Normalt? Så salladsbaren var onormalt och berättigat?Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 11:22Ok. Jag förstår. När du skriver att föreningsfriheten också gäller juridiska personer är det ju lätt och tro att du syftar på den grundlagsskyddade föreningsfriheten vi har i sverige men du menade egentligen bara vad du, av moraliska skäl, tycker skulle ingå i den.A76 skrev: ↑12 apr 2025 09:23Men herrejösses, var har jag skrivit att det skulle finnas lagstöd för att slippa fackliga stridsåtgärder?Fredrik j skrev: ↑12 apr 2025 09:13Nej, det finns inget lagstöd för en rättighet för företag att slippa fackliga stridsåtgärder med hänvisning till föreningsfriheten. Det är en grundlagsskyddad rättighet för medborgare i relation till staten. Det är därför försök att häva blockader på rättslig väg har misslyckats. Tesla har ju försökt med både registreringsskyltar, postutdelning och elinkoppling.A76 skrev: ↑12 apr 2025 09:06Din skärmdump bevisar vad i din ståndpunkt?
Det är uppenbart att skyddet för den enskilde att ingå i föreningar är stark. Men det omvända gäller självklart också. Lagar är inte skrivna för att påvisa omvända förhållanden i normalfallet.
Jag trodde du förstod att eftersom majoriteten av alla företag, i antal, EJ har tecknat KA så är det en rättighet att stå utanför.
Svara gärna på R_Edvinssons frågor ovan.
Hade du och jag drabbats av samma behandling som påtryckning för att gå med i en förening hade det varit olagligt.
Jag hänvisar till frivilligheten att ha KA eller inte!!
Min uppfattning är dock att IFM:s blockad av Tesla är både omoralisk och förkastlig, inte olaglig, men det har att göra med att den överväldigande majoriteten av de anställda INTE vill ha KA! Samt IFM:s konstanta slirande på sanningen. Rent av vidrigt maffiabeteende som bara handlar om makt och fackens intäktsmodeller! De har glömt sitt orsaken till sitt existensberättigande..
Vänligen svara på R_Edvinssons frågor.
Det är lite som att säga att misshandel är ok om offret förtjänar det.
Angående frågorna blir det ju lätt tjatigt men jag tycker IFM ska lyssna på sina medlemmar och det är inte bara dom medlemmarna som jobbar på tesla utan på dom medlemmar man har i branschen. Vad dom som inte är medlemmar tycker kan man bry sig mindre om. Man kan t.ex. inte plötsligt driva frågan om obligatoriskt nattarbete eller något annat lika befängt som medlemmarna inte stödjer. Att man ska använda sina tillgängliga verktyg för att förmå arbetsgivare att gå med i arbetsgivarorganisationen har man sannolikt stöd för bland medlemmarna.
Sen tycker jag att man behöver ha åtminstone en medlem på arbetsplatser man tar ut i strejk.
Annars blir det ju ingen strejk.
Vidare tycker jag det är olyckligt att tredje man, företag som har kollektivavtal, drabbas direkt.
Jag tycker man skulle reglera det i sina avtal. Att företag utan kollektivavtal drabbas bryr jag mig mindre om.
Då är det bättre att använda sig av statliga företag och myndigheter som inte lider någon ekonomisk skada av att vara under blockad. T.ex. transportstyrelsen och postnord.
Vidare så förstår jag att när det gäller små företag, fåmansbolag och familjeföretag, kan gränsen flyta ihop när det gäller föreningsfriheten för företagaren som individ. Det är en av anledningarna till att fackföreningarna normalt inte processar mot den typen av arbetsgivare. En annan är att dessa företag inte påverkar lönebildningen i samhället i någon större utsträckning
Angående sista punkten som R_Edvinsson skriver så är det inte dom anställda som går med i någon förening utan arbetsgivaren. Ett krav på att en anställd måste gå med i facket skulle strida mot föreningsfriheten.
För att förstå mina åsikter här ovan behöver man åtminstone göra ett seriöst försök att förstå varför regering, riksdag, och samtliga partier i den förespråkar den svenska modellen och varför man har gjort konfliktåtgärder som strejk och blockad lagliga. Det är inte rimligt att diskutera det här med någon som tror att IFM utnyttjar ett kryphål i lagen, bedriver maffiaverksamhet eller vad mer som skrivits i tråden.
Jag efterfrågar inte att du ska hålla med och tycka det är bra men grundläggande är att förstå varför principen är så viktig för staten.
Tycker du jag har svarat dig tillräckligt utförligt?
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yv ... lladsbaren