Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Kunde inte sagt det bättre själv:
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

Maetlarv skrev: 05 apr 2025 22:12
fth skrev: 05 apr 2025 12:44
spacecoin skrev: 05 apr 2025 00:25
pejvic skrev: 04 apr 2025 18:38
Magre skrev: 03 apr 2025 20:41
Screenshot_20250403_203112_Chrome.jpg

Men 5000 Optimus robotar ska "jobba" i fabriken i höst. :D
Fenomenet Tesla slutar aldrig förvåna. Tror man på tomten med?
Jag bygger vidare på min korta position med TSLA7X.
Det är ändå extremt imponerande att kursen håller sig stabil.

OFÖRÄNDRAD denna vecka...
OFÖRÄNDRAD på ett halvårs sikt
Upp 40% på ett år.

En aktie med ett sånt här P/E i denna marknad som ändå har köpare är imponerande.
Att den inte dyker?
Hur vågar folk ligga kvar nu? Bolaget har väl inte ens någon tillväxt?
Har själv ägt sen 2015 men är ute sen länge och det är imponerande. Nästan så man är sugen på att hoppa på tåget igen.
jag tycker detta är ett extremt styrketecken. Vet ej var kraften kommer ifrån faktiskt.
Kortsiktigt förstår jag ej varför den ej faller just nu. Titta på övriga marknaden
Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.
Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.

Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.

En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.

/fth
Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.

Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.

Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.

Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.

Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
RareEarth
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 06 mar 2024 15:42

Re: Aktien TSLA

Inlägg av RareEarth »

fth skrev: 06 apr 2025 01:56
Maetlarv skrev: 05 apr 2025 22:12
fth skrev: 05 apr 2025 12:44
spacecoin skrev: 05 apr 2025 00:25
pejvic skrev: 04 apr 2025 18:38


Det är ändå extremt imponerande att kursen håller sig stabil.

OFÖRÄNDRAD denna vecka...
OFÖRÄNDRAD på ett halvårs sikt
Upp 40% på ett år.

En aktie med ett sånt här P/E i denna marknad som ändå har köpare är imponerande.
Att den inte dyker?
Hur vågar folk ligga kvar nu? Bolaget har väl inte ens någon tillväxt?
Har själv ägt sen 2015 men är ute sen länge och det är imponerande. Nästan så man är sugen på att hoppa på tåget igen.
jag tycker detta är ett extremt styrketecken. Vet ej var kraften kommer ifrån faktiskt.
Kortsiktigt förstår jag ej varför den ej faller just nu. Titta på övriga marknaden
Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.
Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.

Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.

En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.

/fth
Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.

Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.

Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.

Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.

Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.

/fth
Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

RareEarth skrev: 06 apr 2025 06:50
fth skrev: 06 apr 2025 01:56
Maetlarv skrev: 05 apr 2025 22:12
fth skrev: 05 apr 2025 12:44
spacecoin skrev: 05 apr 2025 00:25


Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.
Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.

Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.

En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.

/fth
Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.

Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.

Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.

Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.

Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.

/fth
Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.
Ja precis. Tesla har stagnerat och vissa verkar tro att det är 2021 fortfarande.

Utöver att man tappat försprånget tekniskt vill jag påminna om att Tesla har skeppat en ny modell (och tre refresher) på sex år och den har hårdfloppat och finns bara på en marknad. Semi-projektet verkar vara ett misstag. Varför lägga resurser där om det innebär att man tappar på personbilar?

Jag skulle säga att skillnaden mellan Tesla och alla andra bilföretag är att Tesla inte beter sig som ett bilföretag för att de inte längre vill vara ett bilföretag.

Robotaxi och robotar är det marknaden vill ha av Tesla. Det är tyvärr långt bort. 10/90-regeln gäller. Det kommer alla att bli plågsamt medvetna om inom kort misstänker jag.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4118
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

RareEarth skrev: 06 apr 2025 06:50
fth skrev: 06 apr 2025 01:56
Maetlarv skrev: 05 apr 2025 22:12
fth skrev: 05 apr 2025 12:44
spacecoin skrev: 05 apr 2025 00:25


Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.
Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.

Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.

En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.

/fth
Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.

Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.

Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.

Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.

Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.

/fth
Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.
Återkom om 6 månader, jag tror inte den informationen stämmer. Jag ser ingen annan bil som är i närheten av Tesla
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 06 apr 2025 14:44
RareEarth skrev: 06 apr 2025 06:50
fth skrev: 06 apr 2025 01:56
Maetlarv skrev: 05 apr 2025 22:12
fth skrev: 05 apr 2025 12:44

Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.

Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.

En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.

/fth
Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.

Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.

Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.

Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.

Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.

/fth
Jag vet inte, presterar Tesla så himla bra? De har vikande försäljning i förhållande till konkurrenterna. De har inte presenterat någon egentlig ny innovation under det här decenniet som vi nu är halvvägs in i. De har inga nya modeller på gång. De är omkörda i batteriutveckling och -tillverkning av kinesiska tillverkare.
Återkom om 6 månader, jag tror inte den informationen stämmer. Jag ser ingen annan bil som är i närheten av Tesla
Inte för att det spelar någon roll då Tesla inte värderas som ett bilföretag men....

Det är ett faktum att Tesla förlorar marknadsandelar på alla marknader (Kina, USA, EU) och att deras försäljning backar snarare än att växa i reella tal.

Kina är världens största marknad för bilar, och den i särklass största för elbilar.
Om man bara räknar BEV så är Teslas marknadsandel i Kina 7%. Jag tror den är ca 2% om man även räknar hybrider (NEV). Tesla är bäst av alla väst-företag med marginal.

De senaste åren har det släppts en ny bilmodell i genomsnitt varannan dag i Kina. Försök att ta in det. Det är helt sjukt. Och ja, det är VÄLDIGT bra bilar många av dem.

Sedan 2020 har Tesla har gjort fyra lanseringar/refresher och har BYD gjort obegripliga 130 (sic!) stycken.

Man bygger avancerade förarstödssystem som ingår i bilarna eller kostar kaffepengar, man leder batteriutvecklingen, man tillverkar billigast. Man kan bygga budget och man kan bygga lyx.

Ja, det är överhettat och några företag till kommer att behöva stänga ned, men att Tesla och andra västtillverkare inte hänger med torde vara uppenbart. Jag tror inte man behöver vänta ett halvår för att dra den slutsatsen.
Användarvisningsbild
Skatbo
Inlägg: 138
Blev medlem: 05 jan 2020 20:39

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Skatbo »

spacecoin skrev: 06 apr 2025 16:01

Sedan 2020 har Tesla har gjort fyra lanseringar/refresher och har BYD gjort obegripliga 130 (sic!) stycken.
Jan Banan vill inte välja mellan 130 modeller och försöka reda ut vilken som går att få med dom ”paket” han vill ha. Då väljer han Tesla model Y där i i princip allt ingår, bara välja färg och extra hjul.
MYLR (Juniper) -25
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Dan Ives, vilken jävla fraud.
Användarvisningsbild
repulsiv
Teslaägare
Inlägg: 532
Blev medlem: 15 jul 2024 19:24
Ort: norr om sthlm
Kontakt:

Re: Aktien TSLA

Inlägg av repulsiv »

fth skrev: 06 apr 2025 01:56
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.
Hur har det betydelse IDAG ? ..tesla har en vikande marknadsandel, och konkurrenterna pumpar in pengar från den lönsamma bensin/dieselbilssektorn i att utveckla elbilar efterhand som marknaden SAKTA svänger.

Och din "framtid" skulle i princip redan inträffat enligt många, så blev det inte.
Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.
Döende vet jag inte, men absolut minskande, den kommer inte att försvinna på LÄNGE, inte globalt.
Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.
Deras befintliga modell(er) säljer bättre och bättre, och dom är på väg ut med flera nya personbilsmodeller, och en uppdaterad Bz4x (världens sämsta namn f.ö),vad får dej att tro att kunderna hellre väljer att byta sin corolla till en tesla än en elbil från toyota den dagen dom vill ha en elbil ?

