Vilken bil?
Moderator: Redaktion
Vilken bil?
Det börjar närma sig slutet på leasingen av min Q8.
Har lite mindre än ett år kvar och behöver börja kolla efter en ny bil i sommar. Men vad ska man kolla på?
Har haft två Audis i rad (Audi e-tron 55 och nu Q8 E-tron). Men jag hittar helt ärligt ingen värdig ersättare?
Vilka finns det? Och är det någon ny bil som är på väg att släppas?
Märke spelar inte så stor roll, men Tesla MY går bort då jag inte alls gillar den nya modellen.
Har lite mindre än ett år kvar och behöver börja kolla efter en ny bil i sommar. Men vad ska man kolla på?
Har haft två Audis i rad (Audi e-tron 55 och nu Q8 E-tron). Men jag hittar helt ärligt ingen värdig ersättare?
Märke spelar inte så stor roll, men Tesla MY går bort då jag inte alls gillar den nya modellen.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Vilken bil?
Porsche Macan?Nect skrev: ↑23 apr 2025 22:38Det börjar närma sig slutet på leasingen av min Q8.
-
A6 e-tron Avant eller VW ID.7 Tourer GTX?
Fanns ett rykte om att BMW i5 Touring (och sedan) skulle få större batteri nu ngn gång i april, men än så länge har väl det inte hänt ifall jag inte missat ngt…
EDIT:
Tror inte det finns ngt nytt i den här storlekskategorin som är på väg att släppas inom det närmsta året eller strax därefter…
Fanns ett rykte om att BMW i5 Touring (och sedan) skulle få större batteri nu ngn gång i april, men än så länge har väl det inte hänt ifall jag inte missat ngt…
EDIT:
Tror inte det finns ngt nytt i den här storlekskategorin som är på väg att släppas inom det närmsta året eller strax därefter…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
BMW iX3 Neue Klasse ska väl släppas i början på -26, med tanke på vilken föregångare i3 var när den kom för drygt 10 år sedan har jag höga förväntningar när BMW ska lansera en ny plattform enbart byggd för elektrisk drivlina.Nect skrev: ↑23 apr 2025 22:38Det börjar närma sig slutet på leasingen av min Q8.
Tesla Model Y Performance
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Annan typ av bil helt klart men kommande Mercedes CLA är rätt hypad.
Model Y LR AWD 2022
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jag skulle ge VW ID.7 en ärlig chans: en väldigt trevlig milslukare och landsvägslok. Annars är Audi Q6 kanske av intresse om du vill fortsätta i något väldigt likt det du redan har. Även Porsche Macan kan nog vara något, men den är ju snäppet mindre.Nect skrev: ↑23 apr 2025 22:38Det börjar närma sig slutet på leasingen av min Q8.
Såvitt jag förstått är Neue Klasse inte enbart för elektrisk drivlina.Arctic Drifter skrev: ↑24 apr 2025 08:28BMW iX3 Neue Klasse ska väl släppas i början på -26, med tanke på vilken föregångare i3 var när den kom för drygt 10 år sedan har jag höga förväntningar när BMW ska lansera en ny plattform enbart byggd för elektrisk drivlina.Nect skrev: ↑23 apr 2025 22:38Det börjar närma sig slutet på leasingen av min Q8.
Ny Teknik:
"För att förtydliga. Det BMW visar upp är bara en bråkdel av vad Neue Klasse är. Arkitekturen är precis som tidigare flexibel och tillverkaren tänker sig att en modell baserad på den här plattformen ska kunna ha fossil-, laddhybrid-, batterielektrisk- eller vätgasdrift."
Lite för dyr/liten för oss. Men annars fin bilFredrik j skrev: ↑23 apr 2025 22:43Porsche Macan?Nect skrev: ↑23 apr 2025 22:38Det börjar närma sig slutet på leasingen av min Q8.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Ska kika både på A6:an och ID7:n. Men nått med utseendet framifrån på ID7:an som jag har svårt för.SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2025 22:59A6 e-tron Avant eller VW ID.7 Tourer GTX?
EDIT:
i5 kan också vara nått, men är inte den också baserad på en fossilplattform som min Q8 mfl ? (Vi behöver lite. Utrymme i skuffen för fjällresorna - Q8:an blir helt fylld med packning)
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Den blir nog intressant, men var det inte att den presenteras nästa år men att leveranserna blir långt senare?
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Q6:an är lustigt nog dyrare än min Q8. Både gällande förmånsvärde och leasingavgift. Sen känns den trots priset som en budget Audi inredningsmässigt. Plastig känsla tyckte jag.Xyborg skrev: ↑24 apr 2025 08:50Jag skulle ge VW ID.7 en ärlig chans: en väldigt trevlig milslukare och landsvägslok. Annars är Audi Q6 kanske av intresse om du vill fortsätta i något väldigt likt det du redan har. Även Porsche Macan kan nog vara något, men den är ju snäppet mindre.Nect skrev: ↑23 apr 2025 22:38Det börjar närma sig slutet på leasingen av min Q8.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Sportbilsentusiasten
Svårt att ersätta Q8, som är underbart välbyggd, rymlig och tyst. De nya Audi är inte i samma klass imho
Provkör BMW iX
Provkör BMW iX
Bilnjutare som planera köpa elbil 2025
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, modifierad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- VW Up 2012 HighUp
Zeekr 7X lär väl i princip vara samma bil(?), oavsett så kanske den är ett alternativ som snart börjar levereras.
