Så får du din Tesla genom besiktningen
Moderator: Redaktion
Re: Så får du din Tesla genom besiktningen
Kina, har inte märkt av några andra problem som att det skulle vara olika avstånd/glapp mellan paneler etc.
Skickat från min LE2123 via Tapatalk
Fick ett kostnadsförslag av Tesla nu på 0 kr så antar de går på garantin dåLind1977 skrev: ↑07 apr 2025 07:49Jag råkade ut för samma. Tänkte först fixa själv, men då besiktningsmannen sa att det är väldigt vanligt så tänkte jag kolla om Tesla service tar det på garanti och samtidigt får in det i sin statestik. Vilket de inte får om jag skruvar själv.. Men kostnadsförslag på 750:- lät lite saftigt tyckte jag, så jag tänkte dubbelkolla här.jonasperh skrev:Gick inte igenom besiktning för vår 2022 model Y, fick en anmärkning på felinställda dimljus.
Fixar Tesla det med mobil service, eller kanske bättre att kolla med t.ex Werksta (eller har de fortf. sympatistrejk)?
Hittills enda servicen på 3 års ägande så är väl helt ok men känns lite onödigt..
Ni som bokat service, har det gått på garanti om bilen är under 3 år?
En annan grej jag tyckte var lite konstig, de gjorde inget bromsprov på besiktningen? Minns inte min förra bils första besiktning, men den fick godkänt varje besiktning iaf. Kollade i pärmen nu, och min första besiktning med förra bilen hade bromsprov, dock var det en awd skoda octavia.

Min är kina-byggd, iofs vart felfri i övrigt under 3 år. Första gången med service nu för o fixa dimljusen.wannabee skrev: ↑07 apr 2025 08:22Det här med felinställda ljus och hjulinställningar, ingen skillnad mellan olika ställen där bilen är byggd? Jag tänker att de struntar i att göra det när de bygger bilarna i freemont, men gör det i Kina och Berlin? Ingen som märkt nåt sådant?.
Ni som fått ombesiktiga, var är era bilar byggda?
Fick ett kostnadsförslag på 750:- men det står att summan kan ändras beroende på om det är garanti mm. Bilen fyller 3 sista juni. Har inget emot att skruva, men köra till en vägg och mäta upp avstånd mm för att få rätt nivå blir komplicerat. Får väl hålla tummarna att det ska bli samma för mig. 0kr
Jag har funderat en stund till nu och om det är så att bilen inte behöver besiktigas de första åren, min har tex inte besiktigas ännu och den kommer från Kina, så är nog alla som besiktigats byggda i USA, så hur bilar byggda i Kina eller i Berlin klarar besiktningen, så har vi inte fått svaret på det ännu.
Karosspassning och sådant som typ syns direkt fuskar de ju ofta med i USA och att de då inte ska fuska med hjulinställningar och ljusinställningar som inte syns direkt verkar långsökt.
Så jag räknar med att bilar från Kina och Berlin har korrekt inställda Hjulinställningar och ljusinställningar till annat bevisats.
Karosspassning och sådant som typ syns direkt fuskar de ju ofta med i USA och att de då inte ska fuska med hjulinställningar och ljusinställningar som inte syns direkt verkar långsökt.
Så jag räknar med att bilar från Kina och Berlin har korrekt inställda Hjulinställningar och ljusinställningar till annat bevisats.
Är inte alla Y som kommit till Sverige byggda i antingen Kina eller Tyskland? Eller kom de första hösten 2021 från USA?wannabee skrev: ↑09 apr 2025 10:13Jag har funderat en stund till nu och om det är så att bilen inte behöver besiktigas de första åren, min har tex inte besiktigas ännu och den kommer från Kina, så är nog alla som besiktigats byggda i USA, så hur bilar byggda i Kina eller i Berlin klarar besiktningen, så har vi inte fått svaret på det ännu.
Model Y LR.
