Elon...

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Xyborg
Teslaägare
Referralkod: ts.la/robin28307

Re: Elon...

Inlägg av Xyborg »

Tellus skrev: 24 mar 2025 22:38
Här tar man upp flera makalösa exempel på statliga bedrägerier, det som elon försöker stoppa.

En mer korrekt beskrivning här väl ”här sitter en dömd brottsling och påstår att de hittat oegentligheter, utan att presentera några som helst bevis”. De har ju försökt dra den där valsen flera gånger. Hittills har de ju blivit sågade vid fotknölarna vid varje granskning av tredjepart.

DOGEs totala besparingar har ju hittills endast kunnat verifieras till 2,6 miljarder USD. En besparing på hisnande 0,09% av den federala årsbudgeten på ca 3 biljarder USD med andra ord. Av det är en förkrossande liten andel något som gått att verifiera som faktiskt bedrägeri. Det mesta är helt enkelt program som Musk och Trump inte gillar.

Det är så extremt uppenbart att detta inte görs för att spara pengar. Det är bara ett svepskäl. Den faktiska anledningen bakom den totala nedmonteringen av myndigheter, individuellt tjänstemannaansvar och professionellt styre är mest troligtvis precis det Heritage foundation beskriver i project 2025: förflyttning av makt från myndigheter direkt till presidenten själv.

Ett dokument som Trump för övrigt påstod under valrörelsen att han inte ens läst, men trots det så är de flesta av hans exekutiva order direkt speglingar av deras förslag - och minst 5 personer ur hans närmaste stab är plockade direkt från rapportförfattarna. En bra kort genomgång om det överlappet finns att se här:
Användarvisningsbild
LarsL
Teslaägare
Referralkod: ts.la/lars74032

Re: Teslas räddning?

Inlägg av LarsL »

Jag tror att Musk måste bort från alla offentliga roller inom Tesla om det ska kunna bli ett accepterat märke igen. Jag kommer ha väldigt svårt att ha roligt i och med min Tesla så länge Musk är kvar. Kanske, kanske funkar om han slutar med droger och tar psykolog hjälp med sin inställning mot sina barn. Men det kommer vara svårt att glömma det som sagts och gjorts.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Xyborg skrev: 25 mar 2025 06:39
Tellus skrev: 24 mar 2025 22:38
Här tar man upp flera makalösa exempel på statliga bedrägerier, det som elon försöker stoppa.

En mer korrekt beskrivning här väl ”här sitter en dömd brottsling och påstår att de hittat oegentligheter, utan att presentera några som helst bevis”. De har ju försökt dra den där valsen flera gånger. Hittills har de ju blivit sågade vid fotknölarna vid varje granskning av tredjepart.

DOGEs totala besparingar har ju hittills endast kunnat verifieras till 2,6 miljarder USD. En besparing på hisnande 0,09% av den federala årsbudgeten på ca 3 biljarder USD med andra ord. Av det är en förkrossande liten andel något som gått att verifiera som faktiskt bedrägeri. Det mesta är helt enkelt program som Musk och Trump inte gillar.

Det är så extremt uppenbart att detta inte görs för att spara pengar. Det är bara ett svepskäl. Den faktiska anledningen bakom den totala nedmonteringen av myndigheter, individuellt tjänstemannaansvar och professionellt styre är mest troligtvis precis det Heritage foundation beskriver i project 2025: förflyttning av makt från myndigheter direkt till presidenten själv.

Ett dokument som Trump för övrigt påstod under valrörelsen att han inte ens läst, men trots det så är de flesta av hans exekutiva order direkt speglingar av deras förslag - och minst 5 personer ur hans närmaste stab är plockade direkt från rapportförfattarna. En bra kort genomgång om det överlappet finns att se här:
Jag tror att Trump för en gångs skull talar sanning när han säger att han inte har läst Project 2025. Han avskyr att läsa och vill ha allt presenterat som ljud och ljusspel om informationen tar upp mer än en halv A4 skriven text. Däremot har säkert alla hans rådgivare läst det och han har säkert fått det presenterat för sig tillsammans med förslag på exekutiva ordrar…

Elon har troligtvis också satt sig in i Project 2025 men det skulle inte förvåna mig om han har samma inställning till skriven text som Trump.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Bloomberg idag: Nothing to to Say
With controversy swirling around Elon Musk’s political activities and Tesla cars being torched by protestors, where is Chair Robyn Denholm?

