Buggar är ju oväntade fel i mjukvaran. Alltså att den beter sig på ett annat sätt än förväntat i vissa situationer. Här är ett exempel på en (numera fixad) bugg i Teslas låssystem:Tellus skrev: ↑29 mar 2025 08:06Har haft tesla i 6 år och kan inte minnas några buggar.
Jo runt år 2020 så startade skärmen om vid färd ett par gånger som försvann vid nästa uppdatering.
Men buggar menar jag skärmomstart, någon funktion som är fel programmerad eller liknande, eller att man trycker på något på skärmen och inget händer.
Funktioner som fungerar mindre bra kallas inte buggar, till exempel torkarautomatiken.
Blir Teslorna bättre hela tiden?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Här är en annan bugg:
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
När skulle det kunna bli ett problem?tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 12:25Här är en annan bugg:
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Var mest ett svar på inlägget ovan som inte haft några buggar. Jag vill mest visa på att ingen mjukvara är buggfri och det finns en poäng med löpande uppdateringar. Ovanstående är ju en bugg i så mening att man skulle förvänta sig att bilen inte går att låsa upp om man slår av telefonnyckeln i appen, oavsett när man gör det.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 12:43När skulle det kunna bli ett problem?tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 12:25Här är en annan bugg:
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19929
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Angående 12V-uttaget så laddar Teslan det batteriet från den stora batteriet så det kanmussla skrev: ↑28 mar 2025 15:47Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 14:36Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12
Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
normalt sett inte laddas ur (oavsett om bilen är parkerad) medans det såklart på en
fossilare så måste såklart motorn vara igång för att batteriet ska laddas.
Det finns såklart ett extremt scenario där stora batteriet har väldigt låg laddnivå och då
laddar den inte 12V-batteriet till slut (och då stängdes även 12-V-uttagen av förut).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 262
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Det där kan man ju förklara som en feature på grund av underliggande design. Bilen har noterat rätt nyckel (du sa ju att den var "connected"), och en kort timer har inte löst ut än.tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 13:58Var mest ett svar på inlägget ovan som inte haft några buggar. Jag vill mest visa på att ingen mjukvara är buggfri och det finns en poäng med löpande uppdateringar. Ovanstående är ju en bugg i så mening att man skulle förvänta sig att bilen inte går att låsa upp om man slår av telefonnyckeln i appen, oavsett när man gör det.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 12:43När skulle det kunna bli ett problem?tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 12:25Här är en annan bugg:
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
Efter en liten stund måste en nyckel igen handskaka med bilen, för att den skall låsas upp.
Det är säkert svårt att få upp hastigheten och tillförlitligheten om bluetooth nyckel och bil skall skaka hand triggat på att du drar i handtaget.
Jag skulle, som mjukvaruingenjör, godkänna denna design som "uppfyller kraven".
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Ja så är det säkert. Som sagt finns det väl inget usercase där det blir ett problem?nogren skrev: ↑30 mar 2025 19:20Det där kan man ju förklara som en feature på grund av underliggande design. Bilen har noterat rätt nyckel (du sa ju att den var "connected"), och en kort timer har inte löst ut än.tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 13:58Var mest ett svar på inlägget ovan som inte haft några buggar. Jag vill mest visa på att ingen mjukvara är buggfri och det finns en poäng med löpande uppdateringar. Ovanstående är ju en bugg i så mening att man skulle förvänta sig att bilen inte går att låsa upp om man slår av telefonnyckeln i appen, oavsett när man gör det.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 12:43När skulle det kunna bli ett problem?tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 12:25Här är en annan bugg:
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
Efter en liten stund måste en nyckel igen handskaka med bilen, för att den skall låsas upp.
Det är säkert svårt att få upp hastigheten och tillförlitligheten om bluetooth nyckel och bil skall skaka hand triggat på att du drar i handtaget.
Jag skulle, som mjukvaruingenjör, godkänna denna design som "uppfyller kraven".
Hur fungerar det när man går ifrån bilen? Hur snabbt låser den? Jag har på parkeringar sett teslaförare lämna sina bilar och det tar 5-10 sekunder innan bilen låser sig. Vad händer om någon springer fram och öppnar en dörr innan denna tid förflutit? Kanske går larmet?
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Ok. Ja det har du rätt i. Jag har läst om Kia där detta varit ett problem men på Tesla är det i så fall inte det. Tesla kunde ju även tillämpa samma model som för sentry mode - att man stänger av 12-volts-uttagen om laddningen på hv understiger en viss nivå.Bjelke skrev: ↑30 mar 2025 16:09Angående 12V-uttaget så laddar Teslan det batteriet från den stora batteriet så det kanmussla skrev: ↑28 mar 2025 15:47Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 14:36Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21
Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
normalt sett inte laddas ur (oavsett om bilen är parkerad) medans det såklart på en
fossilare så måste såklart motorn vara igång för att batteriet ska laddas.
Det finns såklart ett extremt scenario där stora batteriet har väldigt låg laddnivå och då
laddar den inte 12V-batteriet till slut (och då stängdes även 12-V-uttagen av förut).
Där har vi en försämring.
Model Y LR AWD -24
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Om bilen inte hunnit låsas så lär inte larmet gå. Men utan att kunna Pin to drive koden så kan man ju inte köra iväg med bilen.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 20:36Ja så är det säkert. Som sagt finns det väl inget usercase där det blir ett problem?nogren skrev: ↑30 mar 2025 19:20Det där kan man ju förklara som en feature på grund av underliggande design. Bilen har noterat rätt nyckel (du sa ju att den var "connected"), och en kort timer har inte löst ut än.tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 13:58Var mest ett svar på inlägget ovan som inte haft några buggar. Jag vill mest visa på att ingen mjukvara är buggfri och det finns en poäng med löpande uppdateringar. Ovanstående är ju en bugg i så mening att man skulle förvänta sig att bilen inte går att låsa upp om man slår av telefonnyckeln i appen, oavsett när man gör det.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 12:43När skulle det kunna bli ett problem?tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 12:25Här är en annan bugg:
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
Efter en liten stund måste en nyckel igen handskaka med bilen, för att den skall låsas upp.
