Tips inför Tysklandsresa
Moderator: Redaktion
Tips inför Tysklandsresa
Hej
Ska iväg på en liten sväng genom Tyskland, och vidare ner mot Italien och Venedig om ett par veckor. Resan hem planeras genom Schweiz och vidare upp genom västra Tyskland.
Det här blir det första långtestet av Teslan, när den får bekänna färg ordentligt.
Är det någon här som har lite tips på sevärdheter eller annat som kan vara bra att ha koll på inför resan. Laddning känns inte som det kommer bli ett problem med tanke på hur många Superchargers det finns, och nu även destinationsladdare... Har även ChaDeMo-adapter om det skulle knipa.
Första etappen i Tyskland kommer gå via Berlin ner till Nürnberg, och dag två siktar vi på Verona eller Venedig... Sen får vi se...
/Jonas
Ska iväg på en liten sväng genom Tyskland, och vidare ner mot Italien och Venedig om ett par veckor. Resan hem planeras genom Schweiz och vidare upp genom västra Tyskland.
Det här blir det första långtestet av Teslan, när den får bekänna färg ordentligt.
Är det någon här som har lite tips på sevärdheter eller annat som kan vara bra att ha koll på inför resan. Laddning känns inte som det kommer bli ett problem med tanke på hur många Superchargers det finns, och nu även destinationsladdare... Har även ChaDeMo-adapter om det skulle knipa.
Första etappen i Tyskland kommer gå via Berlin ner till Nürnberg, och dag två siktar vi på Verona eller Venedig... Sen får vi se...
/Jonas
TMS LR UltraRed, FSD
Såld - TMS 100D MC Red, AP3, FSD, Premiumpaket.
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Såld - TMS 85D MC Red, AP1, Pano, Intriörpaket, Next Gen, Ultra Hifi, luftfjädring, köldpaket
Re: Tips inför Tysklandsresa
I en del tyska städer behöver man en klistermärke i vindrutan för att få köra i centrum, som intygar att bilen uppfyller miljökrav. Det gäller även utländska elbilar. Jag beställde ett direkt från Kölns kommun för 5 EUR (det gäller på alla ställen med dessa zoner):
https://www.stadt-koeln.de/service/onli ... on-sticker
Du kanske inte hinner få det innan du åker, men det kan vara värt att lägga in en order i alla fall.
Såhär ser det ut när man kör in i en sådan zon:

D v s det är förbud mot fordonstrafik såvida man inte har ett märkte med någon av de angivna färgerna.
Du kanske inte hinner få det innan du åker, men det kan vara värt att lägga in en order i alla fall.

