Elon...
Moderator: Redaktion
Re: Elon...
Trump verkar inte ha någon nytta av Elon längre, och Teslan han köpte behöver han inte heller utan den får dom på kontoret köra, snacka om att bli marginaliserad 
Re: Elon...
Logiken handlar väll omTeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
1. Många teslaköpare har köpt Tesla just pga Elon och hur bra han är, hur man kan komma i kontakt med honom via X och hur mycket han värnat om miljö och jordens framtid.
2. Tesla lär ju vara det enda bilföretaget där det flesta konsumenter ens vet vad VDn heter.
Många (säger inte alla) ägare utav Tesla har ju höjt sina röster kring just Elon, hyllat Elon osv. Det slår ju så enkelt tillbaka när det blivit som det blivit med Elon. Enkelt. Hade inte ägarna pushat och hyllat Elon från start utan mer fokuserat på bilen, att det är en utav det bästa drivlinorna som går att köpa (ja jag säger drivlina och inte bil) så tror jag det hade låtit annorlunda.
Re: Elon...
Oavsett vad du tycker om det så är Elon helt sammanflätad med Teslas varumärke i folks medvetande. Det är ju det som byggt upp Teslas varumärke till oanade höjder utan att man behövt spendera reklampengar.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Och nu dras varumärket ned av samma anledning.
Det kan absolut tyckas orättvist att Teslaägare drabbas av Elons agerande men det är inte mycket man kan göra åt det, man får bara välja att behålla eller sälja.
Om man själv inte tycker att det finns någon relevant koppling mellan Elon och Tesla så är det väl bara att behålla bilen, då finns ju inget problem.
Att skriva att DN driver på Teslahatet är märkligt, jag tyckte nog att artikeln var sansad och balanserad.
Re: Elon...
På vilket sätt göder Elon Ryssland?backe skrev: ↑11 apr 2025 08:08Tesla och Elon supportar och göder Trump, Kina och Ryssland.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 07:45Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.ReNewAble skrev: ↑11 apr 2025 06:49De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
Volvo ger visst stöd till Kina men troligen mycket mindre pengar in till kinesiska staten än Tesla, men framförallt så ger det väldigt mycket pengar in till Sverige.
Och om han gör det - så är det en bråkdel av vad fossilbilar gör. Det är fossilt bränsle som helt finansierar Rysslands krig.
Därmed säger jag inte att Elon är bra på något sätt. Men allt Tesla-hat måste sättas i relation och perspektiv till andra bilmärken och bränslen.
Re: Elon...
Maetlarv skrev: ↑11 apr 2025 11:37Oavsett vad du tycker om det så är Elon helt sammanflätad med Teslas varumärke i folks medvetande. Det är ju det som byggt upp Teslas varumärke till oanade höjder utan att man behövt spendera reklampengar.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Och nu dras varumärket ned av samma anledning.
Det kan absolut tyckas orättvist att Teslaägare drabbas av Elons agerande men det är inte mycket man kan göra åt det, man får bara välja att behålla eller sälja.
Om man själv inte tycker att det finns någon relevant koppling mellan Elon och Tesla så är det väl bara att behålla bilen, då finns ju inget problem.
Att skriva att DN driver på Teslahatet är märkligt, jag tyckte nog att artikeln var sansad och balanserad.
Fast jag har köpt en bil. Inte Elon.
Precis som de som köpt en fossilbil köpt en fossilbil, och inte att göda Putins krig.
Och de som köpt en Volvo köpt en Volvo, och inte en kommunistdiktatur.
Osv.
Det har som nu sprids, visserligen pga Elon, är totalt felriktat. Och leder ju till vandalism och annat skit. För helt oskyldiga privatpersoner.
Re: Elon...
Här är några av de saker där han beblandar sig med sanktionerade ryssar, han har även regelbundet haft kontakt med Putin och öppet stått på Rysslands sida i kriget mot Ukraina.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 12:58På vilket sätt göder Elon Ryssland?backe skrev: ↑11 apr 2025 08:08Tesla och Elon supportar och göder Trump, Kina och Ryssland.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 07:45Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.ReNewAble skrev: ↑11 apr 2025 06:49De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
Volvo ger visst stöd till Kina men troligen mycket mindre pengar in till kinesiska staten än Tesla, men framförallt så ger det väldigt mycket pengar in till Sverige.