Tror du att toyotakunderna bryr sej om att bilen gör 0-100 på under 5s ? att den har inbyggda pruttkuddar och kan blinka med lysena till musik ?
Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.
Exakt vad är det dom ska ta igen menar du ? och när ?

Toyota säljer otroligt många fler bilar än tesla, och dom säljer det kunderna vill köpa, ändras kundernas fokus lär dom anpassa sig, eller snarare, dom anpassar sig redan idag.
Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.
Vaddå ? dom trycker ut nya eldriva modeller och säjer typ mest bilar i hela världen under tiden ? ..exakt vad är det dom inte har en strategi för att hantera ?
Maetlarv
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

fth skrev: 06 apr 2025 01:56
Maetlarv skrev: 05 apr 2025 22:12
fth skrev: 05 apr 2025 12:44
spacecoin skrev: 05 apr 2025 00:25
pejvic skrev: 04 apr 2025 18:38


Det är ändå extremt imponerande att kursen håller sig stabil.

OFÖRÄNDRAD denna vecka...
OFÖRÄNDRAD på ett halvårs sikt
Upp 40% på ett år.

En aktie med ett sånt här P/E i denna marknad som ändå har köpare är imponerande.
Att den inte dyker?
Hur vågar folk ligga kvar nu? Bolaget har väl inte ens någon tillväxt?
Har själv ägt sen 2015 men är ute sen länge och det är imponerande. Nästan så man är sugen på att hoppa på tåget igen.
jag tycker detta är ett extremt styrketecken. Vet ej var kraften kommer ifrån faktiskt.
Kortsiktigt förstår jag ej varför den ej faller just nu. Titta på övriga marknaden
Betta inte mot en hord av idioter? Det finns inget fundamenta med TSLA. Det är som BTC eller GME.
Att en stor del av priset på TSLA består i spekulation är det väl inga tvivel om, men från det till att "finns inget fundamenta med TSLA" är det mycket långt.

Det är mycket lätt att motivera ett pris i storleksordningen $100 bara baserat på rimliga antaganden om biltillverkning och energy storage, särskilt om man (som jag) betraktar ICE som run off och endast jämför med andra tillverkares elbilsdivisioner.

En stor del av priset är definitivt drivet av spekulationer om tillväxt och fantasiprodukter, men att jämföra TSLA med BTC och GME är iaf enligt mig helt absurt.

/fth
Jo, 100 dollar aktiekurs kan man väl räkna fram med antaganden som inte är helt upp i det blå bara på bilar och energy storage. Men det krävs ändå att man har en rätt kraftigt positiv syn på att Tesla kommer att prestera mycket bättre än konkurenterna framåt.
Om kursen sjönk till 100 dollar så skulle ändå Tesla vara i runda slängar 50% högre värderat än tex Toyota som har liknande vinstmariginal och tredubbla omsättningen. Det är en del att ta igen.
Det är iofs precis min poäng, Tesla presterar redan mycket bättre än (dom flesta av) sina konkurrenter i det segment som har betydelse för framtiden.

Jag tror att dom flesta av oss här på TCS är överens om att förbränningsmotorer är en döende marknad, jag erkänner villigt att jag missbedömde hur snabbt omställningen skulle ske, men jag är fortfarande lika övertygad om att den kommer att ske.

Toyota har en enorm omsättning och mycket respektabla marginaler, men enbart på en döende marknad, och saknar enligt mig helt trovärdighet inom EV.

Inom EV är det Toyota, inte Tesla, som har mycket att ta igen.

Jämförelsen haltar förstås, men Toyota står inför liknande utmaningar som Facit AB gjorde på 70-talet, utmaningar som dom iaf för närvarande inte ser ut att ha någon strategi för att hantera.

/fth
Ja, ICE kommer mer eller mindre att försvinna på lång sikt.
Tror jag förstår din teori i övrigt: De stora OEM:erna tjänar nu så pass mycket på ICE-bilar så de kan använda en del för att hålla ned priserna på sina BEV- bilar. När ICE-andelen efterhand går ner kommer de bli tvungna att höja priserna på BEV och då kan Tesla också höja sina priser och vinster och förtjänar därför en högre värdering.

