Uhh va? Bilen blir ju såld. Spelar ingen roll var priset landar om säljaren accepterar budet, avgifterna hämtar kvd in oavsett.
Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Moderator: Redaktion
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jo, men min poäng var att KVD i så fall blir mer likt en vanlig bilhandlare än en auktion.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Är ju fortfarande en budgivning. Ingen annan var uppenbarligen villig att ge mer.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Budet är vad köparna vill ge, inte vad säljaren vill ha.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:18Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Precis. Lika mycket en indikation som vad säljaren vill ha.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:30Budet är vad köparna vill ge, inte vad säljaren vill ha.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:18Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
När säljare och köpare kommit överens har vi det riktiga marknadsvärdet. Särskilt om det sker helt öppet som vid en auktion eller på en aktiemarknad. Förutsatt att köpare och säljare inte är i maskopi
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:46Precis. Lika mycket en indikation som vad säljaren vill ha.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:30Budet är vad köparna vill ge, inte vad säljaren vill ha.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:18Jag tycker det är det faktiska försäljningspriset som visar marknadsvärdet. Skyltarna i rutan hos en bilhandlare är ju också det sista publika budet.manneson skrev: ↑12 apr 2025 12:00Det sista publika budet är det som visar marknadsvärdet IMO.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:47
Förstår vad du menar. En riktig auktion, där det är öppet vad försäljningspriset landar på, fungerar ju också som en mätare för hela marknaden vad marknadsvärdet är. Om slutpriset förhandlas efter auktionen blir det ju mer som att gå och kolla på lapparna i rutan hos en vanlig bilhandlare.
Kanske inte riktigt om man som budgivare kan se det riktiga slutpriset.
Då har ju alla givits möjlighet att buda.
Vad som sen sker bakom kulisserna är egentligen irrelevant.
När säljare och köpare kommit överens har vi det riktiga marknadsvärdet. Särskilt om det sker helt öppet som vid en auktion eller på en aktiemarknad. Förutsatt att köpare och säljare inte är i maskopi
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 12:46Precis. Lika mycket en indikation som vad säljaren vill ha.
När säljare och köpare kommit överens har vi det riktiga marknadsvärdet. Särskilt om det sker helt öppet som vid en auktion eller på en aktiemarknad. Förutsatt att köpare och säljare inte är i maskopi
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Finns ingen logik i det du skriver.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Är man intresserad av att ge mer lägger man högre bud innan auktionen avslutats. Svårare än så är det inte.
Det är så auktioner fungerar liksom. Ingen raketkirurgi direkt.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19
Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Se mitt svar ovan.manneson skrev: ↑12 apr 2025 17:52Finns ingen logik i det du skriver.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 15:36Ja, det är ju det jag säger. Om sista budet inte blir köpesumman vet man ju inte vad marknaden vill ge. Alla dom som förlorade auktionen kanske också skulle ha gått upp lite om säljaren inte vill släppa. Vinnande budet är ju det säljaren accepterar.manneson skrev: ↑12 apr 2025 14:31Det sista budet är det som betyder något. Det är vad alla, potentiellt tusentals, köpare, dvs marknaden, är villiga att ge.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 13:27Det är ju bara det vinnande budet som betyder något.manneson skrev: ↑12 apr 2025 13:19
Nej, det finns nämligen bara en säljare vid varje auktion. Dvs hens förväntningar kan vara helt uppe i det blå.
Det finns däremot obegränsad mängd potentiella köpare, dvs konkurrensen är enorm.
Vad alla dessa potentiella köpare budar är alltså magnituder mer talande än en ensam säljares förväntan.
Är man intresserad av att ge mer lägger man högre bud innan auktionen avslutats. Svårare än så är det inte.
Det är så auktioner fungerar liksom. Ingen raketkirurgi direkt.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Men för att hamna i en sån situation så måste man ju vinna budgivningen.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 18:13Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Ingen annan vill ju lägga mer så det är svårt att förstå hur en sådan situation ska uppstå.
Jag har budat på säkert 200 bilar på KVD och man ger ju så mycket man är beredd att betala. Vill man ha bilen så lägger man ju så mycket som man tycker att bilen är värd. Och inte mindre än det..
Men självklart är man ju inne på KVD för att man vill köpa prisvärt jämfört med tex hos handlare.
Om du inte testat att buda där så tycker jag att du ska göra det. Tänk bara på att det tillkommer en avgift på slutbudet.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Ok. Jag fattade det som det blivit vanligt med ytterligare förhandling efter auktionen var avslutad.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 19:16Men för att hamna i en sån situation så måste man ju vinna budgivningen.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 18:13Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Ingen annan vill ju lägga mer så det är svårt att förstå hur en sådan situation ska uppstå.
