Har alltid haft beteendet att sensorn i mittensätet brukar trigga igång bältesvarningen när man fällt sätena + lastat en del. Sålänge man lastat tillräckligt tungt så kommer den vara nertryckt hela tiden (dvs varningsikonen är igång hela tiden) och sluta plinga efter nån minut (däremot börjar processen om efter att man stått still vid trafikljus osv). Om man däremot lastat så att det är på gränsen till att trigga sensorn så blir det rätt så irriterande med plingande vid ojämnheter i vägen.
Senaste version 2025.20
Moderator: Redaktion
-
- Referralkod: ts.la/sebastian237369
Re: Senaste version 2025.8
MYLR
- henel321
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/henrik981715
Min har fungerat bra på centralbron nu i fyra dagar.. Däremot är det tydligt att man ändrat känsligheten på detektering om man har händerna på ratten. I tidigare versionen så kunde jag verkligen hålla händerna två decimeter ovanför ratten och allt var OK, det fungerar INTE längre... (Kan väl förvisso hålla med om det rent säkerhetsmässigt.

Nu fick jag dock 2025.8.6 imorse, får väl se vad ändringen var där.
Model 3 Performance '25 Ultra red
Med 2025.8.4 så är min helt värdelös gällande koppling till telefonen.
Den funkar skitbra för att låsa upp bilen samt låsa *(som nyckel alltså), men den autokopplar inte alltid telefonen.
Om jag kommer fram til en laddstation och hoppar ut för att sätta i sladden och sen in i bilen igen och stänger dörren så slocknar skärmen och visar laddstatus, som om jag inte ens är i bilen. JAg måste trycka på fotbromsen för att "väcka skärmen så den förstår att jag är i bilen.
Den har även då samtidigt tappat anslutningen till telfonen, så jag måste klicka "anslut" för att den skall funka för telefonsamtal och visa mina kontakter.
Så något är helt knas med telefon/BT anslutning sen 2025.8.4 uppdateringen.
Hoppas det rättar till sig när 2025.8.6 visas som uppgradering för min bil (eller någon annan framtida version).
Den funkar skitbra för att låsa upp bilen samt låsa *(som nyckel alltså), men den autokopplar inte alltid telefonen.
Om jag kommer fram til en laddstation och hoppar ut för att sätta i sladden och sen in i bilen igen och stänger dörren så slocknar skärmen och visar laddstatus, som om jag inte ens är i bilen. JAg måste trycka på fotbromsen för att "väcka skärmen så den förstår att jag är i bilen.
Den har även då samtidigt tappat anslutningen till telfonen, så jag måste klicka "anslut" för att den skall funka för telefonsamtal och visa mina kontakter.
Hoppas det rättar till sig när 2025.8.6 visas som uppgradering för min bil (eller någon annan framtida version).
---
Tesla Model Y Long Range, 2023
- Oscar11
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Min funkar lika bra som förut.rhansson skrev: ↑03 apr 2025 23:06Med 2025.8.4 så är min helt värdelös gällande koppling till telefonen.
Tesla MYLR -23
Re: Senaste version 2025.2
Har vart på Servixxx idag.AAKEE skrev: ↑13 mar 2025 21:36Tesla ska prova totka rent rutan. Imma är det inte, det är kollat många ggr men kanske trafikfilm eller ngtJaegaern skrev: ↑13 mar 2025 19:31Låter som du har imma framför kamerorna.AAKEE skrev: ↑28 feb 2025 15:03Körde ett par timmar motorväg/lansväg med senaste 2.6.
Inledningsvis var det dimma och bilen drog konstant ned farten ”reducerad hastighet pga dålig sikt” trots att sikten lätt var betydligt längre än bilen ens tittar efter andra bilar (>500m).
Efter några mil var det strålande solsken och bilen fortsatte dra ned farten pga dålig sikt.
Bilen själv försöker torka bort dimman med torkarna - det går såklart inte.
När man torkar rutan och solen låg i framsektorn (typ dagtid köra söderut) så drar bilen ned hastigheten med samma ”dålig sikt…”
Slutade med att farthållaren var på men jag gasade själv i princip hela tiden. Åka 80 på 110-väg och gasa/bromsa som ett jojjo är inte aktuellt.
Utvecklingen må gå framåt för autopiloten men för mig som enskild förare blir det sämre och sämre hela tiden.
Tesla torkade ren rutan framför kamerorna och jag frågade lite om varför.
Tydligen finns det en batch med bilar där rutan inte rengjordes innan den monterades (kanske därför den var lika skitig som på förra bilen vid leverans). Tesla torkar tydligen alla bilar (bara S eller alla = alla vet jag inte) men i mitt fall ska min bil ha vart en av de drabbade. Blir intressant att se om det blir mindre dåligt efter att den är rengjord.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Har knappt kört sedan de rengjorde vindrutan men testade att slå på torkarna i auto.
Körde in på en parkering, i motljus gick torkaren igång på 100% ren och torr ruta.
Ingen skillnad där i vart fall.
Körde in på en parkering, i motljus gick torkaren igång på 100% ren och torr ruta.