D v s det är förbud mot fordonstrafik såvida man inte har ett märkte med någon av de angivna färgerna.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Det är tätt mellan SuC i Tyskland, förutsatt man håller sig till motorvägar. Laddning vid andra laddstolpar kan vara otroligt besvärligt, eftersom de flesta (alla?) kräver ett laddkort. Det finns en uppsjö av sådana kort och de flesta gäller bara inom ett begränsat geografiskt område. Varje stad har sina egna kort. Du måste nästan veta i förväg var du ska ladda. Då kan du googla dig fram till vilket kort du behöver skaffa.
Jag var i Tyskland förra helgen och trots att jag hade skaffat ett laddkort och lånat en CHAdeMO adapter så blev det problem. Kortet fungerade inte och jag fick ringa ungefär tio olika telefonnummer innan jag fick erfara att jag skulle infinna mig vid stadskontoret för aktivering av kortet. Krångligt ska det väl vara.
Med andra ord så rekommenderar jag att du planerar din rutt så att du alltid laddar på SuC.
Jag var i Tyskland förra helgen och trots att jag hade skaffat ett laddkort och lånat en CHAdeMO adapter så blev det problem. Kortet fungerade inte och jag fick ringa ungefär tio olika telefonnummer innan jag fick erfara att jag skulle infinna mig vid stadskontoret för aktivering av kortet. Krångligt ska det väl vara.
Med andra ord så rekommenderar jag att du planerar din rutt så att du alltid laddar på SuC.
e-Golf -18 | Ioniq 5 First Edition RWD -22 | Evess elmoped
e-tron 55 -19 | Model S 90D -16 | Model S P85 -14
Appen plugsurfing samt beställa en tag för dessa laddare kan vara bra att ha beroende på vart i Tyskland man åker. En del går att starta från mobil appen.
Framtiden: Tips emottages
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Nu: Cupra Born, MG4 (snart)
Då: VW ID3, Audi E-Tron 55 SB, X90D, P90DL, P85D
Jag kan rekommendera Plugsurfing och deras RFID tag. Den underlättar på resa. Ganska dyr men bra som backup.
Sen kan jag rekommendera ett stopp i Luzern, Schweiz, på vägen ner eller hem. Ligger mycket vackert vid alperna och det finns flera laddare i stan och en SuC strax söder om.
Sen kan jag rekommendera ett stopp i Luzern, Schweiz, på vägen ner eller hem. Ligger mycket vackert vid alperna och det finns flera laddare i stan och en SuC strax söder om.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Om du inte redan åkt "Romantische strasse" bör du ta den i ena riktningen. Sträckan går från Würzburg i norr till Füssen i söder.
Lugnt och behagligt och många fina vyer.
Motorvägs avgift i Österrike och Schweiz.
Miljödekal kan köpas från Dekra (ca 200 kr) billigare i Tyskland från TÜV.
Ha en trevlig resa.
Lugnt och behagligt och många fina vyer.
Motorvägs avgift i Österrike och Schweiz.
Miljödekal kan köpas från Dekra (ca 200 kr) billigare i Tyskland från TÜV.
Ha en trevlig resa.
Ähh, dom bryr sig inte om utländska bilar. Jag har varit i Tyskland med utländsk bil både "på landet" och i storstad de senaste åren, aldrig köpt märket och aldrig fått problem.bylund skrev:I en del tyska städer behöver man en klistermärke i vindrutan för att få köra i centrum, som intygar att bilen uppfyller miljökrav. Det gäller även utländska elbilar. Jag beställde ett direkt från Kölns kommun för 5 EUR (det gäller på alla ställen med dessa zoner):
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Du menar nån tysk som inte millimeterhårt håller på reglerna? Yeah, right 

Dom sätter en "varning" på rutan, sen händer inget mer. Samma med p-böterTiborBlomhall skrev:Du menar nån tysk som inte millimeterhårt håller på reglerna? Yeah, right