Och om han gör det - så är det en bråkdel av vad fossilbilar gör. Det är fossilt bränsle som helt finansierar Rysslands krig.
Därmed säger jag inte att Elon är bra på något sätt. Men allt Tesla-hat måste sättas i relation och perspektiv till andra bilmärken och bränslen.
Sen stöttar han öppet Trump som jobbar emot så gott som alla miljöinitiativ som USA trots allt gått med i genom tiderna och vill pumpa mer olja och bryta mer kol...
https://cybernews.com/news/elon-musk-tw ... nvestment/
https://www.cnbc.com/amp/2022/03/14/tes ... -2020.html
https://kyivindependent.com/russian-oli ... -reported/
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8022
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon...
Att beskriva kopplingarna i länkarna som att "han beblandar sig med sanktionerade ryssar" är förstås direkt felaktigt, vilket står fullständigt klart för alla som läser längre än till clickbait-rubrikerna.backe skrev: ↑11 apr 2025 13:56Här är några av de saker där han beblandar sig med sanktionerade ryssar, han har även regelbundet haft kontakt med Putin och öppet stått på Rysslands sida i kriget mot Ukraina.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 12:58På vilket sätt göder Elon Ryssland?backe skrev: ↑11 apr 2025 08:08Tesla och Elon supportar och göder Trump, Kina och Ryssland.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 07:45Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.ReNewAble skrev: ↑11 apr 2025 06:49
De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
Volvo ger visst stöd till Kina men troligen mycket mindre pengar in till kinesiska staten än Tesla, men framförallt så ger det väldigt mycket pengar in till Sverige.
Och om han gör det - så är det en bråkdel av vad fossilbilar gör. Det är fossilt bränsle som helt finansierar Rysslands krig.
Därmed säger jag inte att Elon är bra på något sätt. Men allt Tesla-hat måste sättas i relation och perspektiv till andra bilmärken och bränslen.
Sen stöttar han öppet Trump som jobbar emot så gott som alla miljöinitiativ som USA trots allt gått med i genom tiderna och vill pumpa mer olja och bryta mer kol...
https://cybernews.com/news/elon-musk-tw ... nvestment/
https://www.cnbc.com/amp/2022/03/14/tes ... -2020.html
https://kyivindependent.com/russian-oli ... -reported/
Första länken beskriver att en (av drygt 100) investerare inblandade i Twitter-köpet är riskkapitalbolaget 8VC, där sönerna till två sanktionerade ryssar arbetar. Det finns inga indikationer öht att deras föräldrar på något sätt själva är inblandade i sönernas företag eller Twitter-köpet.
Den andra länken handlar om de inköp av aluminium som Tesla gjort från Rusal under perioden 2020-2022. Det finns inga belägg för att inköpen fortsatt efter invasionen av Ukraina, det finns heller inga belägg öht om att detta skulle handla om något annat än råvaruinköp till bästa marknadspris från en av många leverantörer.
Den tredje länken handlar om ett <1% ägande av SpaceX av en av Citigroup förvaltad fond med kopplingar till oligarken Suleyman Kerimov, fonden blockerades/avvecklades av myndigheterna redan 2022.
Ingen av dessa länkar, trots sina clickbait-ambitioner, antyder alltså ens att Elon Musk på något sätt varit inblandad, eller ens medveten om någon av dessa kopplingar, ingen av kopplingarna som beskrivs existerar heller idag, sedan flera år.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elon...
Även om man slutade köpa aluminium av en sanktionerad ryss 2022 så gjorde man det.fth skrev: ↑11 apr 2025 14:26Att beskriva kopplingarna i länkarna som att "han beblandar sig med sanktionerade ryssar" är förstås direkt felaktigt, vilket står fullständigt klart för alla som läser längre än till clickbait-rubrikerna.backe skrev: ↑11 apr 2025 13:56Här är några av de saker där han beblandar sig med sanktionerade ryssar, han har även regelbundet haft kontakt med Putin och öppet stått på Rysslands sida i kriget mot Ukraina.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 12:58På vilket sätt göder Elon Ryssland?backe skrev: ↑11 apr 2025 08:08Tesla och Elon supportar och göder Trump, Kina och Ryssland.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 07:45
Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
Volvo ger visst stöd till Kina men troligen mycket mindre pengar in till kinesiska staten än Tesla, men framförallt så ger det väldigt mycket pengar in till Sverige.