Jag har budat på säkert 200 bilar på KVD och man ger ju så mycket man är beredd att betala. Vill man ha bilen så lägger man ju så mycket som man tycker att bilen är värd. Och inte mindre än det..
Men självklart är man ju inne på KVD för att man vill köpa prisvärt jämfört med tex hos handlare.
Om du inte testat att buda där så tycker jag att du ska göra det. Tänk bara på att det tillkommer en avgift på slutbudet.
Det var den här kommentaren som fick mig att tro det:
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Det är vanligt. Men faktiskt åt båda håll. Det händer frekvent att bilar säljs högre än avslut, men det händer faktiskt också då och då att de säljs lägre än avslut (trots ej uppnått reservationspris). Grov gissning efter att ha följt uppåt 1000 auktioner och köpt 50+ bilar är att ungefär en tredjedel av avsluten sker med förhandling efter auktionsslut.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 19:31Ok. Jag fattade det som det blivit vanligt med ytterligare förhandling efter auktionen var avslutad.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 19:16Men för att hamna i en sån situation så måste man ju vinna budgivningen.Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 18:13Vad jag menar är att om det blir vanligt att säljaren inte släpper bilen till det vinnande budet om det hamnar under reservationspriset och att det blir mycket vanligt att det sker ytterligare en förhandling mellan köpare och säljare där priset ofta går upp något innan säljaren släpper bilen istället för att skicka ut den på en ny runda kommer ju köparna ta höjd för det och inte lägga sitt högsta bud redan under auktionen utan spara lite till den efterföljande förhandlingen.pejvic skrev: ↑12 apr 2025 17:22Hur menar du när det gäller att de som förlorar auktionen hade kunnat gett mer? Den förstod jag inte. Hade de velat ge mer så hade de budat mer?
Jag tror det är väldigt sällan att vinnande budgivare är beredd att gå upp.
Det var ca 6-7 år sedan sist jag köpte på KVD. Men då köpte jag två Volvo där under reservationspris och när de har ringt dagen efter så har jag inte velat gå upp en krona - och då har jag fått köpa ändå.
Värdet är aldrig mer än det vinnande budet.
Står man med det vinnande budet så finns det ju ingen annan som är beredd att ge mer, varken utomlands eller firmor eller privatpersoner i Sverige.
”Värdet” på objektet är snarare något under detta upptrissade pris i många fall.
Precis som vid bostadsförsäljning. Oftast är det två personer kvar som har bestämt att de ska ha objektet och budar över ett egentligt ”värde”.
Min personliga känsla är att har man vunnit och ingen annan vill ge mer så är det snarare så att man inte är beredd att lägga mer för att få bilen.
Ingen annan vill ju lägga mer så det är svårt att förstå hur en sådan situation ska uppstå.
Jag har budat på säkert 200 bilar på KVD och man ger ju så mycket man är beredd att betala. Vill man ha bilen så lägger man ju så mycket som man tycker att bilen är värd. Och inte mindre än det..
Men självklart är man ju inne på KVD för att man vill köpa prisvärt jämfört med tex hos handlare.
Om du inte testat att buda där så tycker jag att du ska göra det. Tänk bara på att det tillkommer en avgift på slutbudet.
Det var den här kommentaren som fick mig att tro det:
Närmast "marknadspris" är helt klart där köpare och säljare mötts och där avslut skett. Priser där avslut inte skett är IMO irrelevanta. Precis på samma sätt som på börsen eller bostadsmarknaden.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Model Y LR AWD -24
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Har kollat endel på MY och Polestar 2. Inte många bra bilar på KVD. Många mil och ofta rätt dåligt skick.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9334
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Möjligen för hjälp med finansiering?pejvic skrev: ↑18 apr 2025 11:31Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag tror att de som köper på bilfirma tycker att det känns tryggt och enkelt. En hel del gör ett inbyte samtidigt och då är det smidigt att lämna av sin gamla bil samtidigt som de hämtar den de bytt upp sig till. Tryggheten och enkelheten betalar många gärna lite mer för jämfört med att köpa och sälja privat vilket nog är det vanligaste alternativet folk tänker på. Kvd tror jag inte att de flesta känner till. Eller möjligen ser som en lite udda väg att köpa bilar som är lite småfix på.pejvic skrev: ↑18 apr 2025 11:31Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Min teori är att budgivarna på kvd är mycket prismedvetna och hoppas på att göra en bra affär. En del har nog som specialintresse att följa slutpriser och posta om det på internetforum.

