Då jag tog ut laddkabeln ur laddboxen var laddkabeln kraftigt varm vid kontakten mot laddboxen. Laddkabeln har blivit så varm att den missfärgats i plasten, och L3-stiftet ser en smula missfärgat ut. Även kontakten på laddboxen var kraftigt varm, men den kändes jämnvarm över alla stiften, och ingen synlig missfärgning. Kontakten som satt i bilen var lika kall som dagens utomhustemperatur.
Vad beror det här på? Googling leder bara till överhettade shuko-laddare, så jag undrar om någon här har en inblick i orsaken. Var är felkällan? Blir en Typ-2-kabel gammal och sliten av användning? Det är en 32A Mennekes, så den borde rimligen vara av god kvalitet. Eller är det laddboxen som är felaktig på något sätt? Det är för övrigt inte min laddbox.
Är kabeln att betrakta som fortsatt säker att använda, eller bör jag omgående kassera den? Är laddboxen att betrakta som säker att använda, eller kommer den att bränna upp även nästa kabel jag kopplar i?
Bilen är en Model S med dubbla ombordladdare, jag laddade i ca 1,5 timme, och inga som helst felmeddelanden eller avbrott i laddningen har skett.
Typ-2-kabel överhettad. Varför har det skett?
Moderator: Redaktion
Re: Typ-2-kabel överhettad. Varför har det skett?
Utan att vara någon expert på något viss tycker jag det ser ut som att det är dålig kontakt mellan kabel och laddare just vid L3-stiftet av någon anledning, vilket ger resistens och värme där.
Vad det beror på kan jag bara spekulera i.
Vad det beror på kan jag bara spekulera i.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
- Off Grid Byggaren
Elbilsladdning, och särskilt med dubbelladdare i elbilen, påfrestar kontaktstiften väldigt hårt.
Det kan varit så att du tidigare laddat på en annan laddbox, som inte brytit bort fas L3 när du drog ut kontakten.
Då blev den lite bränd, och nu när du laddade på denna dubbelbox själv, så fick du max effekt och det utvecklade sig till hög temperatur och började smälta.
Jag skulle kassera laddkabeln.
Kan ju även vara något tillverkningsfel, att kontakten inte var helt perfekt från början.
Smuts och oxidskikt ställer ockå till det.
En laddkabel ska hanteras som en kavaj.
Så här kan det se ut med värmekamera om allt är felfritt och med 11 kW laddeffekt:
Det kan varit så att du tidigare laddat på en annan laddbox, som inte brytit bort fas L3 när du drog ut kontakten.
Då blev den lite bränd, och nu när du laddade på denna dubbelbox själv, så fick du max effekt och det utvecklade sig till hög temperatur och började smälta.
Jag skulle kassera laddkabeln.
Kan ju även vara något tillverkningsfel, att kontakten inte var helt perfekt från början.
Smuts och oxidskikt ställer ockå till det.
En laddkabel ska hanteras som en kavaj.
Så här kan det se ut med värmekamera om allt är felfritt och med 11 kW laddeffekt:
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Tack för tydligt och utförligt svar.
Då skaffar jag omgående en ny laddkabel, och ser det här som en oturlig engångsföreteelse.
Så länge jag köper en kabel av ett vettigt märke, typ Mennekes, så borde jag rimligen kunna känna mig trygg i att fortsätta ladda med 32A, eller? Det är så himla bekvämt att ha den hastigheten på AC-laddning.
Då skaffar jag omgående en ny laddkabel, och ser det här som en oturlig engångsföreteelse.
Så länge jag köper en kabel av ett vettigt märke, typ Mennekes, så borde jag rimligen kunna känna mig trygg i att fortsätta ladda med 32A, eller? Det är så himla bekvämt att ha den hastigheten på AC-laddning.
Model S P85 -13
Högst troligt ett tillverkningsfel eller att stiftet skadats av någon anledning. Tyvärr nödvändigt att kassera kabeln. Det finns ju också möjligheten att felet ligger i boxen, jag skulle övervaka boxen noga om du testar med en ny kabel så inte samma sak händer igen.
Tack för svaret.
OK, så konsensus verkar vara skadat stift. Ny kabel är beställd - trist utgift, men bara att bita i det sura äpplet.
OK, så konsensus verkar vara skadat stift. Ny kabel är beställd - trist utgift, men bara att bita i det sura äpplet.
Model S P85 -13
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Tycker det ser ut att sitta någon typ av hylsa över de andra faserna? har den L3 smält av i laddaren?
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Ja, det är min gissning att L3-stiftets hylsa har deformerats av värmeutvecklingen.
Jag är en fullständig amatör på ämnet, men det verkar orimligt att L3-stiftet skulle se annorlunda ut än de två andra fasernas stift. Så enda rimliga slutsatsen är att det har varit en rejäl värmeutveckling med ett skadat stift som följd.
Jag är en fullständig amatör på ämnet, men det verkar orimligt att L3-stiftet skulle se annorlunda ut än de två andra fasernas stift. Så enda rimliga slutsatsen är att det har varit en rejäl värmeutveckling med ett skadat stift som följd.
Model S P85 -13