Och om han gör det - så är det en bråkdel av vad fossilbilar gör. Det är fossilt bränsle som helt finansierar Rysslands krig.
Därmed säger jag inte att Elon är bra på något sätt. Men allt Tesla-hat måste sättas i relation och perspektiv till andra bilmärken och bränslen.
Sen stöttar han öppet Trump som jobbar emot så gott som alla miljöinitiativ som USA trots allt gått med i genom tiderna och vill pumpa mer olja och bryta mer kol...
https://cybernews.com/news/elon-musk-tw ... nvestment/
https://www.cnbc.com/amp/2022/03/14/tes ... -2020.html
https://kyivindependent.com/russian-oli ... -reported/
Första länken beskriver att en (av drygt 100) investerare inblandade i Twitter-köpet är riskkapitalbolaget 8VC, där sönerna till två sanktionerade ryssar arbetar. Det finns inga indikationer öht att deras föräldrar på något sätt själva är inblandade i sönernas företag eller Twitter-köpet.
Den andra länken handlar om de inköp av aluminium som Tesla gjort från Rusal under perioden 2020-2022. Det finns inga belägg för att inköpen fortsatt efter invasionen av Ukraina, det finns heller inga belägg öht om att detta skulle handla om något annat än råvaruinköp till bästa marknadspris från en av många leverantörer.
Den tredje länken handlar om ett <1% ägande av SpaceX av en av Citigroup förvaltad fond med kopplingar till oligarken Suleyman Kerimov, fonden blockerades/avvecklades av myndigheterna redan 2022.
Ingen av dessa länkar, trots sina clickbait-ambitioner, antyder alltså ens att Elon Musk på något sätt varit inblandad, eller ens medveten om någon av dessa kopplingar, ingen av kopplingarna som beskrivs existerar heller idag, sedan flera år.
/fth
Mycket möjligt att Elon bara har otur och ett gäng oligarker vill göra affärer med flera av hans bolag, och att Putin slog fel nummer(regelbundet) och hamnade hos honom, det är en rimlig förklaring.
Sen om fossilt bränsle finansierar Ryssland kan inte riktigt vara andra bilmärkens skuld, det måste falla på de oljebolag som isåfall köper olja från Ryssland trots sanktioner.
Blir lite som att säga att Tesla stödjer Ryssland om någon laddar sin Tesla med el från dieselgeneratorer som tankas med rysk diesel.
- fth
- Teslaägare
- Inlägg: 8022
- Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Re: Elon...
Rusal är/var en av dom största globala leverantörerna av aluminium, i princip alla bilföretag köpte av dom under samma period, dom stod t.ex. periodvis för runt 10% av USA:s totala import av aluminium.backe skrev: ↑11 apr 2025 15:01Även om man slutade köpa aluminium av en sanktionerad ryss 2022 så gjorde man det.fth skrev: ↑11 apr 2025 14:26Att beskriva kopplingarna i länkarna som att "han beblandar sig med sanktionerade ryssar" är förstås direkt felaktigt, vilket står fullständigt klart för alla som läser längre än till clickbait-rubrikerna.backe skrev: ↑11 apr 2025 13:56Här är några av de saker där han beblandar sig med sanktionerade ryssar, han har även regelbundet haft kontakt med Putin och öppet stått på Rysslands sida i kriget mot Ukraina.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 12:58På vilket sätt göder Elon Ryssland?
Och om han gör det - så är det en bråkdel av vad fossilbilar gör. Det är fossilt bränsle som helt finansierar Rysslands krig.
Därmed säger jag inte att Elon är bra på något sätt. Men allt Tesla-hat måste sättas i relation och perspektiv till andra bilmärken och bränslen.
