Hinna vindruta
Moderator: Redaktion
Hinna vindruta
Någon mer som har detta problem?
När vindrutetorkarna jobbar, så lämnar de en form av hinna/imma i cirka 1-2 sekunder efter varje torkning som stör sikten.
Vid kraftigt regn är detta rent av farligt då sikten försämras betydligt.
Testat tvätta rutan ordentligt, bladen ser bra ut vad jag kan se, vad för blad kör ni?
När vindrutetorkarna jobbar, så lämnar de en form av hinna/imma i cirka 1-2 sekunder efter varje torkning som stör sikten.
Vid kraftigt regn är detta rent av farligt då sikten försämras betydligt.
Testat tvätta rutan ordentligt, bladen ser bra ut vad jag kan se, vad för blad kör ni?
Re: Hinna vindruta
Original.
Hur gamla är bladen? Byt blad.
Kan också vara att någon körs nån kemikalier på rutan för vatten-avvisning. Det rekommenderar inte Tesla.
Hur gamla är bladen? Byt blad.
Kan också vara att någon körs nån kemikalier på rutan för vatten-avvisning. Det rekommenderar inte Tesla.
Jag tycker original blad är väldigt bra, fått bytt en gång på snart sex år och då behövdes det inte ens.
Du kan ju testa impregnera rutan, då behöver man inte ens torka om man kör över typ 70 för allt blåser bort.
Jag tycker Biltemas funkar utmärkt, torka av med blöt trasa en stund efter applicering för att få bort överflöd som annars kan synas som en hinna i sig.
https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000031773
Du kan ju testa impregnera rutan, då behöver man inte ens torka om man kör över typ 70 för allt blåser bort.
Jag tycker Biltemas funkar utmärkt, torka av med blöt trasa en stund efter applicering för att få bort överflöd som annars kan synas som en hinna i sig.
https://www.biltema.se/bilvard/exterior ... 2000031773
Tack för svaren.
Vet ej hur gamla bladen är, bilen är 2021. Men köpt hos Tesla någon månad sedan så har utgått från att bladen är bytta om de varit kassa, men kanske inte.
Vet ej hur gamla bladen är, bilen är 2021. Men köpt hos Tesla någon månad sedan så har utgått från att bladen är bytta om de varit kassa, men kanske inte.
Bladen verkar inte vara boven. Då samma hinna uppstår när man torkar med exempelvis duk för att sedan försvinna efter 2 sekunder
Testat olika spolarvätskor ? ..För jag ahr varit med om liknande saker när man kört nåt udda fabrikat.
Har samma problem. Min är dock köpt i oktober 23 så att det ska vara torkarna är jag lite tveksam till. Prövat med en del rengöringsmedel för fönster men det gör ingen större skillnad.
Blir till att testa Biltema-lösningen eller liknande. Frun har hotat med att sluta köra i mörker. Kan iofs förstå då det är ganska dålig sikt.
Blir till att testa Biltema-lösningen eller liknande. Frun har hotat med att sluta köra i mörker. Kan iofs förstå då det är ganska dålig sikt.
Har lika på min ibland, speciellt när rutan är kall. Tycker hinnan försvinner efter tvätt med ett varv med t-röd och några varv med ättika. Tanken bakom är att T-röd löser upp det mesta, men inte silikon, vilket syran i ättikan är tänkt att göra.
Silikonet kommer nog delvis från att jag smörjer fönsterlisterna med det på vintern, och att det förs över till framrutan med tex snöborsten. Finns även silikon i en del bilvaxer.
Använde ättika första gången för att få bort sån där regn-avstötande smörja (med silikon i), som nämns ovan, eftersom torkarna studsade fram över rutan, men även gav en rejäl hinna när de inte hoppade.
Edit: Ser till mitt förtret att syra i teorin inte borde hjälpa mot silikon, men nått i proceduren verkar funka för mig iaf…
Silikonet kommer nog delvis från att jag smörjer fönsterlisterna med det på vintern, och att det förs över till framrutan med tex snöborsten. Finns även silikon i en del bilvaxer.
Använde ättika första gången för att få bort sån där regn-avstötande smörja (med silikon i), som nämns ovan, eftersom torkarna studsade fram över rutan, men även gav en rejäl hinna när de inte hoppade.
Edit: Ser till mitt förtret att syra i teorin inte borde hjälpa mot silikon, men nått i proceduren verkar funka för mig iaf…
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Oftast beror den vita hinnan på att något wax eller avrinnings produkt hamnat där.
Gör du rutan riktigt rent med tex en rubbing eller polish så får du oftast bort det direkt.
Gör du rutan riktigt rent med tex en rubbing eller polish så får du oftast bort det direkt.
Har också haft detta ett tag nu och när jag tänker efter så är det efter att jag börjat tvätta bilen i en borstlös biltvätt. Om inlägget innan stämmer, så läggs det på vax i slutet. Kan ju vara detta som gör att det blir en hinna, för mig i alla fall.
Får börja tvätta bilen för hand igen..
Får börja tvätta bilen för hand igen..

Tesla Model S 90D