Ingen skillnad där i vart fall.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- nogren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Du råkar inte ha uppdaterat telefonen eller appen i telefonen samtidigt?rhansson skrev: ↑03 apr 2025 23:06Med 2025.8.4 så är min helt värdelös gällande koppling till telefonen.
Jag har varit med om att, för iPhone, systemvalet att alltid tillåtas köras i bakgrunden, och även Location Services alltid på, har blivit urkryssade.
Enkelt åtgärdat isåfall.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Verkar som att 12-voltsuttagen kan vara på när man lämnar bilen i en kommande uppdatering.
https://www.notateslaapp.com/news/2639/ ... vSiUTT8fEg
Model Y LR AWD -24
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
mussla skrev: ↑08 apr 2025 16:37Verkar som att 12-voltsuttagen kan vara på när man lämnar bilen i en kommande uppdatering.
Då vet jag någon som måste uppdatera

- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Vi får väl se om det ersätts av någon annan bugg.T4s skrev: ↑08 apr 2025 17:54mussla skrev: ↑08 apr 2025 16:37Verkar som att 12-voltsuttagen kan vara på när man lämnar bilen i en kommande uppdatering.
Då vet jag någon som måste uppdatera![]()

Återstår farthållarplinget (som någon påstod är borta, men som verkar ha varit fake news).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Elmil
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mats11813
Uppdaterat från 2025.8.6 till 2025.8.7 och endast Vehicle Gateway har ändrats, så inget nytt för min bil iaf..
Model 3 LR 2019 [såld]
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Model Y RWD 2025
14.9 kWp solceller / 15 kWh batteri
Avgasfri sedan 2015.04.28
Sorry sent svar.nogren skrev: ↑06 apr 2025 15:38Du råkar inte ha uppdaterat telefonen eller appen i telefonen samtidigt?rhansson skrev: ↑03 apr 2025 23:06Med 2025.8.4 så är min helt värdelös gällande koppling till telefonen.
Jag har varit med om att, för iPhone, systemvalet att alltid tillåtas köras i bakgrunden, och även Location Services alltid på, har blivit urkryssade.
Enkelt åtgärdat isåfall.
Nej, dock är detta ett problem som många verkar ha. Dels i amerikanske forum, dels på Reddit är det flera som har fått problemet när 2025.8.x har lagt s på.
Verkar vara relaterat till att de i den version har gått över till att anvädna den invändiga främre radarn för att känna av förare och passagerare i framsätena och det verkar visst bugga.
Fick även svar från Tesla i Malmö när jag var inom där att de haft fler personer inne hos sig som påpekat samma sak och rekommendationen är att starta ett serviceärende för det så de får in bra underlag för hur många som påverkats.
Alltså att bilen inte korrekt känner av att man satt sig i bilen och stänger ner skärmen på samma sätt som när man lämnar bilen och stänger dörren.
En workaround som jag kom på är att innan man stänger dörren så sätter man foten på bromspedalen och stänger dörren, då fortsätter bilen att vara på ch BT-anslutningen hålls upprättad.
Detta är inte korrigerat i 2025.8.6 (jag har fått på både 2025.8.4 samt 2025.8.6), får se hur det ser ut med 2025.8.7 som rullas ut stötvis.
---
Jag har version 8.4 men har inte sett till 8.6 eller 8.7?
Kan ha att göra med att numera står det i appen att jag ska ansluta bilen till wifi för att uppdateringen ska fungera och bilen står hemma där den stod tidigare och körde wifi via min router, så det kanske inte fungerar längre?
Jag abbonerar inte på att bilen ska vara uppkopplad när jag kör ute på vägarna, 99kr i månaden eller vad det kan gå på numera..
Kan ha att göra med att numera står det i appen att jag ska ansluta bilen till wifi för att uppdateringen ska fungera och bilen står hemma där den stod tidigare och körde wifi via min router, så det kanske inte fungerar längre?
Jag abbonerar inte på att bilen ska vara uppkopplad när jag kör ute på vägarna, 99kr i månaden eller vad det kan gå på numera..
Ja, de kommer endast ner via wifi. Lite konstigt att det inte går via abonnemanget men det är säkert en kostnadsfråga för Tesla som styr.wannabee skrev: ↑10 apr 2025 12:12Jag har version 8.4 men har inte sett till 8.6 eller 8.7?
Nya versioner verkar dyka upp fortfarande om man är uppkopplad mot wifi lite då och då.
Tesla Model 3 Long Range Highland
Notifikationer om nya versioner dyker upp när de kommer via 4G oavsett om man har PC eller ej. Uppdateringarna kan bara laddas ned via WIFI oavsett.fnils skrev: ↑10 apr 2025 13:11Ja, de kommer endast ner via wifi. Lite konstigt att det inte går via abonnemanget men det är säkert en kostnadsfråga för Tesla som styr.wannabee skrev: ↑10 apr 2025 12:12Jag har version 8.4 men har inte sett till 8.6 eller 8.7?
Nya versioner verkar dyka upp fortfarande om man är uppkopplad mot wifi lite då och då.