On Tuesday, she was in Melbourne addressing a financial services conference in her role as the chair of the Tech Council of Australia — and studiously ignored questions about Tesla and Musk.

On her way into the conference venue, Denholm said nothing when asked if she was concerned about Musk’s right-right allegiances or his opposition to diversity, equity and inclusion initiatives. Asked if she had a message for Tesla shareholders, she didn’t respond. A woman accompanying Denholm said they wouldn’t comment or respond to any questions.

Denholm then gave a keynote that focused on Australia’s inadequate investment in research and development, and didn’t touch on Tesla.

Hon har fått några miljarder för att vara Elons nickedocka så hon fortsätter pss.
Teslasemitruck

Inlägg av Teslasemitruck »

Victor Davis Hansson
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Teslasemitruck skrev: 27 mar 2025 22:56
Victor Davis Hansson
Skriv gärna några punkter om vad det gäller Elon för oss som inte pallar att titta.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
JonasH
Teslaägare

Inlägg av JonasH »

Klintan skrev: 27 mar 2025 23:20
Teslasemitruck skrev: 27 mar 2025 22:56
Victor Davis Hansson
Skriv gärna några punkter om vad det gäller Elon för oss som inte pallar att titta.
Kontentan av filmen är att det är synd om Elon för att folk kallar honom Asshole och det måste vara en vänsterkomplott eftersom så många kallar honom Asshole. Det kan ju inte vara så att han kallas Asshole för att han beter sig så.

Sen är det ett hot mot yttrandefriheten att man uttalar sig negativt om Elon och Tesla eftersom Elon räddat yttrandefriheten när han köpte Twitter.
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare

Inlägg av MangeT »

LarsL skrev: 25 mar 2025 07:26
Jag tror att Musk måste bort från alla offentliga roller inom Tesla om det ska kunna bli ett accepterat märke igen. Jag kommer ha väldigt svårt att ha roligt i och med min Tesla så länge Musk är kvar. Kanske, kanske funkar om han slutar med droger och tar psykolog hjälp med sin inställning mot sina barn. Men det kommer vara svårt att glömma det som sagts och gjorts.
Jag tycker det vore bättre om han höll sig till raketer och bilar men la av med politiken.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Intervju med Elon Musk och medlemmar från DOGE-teamet. De diskuterar sitt arbete med att minska statligt slöseri och bedrägerier inom socialförsäkringssystemet, samt planer på att modernisera federal teknologi och minska budgetunderskottet. Men även kritik mot DOGE för brist på transparens och potentiella intressekonflikter.

wheels

Inlägg av wheels »

"Det finns mer än 15 miljoner människor som är över 120 år gamla, som är registrerade som levande"

Jag uppmanar alla här på forumet att faktiskt lyssna på tweeten, i stället för att avfärda det och dra sig in i sitt känslmässiga skal
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare

Inlägg av RareEarth »

Att det fanns miljoner över 120 år som inte var registrerade döda var välkänt sedan tidigare. En statlig rapport från Bidentiden konstaterade att det skulle vara kostsamt att rensa i databasen. Nu har ju DOGE gjort jobbet gratis (?).

Det finns redan system som automatiskt stoppar utbetalningar till personer över vissa åldersgränser.
TeslaLeo

Inlägg av TeslaLeo »

MangeT skrev: 28 mar 2025 08:12
LarsL skrev: 25 mar 2025 07:26
Jag tycker det vore bättre om han höll sig till raketer och bilar men la av med politiken.
Kan hålla med. Men det tåget har ju tyvärr gått. Nu har Elon kommit ut som en galen diktator-stödjare. Nu är det för sent liksom.

