Förslag på sommardäck

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
swapnilpt005
Teslaägare

Förslag på sommardäck

Inlägg av swapnilpt005 »

Hej,

Jag behöver råd om att köpa sommardäck till min Model 3 med 18" hjul, då detta är första gången jag byter dem. Just nu har jag Michelin Total Performance: 235/45ZR18.

Jag kollade på bythjul.com men blev lite förvirrad av alla alternativ. Jag kör mest i stan och kör cirka 5 000–8 000 km per år. Jag letar efter däck som kan hjälpa till att bibehålla eller förbättra räckvidden samtidigt som de håller länge. Min bil har även FSD – påverkar det valet av däck på något sätt?

Jag skulle uppskatta dina rekommendationer!

In English :

Hello,

I need some advice on purchasing summer tires for my Model 3 with 18" wheels, as this is my first time replacing them. Currently, I have Michelin Total Performance: 235/45ZR18.

I checked the options on bythjul.com but found them a bit overwhelming. I mostly drive in the city and cover around 5,000–8,000 km annually. I'm looking for tires that can help maintain or improve range while also being long-lasting. Also, my car has FSD—would that have any impact on the tire choice?

Would appreciate your suggestions!
SwedishAdvocate

Re: Förslag på sommardäck

Inlägg av SwedishAdvocate »

swapnilpt005 skrev: 31 mar 2025 18:48
Hej,

Jag behöver råd om att köpa sommardäck till min Model 3 med 18" hjul, då detta är första gången jag byter dem. Just nu har jag Michelin Total Performance: 235/45ZR18.

Jag kollade på bythjul.com men blev lite förvirrad av alla alternativ. Jag kör mest i stan och kör cirka 5 000–8 000 km per år. Jag letar efter däck som kan hjälpa till att bibehålla eller förbättra räckvidden samtidigt som de håller länge. Min bil har även FSD – påverkar det valet av däck på något sätt?

Jag skulle uppskatta dina rekommendationer! […
Michelin e-Primacy verkar ha lågt rullmotstånd och borde som jag förstår det förbättra din räckvidd jämfört med de Michelin du har idag.

Se t.ex:
viewtopic.php?p=788690#p788690

Är bara lekman på det här, men kan inte se hur FSD skulle kunna påverka på något sätt överhuvudtaget. Det är väl i så fall ifall du tror på att FSD någonsin kommer fungera på din bil, och att du när det i så fall händer tänker börja hyra ut bilen till andra, och i ett sånt scenario därför vill ha billiga däck… Men hur troligt är det att Tesla skulle lyckas få FSD att fungera på den bilen du har?…

Har inte Tesla själv, men har själv beställt från dackonline på I-net flera gånger. Tror dom ofta är billigast. Eventuellt kanske det kan bero på att däcken skulle kunna vara ~ett år gamla, men om det är sommardäck så spelar väl det inte så stor roll… Att bara beställa däck har alltid fungerat bra. Beställde ett par kompletta hjul med odubbade vinterdäck därifrån för kanske 10 år sen som var obalanserade, men dom betalade för ny balansering.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

forts.

Vet inte om man även kan beställa montering av däcken från dackonline. Det har jag aldrig gjort. Jag har istället monterat däcken på en däckfirma jag valt själv eftersom jag vet att den har gott renommé. Har tyvärr erfarenhet av både skadade fälgar och obalanserade däck från början av mitt bilägande då jag tyvärr inte var lika noga med val av däckverkstad. Ytterligare en aspekt här är väl att det är relativt viktigt att en däckfirma vet hur man lyfter en Tesla på korrekt sätt. Samt hur man tar av och monterar tillbaka av eventuella fälgsidor. Se t.ex:
viewtopic.php?p=844721#p844721
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

forts 2.

Och det är som alltid naturligtvis viktigt att kontrollera att däcken utöver rätt dimension även har rätt hastighets– och belastningsindex.
Skriv svar