Tesla Model B

Diskussioner om dagens nyhetsartikel på hemsidan

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Tesla Model B

Inlägg av TiborBlomhall »

Bild

I ett oväntat och banbrytande samarbete mellan Tesla och Departement Of Government Efficiency (D.O.G.E.) presenterades idag en revolutionerande elbil: Tesla Model B. Denna unika modell är världens första fordon som drivs helt av byråkrati.

Byråkrati som bränsle

Tesla Model B är utrustad med en toppmodern motor som omvandlar pappersarbete, blanketter och ändlösa mötesprotokoll till ren energi. Konceptet är lika enkelt som det är genialt: ju mer byråkrati bilen utsätts för, desto längre kan den köra. Enligt Tesla och D.O.G.E. kan en enda dag på ett svenskt kommunkontor ladda bilen för en veckas körning. “Vi har vänt byråkratin från en börda till en tillgång”, säger en talesperson från D.O.G.E. (som önskar vara anonym på grund av pappersarbete kring offentlighetsprincipen).

Anpassad till svenska förhållanden

Tesla Model B utvecklades ursprungligen för amerikansk federal byråkrati men kunde utan större problem anpassas till svenska myndigheter och offentlig sektor. Bland funktionerna hittar vi:

Automatisk formulärifyllning: Bilen sköter själv alla ansökningar om parkeringstillstånd och miljözonsgodkännanden.

Inbyggd möteskalender: Synkroniserad med Outlook för att säkerställa att du aldrig missar ett fyratimmars budgetmöte.

AI-assistent: En röststyrd guide som kan förklara både Vägtrafikförordningen och hur man överklagar ett beslut från Skatteverket.

Dessutom har bilen en minimalistisk, skandinavisk design med en kaross i “byråkratgrått” och en logga föreställande en stiliserad hund – en blinkning till både D.O.G.E. och Elon Musks kända kryptovaluta-favorit.

Miljövänlig på ett nytt sätt

Tesla och D.O.G.E. hävdar att Tesla Model B är den mest hållbara bilen någonsin, eftersom den återvinner en av världens mest outtömliga resurser: byråkrati. “Vi behöver inte gräva efter litium eller bygga vindkraftverk – vi har redan allt vi behöver i våra pärmar och arkiv”, säger en representant från samarbetet.

Lanseringen sker idag, den 1 april, och tack vare allt pappersarbete det tog att godkänna Model B inom EU kommer de tusen första bilarna förladdade för ett års körning. Så skynda dig att beställa en redan idag den 1 april på företagets webbsida! Transportstyrelsen har dock redan flaggat för att lokala tillstånd kan behövas för att få framföra fordonet inom Sverige vilket kan skänka sköna gratismil även till senkomna spekulanter.

Source: https://teslaclubsweden.se/tesla-model-b/
Användarvisningsbild
Vindens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gabriel651797

Re: Tesla Model B

Inlägg av Vindens »

Klockren artikel och (bil) :lol:
M3 LR -20
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Jag gjorde ett experiment med dagens artikel. Ville testa hur pass bra AI verktygen har blivit, kan de hantera den svåra konsten humor? Jag använder ofta chatGPT och dess Google konkurrent Gemini till vardags, men har på sistone allt mer gått över till Grok som Elon Musks företag xAI håller på att utveckla.

Grok har blivit mycket kapabel sedan version 3 släpptes av den och kan med "Think" läget göra djupa analyser av det mesta. Den är exceptionellt bra på att hantera färska nyheter. Och det bästa av allt är att den är helt gratis: man får lika vassa AI verktyg utan kostnad som konkurrenterna erbjuder för dyra pengar.

Så hela idén till dagens artikel och det mesta av texten har Grok kommit upp med. Jag aktiverade "Think" läget på den och gav den sedan följande prompt:

- Hitta på ett aprilskämt som handlar om Tesla och Departement Of Government Efficiency i Sverige.

(Först skrev jag DOGE men den missförstod den för kryptovalutan)

Original artikeln den spottade ur sig:
Tesla och Sveriges Departement Of Government Efficiency lanserar "Tesla Efficiency" – En elbil som drivs av byråkrati
I ett oväntat och banbrytande samarbete mellan Tesla och Sveriges nybildade Departement Of Government Efficiency (DOGE) presenterades idag en revolutionerande elbil: "Tesla Efficiency". Denna unika modell är världens första fordon som drivs helt av byråkratisk kraft och är skräddarsydd för att tackla Sveriges välorganiserade – men ibland snåriga – administrativa värld.
Byråkrati som bränsle
"Tesla Efficiency" är utrustad med en toppmodern motor som omvandlar pappersarbete, blanketter och ändlösa mötesprotokoll till ren elektrisk energi. Konceptet är lika enkelt som det är genialt: ju mer byråkrati bilen utsätts för, desto längre kan den köra. Enligt Tesla och DOGE kan en enda dag på ett svenskt kommunkontor ladda bilen för en veckas körning. "Vi har vänt byråkratin från en börda till en tillgång", säger en talesperson från DOGE (som önskar vara anonym på grund av pappersarbete kring offentlighetsprincipen).
Designad för svenska förhållanden
Bilen är specialanpassad för Sveriges myndigheter och offentliga sektor. Bland funktionerna hittar vi:
Automatisk formulärifyllning: Bilen sköter själv alla ansökningar om parkeringstillstånd och miljözonsgodkännanden.