Sen stöttar han öppet Trump som jobbar emot så gott som alla miljöinitiativ som USA trots allt gått med i genom tiderna och vill pumpa mer olja och bryta mer kol...
https://cybernews.com/news/elon-musk-tw ... nvestment/
https://www.cnbc.com/amp/2022/03/14/tes ... -2020.html
https://kyivindependent.com/russian-oli ... -reported/
Första länken beskriver att en (av drygt 100) investerare inblandade i Twitter-köpet är riskkapitalbolaget 8VC, där sönerna till två sanktionerade ryssar arbetar. Det finns inga indikationer öht att deras föräldrar på något sätt själva är inblandade i sönernas företag eller Twitter-köpet.
Den andra länken handlar om de inköp av aluminium som Tesla gjort från Rusal under perioden 2020-2022. Det finns inga belägg för att inköpen fortsatt efter invasionen av Ukraina, det finns heller inga belägg öht om att detta skulle handla om något annat än råvaruinköp till bästa marknadspris från en av många leverantörer.
Den tredje länken handlar om ett <1% ägande av SpaceX av en av Citigroup förvaltad fond med kopplingar till oligarken Suleyman Kerimov, fonden blockerades/avvecklades av myndigheterna redan 2022.
Ingen av dessa länkar, trots sina clickbait-ambitioner, antyder alltså ens att Elon Musk på något sätt varit inblandad, eller ens medveten om någon av dessa kopplingar, ingen av kopplingarna som beskrivs existerar heller idag, sedan flera år.
/fth
Mycket möjligt att Elon bara har otur och ett gäng oligarker vill göra affärer med flera av hans bolag, och att Putin slog fel nummer(regelbundet) och hamnade hos honom, det är en rimlig förklaring.
Sen om fossilt bränsle finansierar Ryssland kan inte riktigt vara andra bilmärkens skuld, det måste falla på de oljebolag som isåfall köper olja från Ryssland trots sanktioner.
Blir lite som att säga att Tesla stödjer Ryssland om någon laddar sin Tesla med el från dieselgeneratorer som tankas med rysk diesel.
Det finns ingenting märkligt öht med att Tesla hade Rusal som en av flera leverantörer under en period då företaget inte var belagt med sanktioner.
Dom andra "kopplingarna" har jag beskrivit ovan, det är förstås en extrem överdrift att beskriva dom som att "ett gäng oligarker vill göra affärer med flera av hans bolag", det är bara att titta på vilka andra investeringar 8VC och Kerimovs fond har/hade för att se att det inte finns något som sticker ut öht med Twitter- eller SpaceX-kopplingarna.
Det finns absolut massor av berättigad kritik kring vad Elon Musk säger och gör, hans inställning till Ukraina, Ryssland, Europeisk politik etc etc., men dom här påstådda oligark-"kopplingarna" till Musks företag är rent nonsens.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Re: Elon...
Secret service tillåter inte att presidenter kör bil. Det gäller även ex-presidenter.
Så just Donald Trump har inget behov av en bil.
-
- Inlägg: 7244
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elon...
Finns det något belägg för det här påståendet när det gäller Elon/Tesla?TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. […]
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har. [Min u.]
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
- Inlägg: 7244
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elon...
Det finns fler elbilsproducenter ifall man tycker ägarstrukturen är av betydelse. T.ex. BMW/Mini, Stellantis, Renault, Hyundai, Kia, Nissan, Honda, Toyota och Subaru. Sen får var och en själv ta ställning och jämföra med t.ex. Elons roll i Tesla.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 07:45Det kan jag hålla med om. Elon är galen och har blivit en farlig man.ReNewAble skrev: ↑11 apr 2025 06:49De flesta andra bilföretags VDs engagerar sig inte politiskt på samma sätt som Elon gör, försöker påverka andra länders val eller driver stor mängd andra verksamheter (X, SpaceX, DOGE etc…). Hade han bara ägnat sig åt Tesla och hållt sina extrema åsikterf ör sig själv så hade nog ingen brytt sig.TeslaLeo skrev: ↑11 apr 2025 05:07DN tycker fortfarande Model Y och nya Model Y är bästa bilen.
