Trafik-, halv- eller helförsäkring
Moderator: Redaktion
Trafik-, halv- eller helförsäkring
Ni som har bilar som har passerat 15000 mil efter 3 år, hur gör ni?
Har en Model Y som har gått långt och när bilen blir 3 år så funderar jag mellan alla alternativ.
Trafikförsäkring kan jag hitta för 130kr/mån.
Halvförsäkringen kostar idag ca 600kr/mån.
Helförsäkring går för 1400kr/mån.
Alla alternativ är med fria mil.
Har endast brukat försäkringen för att byta vindrutor. Vad kostar detta om man endast har trafikförsäkring? Brand och stöld ser jag som låg risk. Att jag skulle vara skyldig till en krock ser jag också som låg risk. Det enda man är rädd för är vandalisering. Men det är en ganska dyr premie kontra vad bilen är värd. Sedan står bilen mest på jobb eller hemma och den känns säker på dessa platser.
Har en Model Y som har gått långt och när bilen blir 3 år så funderar jag mellan alla alternativ.
Trafikförsäkring kan jag hitta för 130kr/mån.
Halvförsäkringen kostar idag ca 600kr/mån.
Helförsäkring går för 1400kr/mån.
Alla alternativ är med fria mil.
Har endast brukat försäkringen för att byta vindrutor. Vad kostar detta om man endast har trafikförsäkring? Brand och stöld ser jag som låg risk. Att jag skulle vara skyldig till en krock ser jag också som låg risk. Det enda man är rädd för är vandalisering. Men det är en ganska dyr premie kontra vad bilen är värd. Sedan står bilen mest på jobb eller hemma och den känns säker på dessa platser.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Re: Trafik-, halv- eller helförsäkring
Halvförsäkringen täcker inte skador på din bil som du orsakar, t.ex. backa på lycktstolpe, djurkollission, krock med annan bil där du är vållande.
Det som troligen inte är värt är en maskinskadeförsökring beroende på gränserna för en sådan. Men att inte ha helförsäkring på alla annat än en skrotbil eller mycket gammal bil är kanske lite dumsnålt. En bil som är 3 år betingar väl ett ganska rejält värde trots miltalet?
Men visst, allt går att räkna på.
Det som troligen inte är värt är en maskinskadeförsökring beroende på gränserna för en sådan. Men att inte ha helförsäkring på alla annat än en skrotbil eller mycket gammal bil är kanske lite dumsnålt. En bil som är 3 år betingar väl ett ganska rejält värde trots miltalet?
Model Y LR.
Model S70D
Jo jag vet exakt vad de olika försäkringarna innebär. Jag har hittills aldrig krockat med någon annan bil eller kört på något på 150 000+ mil så jag ser det som en låg risk. Maskinskadeförsäkringen går ut vid 15000mil. Alltså borta redan nu men inget de verkar ge lägre premie. Om vindrutebyte kostar mer än 6-7tkr så är det värt med halvförsäkring för att få brand och stöld för samma pris.frippe skrev: ↑11 apr 2025 18:40Halvförsäkringen täcker inte skador på din bil som du orsakar, t.ex. backa på lycktstolpe, djurkollission, krock med annan bil där du är vållande.
Helförsäkring för 16tkr/år för en bil som är värd max 200tkr känns väldigt högt. Kanske att försäkringsbolaget vill ge max 150tkr. Finns ju inga på blocket med jämförbara mil så jag vet inte hur de värderar milen, 10kr/mil?
Konstigt att man inte behöver uppge vad bilen har gått när man tecknar försäkringen. Jag tycker att det är orimlig premie sett till vad det kostar för försäkringsbolaget att lösa ut bilen vid en smäll. Var går gränsen för att lösa ut en bil? Reparationer över 50%?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
- Skyltspurtaren
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/thomas36594
Brukar tänka såhär med försäkringar att om jag kan ta förlusten om nåt händer utan att sova dåligt för det, då tar jag ingen försäkring.
Om ett rådjur hoppar upp och du råkar väja ner i en sten så hela bilen får skrotas utan någon ersättning, är du OK då med det? Så har du kanske svaret där.
För en del är ju tusen spänn massor, andra kan vaska nån miljard på röstfiske åt en kompis.
Om ett rådjur hoppar upp och du råkar väja ner i en sten så hela bilen får skrotas utan någon ersättning, är du OK då med det? Så har du kanske svaret där.
För en del är ju tusen spänn massor, andra kan vaska nån miljard på röstfiske åt en kompis.
Man väga in att har man halvförsäkring och blir påkörd får man själv tjafsa med motpartens försäkringsbolag.
