Debiteringstjänst brf-laddning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

krille

Debiteringstjänst brf-laddning

Inlägg av krille »

Jag sitter i styrelsen i min brf och är den som håller koll på vår laddboxinstallation. Vi har dussintalet Zaptec Pro, men idag är vi endast tre bilar som nyttjar laddboxarna.

Vi som laddar betalar en schablonavgift per månad som vi uppdaterar en gång per år, baserat på den faktiska kostnaden som laddningen skapat för föreningen under den senaste 12-månadersperioden. Det har fungerat bra och varit hyfsat rättvist tidigare, men nu är det en av oss som laddar mycket mer än oss andra, samta att även vi börjat ladda lite ojämnt mycket pga diverse anledningar.

Därför är jag återigen sugen på att leta reda på någon bra tjänst som kan ta betalt av oss boende per kWh (och månadsavgift) och sedan betala ut pengarna till föreningen månadsvis tillsammans med en redovisning.
Viktigt för oss är en låg månadskostnad samt ett lågt påslag. Jag kan gott sköta att lägga till och dra bort användare själv, som idag... det enda vi är i behov av är debiteringslösningen, dvs inte 24/7 driftsupport och liknande.

Är det någon som har några aktuella uppgifter på priser och/eller förslag på tjänsteleverantörer?

Jag har letat runt själv, men 9/10 envisas med att inte publicera några priser på sina hemsidor och vill att man kontaktar dem för en offert... vilket jag inte är jättesugen på.
VW Id.3 Pro Performance Family MY21
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Re: Debiteringstjänst brf-laddning

Inlägg av themax »

Skulle börja kolla med SmartZpark. De verkade bäst när jag frågade runt på Elbilsmässan. Annars funkar nog Elaway också. De vet jag tar 79 kr per aktiv box och elpriset sätter ni själva.

https://www.zpark.se/smart-zpark
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

themax skrev: 16 apr 2025 22:13
Skulle börja kolla med SmartZpark. De verkade bäst när jag frågade runt på Elbilsmässan. Annars funkar nog Elaway också. De vet jag tar 79 kr per aktiv box och elpriset sätter ni själva.

Vi har ZPark i vår förening - 23 st Duo-boxar. Funkar kalasbra och även fossilbilarna uppskattar möjligheten att via appen schemalägga eller slå på/av motorvärmarna. Kan definitivt rekommenderas :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

ChargeNode har vi. Lite fast påslag/kW. Om ni är en HSB föreningen så har de ramavtal.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare

Inlägg av Knix »

Oscar11 skrev: 17 apr 2025 13:09
ChargeNode har vi. Lite fast påslag/kW. Om ni är en HSB föreningen så har de ramavtal.
Har bara laddat på en chargenodeladdbox en gång, och det var ingen trevlig upplevelse som förstagångsanvändare, men kanske fungerar i en bostadsrättsförening där.man har tid på sig att lära sig systemet.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Jag har byggt ett kalkylark i Excel där jag klistrar in förbrukningssiffrorna varje månad på en flik. Sen fyller jag i elpriset och den räknar ut vad vi ska ta i betalt av varje som laddar inkl energiskatt, överföringsavgift , moms osv (de matar jag också in förstås, på en egen flik, så de kommer med i beräkningen). Det blir en flik per "kund" med spec av förbrukning, moms osv. Vi är momsregistrerade numera.

Sen skickar jag en gång per kvartal siffrorna till HSB som aviserar till våra medlemmar.

Det känns klart ovärt att betala upp mot 100 spänn i månaden per medlem för den hanteringen, det tar mig ett par timmar per kvartal för våra ca 10 laddande medlemmar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
themax
Teslaägare

Inlägg av themax »

jonasl skrev: 17 apr 2025 15:22
Det känns klart ovärt att betala upp mot 100 spänn i månaden per medlem för den hanteringen, det tar mig ett par timmar per kvartal för våra ca 10 laddande medlemmar.
Jag gör ungefär likadant för våra, men jag spanar för det är inte hållbart att fakturering är beroende av en persons kunskap. Så endera att fler i styrelsen lär sig annars tecknar jag snart avtal med nån av de jag tipsat om ovan.
Har ICEat mig igenom allt från Saab V4 till en omprogrammerad Audi till att via en 2019 Model 3 (och 14600 mil på tre år) nu ratta en Model Y LR AWD som nu passerat 15000 mil utan problem.
krille

Inlägg av krille »

Jag har programmerat en lösning som tar fram siffrorna åt mig automatiskt från Zaptecs api (plus manuell inmatning av elhandelspriset varje månad), så skulle i teorin kunna skicka fil till vår förvaltare (HSB) själv... men jag vet inte om jag är så sugen på att bli flaskhalsen.. eller få skulden om något går fel i beräknandet... eller om jag flyttar...
Än så länge använder jag det bara för att följa upp så att vi sätter rätt schablon och att det inte börjar barka iväg okontrollerat åt något håll...
krille

