Tack för hjälpen, nu fick jag in bilen i appen igen!

Moderator: Redaktion
Tack för hjälpen, nu fick jag in bilen i appen igen!
Fråga då jag inte har en Tesla, men hur kan Tibber kontakta bilen då jag tolkar Landvetter som att den stod på en flygplatsparkering?AndreasF skrev: ↑24 apr 2025 13:24Jag lämnade bilen med 70% på Landvetter härom veckan. Efter en vecka fick jag ett meddelande att bilen stod på 7%. Då tog jag omedelbart bort Tibbers access till bilen. De hade alltså genom att konstant väcka bilen bränt tiotals kWh! Jag plockade bort accessen direkt.
Väl hemma några dagar senare var bilen död och bärgare fick tillkallas, kvicknade till efter laddning.
Jag tycker det är helt orimligt att Tibber skall dra så mycket, även om bilen står med laddsladden i så borde ju detta innebära Vampire Drain med flera kWh per dag! Sen säger de att jag skall dra ut sladden till prylar som står på Stand-by hemma, handlar om enstaka W!
Det här med att Tibber mer eller mindre håller X antal elbilar konstant vakna borde vara ett energislöseri utan dess like, påverkar säkerligen degenereringen av batterierna också.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Jag förutsätter att bilen varit kopplad till Tibber via Teslas molntjänst ("API"). Om det endast var kommunikation med laddboxen så hade inte Tibber känt till aktuell laddnivå, då det inte ingår i kommunikationsstandarden mellan bil och box vid AC-laddning.Erxon skrev: ↑24 apr 2025 16:35Fråga då jag inte har en Tesla, men hur kan Tibber kontakta bilen då jag tolkar Landvetter som att den stod på en flygplatsparkering?AndreasF skrev: ↑24 apr 2025 13:24Jag lämnade bilen med 70% på Landvetter härom veckan. Efter en vecka fick jag ett meddelande att bilen stod på 7%. Då tog jag omedelbart bort Tibbers access till bilen. De hade alltså genom att konstant väcka bilen bränt tiotals kWh! Jag plockade bort accessen direkt.
Väl hemma några dagar senare var bilen död och bärgare fick tillkallas, kvicknade till efter laddning.
Jag tycker det är helt orimligt att Tibber skall dra så mycket, även om bilen står med laddsladden i så borde ju detta innebära Vampire Drain med flera kWh per dag! Sen säger de att jag skall dra ut sladden till prylar som står på Stand-by hemma, handlar om enstaka W!
Det här med att Tibber mer eller mindre håller X antal elbilar konstant vakna borde vara ett energislöseri utan dess like, påverkar säkerligen degenereringen av batterierna också.
Eller är jag helt ute och cyklar?
Borde inte det endast kunna ske om bilen är inkopplad i boxen hemma där man har Tibber som elleverantör?