Visst, något kan det ligga i det men jag tror inte alls att det är någon stor effekt. På sikt tror jag inte Tesla har någon direkt fördel på kostnadssidan, som vanligt inom masstillverkning av bilar så kommer konkurrensen vara stenhård och man kopierar varandra vilt om någon hittar en kostnadssänkande teknik. Enda chansen att tjäna riktigt bra är unikt varumärke i lyxsegmentet så man kan höja priserna absurt mycket -läs Ferrari. Jag ser inga tecken på att Tesla kommer hamna i den kategorin.

Tror inte heller Facitjämförelsen är speciellt relevant, det finna stora skillnader:
-För Facit gick det blixtsnabbt. Första året på gymnasiet använde vi räknesticka och bara en rikemansson hade en elektronisk räknare. Tredje året hade vi alla i klassen elektroniska räknare. ”BEV-revolutionen” går mycket långsammare.
-För Facit rasade priserna för samma funktion. För BEV är det ju snarare en prisuppgång.
-För Facit ändrades tekniken totalt, det fanns inte en komponent som inte byttes ut helt. ”BEV-revolutionen” är ”bara” byta av drivlinan.

Visst omställningen är ändå stor och kommer säkert skörda sina offer, men den är inte på Facitnivå.

Jag tror att de stora OEM:erna är betydligt mer oroliga över kinakonkurrens och tullkriget än övergången till BEV.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Aktien TSLA

Inlägg av tnjo »

Skatbo skrev: 06 apr 2025 18:24
spacecoin skrev: 06 apr 2025 16:01

Sedan 2020 har Tesla har gjort fyra lanseringar/refresher och har BYD gjort obegripliga 130 (sic!) stycken.
Jan Banan vill inte välja mellan 130 modeller och försöka reda ut vilken som går att få med dom ”paket” han vill ha. Då väljer han Tesla model Y där i i princip allt ingår, bara välja färg och extra hjul.
Jan banan i kina vill just det, skräddarsy sin bil
Fredrik j
elbilist
Inlägg: 12624
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Fredrik j »

tnjo skrev: 07 apr 2025 06:31
Skatbo skrev: 06 apr 2025 18:24
spacecoin skrev: 06 apr 2025 16:01

Sedan 2020 har Tesla har gjort fyra lanseringar/refresher och har BYD gjort obegripliga 130 (sic!) stycken.
Jan Banan vill inte välja mellan 130 modeller och försöka reda ut vilken som går att få med dom ”paket” han vill ha. Då väljer han Tesla model Y där i i princip allt ingår, bara välja färg och extra hjul.
Jan banan i kina vill just det, skräddarsy sin bil
Jan banan i sverige verkar ju inte heller ha så mycket imot det. Majoriteten av alla bilar säljs ju så.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

tnjo skrev: 07 apr 2025 06:31
Jan banan i kina vill just det, skräddarsy sin bil
彦 巴南 (Yàn Bā Nán) uppskattar även utbudet av fler en en modell och den snabba teknikutvecklingen som konkurrens för med sig skulle jag tro. ;)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 8123
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Aktien TSLA

Inlägg av fth »

repulsiv skrev: 06 apr 2025 23:43
Vaddå ? dom trycker ut nya eldriva modeller och säjer typ mest bilar i hela världen under tiden ? ..exakt vad är det dom inte har en strategi för att hantera ?
Toyota producerar och säljer c:a 1/12 av Teslas volymer inom EV, med största sannolikhet med rejält negativa marginaler.

Tittar man på historien så har dom många gånger (senast 2017, 2021, 2023) tidigare slagit på stora trumman och berättat om sina "10/15/20 nya modeller" som inom kort kommer att produceras i stora volymer och ta över hela EV-marknaden, vilket förstås inte har hänt. Det finns inget som tyder på att det skulle vara annorlunda denna gång.

