Tpms fel jobbigt köra med?
Moderator: Redaktion
Tpms fel jobbigt köra med?
Om man väljer att köra utan Tpms ventiler på sin Tesla Model Y.
Hur jobbigt är det där meddelandet egentligen?
Plingar det till en gång när du startar bilen sen är de bara en liten text längst ner på skärmen?
De hindrar inga funktioner på bilen?
Känns inte så kul behöva köpa Tpms ventiler för
5600 kronor om jag ska köpa till 8 fälgar.
Går det inte lura Tpms ventilen på nått vis?
Tycker mig läst nånstans nån som hade ventilerna i en trycksatt burk i bilen så funkade det köra utan Tpms i däcken.
Eller går det stänga av tpms funktionen via en t.ex Enhance commander?
Mvh
Hur jobbigt är det där meddelandet egentligen?
Plingar det till en gång när du startar bilen sen är de bara en liten text längst ner på skärmen?
De hindrar inga funktioner på bilen?
Känns inte så kul behöva köpa Tpms ventiler för
5600 kronor om jag ska köpa till 8 fälgar.
Går det inte lura Tpms ventilen på nått vis?
Tycker mig läst nånstans nån som hade ventilerna i en trycksatt burk i bilen så funkade det köra utan Tpms i däcken.
Eller går det stänga av tpms funktionen via en t.ex Enhance commander?
Mvh
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Tpms fel jobbigt köra med?
De är bara aktiva när bilen rullar så att lägga dem i en burk funka inte tyvärr.
Jag har bollat med Enhance kring TPMS, tycker de borde kunna "spoofa" signalen via bluetooth från Commandern t.ex. men varken det eller stänga av varningen är möjligt tydligen.
Jag har bollat med Enhance kring TPMS, tycker de borde kunna "spoofa" signalen via bluetooth från Commandern t.ex. men varken det eller stänga av varningen är möjligt tydligen.
Model Y LR AWD 2022
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Det är ju rätt bra med tryckövervakning...
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Jaså? Har klarat mig i 25 år utan.
Inte värt 5600 kr för en uppsättning SoV däck.
Vad dumt inte Enhance har nån lösning på det.
Skrev också till dom idag angående TPMS.
- jonasl
- Teslaägare
Bra om fler säger till. Blir ju mer och mer aktuellt ju äldre våra bilar blir med.
Model Y LR AWD 2022
Eftersom model Y likt alla andra Teslor och många andra moderna bilar inte har något reservhjul är det rätt bra med tryckövervakning ändå.
Hindrar att en enkel pyspynka eskalerar till haveri. Har räddat mig två ggr på 5 år och innan dess förstörde jag två däck på 10 år. En gång på väg till jobbet, kollade inte hjulen innan jag rullade iväg, förstörde däcket på 300m, andra gången på väg från Malmö till Stockholm, kom nästan halvvägs innan däcket totalhavererade på E4. Den bilen hade inte TPMS men som tur var reservhjul.
Anekdotisk evidens, men ändå...
Hindrar att en enkel pyspynka eskalerar till haveri. Har räddat mig två ggr på 5 år och innan dess förstörde jag två däck på 10 år. En gång på väg till jobbet, kollade inte hjulen innan jag rullade iväg, förstörde däcket på 300m, andra gången på väg från Malmö till Stockholm, kom nästan halvvägs innan däcket totalhavererade på E4. Den bilen hade inte TPMS men som tur var reservhjul.

Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Det finns gått om TPMS för runt 400kr/st.
Tesla MY RWD grå/svart 20"
-
Jag kan inte säga att jag bekymrar mig så mycket över att jag skulle få punka. Senast det hände var i januari -85. Det var kallt som fan och gick fort att byta hjul, men som sagt, det har inte hänt sedan dess.tor-ake skrev:Eftersom model Y likt alla andra Teslor och många andra moderna bilar inte har något reservhjul är det rätt bra med tryckövervakning ändå.
- jonasl
- Teslaägare
Har väl inga problem att betala för TPMS-sensorer nu men jag tror det kommer upplevas mindre prisvärt när bilarna börjar bli gamla.
Måste ju komma nån enhet som kan emulera 4 sensorer som visar 2.9 bar och skicka ut det via bluetooth på rätt vis.
Måste ju komma nån enhet som kan emulera 4 sensorer som visar 2.9 bar och skicka ut det via bluetooth på rätt vis.
Model Y LR AWD 2022
BLE-sensorena är dyra för att de är lite "nya" och säkert patenterade. 433MHz-sensorer får man nu för under 200kr/st och säkert ännu billigare i bulk. De var dyrare när de kom för 20 år sedan eller så.
Sen kan man ju också tänka sig att nån börjar sälja med utbytbara batterier och då handlar det om kanske en hundring var femte år.
Sen kan man ju också tänka sig att nån börjar sälja med utbytbara batterier och då handlar det om kanske en hundring var femte år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02