redan postat i fsd-tråden.
Här är mitt svar:
"Full Self-Driving Hardware on All Teslas" Uploaded on Oct 20, 2016 at 9:41 am
Moderator: Redaktion
Nu är vi väl kanske lite OT, men prissättning av inbyte hanteras online och centralt för samtliga modeller, både i USA och i alla andra marknader, det lokala servicecentret hanterar endast inspektion och bedömning av skick.Fredrik j skrev: ↑14 apr 2025 10:23Det där med att inbyte hanteras ”centralt” hos Tesla, hur går det rent praktiskt till?fth skrev: ↑14 apr 2025 09:11Hela grunden för artikeln är att enligt ospecificerade källor "Tesla dealers" vägrar inbyten och att "other brand dealers" är tveksamma.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 09:04Jag lägger inget värde i artikeln då jag bara skummade. Men att du hackar på ett begrepp tycker jag är lite konstigt. Begreppet Tesla dealership är vanligt förekommande i USA.fth skrev: ↑14 apr 2025 09:01Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.
Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
Både försäljning och inbyte hanteras som bekant centralt av Tesla, inte via "dealers".
När en journalist så uppenbart saknar koll på grundläggande fakta om ämnet förkastar iaf jag artikeln i sin helhet.
Därmed inte sagt att uppgifterna om vikande andrahandsmarknad för CT är felaktiga, men just denna artikel är inte källan att använda.
/fth
Någon typ av förankring på den lokala marknaden behövs väl? Känns ju märkligt att bestämma sån på huvudkontoret i texas. Men du kanske menar specifikt CT? Den säljs ju bara i USA så där kanske det fungera
Nu tror jag det du säger till stor del låter rimligt, men är det här killgissningar eller något du vet? Jag har inte sett någon som skrivit om detta.
Att tesla gör så låter i sig rimligt, men att det skulle vara bästa metoden för att få koll på det lokala marknadsvärdet vid varje tidpunkt låter ju mindre rimligt.
Ja man kanske kallar deras utlämningsställe för ”dealership” slentrianmässigt? För när jag fråga om inbyte på min tidigare så blev jag i vart fall kontaktad av närmsta utlämningsställe.fth skrev: ↑14 apr 2025 09:01Det står som sagt tämligen klart att CT sannolikt inte säljer som förväntat/önskat.spacecoin skrev: ↑14 apr 2025 07:50Det är väl-rapporterat om att man dels dragit ned på skiften och har svårt att sälja CT av olika skäl.Airlift skrev: ↑14 apr 2025 00:07Sitter de på en oönskad mängd CT?
https://www.forbes.com/sites/jimgorzela ... es-report/
Just den artikeln ger jag dock inte särskilt mycket för, det är uppenbart redan i rubriken att författaren inte vet något öht om Teslas affärsmodell, "Tesla dealers" existerar som bekant inte.
/fth
Jodå - och nu blev det tullarnas fel att Cybercab och Semi försenas: https://www.di.se/live/tesla-stoppar-im ... -cybercab/spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 15:51https://app.saytechnologies.com/tesla-2025-q1
Mina favoriter från toppen:
"When will FSD unsupervised be available for personal use on personally-owned cars?"
"Robotaxi still on track for this year?"
![]()
1985: Att IBM inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande
Källan:roffe_s skrev: ↑16 apr 2025 10:04Jodå - och nu blev det tullarnas fel att Cybercab och Semi försenas: https://www.di.se/live/tesla-stoppar-im ... -cybercab/spacecoin skrev: ↑15 apr 2025 15:51https://app.saytechnologies.com/tesla-2025-q1
Mina favoriter från toppen:
"When will FSD unsupervised be available for personal use on personally-owned cars?"
"Robotaxi still on track for this year?"
![]()
Det såg väl ingen komma...![]()
Verkar inte orimligt att Tesla följer i Nokias fotspår och hittar andra områden som är "mer" lönsamma.HenrikC skrev: ↑16 apr 2025 10:241985: Att IBM inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande
2005: Att Nokia inte växer volymmässigt i en expansiv marknad är häpnadsväckande
Både IBM och Nokia står starka än idag, men med tyngdpunkten på andra områden än de hade förr. Företag utvecklas. Ser Tesla att det finns andra områden som är mer lönsamma lägger man ner bilarna, på samma sätt som IBM lade ner skrivmaskiner och persondatorer.
Skämt åsido så kan detta ju faktiskt vara användbart t.ex. i samband med rapportering, earnings calls etc. Vi på TCS är ju sannolikt mer informerad än dom flesta som handlar i aktien, och i Sverige är vi ju hyfsat alerta flera timmar innan USA vaknar.fth skrev: ↑16 apr 2025 13:14Om man inte tycker det är nog med spänning i $TSLA med volatilitet och valutarisker så kan man nu på Nordnet även sätta sprätt på sina pengar i förhandeln:![]()
https://www.nordnet.se/blogg/forhandel-usa/
/fth
Ja det kan vara oerhört användbart med möjligheten till utökad handel i t exfth skrev: ↑16 apr 2025 13:26Skämt åsido så kan detta ju faktiskt vara användbart t.ex. i samband med rapportering, earnings calls etc. Vi på TCS är ju sannolikt mer informerad än dom flesta som handlar i aktien, och i Sverige är vi ju hyfsat alerta flera timmar innan USA vaknar.fth skrev: ↑16 apr 2025 13:14Om man inte tycker det är nog med spänning i $TSLA med volatilitet och valutarisker så kan man nu på Nordnet även sätta sprätt på sina pengar i förhandeln:![]()
https://www.nordnet.se/blogg/forhandel-usa/
/fth
Både priser och spread kan ju dock skilja sig rejält mot normal handel, så försiktighet rekommenderas...![]()
Hur ser det ut hos andra nätmäklare, är för-/efterhandel vanligt förekommande?
/fth
Ja, det är ju lite märkligt.
Problemet är ju att det troligen inte är en ny modell utan snikversioner av befintliga.Magre skrev: ↑19 apr 2025 07:24Screenshot_20250419_071853_Chrome.jpg
"Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line‑up."
Illa om sant. Hur kan man på Q1an sitta och säga ovan?
Inte mycket tid kvar på "first half of 2025", dessutom "start of production".
T.o.m uberbulls verkar inte tycka att det platsar som "new vehicles".spacecoin skrev: ↑19 apr 2025 09:18Problemet är ju att det troligen inte är en ny modell utan snikversioner av befintliga.Magre skrev: ↑19 apr 2025 07:24Screenshot_20250419_071853_Chrome.jpg
"Plans for new vehicles, including more affordable models, remain on track for start of production in the first half of 2025. These vehicles will utilize aspects of the next generation platform as well as aspects of our current platforms and will be produced on the same manufacturing lines as our current vehicle line‑up."
Det blir risk för att man inte når nya köpare men sänker ASP och premiumstatusen ytterligare som enda effekt.
Det är ett knepigt läge.
Här är MY Singapore - Är det on brand för Tesla och MY med 0-100 på 10s? Nackdelen med ett smalt modellprogram…
IMG_1442.jpeg
Jag håller helt med om att den typen av snikversioner inte känns särskilt hållbart, varken för lönsamhet eller varumärket.spacecoin skrev: ↑19 apr 2025 09:18Problemet är ju att det troligen inte är en ny modell utan snikversioner av befintliga.Magre skrev: ↑19 apr 2025 07:24Screenshot_20250419_071853_Chrome.jpg
Det blir risk för att man inte når nya köpare men sänker ASP och premiumstatusen ytterligare som enda effekt.
Det är ett knepigt läge.
Här är MY Singapore - Är det on brand för Tesla och MY med 0-100 på 10s? Nackdelen med ett smalt modellprogram…
IMG_1442.jpeg
Jag tycker inte det är något problem att bredda befintliga modeller med snikversioner för att matcha skatteregler och för att få in även snåla/ prismedvetna/ ”fattiga” kunder för att hålla uppe volymer när man har ledig kapacitet. Så gör i princip alla tillverkare och det verkar ekonomiskt förnuftigt, även om det kanske kan vattna ur varumärket lite.fth skrev: ↑19 apr 2025 10:52Jag håller helt med om att den typen av snikversioner inte känns särskilt hållbart, varken för lönsamhet eller varumärket.spacecoin skrev: ↑19 apr 2025 09:18Problemet är ju att det troligen inte är en ny modell utan snikversioner av befintliga.Magre skrev: ↑19 apr 2025 07:24Screenshot_20250419_071853_Chrome.jpg
Det är ett knepigt läge.
IMG_1442.jpeg
Med det sagt, just den versionen är l förhoppningsvis en ”one off” för att matcha vissa väldigt specifika skatteregler i Singapore, i likhet med den modell man skapade för Kanada i en liknande situation.
Jag tror (och hoppas) kanske inte just detta är någon strategi.
/fth
Louis Vuitton-märket kommer inte att börja sälja billiga saker, även om de skulle tjäna mer pengar kortsiktigt och nå flera kunder.Maetlarv skrev: ↑19 apr 2025 13:00Jag tycker inte det är något problem att bredda befintliga modeller med snikversioner för att matcha skatteregler och för att få in även snåla/ prismedvetna/ ”fattiga” kunder för att hålla uppe volymer när man har ledig kapacitet. Så gör i princip alla tillverkare och det verkar ekonomiskt förnuftigt, även om det kanske kan vattna ur varumärket lite.fth skrev: ↑19 apr 2025 10:52Jag håller helt med om att den typen av snikversioner inte känns särskilt hållbart, varken för lönsamhet eller varumärket.spacecoin skrev: ↑19 apr 2025 09:18Problemet är ju att det troligen inte är en ny modell utan snikversioner av befintliga.Magre skrev: ↑19 apr 2025 07:24Screenshot_20250419_071853_Chrome.jpg
Det är ett knepigt läge.
IMG_1442.jpeg
Med det sagt, just den versionen är l förhoppningsvis en ”one off” för att matcha vissa väldigt specifika skatteregler i Singapore, i likhet med den modell man skapade för Kanada i en liknande situation.
Jag tror (och hoppas) kanske inte just detta är någon strategi.
/fth
Andra löser ju detta genom att ha speciella varumärken för snikmodellerna tex Dacia hos Renault eller Skoda hos VW-koncernen.
Men snikmodellerns löser ju inte problemet att Teslas modellutbud totalt sett är lite smalt och förnyelsen lite långsam.