Inlägg av krille »

roffe_s skrev: 16 apr 2025 22:26

Vi har ZPark i vår förening - 23 st Duo-boxar. Funkar kalasbra och även fossilbilarna uppskattar möjligheten att via appen schemalägga eller slå på/av motorvärmarna. Kan definitivt rekommenderas :)
Du råkar inte veta vad Zpark har för avgifter för sin tjänst?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Jo, visst är det på sätt och vis dumt att vara personberoende. Men i små föreningar tycker jag man är tvungen att ha sådana lösningar annars blir det onödigt kostsamt ekonomiskt.

Sen är det ju lite egenintresse i det förstås, hade inte jag varit inblandad hade vi antagligen haft någon inköpt totallösning som kostat flera hundra i månaden + jättedyr kostnad per kWh. Nu har vi 50 kr / mån (för att i viss mån kompensera ökade effektavgiften och för att ha en avgift att jobba med om vi behöver) + rakt av självkostnadspris.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Inlägg av Oscar11 »

Knix skrev: 17 apr 2025 13:17
Har bara laddat på en chargenodeladdbox en gång, och det var ingen trevlig upplevelse som förstagångsanvändare, men kanske fungerar i en bostadsrättsförening där.man har tid på sig att lära sig systemet.
Vi har Chargeamps aura. Tag eller app. Funkar enkelt och bra. Bra support.
Tesla MYLR -23
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

krille skrev: 17 apr 2025 19:10

Jodå, Du hittar dem en bit ned på denna sida:

https://www.zpark.se/smart-zpark?_gl=1* ... EkSa5uchYq

Vi har valt lösningen att ZPark varje månadsskifte skickar en fil till vår förvaltare (Riksbyggen) som sedan fakturerar ut kostnaden för elströmmen via den normala avin för avgiften. Men det går ju att lösa med betalning via kreditkort också.

Edit - äsch, såg att priserna saknades. Jag är admin för vår anläggning, ska se om jag hittar priserna via portalen. Vår anläggning har varit i drift i två år så de prisuppgifter jag har i form av PDF är nog inaktuella. Men när vi jämförde var de mer attraktiva än t ex Eways. Återkommer…
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Ni har inte gemensam el med individuell debitering (IMD el)? Om ja, kolla om företaget som redan debiterar lägenheterna kan koppla in zaptec-boxarna som en extra elmätare i deras system. Så gjorde vi, det fungerade smidigt och utan en massa ockeravgifter som påslag per laddad kWh. Avgiften per uppmätt laddbox blev som en lägenhet, dvs 10 kr/mån eller vad det var.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
krille

Inlägg av krille »

roffe_s skrev: 17 apr 2025 20:24

Vi har valt lösningen att ZPark varje månadsskifte skickar en fil till vår förvaltare (Riksbyggen) som sedan fakturerar ut kostnaden för elströmmen via den normala avin för avgiften. Men det går ju att lösa med betalning via kreditkort också.
Jag börjar att undra om jag är blind, letade där tidigare också, men ser bara deras olika prismodeller... inget i kronor och ören.

Men ska nog ta och skicka in en intresseanmälan efter påsk, så får jag se vad de säger...
krille

Inlägg av krille »

Dinsdale skrev: 17 apr 2025 20:28
Ni har inte gemensam el med individuell debitering (IMD el)? Om ja, kolla om företaget som redan debiterar lägenheterna kan koppla in zaptec-boxarna som en extra elmätare i deras system. Så gjorde vi, det fungerade smidigt och utan en massa ockeravgifter som påslag per laddad kWh. Avgiften per uppmätt laddbox blev som en lägenhet, dvs 10 kr/mån eller vad det var.
Vi har haft det på gång, och det var min huvudinriktning ett bra tag. Men pga osäkerheter i de kommande effekttaxorna för lägenheternas enskilda abonnemang så har vi pausat det arbetet just nu...
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

krille skrev: 17 apr 2025 20:32

Jag börjar att undra om jag är blind, letade där tidigare också, men ser bara deras olika prismodeller... inget i kronor och ören.

Men ska nog ta och skicka in en intresseanmälan efter påsk, så får jag se vad de säger...
äh, jag editerade precis när Du svarade :). Jag kollar i portalen och återkommer, men när vi jämförde var de löpande tjänsterna attraktivt prissatta. För övrigt styr vi själva priset via portalen så tillämpas uppdateringarna vid nästkommande debitering.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

krille skrev: 17 apr 2025 20:33

Vi har haft det på gång, och det var min huvudinriktning ett bra tag. Men pga osäkerheter i de kommande effekttaxorna för lägenheternas enskilda abonnemang så har vi pausat det arbetet just nu...
IMD och ett abonnemang som är gemensamt med laddningen borde ju bli rätt vettigt ändå, då får lägenheternas egenförbrukning styra max effektuttag och sen begränsar man boxarna så att de aldrig påverkar effektavgiften. Visst, just vid middagstid nån timme går det inte särskilt fort att ladda men annars får man bra fart helt gratis!