Det är säkert svårt att få upp hastigheten och tillförlitligheten om bluetooth nyckel och bil skall skaka hand triggat på att du drar i handtaget.
Jag skulle, som mjukvaruingenjör, godkänna denna design som "uppfyller kraven".
Hur fungerar det när man går ifrån bilen? Hur snabbt låser den? Jag har på parkeringar sett teslaförare lämna sina bilar och det tar 5-10 sekunder innan bilen låser sig. Vad händer om någon springer fram och öppnar en dörr innan denna tid förflutit? Kanske går larmet?
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Nej, men stjäla grejor.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2025 09:37Om bilen inte hunnit låsas så lär inte larmet gå. Men utan att kunna Pin to drive koden så kan man ju inte köra iväg med bilen.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 20:36Ja så är det säkert. Som sagt finns det väl inget usercase där det blir ett problem?nogren skrev: ↑30 mar 2025 19:20Det där kan man ju förklara som en feature på grund av underliggande design. Bilen har noterat rätt nyckel (du sa ju att den var "connected"), och en kort timer har inte löst ut än.tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 13:58Var mest ett svar på inlägget ovan som inte haft några buggar. Jag vill mest visa på att ingen mjukvara är buggfri och det finns en poäng med löpande uppdateringar. Ovanstående är ju en bugg i så mening att man skulle förvänta sig att bilen inte går att låsa upp om man slår av telefonnyckeln i appen, oavsett när man gör det.
Efter en liten stund måste en nyckel igen handskaka med bilen, för att den skall låsas upp.
Det är säkert svårt att få upp hastigheten och tillförlitligheten om bluetooth nyckel och bil skall skaka hand triggat på att du drar i handtaget.
Jag skulle, som mjukvaruingenjör, godkänna denna design som "uppfyller kraven".
Hur fungerar det när man går ifrån bilen? Hur snabbt låser den? Jag har på parkeringar sett teslaförare lämna sina bilar och det tar 5-10 sekunder innan bilen låser sig. Vad händer om någon springer fram och öppnar en dörr innan denna tid förflutit? Kanske går larmet?
Har sett det flera gånger på parkeringar. Teslaägare som bara kliver ur och går iväg och kan vara en bit bort när bilen låser. Man ser det på varningsblinkers och backspeglar.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Jag har flera ggr sett tomma olåsta (ej infällda backspeglar) Teslor på parkeringar till stormarknader. Förmodligen ligger telefonen kvar i bilen. Jag har själv gått ifrån bilen ett flertal ggr med telefonen kvar i den. Det hade varit bra med en varningssignal om bilen lämnas tom med telefonnyckeln i. Det kanske skulle gå att få till en summerton om förardörren öppnas med en telefon som laddas på induktionsladdaren.Fredrik j skrev: ↑31 mar 2025 11:00Nej, men stjäla grejor.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2025 09:37Om bilen inte hunnit låsas så lär inte larmet gå. Men utan att kunna Pin to drive koden så kan man ju inte köra iväg med bilen.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 20:36Ja så är det säkert. Som sagt finns det väl inget usercase där det blir ett problem?nogren skrev: ↑30 mar 2025 19:20Det där kan man ju förklara som en feature på grund av underliggande design. Bilen har noterat rätt nyckel (du sa ju att den var "connected"), och en kort timer har inte löst ut än.tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 13:58
Var mest ett svar på inlägget ovan som inte haft några buggar. Jag vill mest visa på att ingen mjukvara är buggfri och det finns en poäng med löpande uppdateringar. Ovanstående är ju en bugg i så mening att man skulle förvänta sig att bilen inte går att låsa upp om man slår av telefonnyckeln i appen, oavsett när man gör det.
Efter en liten stund måste en nyckel igen handskaka med bilen, för att den skall låsas upp.
Det är säkert svårt att få upp hastigheten och tillförlitligheten om bluetooth nyckel och bil skall skaka hand triggat på att du drar i handtaget.
Jag skulle, som mjukvaruingenjör, godkänna denna design som "uppfyller kraven".
Hur fungerar det när man går ifrån bilen? Hur snabbt låser den? Jag har på parkeringar sett teslaförare lämna sina bilar och det tar 5-10 sekunder innan bilen låser sig. Vad händer om någon springer fram och öppnar en dörr innan denna tid förflutit? Kanske går larmet?
Har sett det flera gånger på parkeringar. Teslaägare som bara kliver ur och går iväg och kan vara en bit bort när bilen låser. Man ser det på varningsblinkers och backspeglar.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Pling när man använder farthållare har alltid funnits, och det har alltid gått att stänga av permanent. Det är den möjligheten Tesla tog bort.mussla skrev: ↑28 mar 2025 15:47Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 14:36Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.mussla skrev: ↑27 mar 2025 22:12
Menar du att de som svarar här egentligen tycker att det har blivit sämre men av någon anledning förnekar det?
Det skulle inte vara praktiskt möjligt att låta användarna välja vilka delar av en uppdatering som de vill ha. Komponenterna arbetar tillsammans och om alla fick välja och kombinera fritt så blir det omöjligt att testa och få det att fungera. Ingen annan leverantör av konsumentprodukter tillåter detta vad jag vet. Om du t.ex. uppdaterar en iPhone så är det allt eller inget. Det går inte heller att backa till en äldre version.
Jag fattar att det är störigt att Tesla har stängt av din radar. I det fallet så var det definitivt så att de försämrade din bil. Dessutom verkar det ha tagit flera år för dem att komma ikapp så att Teslavision är jämförbar. Men nu har inte Tesla sålt bilar med frontradar på ett tag så att säga att Tesla hela tiden försämrar bilarna blir lite missvisande, tycker du inte?