Nä 7X byggs på SEA-plattformen utvecklad av Geely i Kina, vilken även PS4 kör på(och dussintals andra kinesiska bilar).
EX60 ska bygga på SPA3, vilket är Volvos egna plattform som är en vidareutveckling av SPA2 som PS3 och EX90 samt ES90 bygger på.
-
Är det känt vad fördelarna med SPA3 är gentemot SEA?manneson skrev: ↑25 apr 2025 09:37Nä 7X byggs på SEA-plattformen utvecklad av Geely i Kina, vilken även PS4 kör på(och dussintals andra kinesiska bilar).
EX60 ska bygga på SPA3, vilket är Volvos egna plattform som är en vidareutveckling av SPA2 som PS3 och EX90 samt ES90 bygger på.
SPA2 verkar ju betydligt mer premium än SEA åtminstone. PS3 mkt bättre än PS4.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 apr 2025 09:40Är det känt vad fördelarna med SPA3 är gentemot SEA?manneson skrev: ↑25 apr 2025 09:37Nä 7X byggs på SEA-plattformen utvecklad av Geely i Kina, vilken även PS4 kör på(och dussintals andra kinesiska bilar).
Håller med. Faceliftade iX är ju väldigt bra spec, mycket snyggare nu också (mindre ful). Sen bra kampanjer också.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 apr 2025 22:46Svårt att ersätta Q8, som är underbart välbyggd, rymlig och tyst. De nya Audi är inte i samma klass imho
Provkör BMW iX
-
Är du säker på att det är GTX-versionen av ID.7 du sett?… Men tror annars jag förstår vad det är du menar med ID.7 som inte är GTX… Såg några sådana framifrån idag när jag var ute och körde en sväng. GTX å andra sidan i mörka kulörer tycker jag ser helt OK ut framifrån. Se t.ex:Nect skrev: ↑24 apr 2025 19:49Ska kika både på A6:an och ID7:n. Men nått med utseendet framifrån på ID7:an som jag har svårt för. […SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2025 22:59A6 e-tron Avant eller VW ID.7 Tourer GTX?
EDIT:

Har vidare inte koll på om det finns snyggare fälgar till GTX än vad den här svarta(?) har…
Vill man ha ljusare kulörer kanske det kan funka med GTX om man folierar bort typ allt det svarta i fronten förutom gallerpartiet nertill. Någon som är lite fena på sånt kanske känner för att slänga ihop en lite 'quick and dirty' photoshop…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Den där såg ju faktiskt inte så farlig utSwedishAdvocate skrev: ↑25 apr 2025 17:39Är du säker på att det är GTX-versionen av ID.7 du sett?… Men tror annars jag förstår vad det är du menar med ID.7 som inte är GTX… Såg några sådana framifrån idag när jag var ute och körde en sväng. GTX å andra sidan i mörka kulörer tycker jag ser helt OK ut framifrån. Se t.ex:Nect skrev: ↑24 apr 2025 19:49Ska kika både på A6:an och ID7:n. Men nått med utseendet framifrån på ID7:an som jag har svårt för. […SwedishAdvocate skrev: ↑23 apr 2025 22:59A6 e-tron Avant eller VW ID.7 Tourer GTX?
EDIT:
Har vidare inte koll på om det finns snyggare fälgar till GTX än vad den här svarta(?) har…
Vill man ha ljusare kulörer kanske det kan funka med GTX om man folierar bort typ allt det svarta i fronten förutom gallerpartiet nertill. Någon som är lite fena på sånt kanske känner för att slänga ihop en lite 'quick and dirty' photoshop…
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
Vart kan man se kampanjerna?macky skrev: ↑25 apr 2025 13:56Håller med. Faceliftade iX är ju väldigt bra spec, mycket snyggare nu också (mindre ful). Sen bra kampanjer också.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 apr 2025 22:46Svårt att ersätta Q8, som är underbart välbyggd, rymlig och tyst. De nya Audi är inte i samma klass imho
Provkör BMW iX
Du får den direkt när du bygger bilen, typ 70 kkr på grundbil 45 och -90 på 60, vilket gör att 60 bara blir 30 kkr dyrare så känns som om det kanske inte kommer säljas så många 45. Men visst man är ju snart uppe i en miljon med lite tillval…VilkenElbilBlirDet skrev: ↑25 apr 2025 20:30Vart kan man se kampanjerna?macky skrev: ↑25 apr 2025 13:56Håller med. Faceliftade iX är ju väldigt bra spec, mycket snyggare nu också (mindre ful). Sen bra kampanjer också.Sportbilsentusiasten skrev: ↑24 apr 2025 22:46Svårt att ersätta Q8, som är underbart välbyggd, rymlig och tyst. De nya Audi är inte i samma klass imho
Provkör BMW iX
27,8 kWp solceller
Pixii Home 10 kWh/10 kW
Pixii Home 10 kWh/10 kW