Toyotas EV-"strategi" är ungefär lika trovärdig som deras batteri-strategi, där dom som bekant många gånger (2014, 2017, 2020, 2021, 2023, 2024) har påstått att dom inom kort kommer att producera solid state-batterier i stora volymer och revolutionera hela EV-marknaden.

Nej, som sagt, Toyota saknar all trovärdighet i detta segment, och har allt att bevisa.

Det finns inga som helst tvivel om deras förmåga att producera bra ICE i stora volymer med hyfsade marginaler.

Det finns stora tvivel om deras förmåga att producera EV.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Maetlarv
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

fth skrev: 07 apr 2025 09:21
repulsiv skrev: 06 apr 2025 23:43
Vaddå ? dom trycker ut nya eldriva modeller och säjer typ mest bilar i hela världen under tiden ? ..exakt vad är det dom inte har en strategi för att hantera ?
Toyota producerar och säljer c:a 1/12 av Teslas volymer inom EV, med största sannolikhet med rejält negativa marginaler.

Tittar man på historien så har dom många gånger (senast 2017, 2021, 2023) tidigare slagit på stora trumman och berättat om sina "10/15/20 nya modeller" som inom kort kommer att produceras i stora volymer och ta över hela EV-marknaden, vilket förstås inte har hänt. Det finns inget som tyder på att det skulle vara annorlunda denna gång.

Toyotas EV-"strategi" är ungefär lika trovärdig som deras batteri-strategi, där dom som bekant många gånger (2014, 2017, 2020, 2021, 2023, 2024) har påstått att dom inom kort kommer att producera solid state-batterier i stora volymer och revolutionera hela EV-marknaden.

Nej, som sagt, Toyota saknar som sagt all trovärdighet i detta segment, och har allt att bevisa.

Det finns inga som helst tvivel om deras förmåga att producera bra ICE i stora volymer med hyfsade marginaler.

Det finns stora tvivel om deras förmåga att producera EV.

/fth
Håller med om att Toyota är märkligt långsamma ur startblocken för BEV. Verkar vara en konstig strategi som riskerar att göra att de hamnar på efterkälken om BEV-försäljningen gör ett ryck.

Jag är dock till skillnad från dig övertygad om att de kan producera bra BEV i stora volymer med hyfsade marginaler när de väl trycker på startknappen. Kanske gör de helt rätt - startar upp BEV på allvar först när det går att göra med större lönsamhet än ICE.
Framtiden lär utvisa om de är efterblivna eller smarta.
Dock ser jag inte att trovärdighet har något med saken att göra.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare
Inlägg: 535
Blev medlem: 18 feb 2020 10:47

Re: Aktien TSLA

Inlägg av d3marcus »

Varifrån får ni uppgiften att det är höga marginaler på ICE-bilar? Fordonsindustrin har varit en lågmarginalbransch i flera decennier AFAIK.

Däremot är det uppenbart att trösklarna för att bygga konkurrenskraftiga BEVs är låga för legacytillverkarna.

Kom också ihåg att branschens R&D till stor del drivs av underleverantörer (gigacasting, batteriteknik, sensorer, elmotorer etc) så USP:arna som blir kvar för fordonstillverkarna kretsar kring formgivning, digital UX, varumärke/storytelling och kundservice.
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Smekmånaden verkar vara över, Elon är en bilförsäljare för Trumps administration nu. Blir spännande att se hur det påverkar Elons sköra ego. Peter Navarro kanske är en pedoguy nu?

Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mussla »

backe skrev: 07 apr 2025 14:49
Smekmånaden verkar vara över, Elon är en bilförsäljare för Trumps administration nu. Blir spännande att se hur det påverkar Elons sköra ego. Peter Navarro kanske är en pedoguy nu?

Elon kan inte vara helt nöjd med hur det här har utvecklat sig. Ute ur vita huset och Tesla tilltyglat. Återstår att se om han försöker göra en ”Crazy Ivan” nu och gå tillbaka till liberalerna.
Model Y LR AWD -24
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

mussla skrev: 07 apr 2025 15:33
backe skrev: 07 apr 2025 14:49
Smekmånaden verkar vara över, Elon är en bilförsäljare för Trumps administration nu. Blir spännande att se hur det påverkar Elons sköra ego. Peter Navarro kanske är en pedoguy nu?