För min del så har min bil blivit bättre över tid. Av svaren i tråden här att döma så verkar det vara fler som tycker så.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
Min senaste Volvo tände upp en varning i instrumentet om en strömförbrukare var inkopplad i 12V-uttaget, vettig lösning. Detta gäller uttaget i bagaget, uttaget fram gick över tändningen.
Teslan stänger bara av.
Teslan har 100 gånger så stort batteri, risken att bli utan batteri p.g.a. ett inkopplat kylskåp är närmast obefintlig.
Det är inte p.g.a. prishöjning från Spotify som Spotify Premium försvann. Tesla har haft olika gratis strömningstjänster för olika marknader, alla försvann samtidigt.
Visst är det en avsevärd försämring att det försvann, Spotify Premium kostar 119 kr/månad och jag har tidigare framhållit fritt SP som en USP för Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Samma typ av pling som när man använder AP, fast "enkelpling" istället för "dubbelpling".
Min fru har förbjudit mig att använda AP när hon är med eftersom det är "sjukt irriterande" när man sitter och småslumrar.
Jag tycker "bara" att det är irriterande, men det beror nog på att man som förare är beredd på att ljudet skall komma.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Ok, jag håller med om att tvingande pling och förändringarna till när strömmen tas bort från 12-voltsuttag var försämringar. Det är subjektivt såklart. Själv har jag inte ens märkt dessa förändringar men de kan naturligtvis värderas högt. Dock handlar det väl inte om kontinuerliga försämringar av bilen som du bruka skriva?mikebike skrev: ↑31 mar 2025 12:24Pling när man använder farthållare har alltid funnits, och det har alltid gått att stänga av permanent. Det är den möjligheten Tesla tog bort.mussla skrev: ↑28 mar 2025 15:47Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 14:36Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?mikebike skrev: ↑28 mar 2025 08:21
Nej, jag menar att det inte är speciellt många som svarar och att vissa förnekar att påtvingat farthållarljud och avstängda 12V-uttag är försämringar.
Försämringarna består av två delar.
Dels att nyare bilar blir sämre (och bättre) än tidigare "generationer". Där har vi utrustning som inte längre monteras, t.ex. svankstöd i passagerarstolen, radar, parkeringssensorer, flerfunktions blinkersspak och växelspak.
Därför är äldre bilar i dessa avseenden bättre än nya.
Där har man i alla fall ett val, om man är påläst.
Sedan har vi försämringar av redan sålda bilar. Där har vi avaktivering av radar, avlägsnande av Spotify Premium, urkoppling av 12V-uttag och obligatoriskt farthållarpling.
Inget av det detta är något som Tesla måste göra. De innebär ingen som helst förbättring för kunden/ägaren.
Varför ändra något som fungerar?
De borde koncentrera sig på att fixa buggar. Att ändra i fungerande funktioner riskerar snarare att skapa fler buggar.
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
Min senaste Volvo tände upp en varning i instrumentet om en strömförbrukare var inkopplad i 12V-uttaget, vettig lösning. Detta gäller uttaget i bagaget, uttaget fram gick över tändningen.
Teslan stänger bara av.
Teslan har 100 gånger så stort batteri, risken att bli utan batteri p.g.a. ett inkopplat kylskåp är närmast obefintlig.
Det är inte p.g.a. prishöjning från Spotify som Spotify Premium försvann. Tesla har haft olika gratis strömningstjänster för olika marknader, alla försvann samtidigt.
Visst är det en avsevärd försämring att det försvann, Spotify Premium kostar 119 kr/månad och jag har tidigare framhållit fritt SP som en USP för Tesla.
Det senaste året har Tesla infört förbättringar som jag tror att de flesta uppskattar mer än försämringarna av 12-voltsuttag och farthållarpling. Några exempel på förbättringar det senaste året:
- Pixelavbländning på strålkastare
- Rear Cross Traffic Alert
- Seats Control (styra passagerarsätet från skärmen)
- Set Arrival Energy
- Apple Watch
- Custom Mirror Tilted Positions
- First-Row Cabin Sensing Update
- Third-Party Fast Charger Preconditioning
Vad det gäller Spotify så ingick det i ett löpande abonnemang och villkoren i sådana ändras löpande. Det kan jag inte se som en försämring av själva bilen. Precis som att min Apple TV inte blev sämre bara för att Apple höjde priset för TV+.
Model Y LR AWD -24
-
- Inlägg: 739
- Blev medlem: 01 sep 2021 15:32
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Nja, har väl bluetooth uppkopplingen etablerats så går handskakningen blixtsnabbt. Går att testa genom att gå fram till bilen med telefonnyckeln avstängd, dra i handtaget och, utan att släppa, slå på telefonnyckeln i appen. Dörren öppnas omedelbart. Så detta är nog mest lathet från Teslas sida. Är mycket enklare att göra handskakningen direkt när bilen får bluetooth-kontakt och sedan bara mäta avstånd till telefonen när man drar i handtaget, istället för att ha det extra steget att kolla om någon dragit i handtaget.nogren skrev: ↑30 mar 2025 19:20Det där kan man ju förklara som en feature på grund av underliggande design. Bilen har noterat rätt nyckel (du sa ju att den var "connected"), och en kort timer har inte löst ut än.tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 13:58Var mest ett svar på inlägget ovan som inte haft några buggar. Jag vill mest visa på att ingen mjukvara är buggfri och det finns en poäng med löpande uppdateringar. Ovanstående är ju en bugg i så mening att man skulle förvänta sig att bilen inte går att låsa upp om man slår av telefonnyckeln i appen, oavsett när man gör det.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 12:43När skulle det kunna bli ett problem?tesla newbie skrev: ↑30 mar 2025 12:25Här är en annan bugg:
- Stå vid förardörren med telefonnyckeln påslagen och uppkopplad till bilen.
- Slå av telefonnyckeln i appen
- Dra i handtaget och bilen låses upp!
Efter en liten stund måste en nyckel igen handskaka med bilen, för att den skall låsas upp.