Model S70D
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Bara Volvos "privatimporterade" kom från USA.frippe skrev: ↑09 apr 2025 10:32Är inte alla Y som kommit till Sverige byggda i antingen Kina eller Tyskland? Eller kom de första hösten 2021 från USA?wannabee skrev: ↑09 apr 2025 10:13Jag har funderat en stund till nu och om det är så att bilen inte behöver besiktigas de första åren, min har tex inte besiktigas ännu och den kommer från Kina, så är nog alla som besiktigats byggda i USA, så hur bilar byggda i Kina eller i Berlin klarar besiktningen, så har vi inte fått svaret på det ännu.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tror alla model Y som säljs i Europa kommer från Kina eller Berlin, fler och fler av dem är gjorda i Berlin numera, men model 3 ska väl även ha börjat tillverkas utanför USA? Tesla bilar ska ju ha besiktigats i Danmark, men vilka modeller vet jag ej, eller hur gamla bilar behöver vara i Danmark för att behöva besiktigas.frippe skrev: ↑09 apr 2025 10:32Är inte alla Y som kommit till Sverige byggda i antingen Kina eller Tyskland? Eller kom de första hösten 2021 från USA?wannabee skrev: ↑09 apr 2025 10:13Jag har funderat en stund till nu och om det är så att bilen inte behöver besiktigas de första åren, min har tex inte besiktigas ännu och den kommer från Kina, så är nog alla som besiktigats byggda i USA, så hur bilar byggda i Kina eller i Berlin klarar besiktningen, så har vi inte fått svaret på det ännu.
Senast redigerad av wannabee, redigerad totalt 1 gånger.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det är gott Model Y som kom från Kina som besiktats, alla från 2021 t.ex.
Och dessutom alla taxibilar som besiktas innan de blir taxis.
Och dessutom alla taxibilar som besiktas innan de blir taxis.
Model Y LR AWD 2022
Men då är det en hel del som redan besiktigats som kommer från Kina, alla model Y sålda från hösten 21 fram till juni 22 är från Kina och alla de har eller kommer inom kort besiktigas.wannabee skrev: ↑09 apr 2025 12:25Tror alla model Y som säljs i Europa kommer från Kina eller Berlin, fler och fler av dem är gjorda i Berlin numera, men model 3 ska väl även ha börjat tillverkas utanför USA? Tesla bilar ska ju ha besiktigats i Danmark, men vilka modeller vet jag ej, eller hur gamla bilar behöver vara i Danmark för att behöva besiktigas.frippe skrev: ↑09 apr 2025 10:32Är inte alla Y som kommit till Sverige byggda i antingen Kina eller Tyskland? Eller kom de första hösten 2021 från USA?wannabee skrev: ↑09 apr 2025 10:13Jag har funderat en stund till nu och om det är så att bilen inte behöver besiktigas de första åren, min har tex inte besiktigas ännu och den kommer från Kina, så är nog alla som besiktigats byggda i USA, så hur bilar byggda i Kina eller i Berlin klarar besiktningen, så har vi inte fått svaret på det ännu.
Model Y LR.
Model S70D
När jag besiktade morsans toyota sist så var det försening och bilen före var en tesla, och då sa besiktningsgubben till ägaren att "vi kan inte bromsprova dom här så du slipper", framgick inte varför dom inte kunde, men dom gjorde väl "alternativ kontrollmetod: bromsprov på väg", precis som på de bilar jag ägt med dispans för bromsprov. (pga fyrhjulsdrift som inte klarar bromsprov)Lind1977 skrev: ↑07 apr 2025 07:49En annan grej jag tyckte var lite konstig, de gjorde inget bromsprov på besiktningen? Minns inte min förra bils första besiktning, men den fick godkänt varje besiktning iaf. Kollade i pärmen nu, och min första besiktning med förra bilen hade bromsprov, dock var det en awd skoda octavia.
Hmm, fick besök av Tesla men de kunde inte justera dimljusen, så skulle få tid på verkstaden. Men funderar på att testa o göra en ombesiktning genom att plocka bort säkringen. Men vart sitter dessa? Och om det i te är utmärkt, vet någon vilken som är dör dimljus Model y 2022?
Hittade ett diagram på ett forum för model s. Men i get i manualen om säkring eller fuse.. Fasiken, får körförbud den 24e:p
Hittade ett diagram på ett forum för model s. Men i get i manualen om säkring eller fuse.. Fasiken, får körförbud den 24e:p
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det finns inga fysiska säkringar, och det är tveksamt om det hjälper. Finns det dimljus skall de fungera.Lind1977 skrev: ↑22 apr 2025 09:39Hmm, fick besök av Tesla men de kunde inte justera dimljusen, så skulle få tid på verkstaden. Men funderar på att testa o göra en ombesiktning genom att plocka bort säkringen. Men vart sitter dessa? Och om det i te är utmärkt, vet någon vilken som är dör dimljus Model y 2022?
Volvo PV 544 Special 1963
Vad jag kunde se, så är dimljusen fram inte tvungna att fungera, men finnas på bilar efter 1996. Och fungerar de så får de inte blända.
https://bilbolaget.nu/artiklar/regler-d ... r-anvanda/
Så var värt en chans att kunna koppla bort en säkring var min tanke.
