fanns definitivt skäl att anta att den skulle bli tillgänglig snart efter hw-introduktionen.
Vet att dom skrev Tesla på en vägg. Men det var mer än ett år efter hwn introducerats, och de lovade fortfarande ingenting.
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5853
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Det som förvånade mig var att matrisfunktionen kom helt gratis, utan krav på EAP eller FSD. Till skillnad från de funktionerna kunde jag tänkt mig betala för matris.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Twitter, det var så det blev känt att bilarna skulle få Matrix-hwmanneson skrev: ↑29 mar 2025 09:45Jag säger inte att du har fel. Men var/när gjorde han det?Maw skrev: ↑28 mar 2025 13:04Det där är lögnmanneson skrev: ↑28 mar 2025 11:08De hade inte kommunicerat något om någon Matrix-funktion när du köpte bilen. Ändå förväntade du dig det.Anderzzon skrev: ↑28 mar 2025 10:51Visst, jag visste att mjukvaran inte var klar, men jag visste att hårdvaran fanns där. Det är liksom inget som har blivit bättre, det är mer att Tesla tog sjukt lång tid på sig att utveckla mjukvaran att jag körde runt med en sämre bil än jag hade behövt i över 2 år.
Det kan knappast vara Teslas fel att det sprids en massa rykten på internet om vad/hur enskilda komponenter potentiellt skulle kunna användas i framtiden.
Med FSD har de lovat en massa saker i förväg och inte hållit det. Med Matrix är det precis tvärtom.
Tesla (Elon) kommunicerade direkt i samband med att Matrix-hårdvaran kom att den hade introducerats och att Matrix skulle bli tillgänglig via OTA update på de bilar som fick den hårdvaran. Den demonstrerades också genom att skriva TESLA på en vägg mha strålkastarna långt innan mjukavaran för partiell avbländning blev färdig. Så det fanns definitivt skäl att anta att den skulle bli tillgänglig snart efter hw-introduktionen.
Vet att dom skrev Tesla på en vägg. Men det var mer än ett år efter hwn introducerats, och de lovade fortfarande ingenting.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Har du någon länk till det? Google hittar inget.Maw skrev: ↑29 mar 2025 14:06Twitter, det var så det blev känt att bilarna skulle få Matrix-hwmanneson skrev: ↑29 mar 2025 09:45Jag säger inte att du har fel. Men var/när gjorde han det?Maw skrev: ↑28 mar 2025 13:04Det där är lögnmanneson skrev: ↑28 mar 2025 11:08De hade inte kommunicerat något om någon Matrix-funktion när du köpte bilen. Ändå förväntade du dig det.Anderzzon skrev: ↑28 mar 2025 10:51Visst, jag visste att mjukvaran inte var klar, men jag visste att hårdvaran fanns där. Det är liksom inget som har blivit bättre, det är mer att Tesla tog sjukt lång tid på sig att utveckla mjukvaran att jag körde runt med en sämre bil än jag hade behövt i över 2 år.
Det kan knappast vara Teslas fel att det sprids en massa rykten på internet om vad/hur enskilda komponenter potentiellt skulle kunna användas i framtiden.
Med FSD har de lovat en massa saker i förväg och inte hållit det. Med Matrix är det precis tvärtom.
Tesla (Elon) kommunicerade direkt i samband med att Matrix-hårdvaran kom att den hade introducerats och att Matrix skulle bli tillgänglig via OTA update på de bilar som fick den hårdvaran. Den demonstrerades också genom att skriva TESLA på en vägg mha strålkastarna långt innan mjukavaran för partiell avbländning blev färdig. Så det fanns definitivt skäl att anta att den skulle bli tillgänglig snart efter hw-introduktionen.
Vet att dom skrev Tesla på en vägg. Men det var mer än ett år efter hwn introducerats, och de lovade fortfarande ingenting.
Edit: hittade en tweet där han säger "Yeah, headlights are precision LED, so they can be bright without blinding oncoming traffic, pedestrians & cyclists" relaterat till demo'n i Berlin.
Dvs han bekräftar vad hwn klarar, men lovar inget gällande någon OTA.