Ändå tycker de att man ska sälja sin Tesla. På grund av Elon. Ja, Elon är galen.
Men vari ligger logiken? Vilket annat bilmärke skulle de säga samma sak om, om inte VD hette Elon? Totalt orimligt. Dessutom driver DN på det orimliga Tesla-hatet i Sverige.
De allra flesta tittar på bilens egenskaper och ekonomi när de köper bil. Där är Model Y svårslagen. Den är bäst på marknaden. De flesta tittar inte på vilken VD (Elon i detta fall) företaget har.
https://www.dn.se/motor/erik-wedberg-te ... salja-din/
Men att det ska gå ut över vanliga privata barnfamiljer i Sverige som får utstå hat för att de råkar köra en av Sveriges vanligaste nya bilmodeller, som dessutom råkar vara en av de bästa bilarna, tycker jag är sjukt.
Särskilt eftersom det inte skrivs spaltmeter eller sprids hat mot de som kör fossilbil, pajar planeten och göder Putin (mycket värre i min mening för oss svenskar), stödjer petrodiktaturer (kör Volkswagen) eller stöttar den kinesiska kommunistdiktaturen (kör Volvo eller Kinabilar).
Låt Elon vara ansvarig för vad han gör. Och oss privata Tesla-ägare för vad vi gör (kör en av marknadens bästa elbilar).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Elon...
Det här är nog ändå rätt talande för hur man kan förvänta sig förhållandet mellan vad Elon lovar och vad han levererar 
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Elon...
Problemet är att 95% av befolkningen har en emotionell mognadsgrad av en 8-12åring. Det är varför det blir reaktioner.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Elon...
Hur tänker du då? Att 95% av befolkningen är mellan 8-12 år eller att mognadsgraden hos 95% av befolkningen stannar i 8-12 års ålder?

Jag skulle säga att 95% av befolkningen har en mognadsgrad som befolkningen i stort (per definition). De övrigs fem procenten är såna som Musk och Trump med mognadsgraden hos i bästa fall en 5-åring.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Elon...
Emotionellt så ja. Folk reagerar på känslor, ffa negativa. Det är där de bor i sitt eget huvud, i hur de hanterade saker då speglar sig i idag. En vuxen som ”inte längre kan prata med dig”, som blir såpass ”upprörd” att den exempelvis drar sig undan och sen kommer tillbaka efter ett par dagar, det är dess inre 8-åring som står i hörnet med armarna i kors och sticker ut underläppen. Det är bara ett exempel, tysta behandlingen. Folk klarar inte av att kontrollera känslor, de blir kontrollerade utav dem. När man förstår det ser man varför världen funkar som den gör. Varför blir vi inte bättre? För det var nivån ens föräldrar hade. Ingen kan lyfta sina barn högre än deras egen nivå. Så enkelt är det i sak..Maw skrev: ↑18 apr 2025 10:22Hur tänker du då? Att 95% av befolkningen är mellan 8-12 år eller att mognadsgraden hos 95% av befolkningen stannar i 8-12 års ålder?
Jag skulle säga att 95% av befolkningen har en mognadsgrad som befolkningen i stort (per definition). De övrigs fem procenten är såna som Musk och Trump med mognadsgraden hos i bästa fall en 5-åring.
Hakkors på bilar. ”Hörde du va han sa?? Såg du vad han gjorde??” Världen är full av dessa. Lejonparten reagerar på ord.
Som sagt emotionell mognadsgrad handlar om självinsik och självkännedom. Rent psykologiskt så slutar vi den utvecklingen vid den åldern, det krävs mycket mer arbete för att förstå sig själv och varför man reagerar på emotionellt initierade effekter. Om du inte minns när du var arg senast eller irriterad eller upprörd eller, och om du minns så hade det ingen påverkan på hur du agerade.. så tillhör du kanske 5%-aren. Kanske.
Varför är det relevant i tråden? För alla reagerar i samma stil. ”Hörde du vad han sa?? Såg du inte armen??”
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Elon...
Jag antar att du med reaktioner menar negativa sådana mot Elon och som även smittar av sig på Tesla.
