Och det jämfört med Q1 2024, då registrerades det 4644 nya Tesla i Sverige.
Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Teslas försäljningtapp i Europa 2025
Elbilist sedan 2014
-
Sverige verkar ha en extra försäljningsnedgång säkert också Tyskland . Jämfört med andra länder. Som jag förutspådde
Många elbilar säljer ju sämre Polestar 2 och Ev9 har ju sålt 26 respektive 36 procent mindre än Q1 2024 så man måste ju faktiskt också ha med att elbilar säljer sämre generellt.
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
-
Upp 34% i Spanien
Frankrike dryga 30% ner
Frankrike dryga 30% ner
Senast redigerad av Teslasemitruck, redigerad totalt 1 gånger.
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Njae, elbilar säljer bättre än samma kvartal förra året. Åtminstone i Sverige. Det är vissa bilmodeller som säljer sämre.
Detta är ett felaktigt påstående. Elbilsmarknaden växte i Sverige under 2025Q1 YoY med 3% enligt car.info, de har dock viss eftersläpning på sina siffror.
I Europa så var tillväxten 21% på de marknader (Skandinavien+NL+ES) som har daglig data enligt eu-evs.com. Förändringar i försäljning per tillverkare på dessa marknader YoY Q1:
Tesla: -42%
Geely: -29%
Mercedes: +18%
Stellantis: +36%
Renault: +60%
BMW: +67%
Hyundai/Kia: +78%
VAG: +107%
Om nån vecka har vi resultatet för alla 16 marknader eu-evs bevakar men jag killgissar att Tesla inte är jätteheta i Tyskland.
Cornucopia/LarsW skriver läsvärt om ämnet idag
https://cornucopia.se/2025/04/teslas-fo ... ing-okade/
https://cornucopia.se/2025/04/teslas-fo ... ing-okade/
Fascism, putinism, antidemokrati och Hitlerhälsningar är inte en fungerande marknadsföringsmodell för elbilar i Sverige, och Teslas försäljning rasade 58%. Enbart i mars rasade Tesla 63% och hade bara knappt 10% av marknaden för elbilar, även om nysminkade Model Y började levereras då. Volkswagen är nu Sveriges överlägset största bilmärke på nya elbilar, följt av Volvo, och tjänstebilen VW ID7 är den största modellen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
- Gustafsson
- Teslaägare
Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
-
Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Får se om UK fortsätter att gå bra.
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Räknar du -21% i Norge som ett guldkorn? Det kanske säger något om hur illa det är ställt med tanke på att vi pratar om ett företag som utlovat +50% per år i tillväxt totaltTeslasemitruck skrev: ↑01 apr 2025 22:23Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
VW ID.7 GTX Tourer -25
Vad har hänt med MG's marknadsandel? Där kan man tala om total kollaps. Från att ha levererat över 1000 bilar de bästa månaderna under 2022/2023 så får man knappt ut 100 bilar per månad numera.
-
Dessutom är väl Italien, Spanien och Portugal några av de minsta marknaderna i Europa… +2% i Portugal lär ju vidare inte vara så många bilar… Två stycken?…Maw skrev: ↑01 apr 2025 22:44Räknar du -21% i Norge som ett guldkorn? Det kanske säger något om hur illa det är ställt med tanke på att vi pratar om ett företag som utlovat +50% per år i tillväxt totaltTeslasemitruck skrev: ↑01 apr 2025 22:23Några guldkorn bland nedgångarna. Allt är inte becksvart
Italien upp 51%
Spanien +34%
Portugal + 2%
Norge ner 21%
Får se om UK fortsätter att gå bra.![]()

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Deras stora försäljning baserades väl på väldigt förmånliga privatleasingkontrakt och kraftigt rabatterade köpepriser. Nu kommer baksmällan med massor av bilar som kommer tillbaka och ska säljas på eftermarknaden. Tydligen går de flesta av dessa på export. Nu förväntar sig konsumenterna att dessa ska fortsätta att vara lika billiga och köper dem inte till normalpris.
Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Inte många år sen de kostade hälften.
Bra fråga som jag också skulle vilja veta svaret på, speciellt eftersom MG var en av kandidaterna när jag köpte bil sist.
