Högre säljtryck på marknaden (fler som vill sälja sin Tesla) spelar såklart in tänker jag. Tillgång och efterfrågan.Arn skrev: ↑12 apr 2025 16:15När tror ni prisnedgången kommer att upphöra? Idag kan man köpa 2023a med runt 4k mil för omkring 400k på firma, om man utgår från att 3-årskalkylen med 50% av restvärdet på 3-årsdagen håller så betyder det ju att fallhöjden måste vara begränsad. Sedan vad som avses med 50% av nypris är ju en fråga i sig, ska man räkna in färgtillval och vinterdäck i nypris eller är det hälften av en grundutrustad bil utan vinterdäck, dvs runt 320k på 3 års dagen för en LR?
Jag köpte en 2023a LR i dec på KVD med 5400 mil för 430k inkl avgifter. Idag skulle handlare erbjuda gissningsvis runt 350-360k och privat 380-400k ( har quicksilver färg med vit Interiör om det nu har någon positiv betydelse för andrahandsvärdet).
Det har varit stor värdeminskning på åtminstone 10% på bara ett kvartal och det kan ju inte fortsätta i denna takt det blir ju helt orimligt på årsbasis. Har alla elbilar fallit kraftigt sista kvartalet i värde? Har det varit någon nedgång även på fossila vilar under samma period?
Personligen köpte jag i somras och tänker behålla så länge det går och känns rimligt. Minst 5 år tänker jag. Därför inte så orolig. Det är ju en extremt bra bil.