Visst, det finns såklart inslag som är lite barnsliga eller som grundar sig i flockmentalitet, eller korkade människor som tar till skadegörelse.
Min egen negativa reaktion mot Elon grundar sig främst i hans motarbetande av Ukraina. Jag ser inget omoget i det.
Tramsigast är ju heilandet som bara är en meningslös distraktion som Elon gjorde för att trolla, finns ingen anledning att gå på det.
Sedan är ju Elon CEO för Tesla och då hjälper det ju föga om försäljningen sjunker pga bristande bristande mognadsgrad hos mänskligheten - Elon gör ju ändå ett dåligt jobb som CEO om han orsakar detta försäljningstapp.
Re: Elon...
Gemene människa är helt enkelt inte skickad nog att sticka huvudet i världspolitiken heller vad det verkar. Folk är överlag styrda av känslor och inte logik. Elon blir därutav sedd som ”konstig” och generellt reagerar folk med en inbyggd rädsla för allt som är ”konstigt”.Maetlarv skrev: ↑18 apr 2025 15:18Jag antar att du med reaktioner menar negativa sådana mot Elon och som även smittar av sig på Tesla.
Visst, det finns såklart inslag som är lite barnsliga eller som grundar sig i flockmentalitet, eller korkade människor som tar till skadegörelse.
Min egen negativa reaktion mot Elon grundar sig främst i hans motarbetande av Ukraina. Jag ser inget omoget i det.
Tramsigast är ju heilandet som bara är en meningslös distraktion som Elon gjorde för att trolla, finns ingen anledning att gå på det.
Sedan är ju Elon CEO för Tesla och då hjälper det ju föga om försäljningen sjunker pga bristande bristande mognadsgrad hos mänskligheten - Elon gör ju ändå ett dåligt jobb som CEO om han orsakar detta försäljningstapp.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Elon...
Tror inte att du uppfattade det jag skrev?Airlift skrev: ↑18 apr 2025 15:36Gemene människa är helt enkelt inte skickad nog att sticka huvudet i världspolitiken heller vad det verkar. Folk är överlag styrda av känslor och inte logik. Elon blir därutav sedd som ”konstig” och generellt reagerar folk med en inbyggd rädsla för allt som är ”konstigt”.Maetlarv skrev: ↑18 apr 2025 15:18Jag antar att du med reaktioner menar negativa sådana mot Elon och som även smittar av sig på Tesla.
Visst, det finns såklart inslag som är lite barnsliga eller som grundar sig i flockmentalitet, eller korkade människor som tar till skadegörelse.
Min egen negativa reaktion mot Elon grundar sig främst i hans motarbetande av Ukraina. Jag ser inget omoget i det.
Tramsigast är ju heilandet som bara är en meningslös distraktion som Elon gjorde för att trolla, finns ingen anledning att gå på det.
Sedan är ju Elon CEO för Tesla och då hjälper det ju föga om försäljningen sjunker pga bristande bristande mognadsgrad hos mänskligheten - Elon gör ju ändå ett dåligt jobb som CEO om han orsakar detta försäljningstapp.
Jag tror heller inte att folk i allmänhet är korkade. Det är också helt normalt att delvis påverkas av sina känslor även om jag håller med om att man absolut inte får tappa bort logiken
Som sagt för mig är det enkelt att med både känslor och logik tycka att Elons motarbetande av Ukraina är vedervärdigt.
Re: Elon...

Människor är inte korkade, var ifrån gör du den kopplingen? Ja det är helt normalt! Det är därför världen är vad den är, folk är känslostyrda, sådär 95%. De har inte makt över sina egna känslor. Förstår du nu? (Du bekräftar i sak vad jag skrev så jag är lite osäker på vad du menar..)Maetlarv skrev: ↑18 apr 2025 23:11Tror inte att du uppfattade det jag skrev?Airlift skrev: ↑18 apr 2025 15:36Gemene människa är helt enkelt inte skickad nog att sticka huvudet i världspolitiken heller vad det verkar. Folk är överlag styrda av känslor och inte logik. Elon blir därutav sedd som ”konstig” och generellt reagerar folk med en inbyggd rädsla för allt som är ”konstigt”.Maetlarv skrev: ↑18 apr 2025 15:18Jag antar att du med reaktioner menar negativa sådana mot Elon och som även smittar av sig på Tesla.