Model 3-24/Polestar 3-24
Planerar att hålla mig till Superchargernätet och destinationsladdare, och kanske ladda "vanligt" där jag får chansen. Vet inte hur vanligt det är med mode 3 type 2 i Tyskland och Italien.
Kommer definitivt välja hotell med destinationsladdare om det går.
Kommer definitivt välja hotell med destinationsladdare om det går.
TMS LR UltraRed, FSD
Det låter som du har haft väldigt mycket tur. Det är inte min erfarenhet och jag skulle inte vilja chansa.HelectriC skrev:...
Ähh, dom bryr sig inte om utländska bilar. Jag har varit i Tyskland med utländsk bil både "på landet" och i storstad de senaste åren, aldrig köpt märket och aldrig fått problem.
Jag har inget märke heller, på ingen av mina bilar, och är i Tyskland ofta. Aldrig haft problem, aldrig fått kommentarer. I motsatsen till den allmänna uppfattningen är man i Tyskland mycket mindre benägen att köpa och följa regelverket till i-pricket som i Sverige. Med ett utländsk-reggat fordon får Du i värsta fall sannolikt en påminnelse och uppmaning att skaffa respektive märke. Med ett leende och en ursäktande förklaring kommer man dessutom ganska långt.
Jag ser ingen vits i att klistra igen vindrutan när den måste ändå bytas typ stup-i-kvarten under våra förhållanden.
Jag ser ingen vits i att klistra igen vindrutan när den måste ändå bytas typ stup-i-kvarten under våra förhållanden.
Jag tänkte framförallt på p-böterna nu. Där skulle jag inte vilja chansa. Men att tyskarna är mindre benägna att följa regelverket än många tror vet jag inte om jag håller med om. Så var det inte under de 30 åren som jag bodde där kan jag säga. Myndigheterna är ganska nitiska och petiga.Jojo skrev:Jag har inget märke heller, på ingen av mina bilar, och är i Tyskland ofta. Aldrig haft problem, aldrig fått kommentarer. I motsatsen till den allmänna uppfattningen är man i Tyskland mycket mindre benägen att köpa och följa regelverket till i-pricket som i Sverige. Med ett utländsk-reggat fordon får Du i värsta fall sannolikt en påminnelse och uppmaning att skaffa respektive märke. Med ett leende och en ursäktande förklaring kommer man dessutom ganska långt.
Myndigheterna kan vara
, helt rätt, men generellt har man en ganska öppen attityd mot utlänningar och är beredd att se över vissa mindre företeelser. Folk i sig är nog inte så noga och petiga när det gäller regler som den gemene man (eller kvinna) inte kan fatta på rak arm.

Generellt sett är det en hel del sånna här småsaker som många länder tycker att man bara ska ha koll på. Har för mig att motormännen har ganska mycket info om vad som gäller i resp. land.
Litet sidospår men råkade själv ut för nån jävla väg i England där dom infört trängselskatt eller nått liknande. Där jag körde 2 gånger.
Missade detta helt och istället för typ 50 kr per resa fick jag hem en faktura 4 månader senare på nästan 3000 kr. Dom hade lagt ett litet tillägg att eftersom det var första gången så kunde jag komma undan med att bara betala ordinarie avgiften om jag betalade inom en viss tid. Tyvärr så hade denna tiden redan passerat med Jag fick breven.
Pratade med dom och förklarade läget och dom tyckte att jag skulle gå in på hemsidan och överklaga. Gjorde detta och sen gick det nästan 6 månader utan svar. I måndags fick jag ett brev att dom inte kunnat hantera ärendet inom rimlig tid så hela ärendet var nerlagt.
Ibland ska man ha lite tur åxå.
Litet sidospår men råkade själv ut för nån jävla väg i England där dom infört trängselskatt eller nått liknande. Där jag körde 2 gånger.
Missade detta helt och istället för typ 50 kr per resa fick jag hem en faktura 4 månader senare på nästan 3000 kr. Dom hade lagt ett litet tillägg att eftersom det var första gången så kunde jag komma undan med att bara betala ordinarie avgiften om jag betalade inom en viss tid. Tyvärr så hade denna tiden redan passerat med Jag fick breven.
Pratade med dom och förklarade läget och dom tyckte att jag skulle gå in på hemsidan och överklaga. Gjorde detta och sen gick det nästan 6 månader utan svar. I måndags fick jag ett brev att dom inte kunnat hantera ärendet inom rimlig tid så hela ärendet var nerlagt.

Ibland ska man ha lite tur åxå.
mati skrev:Jag tänkte framförallt på p-böterna nu. Där skulle jag inte vilja chansa. Men att tyskarna är mindre benägna att följa regelverket än många tror vet jag inte om jag håller med om. Så var det inte under de 30 åren som jag bodde där kan jag säga. Myndigheterna är ganska nitiska och petiga.Jojo skrev:Jag har inget märke heller, på ingen av mina bilar, och är i Tyskland ofta. Aldrig haft problem, aldrig fått kommentarer. I motsatsen till den allmänna uppfattningen är man i Tyskland mycket mindre benägen att köpa och följa regelverket till i-pricket som i Sverige. Med ett utländsk-reggat fordon får Du i värsta fall sannolikt en påminnelse och uppmaning att skaffa respektive märke. Med ett leende och en ursäktande förklaring kommer man dessutom ganska långt.
När jag bodde i Berlin runt 2007 var p-boten på 5€ och parkeringsavgiften på 1-2€ per timme. Jag betalade aldrig eftersom det i stort sett alltid var billigare att ta en bot än att betala avgift, snacka om skevt system! Nu har dom höjt boten till 10€ om jag inte minns fel