- SIR N
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/sren49192
Alltid minst halvförsäkring. Även om du har en 10.000-kronors bil. En viktig del i halvförsäkringen är bärgning. Utan den och du får du stopp mitt på Essingeleden så får du stå för både TMA och bärgning. Kan bli dyrt!
Jag brukar säga man ska bara försäkra vad man inte har råd att förlora.Skyltspurtaren skrev: ↑11 apr 2025 19:17Brukar tänka såhär med försäkringar att om jag kan ta förlusten om nåt händer utan att sova dåligt för det, då tar jag ingen försäkring.
Själv kör jag halvförsäkring. Dels för jag vill ha maskinskadeförsäkringen som täcker rätt mkt, samt brand etc.
Dels för bilen bara är värd femsiffrigt. Sist men inte minst kör jag typ aldrig landsväg/i skog. Dvs risken för djurkollision är minimal.
Glömde bort bärgningen! Ja då är det en no brainer med halvförsäkring åtminstone.
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Gäller det något utöver ersättningen? Vem avgör om vems fel det är vid en krock?
Model 3 Performance -21
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Model Y Long Range -22
Model Y RWD -23
Har du bara halvförsäkring är det motpartens bolag som avgör vållandefrågan. Kan ta en satans tid. Been there. Ett kraftigt skäl att ha helförsäkring.
Personskador får du dock på din egen trafikförsäkring.
Avgör gör dom väl knappast. Däremot kan de vägra acceptera och då kan det ju bli en rättssak.
Om inte jag minns fel har man rättsskydd även med halv.
Teoretiskt, nej. Du får skaffa ett ombud och processa mot bolaget. Självrisken är ofta 20% och juridiska ombud kan ju ta betalt.manneson skrev: ↑11 apr 2025 21:24Avgör gör dom väl knappast. Däremot kan de vägra acceptera och då kan det ju bli en rättssak.
Om inte jag minns fel har man rättsskydd även med halv.
Försäkringsbolag har ju normalt bättre uthållighet än privatpersoner.
Ibland har rättskyddsförsäkringarna ett minibelopp på tvisten för att försäkringen ska träda in.
Man bör ta en medveten risk.
Så det gäller att ha kameror både fram och bak, så man har ett bättre rättsläge vid en påkörning
Ja, men det gäller ju även om man har försäkring. En kompis till mig blev plötsligt påbackad av bilen framför i kön vid ett rödljus. Föraren hävdade att han blev påkörd. Det var före kamerornas tid men som tur var hade kompisen två andra kompisar med sig i bilen som vittnen. Han hade ju varit chanslös om han varit ensam.
Det kostade 9500:- ink moms när jag bytte vindruta på model 3 för 3,5 år sedan så gissningsvis 10500:- idag. Stenskottslagning kostade 1300:- sist jag gjorde det utan försäkring. Halvförsäkring är prisvärt om man kör på vägar med mycket trafik, under våren.Nogo skrev: ↑11 apr 2025 18:24
Har endast brukat försäkringen för att byta vindrutor. Vad kostar detta om man endast har trafikförsäkring? Brand och stöld ser jag som låg risk. Att jag skulle vara skyldig till en krock ser jag också som låg risk. Det enda man är rädd för är vandalisering. Men det är en ganska dyr premie kontra vad bilen är värd.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Dessutom påbörjas inte reparation innan ansvarsfrågan är utredd om man har halvförsäkring.
Det kan ta tid om det är oklart läge och motparten hävdar att det är ditt fel.
En närstående har fått ta ett sådant fall upp till tingsrätten, trots att det fanns polis på plats efter olyckan som skrev i rapporten att det var motpartens fel. (motparten förlorade i TR dock)
Ja, det kan bli riktigt jobbigt. Hade en liknande situation. Blev påkörd bakifrån när jag stod vid ett rödljus. Motparten erkände att han hade somnat och skrev även på skadeanmälan om att så var fallet. Det tog hand försäkringsbolag flera månader för att besluta om reparation.repulsiv skrev: ↑13 apr 2025 13:57Dessutom påbörjas inte reparation innan ansvarsfrågan är utredd om man har halvförsäkring.
Det kan ta tid om det är oklart läge och motparten hävdar att det är ditt fel.
En närstående har fått ta ett sådant fall upp till tingsrätten, trots att det fanns polis på plats efter olyckan som skrev i rapporten att det var motpartens fel. (motparten förlorade i TR dock)
Många underskattar jobbet med att driva civilmål i sverige. Man tar även en ekonomisk risk. Vad polisen tycker kan försäkringsbolaget lägga liten vikt vid.
Har man helförsäkring lagas din bil via din egna helförsäkring och man behöver inte engagera sig i någon större utsträckning.