Hej!
Jag är nygammal här på forumet och står i begrepp att beställa min första Tesla, en Model Y Long Range med Dual Motor. Min nuvarande privatleasingbil lämnas tillbaka runt årsskiftet och jag ser verkligen fram emot att bli en del av Tesla-familjen!
Är det någon här som har koll på de aktuella leveranstiderna för Model Y? Med tanke på att leasingen går ut vid årsskiftet, när är det rimligt att lägga en beställning för att tajma leveransen så bra som möjligt?
Jag planerar att finansiera bilen med privatavbetalning. Har någon erfarenhet av hur räntan brukar vara på den typen av finansiering hos Tesla? Är den vanligtvis fast eller rörlig?
Alla tips och erfarenheter tas tacksamt emot!
Ny Y första teslan.
Moderator: Redaktion
Re: Ny Y första teslan.
Då efterfrågan på Teslor mer än halverats i Sverige sedan Elons politiska ställningstaganden så är väntetiderna typ en vecka för de som tillverkas i Berlin (ej alla konfigurationer i dagsläget) och nån dag för lagerbilar.
-
Om du skall ha bilen kring årsskiftet skulle jag säkerställa att bilen blir tagen i drift först 2026. Värdet på bilen blir högre när du sen säljer den jämfört med om den tagits i bruk i slutet av december 2025.
Nissan Leaf 2014
Smart, tack för tipset.granlundii skrev: ↑18 apr 2025 18:54Om du skall ha bilen kring årsskiftet skulle jag säkerställa att bilen blir tagen i drift först 2026. Värdet på bilen blir högre när du sen säljer den jämfört med om den tagits i bruk i slutet av december 2025.
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26
Då kan det i princip vara dags att beställa den efter årsskiftet.
Kör idag en Volvo C40, ska byta i januari 26