- mikebike
- Teslaägare
Jag har version 2025.8.6 väntande och 2024.20.9 installerad.wannabee skrev: ↑10 apr 2025 12:12Jag har version 8.4 men har inte sett till 8.6 eller 8.7?
Jag har Standard valt och bilen är aldrig uppkopplad till wifi, så detta påverkar inte.
Tesla kan ladda ned uppdateringar via SIM om de anser att det är en säkerhetskritisk uppdatering, det har inträffat tre gånger för mig. De kan t.o.m. installera remote, det har hänt en gång för mig, och Mobilservice kan installera utan ägarens godkännande. Det har också inträffat en gång.
Jag läser dagligen om svårigheter att ladda ned, svårigheter att installera och nu senast om att flera råkat ut för svart skärm när de kliver in i bilen efter uppdatering. Skönt att slippa det.
Bilen kopplade inte upp sig av någon anledning, startade om routern och då kunde den ansluta, hämtar 8.6 nu och nått 50% så verkar funka nu
"Selecting Advanced and consistently connecting to Wi-Fi (see Wi-Fi) is the best way to quickly receive the latest software updates."spacecoin skrev: ↑10 apr 2025 13:55Notifikationer om nya versioner dyker upp när de kommer via 4G oavsett om man har PC eller ej. Uppdateringarna kan bara laddas ned via WIFI oavsett.fnils skrev: ↑10 apr 2025 13:11Ja, de kommer endast ner via wifi. Lite konstigt att det inte går via abonnemanget men det är säkert en kostnadsfråga för Tesla som styr.wannabee skrev: ↑10 apr 2025 12:12Jag har version 8.4 men har inte sett till 8.6 eller 8.7?
https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... D6EE1.html
Jag tolkar det som att notifiering om uppdateringarna kommer till bilen fortare om du kopplar upp dig mot wifi då och då.
- mikebike
- Teslaägare
Nä, det stämmer inte. Jag och flera andra har aldrig bilen uppkopplad. Min var senast uppkopplad för 9 månader sedan när jag hämtade ned en uppdatering och jag har nu 2025.8.6 väntande, trots Standard inställt. Det senare borde ha (större) betydelse.fnils skrev: ↑10 apr 2025 20:52"Selecting Advanced and consistently connecting to Wi-Fi (see Wi-Fi) is the best way to quickly receive the latest software updates."spacecoin skrev: ↑10 apr 2025 13:55Notifikationer om nya versioner dyker upp när de kommer via 4G oavsett om man har PC eller ej. Uppdateringarna kan bara laddas ned via WIFI oavsett.fnils skrev: ↑10 apr 2025 13:11Ja, de kommer endast ner via wifi. Lite konstigt att det inte går via abonnemanget men det är säkert en kostnadsfråga för Tesla som styr.wannabee skrev: ↑10 apr 2025 12:12Jag har version 8.4 men har inte sett till 8.6 eller 8.7?
Jag tolkar det som att notifiering om uppdateringarna kommer till bilen fortare om du kopplar upp dig mot wifi då och då.
Jag håller på att installera 2025.8.7. Den dök upp imorse.mikebike skrev: ↑10 apr 2025 21:05Nä, det stämmer inte. Jag och flera andra har aldrig bilen uppkopplad. Min var senast uppkopplad för 9 månader sedan när jag hämtade ned en uppdatering och jag har nu 2025.8.6 väntande, trots Standard inställt. Det senare borde ha (större) betydelse.fnils skrev: ↑10 apr 2025 20:52"Selecting Advanced and consistently connecting to Wi-Fi (see Wi-Fi) is the best way to quickly receive the latest software updates."spacecoin skrev: ↑10 apr 2025 13:55Notifikationer om nya versioner dyker upp när de kommer via 4G oavsett om man har PC eller ej. Uppdateringarna kan bara laddas ned via WIFI oavsett.fnils skrev: ↑10 apr 2025 13:11Ja, de kommer endast ner via wifi. Lite konstigt att det inte går via abonnemanget men det är säkert en kostnadsfråga för Tesla som styr.wannabee skrev: ↑10 apr 2025 12:12Jag har version 8.4 men har inte sett till 8.6 eller 8.7?
Har länge haft problem med att luren inte vil koppla upp sig automatiskt i bilen, totalt odugligt.
Någon som testat att kolla batterihälsan?
Ska man göra det med så lite procent som möjligt i bilen eller hur fasiken fungerar det …
Någon som testat att kolla batterihälsan?
Ska man göra det med så lite procent som möjligt i bilen eller hur fasiken fungerar det …
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Fixade wifi i garaget för en tid sedan och så sen att få notifiering om ny version har jag aldrig varit. Ligger fortfarande på 2025.2 fast jag har avancerade läget påslaget.
Model Y LR AWD 2022
Kom på att jag inte vet om man behöver wifi för att uppdatera programvaran? Ladda ned vet jag.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
När det är nedladdat och redo att installationen då behövs inte wifi.
Tesla Model 3 LR 2024 blå
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)
Tesla Model 3 LR 2021 vit (såld)
Ioniq 28kWh (såld)