Elon kan inte vara helt nöjd med hur det här har utvecklat sig. Ute ur vita huset och Tesla tilltyglat. Återstår att se om han försöker göra en ”Crazy Ivan” nu och gå tillbaka till liberalerna.
Tveksamt om någon vill ha honom faktiskt. Sen är det väldigt hög risk att gå emot Trump med tanke på alla kontrakt och statliga stöd hans bolag uppbär.
Användarvisningsbild
mussla
Teslaägare
Inlägg: 789
Blev medlem: 18 mar 2023 17:00

Re: Aktien TSLA

Inlägg av mussla »

backe skrev: 07 apr 2025 15:48
mussla skrev: 07 apr 2025 15:33
backe skrev: 07 apr 2025 14:49
Smekmånaden verkar vara över, Elon är en bilförsäljare för Trumps administration nu. Blir spännande att se hur det påverkar Elons sköra ego. Peter Navarro kanske är en pedoguy nu?

Elon kan inte vara helt nöjd med hur det här har utvecklat sig. Ute ur vita huset och Tesla tilltyglat. Återstår att se om han försöker göra en ”Crazy Ivan” nu och gå tillbaka till liberalerna.
Tveksamt om någon vill ha honom faktiskt. Sen är det väldigt hög risk att gå emot Trump med tanke på alla kontrakt och statliga stöd hans bolag uppbär.
Jag har också svårt att se hur han skall kunna komma tillbaka. Jag håller helt med om det vore dumt av honom att gå emot Trump. Då har han inte vunnit något alls på detta.
Model Y LR AWD -24
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

backe skrev: 07 apr 2025 14:49
Smekmånaden verkar vara över, Elon är en bilförsäljare för Trumps administration nu. Blir spännande att se hur det påverkar Elons sköra ego. Peter Navarro kanske är en pedoguy nu?

Verkar redan ha börjat...
Replay från Elon kring Peter Navarro och hans PhD från Harvard.
IMG_0885.jpeg
backe
Inlägg: 2546
Blev medlem: 05 apr 2020 18:38

Re: Aktien TSLA

Inlägg av backe »

Lite siffror från senaste veckan i Kina.
IMG_0891.jpeg
Teslasemitruck
Inlägg: 398
Blev medlem: 08 dec 2023 21:05

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Teslasemitruck »

backe skrev: 08 apr 2025 15:36
Lite siffror från senaste veckan i Kina.
Förra året var bara 1900. Bilarna skeppas utanför Kina i början på kvartalet.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8405
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Maetlarv
Inlägg: 71
Blev medlem: 10 mar 2025 20:15

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maetlarv »

backe skrev: 07 apr 2025 21:18
backe skrev: 07 apr 2025 14:49
Smekmånaden verkar vara över, Elon är en bilförsäljare för Trumps administration nu. Blir spännande att se hur det påverkar Elons sköra ego. Peter Navarro kanske är en pedoguy nu?

Verkar redan ha börjat...
Replay från Elon kring Peter Navarro och hans PhD från Harvard.
Jo, Elon har ju stöttat Trumps ideer genomgående hittills och det är väl villkoret för att få vara en del av maktapparaten.
Men nu börjar nog det bli riktigt jobbigt för Elon, tullkriget med Kina hettar till - i morgon höjer Trump tullarna mot Kina till över 100%. Risken är uppenbar att Xi ilsknar till och då kanske han får för sig att stänga Elons fabrik i Shanghai eller så informerar han sina invånare att det är opatriotiskt att köpa bilar från amerikanska bolag. Det är ju tråkigt när hälften av alla Teslor produceras där.

Det är väl därför Elon så tydligt markerar att han verkligen ogillar tullarna, det kan ju möjligen göra Xi vänligare inställd. Lite jobbigt för Elon för han vågar ju samtidigt inte kritisera Trump direkt.
Det är svårt att sitta på flera stolar samtidigt….
Skriv svar