Det är säkert svårt att få upp hastigheten och tillförlitligheten om bluetooth nyckel och bil skall skaka hand triggat på att du drar i handtaget.
Jag skulle, som mjukvaruingenjör, godkänna denna design som "uppfyller kraven".
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Det gör min Polestarmussla skrev: ↑31 mar 2025 12:09Jag har flera ggr sett tomma olåsta (ej infällda backspeglar) Teslor på parkeringar till stormarknader. Förmodligen ligger telefonen kvar i bilen. Jag har själv gått ifrån bilen ett flertal ggr med telefonen kvar i den. Det hade varit bra med en varningssignal om bilen lämnas tom med telefonnyckeln i. Det kanske skulle gå att få till en summerton om förardörren öppnas med en telefon som laddas på induktionsladdaren.Fredrik j skrev: ↑31 mar 2025 11:00Nej, men stjäla grejor.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2025 09:37Om bilen inte hunnit låsas så lär inte larmet gå. Men utan att kunna Pin to drive koden så kan man ju inte köra iväg med bilen.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 20:36Ja så är det säkert. Som sagt finns det väl inget usercase där det blir ett problem?nogren skrev: ↑30 mar 2025 19:20
Det där kan man ju förklara som en feature på grund av underliggande design. Bilen har noterat rätt nyckel (du sa ju att den var "connected"), och en kort timer har inte löst ut än.
Efter en liten stund måste en nyckel igen handskaka med bilen, för att den skall låsas upp.
Det är säkert svårt att få upp hastigheten och tillförlitligheten om bluetooth nyckel och bil skall skaka hand triggat på att du drar i handtaget.
Jag skulle, som mjukvaruingenjör, godkänna denna design som "uppfyller kraven".
Hur fungerar det när man går ifrån bilen? Hur snabbt låser den? Jag har på parkeringar sett teslaförare lämna sina bilar och det tar 5-10 sekunder innan bilen låser sig. Vad händer om någon springer fram och öppnar en dörr innan denna tid förflutit? Kanske går larmet?
Har sett det flera gånger på parkeringar. Teslaägare som bara kliver ur och går iväg och kan vara en bit bort när bilen låser. Man ser det på varningsblinkers och backspeglar.

Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Är det varianten summerton när man öppnar förardörren med telefonen kvar på induktionsladdaren som den gör?Anderzzon skrev: ↑31 mar 2025 14:14Det gör min Polestarmussla skrev: ↑31 mar 2025 12:09Jag har flera ggr sett tomma olåsta (ej infällda backspeglar) Teslor på parkeringar till stormarknader. Förmodligen ligger telefonen kvar i bilen. Jag har själv gått ifrån bilen ett flertal ggr med telefonen kvar i den. Det hade varit bra med en varningssignal om bilen lämnas tom med telefonnyckeln i. Det kanske skulle gå att få till en summerton om förardörren öppnas med en telefon som laddas på induktionsladdaren.Fredrik j skrev: ↑31 mar 2025 11:00Nej, men stjäla grejor.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2025 09:37Om bilen inte hunnit låsas så lär inte larmet gå. Men utan att kunna Pin to drive koden så kan man ju inte köra iväg med bilen.Fredrik j skrev: ↑30 mar 2025 20:36
Ja så är det säkert. Som sagt finns det väl inget usercase där det blir ett problem?
Hur fungerar det när man går ifrån bilen? Hur snabbt låser den? Jag har på parkeringar sett teslaförare lämna sina bilar och det tar 5-10 sekunder innan bilen låser sig. Vad händer om någon springer fram och öppnar en dörr innan denna tid förflutit? Kanske går larmet?
Har sett det flera gånger på parkeringar. Teslaägare som bara kliver ur och går iväg och kan vara en bit bort när bilen låser. Man ser det på varningsblinkers och backspeglar.![]()
Model Y LR AWD -24
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Bilen går inte att låsa om man försöker utan att ha med sig nyckeln ut. Man behöver trycka på handtaget.mussla skrev: ↑31 mar 2025 14:21Är det varianten summerton när man öppnar förardörren med telefonen kvar på induktionsladdaren som den gör?Anderzzon skrev: ↑31 mar 2025 14:14Det gör min Polestarmussla skrev: ↑31 mar 2025 12:09Jag har flera ggr sett tomma olåsta (ej infällda backspeglar) Teslor på parkeringar till stormarknader. Förmodligen ligger telefonen kvar i bilen. Jag har själv gått ifrån bilen ett flertal ggr med telefonen kvar i den. Det hade varit bra med en varningssignal om bilen lämnas tom med telefonnyckeln i. Det kanske skulle gå att få till en summerton om förardörren öppnas med en telefon som laddas på induktionsladdaren.Fredrik j skrev: ↑31 mar 2025 11:00Nej, men stjäla grejor.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2025 09:37
Om bilen inte hunnit låsas så lär inte larmet gå. Men utan att kunna Pin to drive koden så kan man ju inte köra iväg med bilen.
Har sett det flera gånger på parkeringar. Teslaägare som bara kliver ur och går iväg och kan vara en bit bort när bilen låser. Man ser det på varningsblinkers och backspeglar.![]()
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Av de listade förbättringarna är det bara adaptivt helljus jag har använt eller ens märkt av och jag skulle som sagt villigt byta det mot en fungerande farthållare. Något som jag däremot använder typ 90% av mina 1500 mil per år.mussla skrev: ↑31 mar 2025 13:36Ok, jag håller med om att tvingande pling och förändringarna till när strömmen tas bort från 12-voltsuttag var försämringar. Det är subjektivt såklart. Själv har jag inte ens märkt dessa förändringar men de kan naturligtvis värderas högt. Dock handlar det väl inte om kontinuerliga försämringar av bilen som du bruka skriva?mikebike skrev: ↑31 mar 2025 12:24Pling när man använder farthållare har alltid funnits, och det har alltid gått att stänga av permanent. Det är den möjligheten Tesla tog bort.mussla skrev: ↑28 mar 2025 15:47Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 14:36Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.mussla skrev: ↑28 mar 2025 13:42
Radarn kan vi kanske kalla för en (rejäl) försämring vid ett tillfälle? Alltså att det inte är till grund för att Tesla löpande skulle försämra sina bilar. Det har ju inte ens varit möjligt att köpa en Tesla med radar på ganska länge. Är det två-tre år nu?