Och då finns ju bara alternativet kvar att han lämnar Tesla.
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Artikel från NY Times som bemöter Elons olika uttalanden i poscasts om besparingar:
https://www.nytimes.com/2025/03/28/us/p ... =url-share
Spoiler: De var osanna, överdrivna och missledande.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Klintan skrev: 29 mar 2025 16:07
Artikel från NY Times som bemöter Elons olika uttalanden i poscasts om besparingar:
Jag är chockad!

Fast nu när du säger det låter det lite som "your Tesla has all the necessary hardware for full self driving" (since 2017), SolarCity är ett bra köp, FSD kust-till-kust 2018, 1M robotaxi 2020, robotar, 20 M bilar om året 2030, mars 2026 och så vidare...

Det man konsekvent vet är att om det är något projekt som kräver annat än känd teknik så kan man bortse helt från vad Elon säger. Man skulle kunan säga till och med att det är garanterat fel, baserat på hans utfästelser de senaste 10-15 åren.

Om han har otur när han tänker, är en lurendrejare eller bara tidsoptimist får man bedöma själv. fel har han konsekvent i alla fall.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
manneson

Inlägg av manneson »

spacecoin skrev: 29 mar 2025 16:12
Jag är chockad!

Fast nu när du säger det låter det lite som "your Tesla has all the necessary hardware for full self driving" (since 2017), SolarCity är ett bra köp, FSD kust-till-kust 2018, 1M robotaxi 2020, robotar, 20 M bilar om året 2030, mars 2026 och så vidare...

Det man konsekvent vet är att om det är något projekt som kräver annat än känd teknik så kan man bortse helt från vad Elon säger. Man skulle kunan säga till och med att det är garanterat fel, baserat på hans utfästelser de senaste 10-15 åren.
"Sikta mot stjärnorna, och du når trädtopparna. Sikta mot trädtopparna, och du stannar på marken."
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

manneson skrev: 29 mar 2025 16:25
spacecoin skrev: 29 mar 2025 16:12
Jag är chockad!

"Sikta mot stjärnorna, och du når trädtopparna. Sikta mot trädtopparna, och du stannar på marken."
Helt ok att ha ambitiösa mål om man inte säljer och tar betalt av kunder för sånt man inte levererar (som FSD i EU som fortfarande är OLAGLIGT att leverera som sålt 7-8 år senare). Man tog bort grejer ur NoA (påfart/avfart) efter att jag köpte min bil så tekniskt sätt är den dessutom försämrad. Roadster2 finns det folk som lagt reservationer på sedan 2017(?) eller nått i tron på att de skulle komma inom tre år.

Jag kan tycka att hans "forward looking statements" är värda mindre än noll, och om man tror att Tesla ska gå om Waymo under nästa år kanske man ska ta det jag skrev i beaktande. Enligt min mening saknar han helt moralisk kompass och att TSLA:s värdering är helt baserat på hans tidplaner om science fiction.
backe

Inlägg av backe »

Elon och Doge har tagit sig an ett ambitiöst projekt dömt att misslyckas om det här stämmer... Det är troligen inte utan anledning som alla svenska storbanker och flera försäkringsbolag sitter kvar med Cobol än idag.

Samtidigt så är vi iofs 10 år senare efter utlovandet av ett fungerande FSD fortfarande utan ett fungerande FSD, så med Elontid så skulle det kanske kunna lyckas även om jag inte tror det med den här approachen.
Social Security systems contain tens of millions of lines of code written in COBOL, an archaic programming language. Safely rewriting that code would take years—DOGE wants it done in months.
https://www.wired.com/story/doge-rebuil ... -benefits/
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

backe skrev: 30 mar 2025 08:25
Elon och Doge har tagit sig an ett ambitiöst projekt dömt att misslyckas om det här stämmer... Det är troligen inte utan anledning som alla svenska storbanker och flera försäkringsbolag sitter kvar med Cobol än idag.

Samtidigt så är vi iofs 10 år senare efter utlovandet av ett fungerande FSD fortfarande utan ett fungerande FSD, så med Elontid så skulle det kanske kunna lyckas även om jag inte tror det med den här approachen.
Social Security systems contain tens of millions of lines of code written in COBOL, an archaic programming language. Safely rewriting that code would take years—DOGE wants it done in months.
Han förstår inte alls vad han ger sig in på 😂
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

Remuz skrev: 30 mar 2025 08:42
backe skrev: 30 mar 2025 08:25

Han förstår inte alls vad han ger sig in på 😂
Precis. Om man någonsin har arbetat med system som har lagar som central kravbild så… Lagar lappas av politiker genom små populistiska beslut hit och dit. IT-kostnaden för att stödja alla versioner av dessa blir över tid enorm.