Kollade nu i vår förening och vi ligger på 10kW i "tomgångseffekt" för 32 lägenheter + gemensamma saker (4kW + 1kW belysning nattetid). Peaken vid middagstid är på ca 25kW men det är inte mer än 20kW i timmedeleffekt om ens så högt. Jag trodde det skulle ligga högre.

Vi har inte IMD idag men har effektmätning både på servisen och på föreningens abonnemang.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

krille skrev: 17 apr 2025 20:32

Hittar inga prislistor men enligt vad jag kan se pröjsar vi drygt 30:- per månad och användare för tjänsten Zpark Smart inklusive lastbalansering, debiteringstjänst och support. Jag tror Du ska skriva till dem och be om offert.

Vi har inget separat abonnemang/elmätare för garage och carports utan ligger med 23 boxar i carportarna på 76A säkringar. Vi valde att använda befintligt kablage till boxarna och laddar därmed som mest med 10A 3-fas per fordon. Då föreningen ligger i Luleå går många motorvärmare, men då vi är få elbilar har jag ännu inte kunnat se att någon elbilsladdare vid något tillfälle fått reducerad effekt sedan drifttagandet. Och det är väl inte så underligt, när vi laddar ska väl inte många iväg med bilen...

De har, med vår lösning, endast en fast avgift per användare. De levererade som sagt även boxarna till oss och vi har även deras utrustning för lastbalansering, kommunikation och styrning, för det ändamålet tiilhandahåller vi internet (via 4G-modem i vårt fall). Det är möjligt att Ni behöver köpa viss sådan utrustning för att styrning via app och utdebitering ska fungera med automatik, Du har ju bra koll på vilken funktionalitet Du vill ha så det är nog läge att ta en detaljerad diskussion med bolaget. Lycka till!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Knix
Teslaägare

Inlägg av Knix »

Oscar11 skrev: 17 apr 2025 19:16
Knix skrev: 17 apr 2025 13:17
Vi har Chargeamps aura. Tag eller app. Funkar enkelt och bra. Bra support.
Ok, kanske går välja hur mycket smartfunktioner man vill använda. Där jag laddade fick man välja laddnivå och avresetid så skulle laddningen starta när det behövdes för att nå önskad laddnivå lagom till avfärd. Det fungerade inte. När vi vaknade på morgonen hade inte laddningen startat så vi fick starta om laddningen. Vid angiven avresetid stoppade laddningen trots att vi inte var riktigt klara att åka och inte hade hunnit ladda fullt, så återigen fick vi starta om laddningen. Supporten var dock bra.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

roffe_s skrev: 17 apr 2025 21:04
Det är ju en rimlig kostnad tycker jag. Frågan är om de kan hantera att ta emot priset i efterhand och att lägga in högre kostnad 22-06 under nov-mars när vår överföringskostnad är högre?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

jonasl skrev: 18 apr 2025 13:39
roffe_s skrev: 17 apr 2025 21:04
Det är ju en rimlig kostnad tycker jag. Frågan är om de kan hantera att ta emot priset i efterhand och att lägga in högre kostnad 22-06 under nov-mars när vår överföringskostnad är högre?
Nu tror jag de flesta tjänsteleverantörer kliar sig i huvudet just vad gäller de nya debiterinsmodeller som håller på att införas men i vårt fall lär det bli svårt då avläsningen görs i slutet av månaden, fakturan ska processas och kostnaden efter några dagar ut på avgiftsfakturan.

Vi löser det helt enkelt genom att vi debiterar utifrån en prognostiserad kostnad och reglerar efter ungefär varje kvartal. Har vi legat för högt håller vi ned debiteringen kommande månader och vice versa. Målet är att det ska vara kostnadsneutralt för medlemmarna och där har vi lyckats tämligen bra.

Millimeterrättvisa blir det inte, men för att reducera arbetsinsatsen har vi valt att räkna ungefär rätt (och inte exakt fel) :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

Vi har alltid haft effektabonnemang (120A säkring) med högre överföringsavgift dagtid på vintern. Men eftersom vi hade peak på 17kW redan innan vi laddade bilar så finns det effekt är ta av, vi har satt ett tak på 24 och är 10-11 som delar på den extra kostnaden.

Egentligen är det ju mindre jobb att debattera exakt kostnad men det blir lite fördröjning. Innan 2023 körde vi 1,80 kr/kWh men vissa fick kalla fötter när det drog iväg tillfälligt..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Skriv svar