Anledningen till att Tesla ändrar på saker är såklart för att de vill förbättra produkten eller för att det är lagkrav. De flesta upplever nog förändringarna som något positivt på det hela taget. Annars skulle såklart Tesla inte genomföra dem - såtillvida det inte är lagkrav, eller att Tesla har dålig koll på vad kunderna vill ha. För egen del så har förändringarna det senaste året varit överlag positiva.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
Min senaste Volvo tände upp en varning i instrumentet om en strömförbrukare var inkopplad i 12V-uttaget, vettig lösning. Detta gäller uttaget i bagaget, uttaget fram gick över tändningen.
Teslan stänger bara av.
Teslan har 100 gånger så stort batteri, risken att bli utan batteri p.g.a. ett inkopplat kylskåp är närmast obefintlig.
Det är inte p.g.a. prishöjning från Spotify som Spotify Premium försvann. Tesla har haft olika gratis strömningstjänster för olika marknader, alla försvann samtidigt.
Visst är det en avsevärd försämring att det försvann, Spotify Premium kostar 119 kr/månad och jag har tidigare framhållit fritt SP som en USP för Tesla.
Det senaste året har Tesla infört förbättringar som jag tror att de flesta uppskattar mer än försämringarna av 12-voltsuttag och farthållarpling. Några exempel på förbättringar det senaste året:
- Pixelavbländning på strålkastare
- Rear Cross Traffic Alert
- Seats Control (styra passagerarsätet från skärmen)
- Set Arrival Energy
- Apple Watch
- Custom Mirror Tilted Positions
- First-Row Cabin Sensing Update
- Third-Party Fast Charger Preconditioning
Vad det gäller Spotify så ingick det i ett löpande abonnemang och villkoren i sådana ändras löpande. Det kan jag inte se som en försämring av själva bilen. Precis som att min Apple TV inte blev sämre bara för att Apple höjde priset för TV+.
Frågan är varför Tesla genomför försämringar över huvud taget. Det är ju inget de kommunicerar ut.
När det gäller radarn kanske man vill ha samma system i alla bilar, men de med äldre HW-version använder fortfarande radar eftersom det kräver mycket mindre datakraft att köra med radarbaserad farthållare än Vision.
Vi får se vad som händer i framtiden, vilka försämringar och eventuella förbättringar som kommer.
Jag tror nog att du skulle uppfatta det som en försäming om en strömningstjänst skulle ta bort en del av programutbudet du ofta tar del av, utan att sänka priset.
Själv prenumererar jag inte på några strömningstjänster, så gratis Spotify Premium var en välkommen bonus.
"Lyckligtvis" tog Sveriges Radio bort Sommar- och Vinterpratarna från Spotify redan i somras, så saknaden av Spotify Premium blev inte så stor.

Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Precismussla skrev: ↑31 mar 2025 14:21Är det varianten summerton när man öppnar förardörren med telefonen kvar på induktionsladdaren som den gör?Anderzzon skrev: ↑31 mar 2025 14:14Det gör min Polestarmussla skrev: ↑31 mar 2025 12:09Jag har flera ggr sett tomma olåsta (ej infällda backspeglar) Teslor på parkeringar till stormarknader. Förmodligen ligger telefonen kvar i bilen. Jag har själv gått ifrån bilen ett flertal ggr med telefonen kvar i den. Det hade varit bra med en varningssignal om bilen lämnas tom med telefonnyckeln i. Det kanske skulle gå att få till en summerton om förardörren öppnas med en telefon som laddas på induktionsladdaren.Fredrik j skrev: ↑31 mar 2025 11:00Nej, men stjäla grejor.tesla newbie skrev: ↑31 mar 2025 09:37
Om bilen inte hunnit låsas så lär inte larmet gå. Men utan att kunna Pin to drive koden så kan man ju inte köra iväg med bilen.
Har sett det flera gånger på parkeringar. Teslaägare som bara kliver ur och går iväg och kan vara en bit bort när bilen låser. Man ser det på varningsblinkers och backspeglar.![]()
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Tesla gör naturligtvis förändringar för att de anser att det blir till det bättre. Motsatsen vore ju väldigt märkligt.mikebike skrev: ↑31 mar 2025 14:38Av de listade förbättringarna är det bara adaptivt helljus jag har använt eller ens märkt av och jag skulle som sagt villigt byta det mot en fungerande farthållare. Något som jag däremot använder typ 90% av mina 1500 mil per år.mussla skrev: ↑31 mar 2025 13:36Ok, jag håller med om att tvingande pling och förändringarna till när strömmen tas bort från 12-voltsuttag var försämringar. Det är subjektivt såklart. Själv har jag inte ens märkt dessa förändringar men de kan naturligtvis värderas högt. Dock handlar det väl inte om kontinuerliga försämringar av bilen som du bruka skriva?mikebike skrev: ↑31 mar 2025 12:24Pling när man använder farthållare har alltid funnits, och det har alltid gått att stänga av permanent. Det är den möjligheten Tesla tog bort.mussla skrev: ↑28 mar 2025 15:47Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.mikebike skrev: ↑28 mar 2025 14:36
Det är inget lagkrav på pling vid farthållaranvändning, inte ens på nya bilar, och definitivt inte retroaktivt.
Det är heller inget lagkrav på att 12V-uttagen skall stängas av när man lämnar bilen, och inte heller retroaktivt.
Samma med Spotify Premium.
För mig har förändringarna inte varit "överlag positiva" och positiva förändringar ursäktar inte försämringar.