Vad är marknadspriset? Det är rimligen ett genomsnitt av priserna som både säljare och köpare accepterar för en viss model i ett visst skick på samtliga försäljningar - inte bara kvd. Att ta acceptpriset på kvd för det korrekta marknadspriset tror jag är fel eftersom kvd får anses som en specialkanal som endast står för en liten del av omsättningen av begagnade bilar. Har de 5% av marknaden?
Det är lätt att bli hemmablind om man läser denna tråd och följer kvds auktioner. De flesta bilspekulanter gör inte det.
EDIT: Jag blev nyfiken och kollade upp KVD's marknadsandel. Enligt KVD så sker 26 000 försäljningar av maskiner och fordon årligen genom dem. Den totala beg. marknaden för bilar i Sverige uppgår till 2,4 miljoner försäljningar per år. Kvds andel är alltså c:a 1%. Det är med andra ord alldeles för få försäljningar som sker genom dem för att hävda att slutpriset på deras auktioner är marknadspriset.
Senast redigerad av mussla, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y LR AWD -24
Re: Tips och snack om beg. Teslor som säljs på blocket, kvd m.m.
Jag tror det du säger stämmer, men det finns fler faktorer som jag upplevt:mussla skrev: ↑18 apr 2025 16:50Jag tror att de som köper på bilfirma tycker att det känns tryggt och enkelt. En hel del gör ett inbyte samtidigt och då är det smidigt att lämna av sin gamla bil samtidigt som de hämtar den de bytt upp sig till. Tryggheten och enkelheten betalar många gärna lite mer för jämfört med att köpa och sälja privat vilket nog är det vanligaste alternativet folk tänker på. Kvd tror jag inte att de flesta känner till. Eller möjligen ser som en lite udda väg att köpa bilar som är lite småfix på.pejvic skrev: ↑18 apr 2025 11:31Absolut. Men då menar du alltså att de som köper på bilfirma medvetet betalar mer än anser att bilen är värd??mussla skrev: ↑12 apr 2025 21:21Min teori är att många lägger bud under vad de tycker bilen är värd i hopp om att göra en bra affär. Det innebär i förlängningen att bud som inte når acceptpris endast säger vad budgivarna hoppades få köpa bilen för.
Kom ihåg att de som budar på kvd till största delen är mycket priskänsliga och endast vill köpa om de får ett bra pris.
Ja det kan nog vara så.
Men jag förstår inte varför. Har bilen garanti så förstår jag inte vad man betalar extra för och varför.
Min teori är att budgivarna på kvd är mycket prismedvetna och hoppas på att göra en bra affär. En del har nog som specialintresse att följa slutpriser och posta om det på internetforum.![]()
Vad är marknadspriset? Det är rimligen ett genomsnitt av priserna som både säljare och köpare accepterar för en viss model i ett visst skick på samtliga försäljningar - inte bara kvd. Att ta acceptpriset på kvd för det korrekta marknadspriset tror jag är fel eftersom kvd får anses som en specialkanal som endast står för en liten del av omsättningen av begagnade bilar. Har de 5% av marknaden?
Det är lätt att bli hemmablind om man läser denna tråd och följer kvds auktioner. De flesta bilspekulanter gör inte det.
* De flesta vill veta vad en produkt kostar. Att lägga tid på och följa auktioner för att sedan ofta "förlora" bilen man siktat in sig på är tråkigt. Detta är också skälet till att KVD säljer mycket bilar till fastpris trots att de priserna nästan alltid är högre än auktionsavsluten.
* Många som köper bil är inte intresserade av att lägga tid och pengar på att reparera, polera, rekonda osv det första de gör. Man vill att bilen är fin vid leverans och man är beredd att betala lite extra för att slippa fixa själv.
* KVD har dyr finansiering och de flesta vill ha finansiering vid köp.
* Många vill ha tips och råd om vad som är en lämplig bil för ens egna förutsättningar. Detta gäller nog särskilt elbilar som fortfarande är nytt för väldigt många.
* Många känner (med rätta imo) en större trygghet med de garantier handlare erbjuder än vad man får via KVD.
* Vid företagsleasing så tar många handlare ansvar trots att de inte är bundna vid några garantier. Köper eller leasar man som företag via KVD så tar de nära noll ansvar för eventuella fel som dyker upp, oavsett om de redovisats eller ej.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021