Timdebitering, låt säga 1800kr + moms (säkerligen avsevärt högre i storstad). Anslagen tid för bromsvätskebyte, tyvärr har jag inte möjlighet längre att kolla, men låt säga 80 perioder (lågt räknat?). Byta kupéfiltret tar mycket riktigt runt 5 min, men kanske 15 perioder anslaget. Lägg till tiden som det tar för att hämta/köra in/köra ut bilen. Då är vi uppe i runt 2300 kronor (enkelt räknat) för bara själva jobbet. Sen tillkommer garanterat någon allmän kontroll, även reservdelarna (inköp för företaget). Jag tror tyvärr inte att 4800kr resulterar i stor vinst för verkstaden. Om det är billigt eller dyrt är upp till var och en att bestämma dock…Aida skrev: ↑11 okt 2024 18:02Typ inget skulle det stå…
Kupéluftfilter tar mindre än 5 min att byta o kostar nån hundring. Bromsvätska kostar inte mkt heller och tar kort tid att byta… 4800 kr är ocker för detta!
KIA EV6
Moderator: Redaktion
-
Re: KIA EV6
Det är sjukt galet.Aida skrev: ↑11 okt 2024 18:02Typ inget skulle det stå…
Kupéluftfilter tar mindre än 5 min att byta o kostar nån hundring. Bromsvätska kostar inte mkt heller och tar kort tid att byta… 4800 kr är ocker för detta!

Men det är så traditionella biltillverkare "lurar" oss kunder genom att ta igen pengar på dyr service och höga priser på reservdelar.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Har haft en KIA EVE6 GT line I snart 2 veckor som hyrbil. Förhoppningsvis får jag tillbaka min Model 3 imorgon så tänkte kort summera intrycken.
+ Stolar
+ Design
+ Karmar på dörrar
+ Fungerande app
+ Bekväm
- Största minus är körkänslan. Får ingen känsla för underlag eller vad däcken gör.
- Vill hela tiden korrigera en körning när det är snö på vägen. Blir tröttsamt.
- Kameror sitter sämre till än på Teslan. Blir skitigare fortare. Jodå. Till och med backkameran.
- Infotainment är ok men inte mer.
Totalen är en bra bil i många avseenden men körkänslan är det som drar ner mest för mig. GT-modellen är säkert mycket bättre i det avseendet men onödigt att behöva gå på en sådan modell för at få ok körkänsla. Synd. Gillar designen annars. Appen helt ok. Lite långsam i respons men fungerar och det är det viktigaste.
+ Stolar
+ Design
+ Karmar på dörrar
+ Fungerande app
+ Bekväm
- Största minus är körkänslan. Får ingen känsla för underlag eller vad däcken gör.
- Kameror sitter sämre till än på Teslan. Blir skitigare fortare. Jodå. Till och med backkameran.
Totalen är en bra bil i många avseenden men körkänslan är det som drar ner mest för mig. GT-modellen är säkert mycket bättre i det avseendet men onödigt att behöva gå på en sådan modell för at få ok körkänsla. Synd. Gillar designen annars. Appen helt ok. Lite långsam i respons men fungerar och det är det viktigaste.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
- Sportbilsentusiasten
tack för fin rapport, av alla aseater är EV6 den jag gillar mest. "lagom och bra bil"MangeT skrev: ↑05 dec 2024 13:12Har haft en KIA EVE6 GT line I snart 2 veckor som hyrbil. Förhoppningsvis får jag tillbaka min Model 3 imorgon så tänkte kort summera intrycken.
+ Stolar
+ Design
+ Karmar på dörrar
+ Fungerande app
+ Bekväm
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Har årsmodell 2022 av EV6 värmepump?
Finns det bra anledningar att köpa årsmodell 23 istället för 22? Har för mig att det kom en uppdatering då.