Vision är ju både en försämring vid produktionen och en försämring av redan sålda bilar. Det senare är helt oacceptabelt.
Apropå lagkrav så lär ju autobromsen också blivit sämre vid nedsatt sikt med tanke på att farthållaren fungerar så mycket sämre utan radar. Fast test av autobroms sker nog vid perfekt sikt....
Vad kommer härnäst?
Bortkoppling av parkeringssensorer känns troligast. Annars kanske värme i baksätet, mittplatsen först eftersom den redan försvunnit på nya bilar.
Sedan ryker nog TuneIn också.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
Min senaste Volvo tände upp en varning i instrumentet om en strömförbrukare var inkopplad i 12V-uttaget, vettig lösning. Detta gäller uttaget i bagaget, uttaget fram gick över tändningen.
Teslan stänger bara av.
Teslan har 100 gånger så stort batteri, risken att bli utan batteri p.g.a. ett inkopplat kylskåp är närmast obefintlig.
Det är inte p.g.a. prishöjning från Spotify som Spotify Premium försvann. Tesla har haft olika gratis strömningstjänster för olika marknader, alla försvann samtidigt.
Visst är det en avsevärd försämring att det försvann, Spotify Premium kostar 119 kr/månad och jag har tidigare framhållit fritt SP som en USP för Tesla.
Det senaste året har Tesla infört förbättringar som jag tror att de flesta uppskattar mer än försämringarna av 12-voltsuttag och farthållarpling. Några exempel på förbättringar det senaste året:
- Pixelavbländning på strålkastare
- Rear Cross Traffic Alert
- Seats Control (styra passagerarsätet från skärmen)
- Set Arrival Energy
- Apple Watch
- Custom Mirror Tilted Positions
- First-Row Cabin Sensing Update
- Third-Party Fast Charger Preconditioning
Vad det gäller Spotify så ingick det i ett löpande abonnemang och villkoren i sådana ändras löpande. Det kan jag inte se som en försämring av själva bilen. Precis som att min Apple TV inte blev sämre bara för att Apple höjde priset för TV+.
Frågan är varför Tesla genomför försämringar över huvud taget. Det är ju inget de kommunicerar ut.
När det gäller radarn kanske man vill ha samma system i alla bilar, men de med äldre HW-version använder fortfarande radar eftersom det kräver mycket mindre datakraft att köra med radarbaserad farthållare än Vision.
Vi får se vad som händer i framtiden, vilka försämringar och eventuella förbättringar som kommer.
Jag tror nog att du skulle uppfatta det som en försäming om en strömningstjänst skulle ta bort en del av programutbudet du ofta tar del av, utan att sänka priset.
Själv prenumererar jag inte på några strömningstjänster, så gratis Spotify Premium var en välkommen bonus.
"Lyckligtvis" tog Sveriges Radio bort Sommar- och Vinterpratarna från Spotify redan i somras, så saknaden av Spotify Premium blev inte så stor.![]()
På det dryga året som jag har ägt min Tesla så har jag inte upplevt några försämringar alls. Däremot har jag sett flera stora förbättringar som jag redan har listat i tråden. Det finns en hel del lågt hängande frukt som Tesla skulle kunna förbättra i sin mjukvara men jag tycker att det hela tiden går åt rätt håll. Mycket är dessutom riktigt bra.
Model Y LR AWD -24
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Inte ens ett inbitet Teslafan kan väl påstå att det blir bättre om man tar bort radar, Spotify Premium, möjlighet att stänga av plingljud och stänger av 12V-uttag?mussla skrev: ↑31 mar 2025 22:10Tesla gör naturligtvis förändringar för att de anser att det blir till det bättre. Motsatsen vore ju väldigt märkligt.mikebike skrev: ↑31 mar 2025 14:38Av de listade förbättringarna är det bara adaptivt helljus jag har använt eller ens märkt av och jag skulle som sagt villigt byta det mot en fungerande farthållare. Något som jag däremot använder typ 90% av mina 1500 mil per år.mussla skrev: ↑31 mar 2025 13:36Ok, jag håller med om att tvingande pling och förändringarna till när strömmen tas bort från 12-voltsuttag var försämringar. Det är subjektivt såklart. Själv har jag inte ens märkt dessa förändringar men de kan naturligtvis värderas högt. Dock handlar det väl inte om kontinuerliga försämringar av bilen som du bruka skriva?mikebike skrev: ↑31 mar 2025 12:24Pling när man använder farthållare har alltid funnits, och det har alltid gått att stänga av permanent. Det är den möjligheten Tesla tog bort.mussla skrev: ↑28 mar 2025 15:47
Om det inte är lagkrav på pling vid farthållaranvändning så faller det under produktförbättringar. Inte uppskattat av alla. Här hade det varit bra med en inställning och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.
Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt. Hursomhelst väljer man ju månad för månad om man vill betala för PC. Precis som man väljer om man vill köpa Gevalia kaffe trots att förpackningen har blivit mindre. För övrigt fick jag nyligen ett mail från Max där de sa att de nedgraderar min bildkvalitet om jag inte betalar mer.
Min senaste Volvo tände upp en varning i instrumentet om en strömförbrukare var inkopplad i 12V-uttaget, vettig lösning. Detta gäller uttaget i bagaget, uttaget fram gick över tändningen.
Teslan stänger bara av.
Teslan har 100 gånger så stort batteri, risken att bli utan batteri p.g.a. ett inkopplat kylskåp är närmast obefintlig.
Det är inte p.g.a. prishöjning från Spotify som Spotify Premium försvann. Tesla har haft olika gratis strömningstjänster för olika marknader, alla försvann samtidigt.
Visst är det en avsevärd försämring att det försvann, Spotify Premium kostar 119 kr/månad och jag har tidigare framhållit fritt SP som en USP för Tesla.