Visst, det finns såklart inslag som är lite barnsliga eller som grundar sig i flockmentalitet, eller korkade människor som tar till skadegörelse.
Min egen negativa reaktion mot Elon grundar sig främst i hans motarbetande av Ukraina. Jag ser inget omoget i det.
Tramsigast är ju heilandet som bara är en meningslös distraktion som Elon gjorde för att trolla, finns ingen anledning att gå på det.
Sedan är ju Elon CEO för Tesla och då hjälper det ju föga om försäljningen sjunker pga bristande bristande mognadsgrad hos mänskligheten - Elon gör ju ändå ett dåligt jobb som CEO om han orsakar detta försäljningstapp.
Jag tror heller inte att folk i allmänhet är korkade. Det är också helt normalt att delvis påverkas av sina känslor även om jag håller med om att man absolut inte får tappa bort logiken
Som sagt för mig är det enkelt att med både känslor och logik tycka att Elons motarbetande av Ukraina är vedervärdigt.
Elons logik är tämligen enkel. Inget krig, ingen död. Säger på inget sätt att den är rätt, rimlig eller moraliskt rätt(eller fel). Men folks reaktioner, med Tesla-skam, vandalisering, bränder etc etc. Det, är en konsekvens av att folk är just det, fripassagerare för sina känslor. Folk blir till och med upprörda över texter.
Men jag ändrar mig gärna. Nämn en gång negativa känslor gjort något gott. Fram tills dess vidhåller jag min slutsats utifrån ett kognitivt perspektiv, att det finns inget gott utav att agera på vare sig ilska, missunnsamhet, hat, rädsla, besvikelse, självömkan, oro eller synonyma yttringar. Aldrig. .
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Re: Elon...
Den där bilden postades av ett parodikonto, högst troligt AI.
En vapenvila med delar av Ukraina ockuperat kommer leda till död, våldtäkter och nya framtida våldshandlingar från Ryssland. De har inte hållit några avtal tidigare. Det som Musk och Trump ser som en lösning är bara en andhämtningspaus för Ryssland.
En vapenvila med delar av Ukraina ockuperat kommer leda till död, våldtäkter och nya framtida våldshandlingar från Ryssland. De har inte hållit några avtal tidigare. Det som Musk och Trump ser som en lösning är bara en andhämtningspaus för Ryssland.
Elbilist sedan 2014
Re: Elon...
Putin behöver en distraktion/gemensam fiende. från hans stölder från det allmänna på runt en triljon dollar på 25år. Nazism i Ukraina blev hans historia för att få populationen att titta åt annat håll. De köpte det.Klintan skrev: ↑19 apr 2025 19:59Den där bilden postades av ett parodikonto, högst troligt AI.
En vapenvila med delar av Ukraina ockuperat kommer leda till död, våldtäkter och nya framtida våldshandlingar från Ryssland. De har inte hållit några avtal tidigare. Det som Musk och Trump ser som en lösning är bara en andhämtningspaus för Ryssland.
Fundera istället på varför Elon drar till sig uppmärksamhet politiskt. Vad är det ni inte ska se?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
-
- Inlägg: 7244
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Elon...
Jag undrar vad det påståendet är baserat på.Airlift skrev: ↑19 apr 2025 20:33Putin behöver en distraktion/gemensam fiende. från hans stölder från det allmänna på runt en triljon dollar på 25år. Nazism i Ukraina blev hans historia för att få populationen att titta åt annat håll. De köpte det. [Min u.] […Klintan skrev: ↑19 apr 2025 19:59Den där bilden postades av ett parodikonto, högst troligt AI.
En vapenvila med delar av Ukraina ockuperat kommer leda till död, våldtäkter och nya framtida våldshandlingar från Ryssland. De har inte hållit några avtal tidigare. Det som Musk och Trump ser som en lösning är bara en andhämtningspaus för Ryssland.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting