Tullarna
Moderator: Redaktion
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Tullarna
Vad tror ni om nybilspriserna på Tesla modellerna efter införandet av tullar?
Fremont S och X borde drabbas
Delar som behöver importeras för att tillverka Y i Tyskland...
Fremont S och X borde drabbas
Delar som behöver importeras för att tillverka Y i Tyskland...
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Re: Tullarna
Det beror på. Om Kina lyckas med sin frihandelskampanj kan priserna faktiskt gå ner.
EU hade bra timing eftersom frihandelsavtalen med Sydamerika och Mexico blev klara för några månader sedan. Jag gissar att det arbetas frenetiskt på frihandelsavtalet mellan Indien och EU just nu.
S och X blir osäljbara. Cybertruck är redan osäljbar i Europa.
EU hade bra timing eftersom frihandelsavtalen med Sydamerika och Mexico blev klara för några månader sedan. Jag gissar att det arbetas frenetiskt på frihandelsavtalet mellan Indien och EU just nu.
S och X blir osäljbara. Cybertruck är redan osäljbar i Europa.
USA ska visst ha fått fram handelsavtal med nåt femtiotal länder, Japan var ett av dessa, de ska inte ha några tullar alls på amerikanska produkter, nämndes inte om även USA har noll tull mot dessa, men antar det?
Ingen aning, men tullarna mot tex Canada och mexico beskrivs ju som en metod för att få dessa länder att förhandla om handelsavtalen och det tycks ju ha fungerat i de här 50 fallen jag nämnt, Canada och EU och Kina verkar det ju ännu inte ha fungerat om man ska tro på vad som skrivs i tidningarna (rent allmänt, innan jag tror på vad massmedia påstår så skulle jag nog ta en väldigt stor nypa salt först)
Såvitt jag sett finns inga sådana handelsavtal med "50 länder". Japan och Sydkorea är på väg att inleda förhandlingar med USA om handelsavtal.wannabee skrev: ↑09 apr 2025 14:18Ingen aning, men tullarna mot tex Canada och mexico beskrivs ju som en metod för att få dessa länder att förhandla om handelsavtalen och det tycks ju ha fungerat i de här 50 fallen jag nämnt, Canada och EU och Kina verkar det ju ännu inte ha fungerat om man ska tro på vad som skrivs i tidningarna (rent allmänt, innan jag tror på vad massmedia påstår så skulle jag nog ta en väldigt stor nypa salt först)
Beskrivs på ett mycket förvirrat sätt av Trumpadministrationen. Det mexico har ju ett handelsöverskott mot USA som ju främst drivs av att amerikanska befolkningen vill att mexico ska förse dom med varor dom inte haft råd med, iallafall inte i samma utsträckning, om man producerat dom själva. Trump får det till att mexico har handelshinder. Enklast är ju att sluta importera billiga grejor. I fallet med japan handlar det väl om att sluta importera elektronik och annan teknisk utrustning från japan.wannabee skrev: ↑09 apr 2025 14:18Ingen aning, men tullarna mot tex Canada och mexico beskrivs ju som en metod för att få dessa länder att förhandla om handelsavtalen och det tycks ju ha fungerat i de här 50 fallen jag nämnt, Canada och EU och Kina verkar det ju ännu inte ha fungerat om man ska tro på vad som skrivs i tidningarna (rent allmänt, innan jag tror på vad massmedia påstår så skulle jag nog ta en väldigt stor nypa salt först)
Avtalen amerikanerna vill förhandla om är ju att göra det mindre fördelaktigt för amerikanska konsumenter.
Problemet blir ju störst om man tillverkar sånt amerikaner vill ha men samtidigt inte är så intresserade av saker amerikaner producerar.
Man kan ju tänka sig tullar på amerikanska tjänster. Så fort någon i eu loggar på facebook uppstår en skuld. Sen blir det upp till Meta att försöka ta betalt av användarna.
- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Det här kanske kan göra att priserna på begagnade S och X hämtar sig lite..
Model S Standard Range Raven
- Gustafsson
- Teslaägare
Påminner lite om när kronkursen skulle hållas till varje pris å räntan var 500%…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
USA har redan ett rätt stort handelsöverskott av digitala tjänster mot EU och många andra. Google och Facebook etc säljer reklamplats till företag utanför USA. Amazon säljer servertjänster. Netflix etc säljer abonnemang direkt till konsumenter.Fredrik j skrev: ↑09 apr 2025 15:22Beskrivs på ett mycket förvirrat sätt av Trumpadministrationen. Det mexico har ju ett handelsöverskott mot USA som ju främst drivs av att amerikanska befolkningen vill att mexico ska förse dom med varor dom inte haft råd med, iallafall inte i samma utsträckning, om man producerat dom själva. Trump får det till att mexico har handelshinder. Enklast är ju att sluta importera billiga grejor. I fallet med japan handlar det väl om att sluta importera elektronik och annan teknisk utrustning från japan.wannabee skrev: ↑09 apr 2025 14:18Ingen aning, men tullarna mot tex Canada och mexico beskrivs ju som en metod för att få dessa länder att förhandla om handelsavtalen och det tycks ju ha fungerat i de här 50 fallen jag nämnt, Canada och EU och Kina verkar det ju ännu inte ha fungerat om man ska tro på vad som skrivs i tidningarna (rent allmänt, innan jag tror på vad massmedia påstår så skulle jag nog ta en väldigt stor nypa salt först)
Avtalen amerikanerna vill förhandla om är ju att göra det mindre fördelaktigt för amerikanska konsumenter.
