Det handlar väl mest om insatsvaror till det amerikanerna köper tillbaka? Soja till djurfoder läste jag. Något mer?Bjelke skrev: ↑11 apr 2025 18:39
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Tesla överväger att ta till juridiska åtgärder om missledande uttalanden
”Tesla, genom sin försäljningschef i Kanada, Fereshteh Zeineddin, hävdar att registreringarna var normala och att Transport Canada borde ha förstått situationen bättre. Enligt Tesla handlade det om eftersläpande registreringar av redan sålda bilar, inte om något fusk. Företaget påpekar att dessa rabatter inte gick direkt till Tesla, utan användes för att sänka priset för kunderna, varpå Tesla sedan begärde ersättning från staten”
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Det har ju hela tiden varit fullständigt uppenbart att detta är den enda rimliga förklaringen.Lurence skrev: ↑11 apr 2025 22:16Tesla överväger att ta till juridiska åtgärder om missledande uttalanden
”Tesla, genom sin försäljningschef i Kanada, Fereshteh Zeineddin, hävdar att registreringarna var normala och att Transport Canada borde ha förstått situationen bättre. Enligt Tesla handlade det om eftersläpande registreringar av redan sålda bilar, inte om något fusk. Företaget påpekar att dessa rabatter inte gick direkt till Tesla, utan användes för att sänka priset för kunderna, varpå Tesla sedan begärde ersättning från staten”
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Tesla skulle alltså kunna köra full produktion under ett kvartal och sedan avveckla produktionslinan och ändå ha bilar så det räcker i två år.
Amen. Inte för Kanadas myndigheter. Eller så är det politik. Hur som helst inte konstigt.fth skrev: ↑11 apr 2025 22:42Det har ju hela tiden varit fullständigt uppenbart att detta är den enda rimliga förklaringen.Lurence skrev: ↑11 apr 2025 22:16Tesla överväger att ta till juridiska åtgärder om missledande uttalanden
/fth
Ja, teoretiskt sett borde det vara så om man nu verkligen har byggt upp 250k årskapacitet.
Men jag antar att ambitionen är att introducera billigare varianter så man får upp volymen. Frågan är väl hur mycket man får ner priset utan att gå med förlust och om det räcker för att få upp volymen.
Sedan kanske man kan få igång några exportmarknader även om tullkriget inte gör det lättare.
Men hittills har projektet alltså av allt att döma varit ett ekonomiskt misslyckande.
Tesla har i veckan introducerat en billigare version som är tvåhjulsdriven. Men det saknas även en hel del annan utrustning också.

Tygklädsel och något slags kapell som kostar extra. Jag tror att det är fel väg att gå med denna modell ärligt talat. Tesla har lite kvar att lära om hur man positionerar olika modeller. Samma modell bör inte vara high-end och meh. Det sänker statusen till meh även för high-end.
Man skulle behöva en delad plattform med olika modeller för olika kostnads/kund-segment.
Det skulle ju göra Tesla till en biltillverkare. Dom är ju AI och allt annat hype, bilar går inte att motivera aktievärdet med så dom måste gå egna vägar så ingen ser att vad de faktiskt säljer är just… bilar.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Exakt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
- fth
- Teslaägare
Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.
Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar?

/fth
Det är inte det man säger och det tror jag att du fattar? Att sälja 2M bilar per år utan tillväxt är helt ok, men det är inget som rimligtvis ger en värdering över P/E 10 heller,fth skrev: ↑12 apr 2025 22:58Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.
Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar?![]()
Det var en väldigt fri tolkning av mitt inlägg. Att dom just säljer bilar avslutade ju faktiskt t.o.m. inlägget, men att dom försöker positionera sig som AI och hypebolag för att motivera den milt sagt uppblåsta värdet.fth skrev: ↑12 apr 2025 22:58Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.
Inte illa pinkat för ett företag som alltså enligt expertisen på TCS inte vet hur man säljer bilar?![]()
/fth
Skönt att se att tråden dock håller på som vanligt. Skriver man något som kan uppfattas som kritik om market cap på Tesla så är man en fiende. Länge leve polariseringen.
Polestar 2 LRSM
3P vit/vit, ibland
3P vit/vit, ibland
- fth
- Teslaägare
Det var egentligen inte market cap och ”sidoverksamheter” jag kommenterade utan diskussionen om hur Tesla borde positionera sig med modellutbud.Remuz skrev: ↑12 apr 2025 23:45Det var en väldigt fri tolkning av mitt inlägg. Att dom just säljer bilar avslutade ju faktiskt t.o.m. inlägget, men att dom försöker positionera sig som AI och hypebolag för att motivera den milt sagt uppblåsta värdet.fth skrev: ↑12 apr 2025 22:58Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.
