AC-firmor är givetvis ivrigast och argumenterar för årlig service (delvis för att skölja bort salt från kondensorn).
Tesla rekommenderar byte av torkmedel vartannat år, men gjorde inte det när min bil var på allmän service strax innan garantin gick ut för två år sen.
Nu fick jag ett kostnadsförslag på 5884:- (varav 19:- för själva torkmedlet).
Det kändes dyrt, så jag ringde Grufman i morse för att fråga vad de ville ha. Han jag pratade med sa (ungefär) att det nästan alltid finns ett läckage om man behöver göra nåt med AC:n på en Tesla och att det är helt onödigt att byta torkmedel.
Kör vidare med din bil och behåll pengarna!
Hmm…
Min bil är sex år gammal och har gått 6000 mil.
Hur ofta behöver man göra AC-service?
Moderator: Redaktion
- sven-labil
- Teslaägare
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 17 feb 2019 22:29
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/ola13743
Hur ofta behöver man göra AC-service?
Knallgrå S75D - Gandalf - Påstås kunna trolla men det är bara partytricken som alltid funkar...
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
"If it ain't broken..." Låter klokt.sven-labil skrev: ↑07 apr 2025 18:11AC-firmor är givetvis ivrigast och argumenterar för årlig service (delvis för att skölja bort salt från kondensorn).
Tesla rekommenderar byte av torkmedel vartannat år, men gjorde inte det när min bil var på allmän service strax innan garantin gick ut för två år sen.
Nu fick jag ett kostnadsförslag på 5884:- (varav 19:- för själva torkmedlet).
Det kändes dyrt, så jag ringde Grufman i morse för att fråga vad de ville ha. Han jag pratade med sa (ungefär) att det nästan alltid finns ett läckage om man behöver göra nåt med AC:n på en Tesla och att det är helt onödigt att byta torkmedel.
Kör vidare med din bil och behåll pengarna!
Hmm…
Min bil är sex år gammal och har gått 6000 mil.
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Mina bilars AC har alltid börjat krångla efter 7-8 år, med lågt tryck till följd av antingen läckande tätningar eller kondensor.
Om man ska göra nånting är det att mäta trycket och det kan man göra i HVAC servicemenyn på åtminstone nyare teslor, men ganska enkelt att göra mekaniskt om man har ett manometergrenrör. Är trycket inom spec är det bara köra vidare men annars är det en större operation - suga ur köldmedium, läcksöka och laga (oftast kondensor och torkfilter men ibland bara nån tätning)
Eller så kör man bara vidare. Dålig snabbladdning och svettiga passagerare är väl typ det värsta som kan hända.
Om man ska göra nånting är det att mäta trycket och det kan man göra i HVAC servicemenyn på åtminstone nyare teslor, men ganska enkelt att göra mekaniskt om man har ett manometergrenrör. Är trycket inom spec är det bara köra vidare men annars är det en större operation - suga ur köldmedium, läcksöka och laga (oftast kondensor och torkfilter men ibland bara nån tätning)
Eller så kör man bara vidare. Dålig snabbladdning och svettiga passagerare är väl typ det värsta som kan hända.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
De bilar jag gjort det på har alla varit 10år eller äldre .
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- NiklasTesla
- Teslaägare
- Inlägg: 2499
- Blev medlem: 07 okt 2016 22:07
- Referralkod: ts.la/niklas60543
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Det kan vara som på vår Model 3 att felet är 12v kablage som gått av / ställdonet till luftintaget fram som inte öppnar sig. När du snabbladdar gör detta frl att bilen då tar AC-kyla från kupén för att kyla batteripacket vid snabbladdning. Byte kabelhärvan (då en liten kabel 12v kabel gått av) som sitter inne i stötfångaren fram för ca 3500 hos Tesla och nu fungerar ACn perfekt efter det samt bilen laddar snabbt igen med ca 250kw peak vid SuC-laddning. Skulle börja kolla det samt MVHtor-ake skrev: ↑08 apr 2025 07:36Mina bilars AC har alltid börjat krångla efter 7-8 år, med lågt tryck till följd av antingen läckande tätningar eller kondensor.
Om man ska göra nånting är det att mäta trycket och det kan man göra i HVAC servicemenyn på åtminstone nyare teslor, men ganska enkelt att göra mekaniskt om man har ett manometergrenrör. Är trycket inom spec är det bara köra vidare men annars är det en större operation - suga ur köldmedium, läcksöka och laga (oftast kondensor och torkfilter men ibland bara nån tätning)
Eller så kör man bara vidare. Dålig snabbladdning och svettiga passagerare är väl typ det värsta som kan hända.
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Fick meddelande om att service behövdes av ac.
Blev även att byta en ventil 3300:- gick på 20 min
Blev även att byta en ventil 3300:- gick på 20 min
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Fick meddelande om att service behövdes av ac.
Blev även att byta en ventil 3300:- gick på 20 min
Glömde MS -19 19 000 mil
Blev även att byta en ventil 3300:- gick på 20 min
Glömde MS -19 19 000 mil
Re: Hur ofta behöver man göra AC-service?
Ja! Bra poäng där. För att kunna kolla trycken måste de grundläggande grejerna funka. Och det kan man kolla enkelt själv - en varm dag, slå på full AC/auto och kliv ut och kolla att kompressorn går (knattrande ljud under huven), att fläktarna framtill går järnet och att det är fritt blås in till kondensorn/kylaren framtill, och ej någon död fiskgjuse e.dyl. som blockerar luftintaget.NiklasTesla skrev: ↑08 apr 2025 15:30Det kan vara som på vår Model 3 att felet är 12v kablage som gått av / ställdonet till luftintaget fram som inte öppnar sig.tor-ake skrev: ↑08 apr 2025 07:36Mina bilars AC har alltid börjat krångla efter 7-8 år, med lågt tryck till följd av antingen läckande tätningar eller kondensor.
Om man ska göra nånting är det att mäta trycket och det kan man göra i HVAC servicemenyn på åtminstone nyare teslor, men ganska enkelt att göra mekaniskt om man har ett manometergrenrör. Är trycket inom spec är det bara köra vidare men annars är det en större operation - suga ur köldmedium, läcksöka och laga (oftast kondensor och torkfilter men ibland bara nån tätning)

På vår Honda Jazz var det dubbelfel, dels hade kondensorn sprungit läck *och* reläet till kompressorn hade lagt ned verksamheten. "Min" AC-gubbe hittade inte var reläet satt så jag fick ta tillbaka bilen och byta det själv först (det satt *under* vänstra framljuset, man fick demontera en del), sedan kunde han läcksöka och byta kondensorn. Han är inte specialist på japanska bilar kan man säga

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -