Vilken beg Polestar 2 ska man välja?

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
P_EL
Teslaägare

Vilken beg Polestar 2 ska man välja?

Inlägg av P_EL »

MS ska bort! Funderar på en begagnad Polestar 2 som rolig prisvärd andrabil istället (dvs minst dual motor). Vilken årsmodell ska man välja? Ngt särskilt paket eller utrustning?
Model S 90D -16
Model Y LR - 24
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Vilken beg Polestar 2 ska man välja?

Inlägg av Dinsdale »

2021 och 2022 års "long" range motsvarar om jag minns rätt tesla model 3 sr+ i räckvidd, trots mycket större batteri. Drar väldigt mycket och laddar inte jättesnabbt -> långa laddstopp.
2023 har lite förbättringar men inte jättemycket.

2024 års modell fick massor av förbättringar. Längre räckvidd (mycket snålare) och snabbare snabbladdning, dessutom gick det återigen att beställa adaptiva helljus som försvann 2022 pga komponentbrist om jag minns rätt ("pilot lite" = utan led matrix, "pilot" = med led matrix).

Värmepump, glastak och mobiltelefon som nyckel finns i pluspaketet, led matrix och filhållningsassistent "pilot assist" i pilotpaketet (utan lite).

Nappaläder som väl även har ventilerade framstolar är tillval.

Skillnaden mellan 2024 och 2025 är väl primärt att man plockat isär pilot och plus-paketen på 2025 så man får sätta ihop delarna separat vilket gissningsvis gör det svårare att hitta fullutrustade begagnade 25:or. Jag får för mig att de flesta lagerbilar av 2025 års modell har plus och climate men inte led matrix men det kanske inte är så.

Provkör om möjligt en bakhjulsdriven 24 eller 25, den har fått väldigt bra kritik.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Så som jag kör (mestadels motorväg) så är pilot nåt man vill ha. Ljudet utan HK är helt ok, glastaket man får med plus ser jag som en nackdel (men min bil har det). Enda bra med plus tror jag är mobilnyckeln som typ aldrig funkar vettigt, samt värmepumpen som gör skillnaden i räckvidd mellan sommar och vinter mindre.

Jag har haft en 2022 framhjulsdriven
En 2024 bakhjulsdriven
Och nu en 2025 bakhjulsdriven
Nöjd med de bakhjulsdrivna, den framhjulsdrivna lämnade mycket att önska.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
Användarvisningsbild
Sportbilsentusiasten

Inlägg av Sportbilsentusiasten »

Remuz skrev: 31 mar 2025 21:48
En 2024 bakhjulsdriven
Kan du utveckla om bristerna i 2022 vs de nyare bakhjulsdrivna, tack på förhand!
Provkört en 2023 och var inte imponerad, alls. Bullrig på grov asfalt och ryckte i ratten vid gaspådrag. Oharmonisk. Skitbra stol o körställning som plus.
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Användarvisningsbild
Remuz
Teslaägare

Inlägg av Remuz »

Sportbilsentusiasten skrev: 01 apr 2025 19:40
Remuz skrev: 31 mar 2025 21:48
En 2024 bakhjulsdriven
Kan du utveckla om bristerna i 2022 vs de nyare bakhjulsdrivna, tack på förhand!
Provkört en 2023 och var inte imponerad, alls. Bullrig på grov asfalt och ryckte i ratten vid gaspådrag. Oharmonisk. Skitbra stol o körställning som plus.
Du sätter fingret på det ordentligt. Den framhjulsdrivna gillade inte alls när man tryckte på gasen, ratten skakade. Bullriga är dom allihop enligt mig, men mindre bullrig än M3P 2020 allihop.

2022 hade sämre ljud (trots plus, oklart om något är ändrat dock), sämre säten (trots plus hade jag inte det extra stödet på låren), sämre räckvidd (LRSM alla tre), fulare front, ingen fotsensor på bakluckan (trots plus), säkert något mer jag inte kommer på nu
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
manneson

Inlägg av manneson »

Begpriserna på PS2 verkar ha ökat noterbart på sistone.
Antar handlare köper upp dem för att ha något att erbjuda kunder som ogillar Elon.
Skriv svar