Model 3-24/Polestar 3-24
Det håller jag med om. Böter, även för fortkörning, är avsevärt mycket lägre i Tyskland jämfört med här i Sverige. Nu har de kanske ändrat lite på det mot tidigare, men det är fortfarande ganska billigt att göra "fel". Sen kan det vara så att polisen har lite mer överseende med folk som kör lite för fort, framförallt på motorvägarna, när det gynnar trafikflödet. Däremot så har man ju satt upp en massa kameror överallt utmed landsvägarna, och i motsats till i Sverige, där det står en varningsskylt inför varje kamera, är de tyska kamerorna gröna och välkamouflerade. Lätt att gå i fällan, och då blir det dyrt i längden.HelectriC skrev:...
När jag bodde i Berlin runt 2007 var p-boten på 5€ och parkeringsavgiften på 1-2€ per timme. Jag betalade aldrig eftersom det i stort sett alltid var billigare att ta en bot än att betala avgift, snacka om skevt system! Nu har dom höjt boten till 10€ om jag inte minns fel
Det är bara när de bogsera bort Din bil, vilket de gärna göra på vissa ställen, då blir det dyrt. Tur man har en Land Rover som inte går bogsera bort med de vanliga bärgningsbilarHelectriC skrev:När jag bodde i Berlin runt 2007 var p-boten på 5€ och parkeringsavgiften på 1-2€ per timme. Jag betalade aldrig eftersom det i stort sett alltid var billigare att ta en bot än att betala avgift, snacka om skevt system! Nu har dom höjt boten till 10€ om jag inte minns fel

Om du alltid ligger under 70% SoC, dvs ladda ofta och köra tills det nästan är slut i batteriet, under resan så laddar du fortare. Men det har du säkert redan tänkt på.
I Venedig är det häftigt att åka upp i tornet där vid piassa san marco. Ön Lido di Venezia kommer man till med färjorna som åker runt där, vilka man kan åka runt på typ en hel dag o bara njuta. På ön finns en najs beach, soft camping och en golfbana om man känner för det
I Venedig är det häftigt att åka upp i tornet där vid piassa san marco. Ön Lido di Venezia kommer man till med färjorna som åker runt där, vilka man kan åka runt på typ en hel dag o bara njuta. På ön finns en najs beach, soft camping och en golfbana om man känner för det

- TAndersson
- Teslaägare
Planera om möjligt autobahnkörning till helger för att slippa tung trafik. Förbud för lastbilar över 7,5 ton stora delar av autobahn nätet sön/helgdagar 00-22 hela året, och lör 07-20 under juli-aug.
Model 3 Performance -20
Cybertruck AWD Reserverad
Model 3 Long Range -19
Model S 85D -15
Renault Zoe -16
Cybertruck AWD Reserverad
Model S 85D -15
Om du kör på navigeringen i bilen med trip-planner igång så se till att ha koll på var den planerar.
Min bil lurade in mig på en jävla omväg i somras.
Ska vakta navigeringen som en hök.Martinen skrev:Om du kör på navigeringen i bilen med trip-planner igång så se till att ha koll på var den planerar.
Å andra sidan kan det vara trevligt att bli inlurad någonstans. Då kan man upptäcka något som man inte tänkt från början.
Vi har bara bokat färgan till Rostock, och sen får vi se vart hjulen pekar. Grovplanen är Venedig, men vi kanske hamnar i Frankrike. Vem vet...
TMS LR UltraRed, FSD