Luftfjädring läckage, vänster bak sjunker

Här diskuterar vi om Tesla Model X

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Shamzin
Teslaägare

Luftfjädring läckage, vänster bak sjunker

Inlägg av Shamzin »

Lång historia kort. Upptäckte för ca 1 vecka sedan att vänster bak hade sjunkit under natten. Beställde en stötdämpare för säkerhetsskull då jag har annat arbete bokat på verkstad nu på Torsdag. Problemet försvann under ett par dagar och bilen skickade inga felkoder om läckande luftfjädring, förens idag igen.

Noterade att vänster bak stod lägre igen, och systemet säger att det är en läcka.

Då till min fråga:
Är det mest troligt att det är stötdämparen som är kass när det endast är ett hjulhus som är påverkat. Eller är det mer troligt att läckan finns i ventilblocket eller en slang?
Polestar 2 DMLR, Performance upgrade -Såld
Model Y LR 2023
Model X Performance Raven 2019
Användarvisningsbild
gasgaraget
Teslaägare

Re: Luftfjädring läckage, vänster bak sjunker

Inlägg av gasgaraget »

På min hade jag väldigt tillfälliga läckage. Bytte bägge stötdämparna bak och det har varit ok efter det. Vanligt med läckage runt stötdämparbenet. Rost kryper uppåt och gör så att oringen inte tätar alltid. På min gick det att höra de gånger den läckte. Så det går att dra upp damasken slipa och lacka för att åtgärda men jag sparade det till en annan gång…(ligger och väntar).
Renault Zoe Intens 41kWh -17
Renault Zoe Intens 41kWh -17 nr 2 även den blå
Tesla X90D -16
11.2kW solpaneler på taket
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

Säkert stötdämparen
Du byter väl båda annars får du olika stötdämpning på de olika sidorna
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Lämnade in min S för stötdämpare som sjönk. Bytte bak, men det fortsatte. Bytte fram men det fortsatte. Blev bra efter byte av kompressorn.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
datmbn
Teslaägare

Inlägg av datmbn »

Att en kompressor som inte ens är trycksatt när bilen är i vila skulle orsaka ett läckage ser jag som nästan omöjligt, däremot kan det ju läcka i ventilblock eller slang, men borde då vara konstant och inte varierande.

Du kan ju alltid spruta på lite såpvatten på stötdämparen så ser du läckan (vecket mellan smala och tjocka delen)
Skriv svar