Problemet blir ju störst om man tillverkar sånt amerikaner vill ha men samtidigt inte är så intresserade av saker amerikaner producerar.
Man kan ju tänka sig tullar på amerikanska tjänster. Så fort någon i eu loggar på facebook uppstår en skuld. Sen blir det upp till Meta att försöka ta betalt av användarna.
Jag har läst en massa tidningar idag och hittar inga uppgifter om att Usa skrivit på handelsavtal med några länder alls, än mindre 50 länder. Är ju också orimligt att de skulle hunnit med det.wannabee skrev: ↑09 apr 2025 14:18Ingen aning, men tullarna mot tex Canada och mexico beskrivs ju som en metod för att få dessa länder att förhandla om handelsavtalen och det tycks ju ha fungerat i de här 50 fallen jag nämnt, Canada och EU och Kina verkar det ju ännu inte ha fungerat om man ska tro på vad som skrivs i tidningarna (rent allmänt, innan jag tror på vad massmedia påstår så skulle jag nog ta en väldigt stor nypa salt först)
Men visa gärna en källa om jag har fel.
Precis. USA har ett rätt stort handelsöverskott av digitala tjänster mot EU. Dom köper inte lika många digitala tjänster av oss. Enligt Trumps logik skulle det bero på att USA har handelshinder mot oss när det gäller digitala tjänster. Amerikanska företag säljer tjänster direkt till europeiska konsumenter utan att betala tull.RareEarth skrev: ↑09 apr 2025 15:53USA har redan ett rätt stort handelsöverskott av digitala tjänster mot EU och många andra. Google och Facebook etc säljer reklamplats till företag utanför USA. Amazon säljer servertjänster. Netflix etc säljer abonnemang direkt till konsumenter.Fredrik j skrev: ↑09 apr 2025 15:22Beskrivs på ett mycket förvirrat sätt av Trumpadministrationen. Det mexico har ju ett handelsöverskott mot USA som ju främst drivs av att amerikanska befolkningen vill att mexico ska förse dom med varor dom inte haft råd med, iallafall inte i samma utsträckning, om man producerat dom själva. Trump får det till att mexico har handelshinder. Enklast är ju att sluta importera billiga grejor. I fallet med japan handlar det väl om att sluta importera elektronik och annan teknisk utrustning från japan.wannabee skrev: ↑09 apr 2025 14:18Ingen aning, men tullarna mot tex Canada och mexico beskrivs ju som en metod för att få dessa länder att förhandla om handelsavtalen och det tycks ju ha fungerat i de här 50 fallen jag nämnt, Canada och EU och Kina verkar det ju ännu inte ha fungerat om man ska tro på vad som skrivs i tidningarna (rent allmänt, innan jag tror på vad massmedia påstår så skulle jag nog ta en väldigt stor nypa salt först)
Att sätta tullar på varor och tjänster är ju som dom flesta vet kontraproduktivt men att belägga google och facebook med tull skulle vara samma sak som trump nu gör mot oss.
They are ripping us off. So sad to seeee.
- Gustafsson
- Teslaägare
Smugglarskrået vädrar morgonluft…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jag har inte sett heller någonting om det - kanske det var Trumps egen påstående?Maetlarv skrev: ↑09 apr 2025 16:03Jag har läst en massa tidningar idag och hittar inga uppgifter om att Usa skrivit på handelsavtal med några länder alls, än mindre 50 länder. Är ju också orimligt att de skulle hunnit med det.wannabee skrev: ↑09 apr 2025 14:18Ingen aning, men tullarna mot tex Canada och mexico beskrivs ju som en metod för att få dessa länder att förhandla om handelsavtalen och det tycks ju ha fungerat i de här 50 fallen jag nämnt, Canada och EU och Kina verkar det ju ännu inte ha fungerat om man ska tro på vad som skrivs i tidningarna (rent allmänt, innan jag tror på vad massmedia påstår så skulle jag nog ta en väldigt stor nypa salt först)
Men visa gärna en källa om jag har fel.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Undrar vilka länder det blir som kan agera mellanhand när amerikanarna vill köpa sina grejor från kina?
Med alla turer om tullar hit eller dit skulle jag vilja se handelsmönster på börsen för de i ledande ställning i usa, Trump och hans familj.
Med alla turer fram och tillbaka känns hela detta som ett jädrans stort svindleri med tanke på hur börsen åker jojo.
Med alla turer fram och tillbaka känns hela detta som ett jädrans stort svindleri med tanke på hur börsen åker jojo.
Model Y LR.
Model S70D