MS Long Range uttagen feb 2020 med 14 181 mil på mätaren. Gick för 242 800kr på KVD idag. Var en del att fixa men inget som kostar mer än 30-50 000 max.
Slumpas bilarna iväg gratis idag, det är så det är?
Ja, det är sjukt. Samtidigt finns det gott om äldre pre-raven som försöker få 300+ på blocket.
Kan tänka mig att färre handlare budar om det är en del som behöver fixas med ombesiktning osv. Handlare gillar snabba cash. Sminka grisen etc
MS Long Range uttagen feb 2020 med 14 181 mil på mätaren. Gick för 242 800kr på KVD idag. Var en del att fixa men inget som kostar mer än 30-50 000 max.
Slumpas bilarna iväg gratis idag, det är så det är?
Ja, det är sjukt. Samtidigt finns det gott om äldre pre-raven som försöker få 300+ på blocket.
Kan tänka mig att färre handlare budar om det är en del som behöver fixas med ombesiktning osv. Handlare gillar snabba cash. Sminka grisen etc
Men nu är det skrattretande nivåer nästan. Nästan så att en Model 3 LR från 2020 går för samma peng.
Något som vet varför så många bilar på kvd har obetalt saldo för supercharging? Vad innebär detta i praktiken, att fg ägare inte betalat och nu behöver oklar summa betalas av den som köper bilen?
Tycker jag väl inte, finns gott om X 2023 som funnits ute på Blocket kring 800-1000k utan att de säljs. 750 låter väl som vettigare restvärde när 2+ år gått.
Något som vet varför så många bilar på kvd har obetalt saldo för supercharging? Vad innebär detta i praktiken, att fg ägare inte betalat och nu behöver oklar summa betalas av den som köper bilen?
Troligtvis har någon laddat upp bilen när den hämtades, går ju ladda en gång då debitering sker när laddningen avslutas, fungerar inte det registreraden kortet (gått ut eller spärrats) så ligger skulden kvar tills nytt kort registreras.
Så det ska max kunna finnas en fullladdning att betala.
Jag har en Model 3 Long Range, tillverkad 2019-10, som jag haft som förmånsbil och som nu lagts ut till försäljning via Autoplan / TradingSolutions med förköpsrätt för mig. Budgivningen avslutades precis och landade på 257 000 kr.
Jag ser att flera av er här på forumet verkar ha bra koll på andrahandsmarknaden. Hade ni accepterat detta bud, eller köpt ut den för det priset och försökt sälja dyrare på tex Blocket? Det är inget alternativ att köpa ut den för att behålla den (vi har precis hämtat ut en Model Y Juniper och behöver bara en bil).
Vi har använt bilen inom familjen med två små barn med allt vad det innebär, men den är i övrigt mycket välskött:
- Vit, keramiskt lackskyddad när den var ny
- Förvarad i varmgarage
- Endast handtvättad
- Något enstaka dörruppslag, dock div. stenskott i fronten och kantstötta fälgar
- 6000 mil
- Dragkrok
- Nybesiktigad u a härom veckan
- Länkarmar fram bytta 2024
Jag har en Model 3 Long Range, tillverkad 2019-10, som jag haft som förmånsbil och som nu lagts ut till försäljning via Autoplan / TradingSolutions med förköpsrätt för mig. Budgivningen avslutades precis och landade på 257 000 kr.
Jag ser att flera av er här på forumet verkar ha bra koll på andrahandsmarknaden. Hade ni accepterat detta bud, eller köpt ut den för det priset och försökt sälja dyrare på tex Blocket? Det är inget alternativ att köpa ut den för att behålla den (vi har precis hämtat ut en Model Y Juniper och behöver bara en bil).
Vi har använt bilen inom familjen med två små barn med allt vad det innebär, men den är i övrigt mycket välskött:
- Förvarad i varmgarage
- Endast handtvättad
- Något enstaka dörruppslag, dock div. stenskott i fronten och kantstötta fälgar
- 6000 mil
- Dragkrok
Alldeles för dyrt för en 2019, spelar ingen roll hur bra skicket är tror inte du kommer få igen pengarna om ambitionen är att sälja den vidare.
- Förvarad i varmgarage
- Endast handtvättad
- 6000 mil
- Dragkrok
Testa kontakta Carla eller liknande och kolla vad dom säger.
Jag har sålt 3 elbilar(och samma sak för flera kollegor) via Autoplan och alla har gått utomlands, troligen så är budet på din också från annat land. Överlag så verkar svenska handlare inte kunna/vilja matcha buden, så min gissning är att det blir svårt att få mer via en smidig affär med handlare, och frågan är om det är värt det att börja hantera en massa "sista priset"-budare.