Ofta är enda sättet att göra övergripande reformer som förenklar, vilket politikerna är oförmögna att göra eftersom att vissa grupper då blir orättvist behandlade vilket leder till mer lappande…
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Jag tror att Dodge är helt på något intressant, i den välfärd och att ekonomin varit så god för många länder har gjort att statens byråkrati vuxit och vuxit, Efter att ha tittat på Fox Intervju så tycker jag personligen att de bedömt gör ett vra jobb, särskilt med tanke på hur mycket skit Elon och hans företag får… han hade ju enkelt bara kunnat skita i detta och jobba med lobby verksamhet istället.

Intressant att media är som en flock vargar som jagar ett skadat vilt och inte funderar på en större bild.

Men men hoppas det är okej att ha en åsikt som avviker från majoritetssamhället.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

Här kan man se hur många som dött pga att programmet för HIV-medicin stoppats av DOGE och Elon.
https://pepfar.impactcounter.com/
Screenshot_20250330_130256_Chrome.jpg
Beräkningen är skapad av en matematiker på Boston University. https://www.bu.edu/articles/2025/mathem ... caid-cuts/
Detta är bara en del av USAID.
Konsekvenserna av indragen tuberkulosbehandling kan ses här:
https://tb.impactcounter.com/
Screenshot_20250330_130857_Chrome.jpg
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Honkan skrev: 30 mar 2025 12:38
Jag tror att Dodge är helt på något intressant, i den välfärd och att ekonomin varit så god för många länder har gjort att statens byråkrati vuxit och vuxit, Efter att ha tittat på Fox Intervju så tycker jag personligen att de bedömt gör ett vra jobb, särskilt med tanke på hur mycket skit Elon och hans företag får… han hade ju enkelt bara kunnat skita i detta och jobba med lobby verksamhet istället.

Intressant att media är som en flock vargar som jagar ett skadat vilt och inte funderar på en större bild.

Men men hoppas det är okej att ha en åsikt som avviker från majoritetssamhället.
Tror det är många som håller med dig, men i dagens samhälle så kan man inte uttala sig fritt utan risk för repressalier.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Honkan skrev: 30 mar 2025 12:38

Tycker också det är bra att få ner kostnader och rätta till fel i statsapparaten, men Elon och Trump gör det på helt fel och ett olagligt sätt. Ett sätt som skadar 10-tusentals människor som får sina liv förstörda, folk blir av med jobb eller till och med dör.
Om man funderar i en större bild och tittar på varför de gör detta så kaosartat, så förstår man agendan de har. Den är inte vacker..
Tesla Model S 90D
wheels

Inlägg av wheels »

Klintan skrev: 30 mar 2025 13:09
Här kan man se hur många som dött pga att programmet för HIV-medicin stoppats av DOGE och Elon.
Beräkningen är skapad av en matematiker på Boston University. https://www.bu.edu/articles/2025/mathem ... caid-cuts/

Då är det väl bara för Kina och oljesjeikerna att steppa upp. Måste va småpengar för dom
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare

Inlägg av Klintan »

wheels skrev: 30 mar 2025 16:08
Klintan skrev: 30 mar 2025 13:09

Då är det väl bara för Kina och oljesjeikerna att steppa upp. Måste va småpengar för dom
Sju barn har dött sedan min förra post enligt dessa beräkningar. Är det ok?
Att bara avbryta ett fungerande hjälpprogram och hänvisa till andra fungerar inte. Sverige har bidragit till USAID och har fått sina tillgångar frysta. Att sätta upp nya vägar tar lång tid och många hinner dö.
Kina och oljeländerna skulle inte göra detta av välgörenhet. När de gör en sådan sak är det för att ta kontroll och råvaror.
Elbilist sedan 2014
Skriv svar