Äga Tesla långt ifrån verkstad

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Äga Tesla långt ifrån verkstad

Inlägg av Joakimgabrielsson »

Är sugen på en model y. 3-4 år gammal typ men kommer bo i Östersund så långt ifrån sc. Ni som har långt till Tesla, är det en stress att behöva bärga bilen långt bort om nått pajar? Kanske inte så vanligt med fel på högvolten som måste åtgärdas av Tesla? På Volvo byter vi ju en del cellpaket och motorer. Är mek så alla övriga fel löser jag själv tänker jag. Kommer ranger så långt bort som till Östersund?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Äga Tesla långt ifrån verkstad

Inlägg av mikebike »

Joakimgabrielsson skrev: 16 apr 2025 18:06
Är sugen på en model y. 3-4 år gammal typ men kommer bo i Östersund så långt ifrån sc. Ni som har långt till Tesla, är det en stress att behöva bärga bilen långt bort om nått pajar? Kanske inte så vanligt med fel på högvolten som måste åtgärdas av Tesla? På Volvo byter vi ju en del cellpaket och motorer. Är mek så alla övriga fel löser jag själv tänker jag. Kommer ranger så långt bort som till Östersund?
Jag fick problem med värmepumpen när jag var "hemma" i Sundsvall.
Tesla erbjöd bärgning till Umeå. Hemresan till Stockholm och resa upp till Umeå för att hämta bilen var upp till mig att lösa.
Jag tänker inte köpa någon fler Tesla, men jag skulle inte köpa en bil utan lokal service. Båda mina Teslor har varit 5 gånger hos SC + 4 Mobilservice för den nuvarande.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Personligen skulle jag aldrig köpa någon bil utan hyffsat lokal service, detta oavsett märke. Men detta är såklart upp till var och en.
Hur bra en Tesla än är så finns det måndags exemplar även där.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Magnus71

Inlägg av Magnus71 »

Joakimgabrielsson skrev: 16 apr 2025 18:06
Jag bor i Östersund och har en TM3 2019 sedan ny.
Har varigt både i Stockholm och Umeå på reparationer som inte kunnat utföras av ranger.
Men har tex nu tid bokad för fel på elen till dragkrok samt trasigt bakljus som kommer fixas hemma på uppfarten av ranger. Ca 4 v väntetid.
Det tycker jag ändå är helt ok och är inget problem för att köra en Tesla här.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Y är så problemfri så jag skulle inte oroa mig.
Skulle den mot förmodan sluta fungera så är det Teslas ansvar att bärga den oavsett var du bor och stå för den kostnaden under garantitiden.

Vid mindre fel har väl ranger täckning i området.

https://www.greendrive-accessories.com/ ... o9iHKlpP3w
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Användarvisningsbild
Henkens
Teslaägare
Referralkod: ts.la/henrik34698

Inlägg av Henkens »

Ev center i ås utanför Östersund finns ju också.
Modell S 90D -15 Såld
Modell S 90D -17
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Är garantin utgången så kan den väl repareras av vilken verkstad som helst. Problemet med avstånd till Tesla verkstad uppstår enbart vid reparationer av batteri och drivsystem som ingår i batterigarantin.

Så vd skulle vara problemet?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Tack för svar. Kommer bo i ås så ev-center kan ju va räddningen om de är anslutna till försäkringsbolagen dvs. Funderar på en v60 t6, men de är ju dyrare (begagnat) än en model y som jag gillar bra mycket mer. Men smidigare med Volvo.
Användarvisningsbild
Jojo
Teslaägare

Inlägg av Jojo »

När jag köpte min först Tesla, fanns det bara service, mm i Stockholm, ca 35 mil från vart jag bodde. Fungerade bra för mig ändå. Nu finns Tesla ju på fler ställen, kanske även i Dina hemtrakter snart?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

I min hemstad finns inte Tesla servicecenter men det utgår en mobilservice från min ort, han har möjligheter att hyra in sig på verkstad med lyft för att kunna göra reparationer där det behövs.