- Förvarad i varmgarage
- Endast handtvättad
- 6000 mil
- Dragkrok
Hade behövts ett pris en bra bit under 200k för att du skulle ha en chans att tjäna något.
250k får man en facelift 2021 för, vilket ju är en noterbart bättre bil.
Priserna är också på väg ner...
Beställd 15/5-19, Tesla Model S Ludicrous, blå med svart inredning.
Beställd 28/9-19, Tesla Model 3 SR+ RWD, vit med svart inredning.
Beställd 22/11-19, Tesla Cybertruck Dual Motor AWD
8659 mil för en HW4-plaid är det längsta jag har sett hittills. Den faller alltså precis utanför den första (grundläggande) garantin.
Den blir intressant att följa.
Regnummer TDO663
Är den i fint skick så är det bra pris om man är okej med milen.
Någon på kontoret kanske räknat fel, både på blocket och deras hemsida står det uttagen 2022-05, fast det är 2023-05, därav priset?, eller så är dom rädda att bli sittandes med en "långmilare"
8659 mil för en HW4-plaid är det längsta jag har sett hittills. Den faller alltså precis utanför den första (grundläggande) garantin.
Den blir intressant att följa.
Regnummer TDO663
Är den i fint skick så är det bra pris om man är okej med milen.
Någon på kontoret kanske räknat fel, både på blocket och deras hemsida står det uttagen 2022-05, fast det är 2023-05, därav priset?, eller så är dom rädda att bli sittandes med en "långmilare"
Jo, det ser ut som de missat att den är två år och inte tre. I vart fall, utanför garanti vilket antagligen påverkar en del.
Jag ser många Ravens på KVD sluta en bra bit under 300, vissa ner mot 200
Ikväll gick en Palladium X LR juni 2023 med 3800 mil yoke dragkrok på 652 500kr.
Känns verkligen som att Palladiumbilarna både ökat i utbud och fallit kraftigt sen årsskiftet.
Vad kan en S vara värd då?
Nej den "gick" inte för det. Det var jag som "vann" men det var långt under reservationspriset och säljaren var inte intresserad av att sälja på den nivån (vilket var ganska väntat).
Har för övrigt inte sett någon Raven nedåt 200k heller som påstods. Detta trots att det sålts ett gäng i riktigt, riktigt risigt skick. Har man inte varit med i auktionen så ser man inte slutpriset om reservationspriset ej nåtts. Har köpt en Raven för ett par veckor sedan men gav en hel del mer än auktionsavslutet.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
Jag ser många Ravens på KVD sluta en bra bit under 300, vissa ner mot 200
Ikväll gick en Palladium X LR juni 2023 med 3800 mil yoke dragkrok på 652 500kr.
Känns verkligen som att Palladiumbilarna både ökat i utbud och fallit kraftigt sen årsskiftet.
Vad kan en S vara värd då?
Nej den "gick" inte för det. Det var jag som "vann" men det var långt under reservationspriset och säljaren var inte intresserad av att sälja på den nivån (vilket var ganska väntat).
Har för övrigt inte sett någon Raven nedåt 200k heller som påstods. Detta trots att det sålts ett gäng i riktigt, riktigt risigt skick. Har man inte varit med i auktionen så ser man inte slutpriset om reservationspriset ej nåtts. Har köpt en Raven för ett par veckor sedan men gav en hel del mer än auktionsavslutet.
Se där! Några riktiga datapunkter som motsäger de i denna tråd vanligt förekommande påståendena att bilar som inte når upp till reservation ändå oftast säljs för slutbudet.
Som sagt, 2 av 3 bilar blir ej sålda i nuläget enligt kvd. De kommer ut igen.
Men för varje gång de inte säljs blir säljaren påmind att hen hade felaktiga förväntningar.
Det leder till vadå.. jo det faktum att 1 av 3 bilar faktiskt säljs, vilket inte sällan är just 3e gången de klubbas....
Som sagt, 2 av 3 bilar blir ej sålda i nuläget enligt kvd. De kommer ut igen.
Men för varje gång de inte säljs blir säljaren påmind att hen hade felaktiga förväntningar.
Det leder till vadå.. jo det faktum att 1 av 3 bilar faktiskt säljs, vilket inte sällan är just 3e gången de klubbas....
2022 modellerna måste ju ner mot 50% av nypriset på lagerbilarna hos Tesla för att vara intressant med ca 4500-6000 mil.
Har KVDs auktionskoncept problem om bilarna säljs för mer än slutbudet och mindre än reservationspriset? Det blir ju en affär, men inte en auktion. En och annan bil är ju ingen grej, men om det blir legio svajar hela konceptet.