/fth
Skönt att se att tråden dock håller på som vanligt. Skriver man något som kan uppfattas som kritik om market cap på Tesla så är man en fiende. Länge leve polariseringen.
Det är förstås möjligt att dom nu faktiskt har gått vilse, men jag tror det är svårt att argumentera mot att dom har lyckats ganska med detta hittills, trots att dom inte lyssnat på gängse kunskap om hur man ”bör” göra.
Jag kommer iaf ge dom ”the benefit of the doubt” ett tag till.
/fth
Det intressanta är att titta framåt. Om vi håller oss till bilar, vad har Tesla under utveckling som kan försvara marknadspositionen kommande fem år?fth skrev: ↑13 apr 2025 01:08Det var egentligen inte market cap och ”sidoverksamheter” jag kommenterade utan diskussionen om hur Tesla borde positionera sig med modellutbud.Remuz skrev: ↑12 apr 2025 23:45Det var en väldigt fri tolkning av mitt inlägg. Att dom just säljer bilar avslutade ju faktiskt t.o.m. inlägget, men att dom försöker positionera sig som AI och hypebolag för att motivera den milt sagt uppblåsta värdet.fth skrev: ↑12 apr 2025 22:58Tja, Tesla har ju gått från ingenting till att efter några få år producera världens mest sålda bil tre år i rad, en elbil dessutom, i konkurrens med både traditionella ICE-tillverkare med >100 års försprång och statligt dopade Kina-företag, etc etc., allt detta med bra marginaler och rejäl kassa för ytterligare expansion.
/fth
Det är förstås möjligt att dom nu faktiskt har gått vilse, men jag tror det är svårt att argumentera mot att dom har lyckats ganska med detta hittills, trots att dom inte lyssnat på gängse kunskap om hur man ”bör” göra.
/fth
Som jag sagt länge så är biltillverkning en skitbransch, och ett race to the bottom i o m elbilens intåg. Kreti och pleti kan slänga ihop en elbil på nolltid nu. Xiaomi tog det 2 år. Det finns ingen teknisk moat. Om telefoner hade funkat som bilar hadeingen köp Apple. Man kan byta bil helt baserat på behov. Ingen inlåsning.fth skrev: ↑13 apr 2025 01:08Det var egentligen inte market cap och ”sidoverksamheter” jag kommenterade utan diskussionen om hur Tesla borde positionera sig med modellutbud.
Tesla har haft ett stort tekniskt försprång som first-mover och utan egen ryggsäck men jag upplever att det är i det närmaste borta om du kollar i Kina.
MY är en succé och det är en fin bil som tilltalat många. Att MY varit den bäst säljande bilen under några år är en kombination av bidrag, allt fokus på ”grönt” och bristande konkurrens i det segmentet.
Jag tror att vi kommer att se en sjunkande ASP pga att den enda strategin verkar vara att plocka bort saker ur modellerna och göra billigare bilar. Singapore MY är ett exempel. Jag tror inte det är en bra strategi.
Stillastående försäljning och sjunkande ASP helt enkelt. Man tappar marknadsandelar snabbt.
Att CT verkar bli en flopp håller du väl med om? Den går ju inte att tillverka med lönsamhet på ett bra tag iom 48V etc.
Sedan tycker jag att det är lite konstigt att koppla bort P/E och tillväxt om man nu ska diskutera detta i denna tråd. Att Tesla verkar ha problem på många fronter råder det väl ingen tvekan om? Varumärket, modellutbud, konkurrens, sjunkande marknadsandelar och sjunkande marginaler SAMT enorm Kina-exponering.
Ja, och när MY sålde som bäst var Tesla ett starkt attraherande varumärke för de flesta, nu har det istället tack vare Elon blivit starkt motbjudande för väldigt många.spacecoin skrev: ↑13 apr 2025 08:47Tesla har haft ett stort tekniskt försprång som first-mover och utan egen ryggsäck men jag upplever att det är i det närmaste borta om du kollar i Kina.
MY är en succé och det är en fin bil som tilltalat många. Att MY varit den bäst säljande bilen under några år är en kombination av bidrag, allt fokus på ”grönt” och bristande konkurrens i det segmentet.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
..Men totalt sett producerar toyota mer än tre gånger så många fordon som tesla, och jag gissar till bättre marginaler.