Finns det bra anledningar att köpa årsmodell 23 istället för 22? Har för mig att det kom en uppdatering då.
…och där var mitt 12-voltsbatteri dött imorse. Bilen stendöd och inte laddat stora batteriet inatt som planerat… +5 så inte kallt. Kört ett par rundor i veckan. Ca 25 % SOC. Inte använt appen särskilt mycket. Inga tredjepartsappar används. Bilen 2023 års modell. Märkligt… Jag trodde att Kia fixat detta nu. Jag fick ta mig in i bilen med manuella nyckelbladet. Som tur är hade jag min booster i handskfacket - vis fr haveriet med Ioniq 5 när den var ny. Toppade efter start av bilen upp med långsam Ctec laddning i några timmar.
Jag vill gärna ha nytt batteri - var ju helt dött och därmed djupurladdat. Har säkert tagit skada. Är väl bara två års garanti på 12 voltsbatteriet. Det går ut nu i oktober. Hur är mina chanser gentemot Kia för detta? Hos Hyundai var det inga problem… Har någon här fått bytt?
Jag vill gärna ha nytt batteri - var ju helt dött och därmed djupurladdat. Har säkert tagit skada. Är väl bara två års garanti på 12 voltsbatteriet. Det går ut nu i oktober. Hur är mina chanser gentemot Kia för detta? Hos Hyundai var det inga problem… Har någon här fått bytt?
Uppdatering: nu var bilen död igen. Bara några timmar senare. Den får stå påslagen inatt medan högvoltsbatteriet laddar. 12-voltsbatteriet måste vara helt förbrukat… Har sett några YT-klipp fr amerikanska kanaler om att Kia använder skitbatterier som enbart håller två år. Folk har köpt egna batterier som håller längre. Kia ska fan ge mig ett nytt. Jag är rätt pissed för tillfället…
Tråkigt med 12V batteri i bilarna. Jag drabbades också av detta i somras.
Batteriet byttes på garanti men verkstan fick göra omfattande tester för att övertyga Kia att den är tillräckligt dålig. Det tar några timmar.
Och det stämmer garanti på 12V batteri är 2 år.
Lycka till!
Peter
Batteriet byttes på garanti men verkstan fick göra omfattande tester för att övertyga Kia att den är tillräckligt dålig. Det tar några timmar.
Och det stämmer garanti på 12V batteri är 2 år.
Lycka till!
Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Ferroamp system 13,5 kWp, 10 kWh batteri
Det är tråkigt att dom satt in ett så lågkvalitativt batteri i en övrigt väldigt trevlig bil.
Har också problem med mitt batteri. Lösningen verkar vara ett agm batteri, men jag lär väl få samma skit som innan
Har också problem med mitt batteri. Lösningen verkar vara ett agm batteri, men jag lär väl få samma skit som innan
- Sportbilsentusiasten
Kan även vara dålig implementering av batteriet.
De fel jag läst om tyder på det.
Ett BRA batteri kanske bara håller längre?
- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Jo, en hel del har ju haft problem med ICCUn. Fick min uppdaterad i somras, så den borde vara ok.Sportbilsentusiasten skrev: ↑26 jan 2025 08:20Kan även vara dålig implementering av batteriet.
De fel jag läst om tyder på det.
Ett BRA batteri kanske bara håller längre?
Lär väl visa sig
Finns en knapp på ratten för att stänga av det. Återaktiveras vid varje ny körning pga EU-krav.
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
Det första jag gör varje gång jag kör någonstans
Sen har säkringen till lastbilstutan (när man backar) råkat lossna
Allt pipande faktiskt
Det är skumt det där. Den säkringen pajade i min IONIQ 5 dag 1 också.

IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
VW e-UP! 36,8kWh MY20
IONIQ 5 RWD 72,6 kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
VW e-UP! 36,8kWh MY20
BMW i3S 120Ah MY19
- Sportbilsentusiasten
Tänka sig, vilken (o)tur.

- VW Up 2012 HighUp
- VW Up 2012 HighUp
Efter att ha kollat på elbil till och från i ett halvår så är jag väldigt nära att köpa en EV6 2022 AWD GT-line. Har gått ganska långt, 7600 mi, men det har kvar nybilsgarantin så tänker det är okej.
Hade tak på max 400k men får nu gå över det lite.. En awd och gt-line känns värt att betala lite extra för
Det ska vara en familjebil. Valet på senaste har egentligen stått mellan EV6, Enyaq och Model Y. Tesla går bort nu pga av Musk osv.. Enyaq känns som en bra bil men lite tråkig.
Så innan jag slår till tänke jag kolla här om det är något jag bör kolla på bilen innan jag köper?
Och ni ägare ev EV6 är nöjda eller skulle ni gjort ett annat val?
Hade tak på max 400k men får nu gå över det lite.. En awd och gt-line känns värt att betala lite extra för

Det ska vara en familjebil. Valet på senaste har egentligen stått mellan EV6, Enyaq och Model Y. Tesla går bort nu pga av Musk osv.. Enyaq känns som en bra bil men lite tråkig.
Så innan jag slår till tänke jag kolla här om det är något jag bör kolla på bilen innan jag köper?
Gå in på https://www.kiaevforums.com/forums/ där står en hel del matnyttigt.
Försök lura ut telnr till vem som ägt bilen innan och fråga om bilen
Köra en carscanner är inte fel heller
Jag köpte en 2022 EV6 AWD som gått 7000 mil för två månader sedan. Den var plusutrustad och gick för 417000 kr inklusive nya Hakka vinterdäck. Den har varit fantastiskt och motsvarat alla mina förväntningar av bilen. Skön att åka i och jag tycker även att den är "tyst", nu kommer jag iofs från Subaru så allt är väl tyst i jämförelse. En kompis har en bmw ix-nånting och han tycker att ev6:an känns minst lika tyst som den.
Än så länge har jag varit på två fjällresor (40 mil enkel väg i -5 till 0-gradigt) och haft en kortare laddpaus på ca 15 min och då haft mer än 10% kvar vid ankomst.
Än så länge har jag varit på två fjällresor (40 mil enkel väg i -5 till 0-gradigt) och haft en kortare laddpaus på ca 15 min och då haft mer än 10% kvar vid ankomst.
Jag har en AWD Gt-line sedan 2 år tillbaka och har kört drygt 6000 mil med bilen. Underbar tyst och bekväm långfärdsbil.
Några synpunkter från mig:
Kolla att bilen har servats enligt föreskrifter. Slarvas med det så ryker garantin!
12V batteriet har ett dåligt rykte och jag har råkat ut för detta själv. Har gärna en jumpstarter i bilen som kan bli räddaren i nöden, en billig från biltema räcker långt. Hjälpte mig iallafall några gånger och jag fick ett nytt 12V batteri på garanti.
Gå genom hela infotainmentsystemet i lugn och ro. Det finns många inställningar du kan göra så att bilen beter sig som du önskar. Sedan är naturligtvis inte allt helt perfekt
Lycka till!
Peter
Några synpunkter från mig:
Kolla att bilen har servats enligt föreskrifter. Slarvas med det så ryker garantin!
12V batteriet har ett dåligt rykte och jag har råkat ut för detta själv. Har gärna en jumpstarter i bilen som kan bli räddaren i nöden, en billig från biltema räcker långt. Hjälpte mig iallafall några gånger och jag fick ett nytt 12V batteri på garanti.
Gå genom hela infotainmentsystemet i lugn och ro. Det finns många inställningar du kan göra så att bilen beter sig som du önskar. Sedan är naturligtvis inte allt helt perfekt

Lycka till!
Peter
Kia EV 6 AWD GT-Line
Tack för svar, känns skönt att höra att ni är nöjda
Kommer nog bli ett köp!
Denna har servats korrekt, så nybilsgarantin ska gälla. Känns skönt! Hade funderingar på att köpa en som inte hade servats korrekt men var betydligt billigare, men valde bort den.
Jag är lite orolig över ICCU problemet som man läser om mycket nu. Hade varit surt att åka på något sånt och sen få vänta på verkstad länge..

Denna har servats korrekt, så nybilsgarantin ska gälla. Känns skönt! Hade funderingar på att köpa en som inte hade servats korrekt men var betydligt billigare, men valde bort den.
Jag är lite orolig över ICCU problemet som man läser om mycket nu. Hade varit surt att åka på något sånt och sen få vänta på verkstad länge..
Tack!wheels skrev: ↑01 apr 2025 18:41Gå in på https://www.kiaevforums.com/forums/ där står en hel del matnyttigt.
Jag kunde se att det bara varit en ägare innan, privatperson. Ingen hyrbilsfirma eller så.
Kommer köpa bilen från Carla, dom ska ha inspekterat och kontrollerat bilan innan. Så jag hoppas man kan lita på det

Hej, jag har en EV6 2022 AWD GT-Line.patrikron skrev: ↑01 apr 2025 16:55Efter att ha kollat på elbil till och från i ett halvår så är jag väldigt nära att köpa en EV6 2022 AWD GT-line. Har gått ganska långt, 7600 mi, men det har kvar nybilsgarantin så tänker det är okej.
Hade tak på max 400k men får nu gå över det lite.. En awd och gt-line känns värt att betala lite extra för![]()
Jag är överlag nöjd, bilen är väldigt allround och OK/bra på det allra mesta.
Som alla bilar har den sina svagheter, om dessa svagheter är viktiga för dig skulle jag undvika, annars köp!
Största svagheter:
- Dåligt helljus, halvljuset inge vidare heller
- Bakruta blir skitig, saknar torkare. Kameror blir lätt skitiga.
- Dålig svängradie, jobbigt om du ofta manövrerar i tighta utrymmen
- Stereon är rätt dålig.
Hur kontrollerar man om en bil servats som den ska innan köp?
Hyundai har https://servicehistorik.minhyundai.se/ har Kia något liknande verktyg?
Hyundai har https://servicehistorik.minhyundai.se/ har Kia något liknande verktyg?
Volvo TGB11
Du kollar serviceboken, service måste ha skett var 3000:e mil eller inom ett tidsfönster som jag inte kan för att garantin ska gälla.larkar skrev: ↑02 apr 2025 20:54Hur kontrollerar man om en bil servats som den ska innan köp?
Det visade sig att Carla hade skrivit fel, så den var inte KIA godkänd så blev inget köp.
Har span på en liknande som gått 7100 men dyrare, 446k. Och med det har jag överstigit mitt egentliga tak ännu mer...
Har span på en liknande som gått 7100 men dyrare, 446k. Och med det har jag överstigit mitt egentliga tak ännu mer...