Det senaste året har Tesla infört förbättringar som jag tror att de flesta uppskattar mer än försämringarna av 12-voltsuttag och farthållarpling. Några exempel på förbättringar det senaste året:
- Pixelavbländning på strålkastare
- Rear Cross Traffic Alert
- Seats Control (styra passagerarsätet från skärmen)
- Set Arrival Energy
- Apple Watch
- Custom Mirror Tilted Positions
- First-Row Cabin Sensing Update
- Third-Party Fast Charger Preconditioning
Vad det gäller Spotify så ingick det i ett löpande abonnemang och villkoren i sådana ändras löpande. Det kan jag inte se som en försämring av själva bilen. Precis som att min Apple TV inte blev sämre bara för att Apple höjde priset för TV+.
Frågan är varför Tesla genomför försämringar över huvud taget. Det är ju inget de kommunicerar ut.
När det gäller radarn kanske man vill ha samma system i alla bilar, men de med äldre HW-version använder fortfarande radar eftersom det kräver mycket mindre datakraft att köra med radarbaserad farthållare än Vision.
Vi får se vad som händer i framtiden, vilka försämringar och eventuella förbättringar som kommer.
Jag tror nog att du skulle uppfatta det som en försäming om en strömningstjänst skulle ta bort en del av programutbudet du ofta tar del av, utan att sänka priset.
Själv prenumererar jag inte på några strömningstjänster, så gratis Spotify Premium var en välkommen bonus.
"Lyckligtvis" tog Sveriges Radio bort Sommar- och Vinterpratarna från Spotify redan i somras, så saknaden av Spotify Premium blev inte så stor.![]()

Möjligen bättre för Tesla, men inte bättre för de som köpt bil med dessa funktioner.
Knappast heller att man tar bort rattspakar och inför obligatorisk yokeratt, båda dessa har de backat på. Delvis i alla fall.
Någon har påstått att de även backat på plingljudet, men jag har inte fått det bekräftat från någon annan ännu.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Att du bara orkar. Vi vet redan efter dina +300 inlägg om samma saker att du inte gillar din Tesla. Du behöver inte berätta det fler ggr.mikebike skrev: ↑01 apr 2025 08:48Inte ens ett inbitet Teslafan kan väl påstå att det blir bättre om man tar bort radar, Spotify Premium, möjlighet att stänga av plingljud och stänger av 12V-uttag?mussla skrev: ↑31 mar 2025 22:10Tesla gör naturligtvis förändringar för att de anser att det blir till det bättre. Motsatsen vore ju väldigt märkligt.mikebike skrev: ↑31 mar 2025 14:38Av de listade förbättringarna är det bara adaptivt helljus jag har använt eller ens märkt av och jag skulle som sagt villigt byta det mot en fungerande farthållare. Något som jag däremot använder typ 90% av mina 1500 mil per år.mussla skrev: ↑31 mar 2025 13:36Ok, jag håller med om att tvingande pling och förändringarna till när strömmen tas bort från 12-voltsuttag var försämringar. Det är subjektivt såklart. Själv har jag inte ens märkt dessa förändringar men de kan naturligtvis värderas högt. Dock handlar det väl inte om kontinuerliga försämringar av bilen som du bruka skriva?mikebike skrev: ↑31 mar 2025 12:24
Pling när man använder farthållare har alltid funnits, och det har alltid gått att stänga av permanent. Det är den möjligheten Tesla tog bort.
Min senaste Volvo tände upp en varning i instrumentet om en strömförbrukare var inkopplad i 12V-uttaget, vettig lösning. Detta gäller uttaget i bagaget, uttaget fram gick över tändningen.
Teslan stänger bara av.
Teslan har 100 gånger så stort batteri, risken att bli utan batteri p.g.a. ett inkopplat kylskåp är närmast obefintlig.
Det är inte p.g.a. prishöjning från Spotify som Spotify Premium försvann. Tesla har haft olika gratis strömningstjänster för olika marknader, alla försvann samtidigt.
Visst är det en avsevärd försämring att det försvann, Spotify Premium kostar 119 kr/månad och jag har tidigare framhållit fritt SP som en USP för Tesla.
Det senaste året har Tesla infört förbättringar som jag tror att de flesta uppskattar mer än försämringarna av 12-voltsuttag och farthållarpling. Några exempel på förbättringar det senaste året:
- Pixelavbländning på strålkastare
- Rear Cross Traffic Alert
- Seats Control (styra passagerarsätet från skärmen)
- Set Arrival Energy
- Apple Watch
- Custom Mirror Tilted Positions
- First-Row Cabin Sensing Update
- Third-Party Fast Charger Preconditioning
Vad det gäller Spotify så ingick det i ett löpande abonnemang och villkoren i sådana ändras löpande. Det kan jag inte se som en försämring av själva bilen. Precis som att min Apple TV inte blev sämre bara för att Apple höjde priset för TV+.
Frågan är varför Tesla genomför försämringar över huvud taget. Det är ju inget de kommunicerar ut.
När det gäller radarn kanske man vill ha samma system i alla bilar, men de med äldre HW-version använder fortfarande radar eftersom det kräver mycket mindre datakraft att köra med radarbaserad farthållare än Vision.
Vi får se vad som händer i framtiden, vilka försämringar och eventuella förbättringar som kommer.
Jag tror nog att du skulle uppfatta det som en försäming om en strömningstjänst skulle ta bort en del av programutbudet du ofta tar del av, utan att sänka priset.
Själv prenumererar jag inte på några strömningstjänster, så gratis Spotify Premium var en välkommen bonus.
"Lyckligtvis" tog Sveriges Radio bort Sommar- och Vinterpratarna från Spotify redan i somras, så saknaden av Spotify Premium blev inte så stor.![]()
![]()
Möjligen bättre för Tesla, men inte bättre för de som köpt bil med dessa funktioner.
Knappast heller att man tar bort rattspakar och inför obligatorisk yokeratt, båda dessa har de backat på. Delvis i alla fall.