Dessutom med en ökande försäljning, när tesla backar.
Hrrm.. host host.. pratar du om tesla nu eller ?Toyotas EV-"strategi" är ungefär lika trovärdig som deras batteri-strategi, där dom som bekant många gånger (2014, 2017, 2020, 2021, 2023, 2024) har påstått att dom inom kort kommer att producera solid state-batterier i stora volymer och revolutionera hela EV-marknaden.

Toyota är (i likhet med de flesta japaner) extremt bra på att anpassa och förbättra saker, titta baraNej, som sagt, Toyota saknar all trovärdighet i detta segment, och har allt att bevisa.
hur den nuvarnde elmodellen har gått från att vara utskälld till att få bra kritik i takt med att man fixat
det som kritiserades, nästa modell kommer förstås att dra nytta av det man lärde sig här osv.
Detta är ju något tesla är notoriskt dåliga på.
Vad är det som gör att du tror att dom inte skulle kunna göra det ? toyota har betydligt mer erfarenhet av batterier i bilar än tesla om man ska se det så, och har tagit en hyfsat stor andel med En EV-modell under kort tid.Det finns inga som helst tvivel om deras förmåga att producera bra ICE i stora volymer med hyfsade marginaler.
Det finns stora tvivel om deras förmåga att producera EV.
Men framförallt har man en kundbas som gärna vill stanna som kunder oavsett vad bilen drivs på.
Det handlar mer om vad företeget vill göra i detta fallet skulle jag tro.
Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.Airlift skrev: ↑14 apr 2025 00:07Sitter de på en oönskad mängd CT?
- fth
- Teslaägare
Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 07:50Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.Airlift skrev: ↑14 apr 2025 00:07Sitter de på en oönskad mängd CT?
Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
/fth
Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp i en rubrik tycker jag är lite detaljerat? Begreppet Tesla dealer/dealership är relativt vanligt förekommande i USA även om det tekniskt sett är felaktigt.fth skrev: ↑14 apr 2025 09:01Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 07:50Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.Airlift skrev: ↑14 apr 2025 00:07Sitter de på en oönskad mängd CT?
Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
Att Forbes generellt är crowdsourced med högst varierande kvalitet kan jag köpa.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
- fth
- Teslaägare
Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 09:04Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.fth skrev: ↑14 apr 2025 09:01Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 07:50Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.Airlift skrev: ↑14 apr 2025 00:07Sitter de på en oönskad mängd CT?
Både försäljning och inbyte hanteras som bekant centralt av Tesla, inte via "dealers".
När en journalist så uppenbart saknar koll på grundläggande fakta om ämnet förkastar iaf jag artikeln i sin helhet.
Därmed inte sagt att uppgifterna om vikande andrahandsmarknad för CT är felaktiga, men just denna artikel är inte källan att använda.
/fth
Forbes skribenter är i allmänhet inte journalister skulle jag säga. Men journalister brukar uttrycka sig som i texten, och man brukar väl inte vara mer specifika kring källor än så här?fth skrev: ↑14 apr 2025 09:11Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 09:04Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.fth skrev: ↑14 apr 2025 09:01Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 07:50Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.Airlift skrev: ↑14 apr 2025 00:07Sitter de på en oönskad mängd CT?
Både försäljning och inbyte hanteras som bekant centralt av Tesla, inte via "dealers".
När en journalist så uppenbart saknar koll på grundläggande fakta om ämnet förkastar iaf jag artikeln i sin helhet.
Därmed inte sagt att uppgifterna om vikande andrahandsmarknad för CT är felaktiga, men just denna artikel är inte källan att använda.
/fth
Både du och jag tror jag är överens om att CT verkar floppa. Det är kvalitetsproblem, imageproblem, och eventuellt bara en ful (eller i vart fall en nisch) bil som inte tilltalar massmarknaden.
Min bild är att när Tesla inte vill ta ett inbyte så skambudar man snarare än att säga nej, men det kanske skiljer sig regionalt?
Det där med att inbyte hanteras ”centralt” hos Tesla, hur går det rent praktiskt till?fth skrev: ↑14 apr 2025 09:11Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 09:04Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.fth skrev: ↑14 apr 2025 09:01Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 07:50Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.Airlift skrev: ↑14 apr 2025 00:07Sitter de på en oönskad mängd CT?
/fth
Någon typ av förankring på den lokala marknaden behövs väl? Känns ju märkligt att bestämma sån på huvudkontoret i texas. Men du kanske menar specifikt CT? Den säljs ju bara i USA så där kanske det fungera