Det enda som egentligen en fullständig servicecenter skulle behövas till är väl högvoltssystemet. Men även det borde kunna servas utanför en fullständig teslaverkstad. Det mesta är ändå felsökning och sedan byte av komponenter.

Tre gånger under sju år har jag tyckt det vara knepigt med att inte ha ett servicecenter i staden.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Allt är ju anekdotiskt. Min story är att jag kört Model 3 i ett år och Model Y i tre år. Ett besök på verkstad för att byta glastak på Model 3 (självförvållad skada) och ett rangerbesök (montering av dragkrok).

När jag körde Subaru var jag på verkstad 2-3 gånger per år för service (var 1250:e mil), då ville jag inte bo långt från verkstad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

frippe skrev: 16 apr 2025 20:32
Är garantin utgången så kan den väl repareras av vilken verkstad som helst. Problemet med avstånd till Tesla verkstad uppstår enbart vid reparationer av batteri och drivsystem som ingår i batterigarantin.

Ditt försäkringsbolag kan kräva att en vagnskada utanför garantin görs på en tesla-auktoriserad verkstad, vilket kan ställa till det om det inte finns nån sådan i närheten.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Dinsdale skrev: 17 apr 2025 20:32
frippe skrev: 16 apr 2025 20:32

Ditt försäkringsbolag kan kräva att en vagnskada utanför garantin görs på en tesla-auktoriserad verkstad, vilket kan ställa till det om det inte finns nån sådan i närheten.
Eller kan de göra som vårt försäkringsbolag, LF, när vi backat in i en grindstolpe med förra Teslan, hänvisa till en av dem auktoriserad verkstad som de har goda erfarenheter av.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Vet inte hur hårt det är att de måste vara auktoriserade. När vår Audi blev påkörd (vi körde på huvudled, det gjorde inte hon som körde på oss :-)) så hänvisade försäkringsbolaget till en VW-verkstad. Det var flera månaders väntetid, jag kollade med vår duktiga lokala lackverkstad och de kunde ta jobbet och fick OK från f-bolaget.

De kör ett gemensamt system som heter Cabas och finns jobbet där så kan de skicka offert till f-bolaget och få godkänt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Joakimgabrielsson skrev: 16 apr 2025 20:42
Tack för svar. Kommer bo i ås så ev-center kan ju va räddningen om de är anslutna till försäkringsbolagen dvs. Funderar på en v60 t6, men de är ju dyrare (begagnat) än en model y som jag gillar bra mycket mer. Men smidigare med Volvo.
Volvo V60 är en liten dinosaurie i jämförelse med MY😅
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Joakimgabrielsson
Teslaägare

Freez skrev: 18 apr 2025 20:26
Håller med. Speciellt innan Google kom in i bilen. Men vi åker mycket och stolarna i v60 är faktiskt fruktansvärt bra. Sen är jag Volvotekniker så blir billigt i underhåll.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Joakimgabrielsson skrev: 19 apr 2025 07:31
Håller med. Speciellt innan Google kom in i bilen. Men vi åker mycket och stolarna i v60 är faktiskt fruktansvärt bra. Sen är jag Volvotekniker så blir billigt i underhåll.
Köper det. Stolarna i MY tycker jag är väldigt sköna.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Freez skrev: 19 apr 2025 10:40
Joakimgabrielsson skrev: 19 apr 2025 07:31
Köper det. Stolarna i MY tycker jag är väldigt sköna.
Inte jämfört med Volvos.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Justin Time

Inlägg av Justin Time »

Det där är ju personligt. Jag har haft två Volvo, en V40 -14 och en V60 -17. Sällan har jag haft så ont i ryggen som efter resor med dom. Skönare stolar än min MY har jag inte haft sedan jag körde Golf GTI med Recaro 1984
Skriv svar