Löste det med att lossa innerskärmen komma åt justeringen. (ett låsstift som spärrar, skjuta över till öppen position och sedan skruva på den 10mm stora justerskruven) om jag minns rätt.
Åkte till besiktningen och den som var väldigt off, var nu betydligt längre ner (sista dagen före körförbud x) så det var helt ok.
Fick min bokade tid hos Tesla igår där de kunde justera dimljusen så man kunde komma tillräckligt långt ner med justerskruven.
Så tips till er som ska besikta bilen kolla dimljusen 2 månader före
Åkte till besiktningen och den som var väldigt off, var nu betydligt längre ner (sista dagen före körförbud x) så det var helt ok.
Fick min bokade tid hos Tesla igår där de kunde justera dimljusen så man kunde komma tillräckligt långt ner med justerskruven.

Så tips till er som ska besikta bilen kolla dimljusen 2 månader före
Godkänd besiktning idag, inga kommentarer på något.
Inte rört halv eller dimljus på ett år. Förr så var det ofta problem med att halvljusen driver iväg.
Gjorde bromsservice på Tesla för en månad sedan. Första byte, skivor och klossar bak. Fram fortfarande 50% kvar.
För första gången gjordes bromsprov på rullarna i hallen. Istället för manuellt utomhus. Tesla har enligt besiktningsmannen nu godkänt bromsprov på rulle.
Model 3 från feb 2019 med 24500 mil.
Inte rört halv eller dimljus på ett år. Förr så var det ofta problem med att halvljusen driver iväg.
Gjorde bromsservice på Tesla för en månad sedan. Första byte, skivor och klossar bak. Fram fortfarande 50% kvar.
För första gången gjordes bromsprov på rullarna i hallen. Istället för manuellt utomhus. Tesla har enligt besiktningsmannen nu godkänt bromsprov på rulle.
Model 3 från feb 2019 med 24500 mil.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Besiktigat utan några anmärkningar, en Y long range byggd i Kina från 2022 ej justerat några dimljus eller något själv innan besiktningen.wannabee skrev: ↑07 apr 2025 08:22Det här med felinställda ljus och hjulinställningar, ingen skillnad mellan olika ställen där bilen är byggd? Jag tänker att de struntar i att göra det när de bygger bilarna i freemont, men gör det i Kina och Berlin? Ingen som märkt nåt sådant?.
Ni som fått ombesiktiga, var är era bilar byggda?
När man besiktar halvljus, så har ju besiktnings-mallen man projecerar på en vinkel som ska matcha en klassisk ljusbild för att bli godkänd.
Men ljusbilden från ett halvljus från en matris-projektor är ju kantig. Hur bedömer man när den är godkänd vs. icke-godkänd?
Men ljusbilden från ett halvljus från en matris-projektor är ju kantig. Hur bedömer man när den är godkänd vs. icke-godkänd?
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
if those who made it knew how to make it right.
Kör: Tesla Model 3 LR -22
Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Genom att hela ljusbilden ska ligga under/höger om strecken.Dr Mabuse skrev: ↑04 jun 2025 13:13När man besiktar halvljus, så har ju besiktnings-mallen man projecerar på en vinkel som ska matcha en klassisk ljusbild för att bli godkänd.
Kan dimljusen ändra sig med åren? Fick svar från Tesla att det inte går att bevisa att ljusen var feljusterade vid leverans och att de var kontrollerade vid leverans. Har aldrig fått protokoll på det. Besiktigade vår Y och fick en muntligt att det var på gränsen till bländande. Med last hade det inte klarat sig.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
-
Min 2021 MY long range byggd i Shanghai gick igenom besiktningen utan problem, medan kollegans Model 3 2021 fick ombesiktning på grund av bländande dimljus. Så det verkar skilja mellan fabriker och modeller.
-
Finns som sagt inga säkringar, Tesla använder e-fuse som är integrerat på kretskortet i kontrollenheterna.För att koppla bort dimljuset måste man i så fall dra ur kabeln till det vilket kräver att man tar bort framhjulet och lossar innerskärmen.Lind1977 skrev: ↑22 apr 2025 14:09Vad jag kunde se, så är dimljusen fram inte tvungna att fungera, men finnas på bilar efter 1996. Och fungerar de så får de inte blända.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Då kan man lika gärna justera dem om man ändå ska in där och greja. Men du behöver inte ta loss hjulet sväng in det så mkt det går så kan man komma åt.
Model Y LR AWD 2022