Någon har påstått att de även backat på plingljudet, men jag har inte fått det bekräftat från någon annan ännu.
MY RWD Vit 2023
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9336
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Vissa är faktaresistenta, och sedan kan det ha tillkommit nya...Freez skrev: ↑01 apr 2025 10:14Att du bara orkar. Vi vet redan efter dina +300 inlägg om samma saker att du inte gillar din Tesla. Du behöver inte berätta det fler ggr.mikebike skrev: ↑01 apr 2025 08:48Inte ens ett inbitet Teslafan kan väl påstå att det blir bättre om man tar bort radar, Spotify Premium, möjlighet att stänga av plingljud och stänger av 12V-uttag?mussla skrev: ↑31 mar 2025 22:10Tesla gör naturligtvis förändringar för att de anser att det blir till det bättre. Motsatsen vore ju väldigt märkligt.mikebike skrev: ↑31 mar 2025 14:38Av de listade förbättringarna är det bara adaptivt helljus jag har använt eller ens märkt av och jag skulle som sagt villigt byta det mot en fungerande farthållare. Något som jag däremot använder typ 90% av mina 1500 mil per år.mussla skrev: ↑31 mar 2025 13:36
Ok, jag håller med om att tvingande pling och förändringarna till när strömmen tas bort från 12-voltsuttag var försämringar. Det är subjektivt såklart. Själv har jag inte ens märkt dessa förändringar men de kan naturligtvis värderas högt. Dock handlar det väl inte om kontinuerliga försämringar av bilen som du bruka skriva?
Det senaste året har Tesla infört förbättringar som jag tror att de flesta uppskattar mer än försämringarna av 12-voltsuttag och farthållarpling. Några exempel på förbättringar det senaste året:
- Pixelavbländning på strålkastare
- Rear Cross Traffic Alert
- Seats Control (styra passagerarsätet från skärmen)
- Set Arrival Energy
- Apple Watch
- Custom Mirror Tilted Positions
- First-Row Cabin Sensing Update
- Third-Party Fast Charger Preconditioning
Vad det gäller Spotify så ingick det i ett löpande abonnemang och villkoren i sådana ändras löpande. Det kan jag inte se som en försämring av själva bilen. Precis som att min Apple TV inte blev sämre bara för att Apple höjde priset för TV+.
Frågan är varför Tesla genomför försämringar över huvud taget. Det är ju inget de kommunicerar ut.
När det gäller radarn kanske man vill ha samma system i alla bilar, men de med äldre HW-version använder fortfarande radar eftersom det kräver mycket mindre datakraft att köra med radarbaserad farthållare än Vision.
Vi får se vad som händer i framtiden, vilka försämringar och eventuella förbättringar som kommer.
Jag tror nog att du skulle uppfatta det som en försäming om en strömningstjänst skulle ta bort en del av programutbudet du ofta tar del av, utan att sänka priset.
Själv prenumererar jag inte på några strömningstjänster, så gratis Spotify Premium var en välkommen bonus.
"Lyckligtvis" tog Sveriges Radio bort Sommar- och Vinterpratarna från Spotify redan i somras, så saknaden av Spotify Premium blev inte så stor.![]()
![]()
Möjligen bättre för Tesla, men inte bättre för de som köpt bil med dessa funktioner.
Knappast heller att man tar bort rattspakar och inför obligatorisk yokeratt, båda dessa har de backat på. Delvis i alla fall.
Någon har påstått att de även backat på plingljudet, men jag har inte fått det bekräftat från någon annan ännu.

Dessutom har denna tråd skapats just för att diskutera förbättringar vs försämringar. Av någon annan.
Jag hade en diskussion med en tjomme på Facebook nyligen som hävdade att hans farthållare fungerar perfekt.
-Händer det aldrig att hastigheten sänks när du kör in i eller ut ur tunnlar?
"Jo, men bara 4-5 gånger per år."
-Sänker bilen aldrig hastigheten vid nederbörd eller lite dimma?
"Jo, men det betraktar jag som en säkerhetsgrej."
Vi har uppenbarligen olika definitioner av "perfekt". Ingen av mina tidigare bilar har någonsin uppfört sig som ovanstående, inkluderande min tidigare Model 3 och min nuvarande Model Y när radarn användes.
Farthållaren hos min XC60 var klart bättre än hos mina Teslor, men inte ens den skulle jag kalla perfekt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Blir Teslorna bättre hela tiden?
Men SNÄLLA, det var ju funktionen att stänga av som tesla plockade bort!
Pinget fanns ju redan innan, men då med valet att stänga av helvetet.
Det där plinget stör mej oerhört mycket, inte så mycket plinget i sej utan att den dämpar det man lyssnar på, gaah, så fullkomligt idiotiskt att ta bort möjligheten att stänga av det.
Nån påstod det, varvid jag genast försökte hitta funktionen i bilen, men den verkar inte ha återkommit, ingen blir dock gladare än jag om jag har fel där..och det sägs ha kommit nu också. Jag har inte kollat.
Det problemet är knapapst relevant på en tesla där lågvoltsbatteriet ladas av högvoltsbatteriet.Att de stänger av 12-volts-uttaget när man lämnar bilen är nog bra så att inte batteriet laddar ur och man blir stående? En kompis har en Volvo V40 och enligt honom måste motorn vara igång när han vill ha ström ut 12-voltsuttagen. Förmodligen räcker det med tändningen men man kan inte lämna bilen. Det är inte bara Tesla som är oroliga över att batteriet kan ladda ur.
Jag tror dom säger det är pga brandrisken, och så kanske det är.
Själv kunde jag inte bry mej mindre om just den funktionen, men jag förstår att andra stör sej på försämringen.
Exakt hur spelar det någon roll för dej som konsument VARFÖR tesla valde att försämra det ? det är väl en exakt lika stor försämring ändå ?Att Spotify premium rök ser jag inte som en försämring av bilen. Kanske Spotify ville ha betydligt mer betalt.