Inbyggd möteskalender: Synkroniserad med Outlook för att säkerställa att du aldrig missar ett fyratimmars budgetmöte.

AI-assistent: En röststyrd guide som kan förklara både Vägtrafikförordningen och hur man överklagar ett beslut från Skatteverket.

Dessutom har bilen en minimalistisk, skandinavisk design med en kaross i "byråkratgrått" och en logga föreställande en stiliserad hund – en blinkning till både DOGE och Elon Musks kända kryptovaluta-favorit.
Miljövänlig på ett nytt sätt
Tesla och DOGE hävdar att "Tesla Efficiency" är den mest hållbara bilen någonsin, eftersom den återvinner en av Sveriges mest outtömliga resurser: byråkrati. "Vi behöver inte gräva efter litium eller bygga vindkraftverk – vi har redan allt vi behöver i våra pärmar och arkiv", säger en representant från samarbetet.
Skämt eller seriöst?
Lanseringen sker idag, den 1 april, och både Tesla och DOGE insisterar på att detta är ett äkta projekt. Men kan det vara så att detta bara är ett välgjort aprilskämt för att liva upp stämningen i den svenska vardagen? Oavsett sanningen är "Tesla Efficiency" en nyhet som garanterat får både tjänstemän och bilentusiaster att dra på smilbanden.
Obs: Detta är ett aprilskämt och inte en verklig nyhet.
Detta skämt kombinerar Teslas innovationsimage, Elon Musks koppling till DOGE och Sveriges kända byråkrati på ett absurt men underhållande sätt!
Sedan bad jag den rita en passande bild till artikeln.

Grok förstår och talar svenska - men av någon udda anledning kan den inte rita bilder om man ber om det på svenska. Så "Rita en passande bild till det" gav inga bilder, men "Draw a suitable image for it" funkade bra och gav bilden jag sedan använde.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Grok är ju tränad på lögner så en 1 april text borde ju passa som handen i handsken :twisted:
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Anderzzon skrev: 01 apr 2025 09:06
Grok är ju tränad på lögner så en 1 april text borde ju passa som handen i handsken :twisted:
Tja, det var inte Grok som ritade amerikas grundare som afroamerikaner :roll:
Användarvisningsbild
gellerstam
Teslaägare
Referralkod: ts.la/magnus28392

Inlägg av gellerstam »

Intressant det visste jag inte. Utveckla gärna med hänvisning till dina källor. Om du nu inte gjorde ett aprillskämt i ett aprillskämt. :-)
Tesla Model Y
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Nja, det där får du nog backa upp med fakta.

Jag antar att du menar att Grok skulle vara biased mot åsikter i enlighet med vad Elon Musk uttrycker?

I min erfarenhet stämmer detta inte öht.

Testa själv att ställa kritiska frågor till Grok så får du se, jag hävdar att Grok är starkt kritisk till i stort sett allt som har med Musk, Trump, DOGE etc att göra.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

gellerstam skrev: 01 apr 2025 09:20
Intressant det visste jag inte. Utveckla gärna med hänvisning till dina källor. Om du nu inte gjorde ett aprillskämt i ett aprillskämt. :-)
Grok är ju tränad på Twitter data. Det är ju inte den direkt den källa med högst pålitlighet
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Anderzzon skrev: 01 apr 2025 10:14
gellerstam skrev: 01 apr 2025 09:20
Grok är ju tränad på Twitter data. Det är ju inte den direkt den källa med högst pålitlighet
Nej, Grok är tränad på information från många olika källor, X utgör med största sannolikhet inte bulken av detta.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
klashj

Inlägg av klashj »

Hej!
Underbar läsning!
Idag behövs ett gott skratt mer än någonsin.
Tack!
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Jag kör Grok till 90 % av mina privata AI-behov.

Grok knådar massor med data innan den börjar klaga, och gör det riktigt bra dessutom. Även när det gäller tekniskt kompetens så föredrar jag Grok, kodar superbra för mitt hobbybehov.

Kul test med Aprilskämtet! :)
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Skriv svar