-
Ja galet. Som ett exempel kostade Dacia duster 4*4 125 000 för 7 år sedan. Nu kostar den 314 000. Elbilar går iaf i motsatt riktningmanneson skrev: ↑02 apr 2025 20:15Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Lågräntemiljön som länge rådde har ju gjort att priserna kunnat blåsas upp något helt galet.Teslasemitruck skrev: ↑02 apr 2025 20:52Ja galet. Som ett exempel kostade Dacia duster 4*4 125 000 för 7 år sedan. Nu kostar den 314 000. Elbilar går iaf i motsatt riktningmanneson skrev: ↑02 apr 2025 20:15Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Blir spännande att se vad som kommer ske närmaste åren. Lönerna lär väl knappast öka i motsvarande grad.
Tror inte jag är ensam om att inte vilja lägga en halv mille på en bil...
-
Läste någonstans att majoriteten är bakhjulsdrivet med lfp i Kina. Norge har en hög andel bakhjulsdrivna med flera länder. Med tanke på lfp batteriets robusthet och långa livslängd så är det ett mycket bra val.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Väljer inte 3 av 4 kunder här fyrhjulsdrift? I Kina är det tydligen tvärtom.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Det är precis det argumentet som är det vanligaste bland folk som jag pratar med. De vill gärna byta till elbil, men även 250.000 är för mycket för de flesta Svenssons. De har helt enkelt inte råd att köpa så dyra bilar, aldrig nånsin. Det de hoppas på är att att begagnatmarknaden för elbilar ska komma igång på allvar.manneson skrev: ↑02 apr 2025 20:15Samtidigt är det galet att en ny mellanklass familjebil kostar över en halv mille.current skrev: ↑02 apr 2025 19:45Tesla börjar leverera den bakhjulsdrivna Model Y i Maj / Juni. Tycker det är lite tidigt börja dra stora växlar före man har möjlighet leverera den modellen. Har testat nya Modle Y Long Range och är det samma chassi och setup i den bakhjulsdrivna så är nya Model Y helt oslagbar om man ser på hur mycket bil man får för 554k.
Det kom ju ut en massa MG EV ZS nu under våren, återlämnade privatleasingbilar, som kostade runt 125000. De sålde dock inte så bra, eller jag tror inte folk han fatta att dessa låg ute innan Hedin fick kalla fötter och skeppade dem utomlands. Det var så stora mängder att det måste ha varit fruktansvärt dyrt att ha dem i lager. Samtidigt är just den modellen inte så bra jämfört med MG4 och MG5, som kommer att komma som begagnade i stora mängder om 1-2 år.
Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Har USAID finansierat Cornucopia? Utveckla. Var har du fått det ifrån?Luma skrev: ↑03 apr 2025 08:16Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Elbilist sedan 2014
- Gustafsson
- Teslaägare
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Musk har ju aktivt gått ut och kritiserat Ukraina och blivit alltmer pro Ryssland, hotat att stänga ned Starlink över Ukraina osv. Då får man pisk av LW.Luma skrev: ↑03 apr 2025 08:16Läste tidigare ofta på Cornocopia för att ta del av Wildarängs (som jag bedömde trovärdiga) rapportering av kriget i Ukraina, men börja förstå att det han skriver är väldigt vinklat. Hans allt mer hätska och osmakliga utfall emot Elon Musk anar jag kan hänga ihop med DOGE stängt ner USAID, som tycks finansierat den här typen av sajter över hela världen.Gustafsson skrev: ↑01 apr 2025 19:02Vet inte om Cornucopia skrev så läsvärt denna gång. Att klistra etiketter, associera till Elons farfar mm mm belyser i bästa fall skribentens enkla tankevärld. Men bättre analys vill jag nog se.
Sen kan jag också hålla med om att han drar vissa drastiska slutsatser om ett och annat som inte direkt berör kriget i Ukraina och det blir ibland lite konstigt eller överdrivet i min ögon. Men vad gäller Ukraina verkar han trots allt sitta på information från kanaler som är trovärdiga. Dessutom är det mycket som han rapporterar om som kommer i andra medier flera dagar senare.