Installera dragkrok köp blocket
Moderator: Redaktion
-
Installera dragkrok köp blocket
Hej,
En fundering. Jag har en MY2022 men har inte dragkrok installerad. Tänkte köpa från Tesla men är ju så förbannat dyrt. Vill helst inte köpa från tredje parts tillverkare. Har dock hittat några dragkrokspaket på blocket. Hur funkar det? Är det bara att köpa och installera själv eller vad är det som krävs? Går det ens att inte köpa genom Tesla pga mjukvara eller liknande?
En fundering. Jag har en MY2022 men har inte dragkrok installerad. Tänkte köpa från Tesla men är ju så förbannat dyrt. Vill helst inte köpa från tredje parts tillverkare. Har dock hittat några dragkrokspaket på blocket. Hur funkar det? Är det bara att köpa och installera själv eller vad är det som krävs? Går det ens att inte köpa genom Tesla pga mjukvara eller liknande?
Re: Installera dragkrok köp blocket
I början var det brist på vissa delar till dragkroken vilket fick till effekt att bilarna levererades utan detta. Vill minnas att det var en elbox som fick eftermonteras i samband med installation av dragkrok. Så risken förutom att du inte får mjukvaran är att du saknar denna boxen också när du köper dragkrok via blocket.JoLindskog skrev: ↑26 apr 2025 08:41Hej,
Model Y LR.
Model S70D
-
Tack! Min är gjord i augusti 2022 i Berlin. Så bland dom senare utan dragkrok. Det behövs ingen övrig fysisk installation förutom att sätta på krokenfrippe skrev: ↑26 apr 2025 09:20I början var det brist på vissa delar till dragkroken vilket fick till effekt att bilarna levererades utan detta. Vill minnas att det var en elbox som fick eftermonteras i samband med installation av dragkrok. Så risken förutom att du inte får mjukvaran är att du saknar denna boxen också när du köper dragkrok via blocket.JoLindskog skrev: ↑26 apr 2025 08:41Hej,
-
Några spontana funderingar…JoLindskog skrev: ↑26 apr 2025 08:41…] En fundering. Jag har en MY2022 men har inte dragkrok installerad. Tänkte köpa från Tesla men är ju så förbannat dyrt. Vill helst inte köpa från tredje parts tillverkare. Har dock hittat några dragkrokspaket på blocket. Hur funkar det? Är det bara att köpa och installera själv eller vad är det som krävs? Går det ens att inte köpa genom Tesla pga mjukvara eller liknande?
– Om man installerar en tredjepartskrok, kan man då få Tesla att aktivera det där Toe mode som bland annat stänger av parkeringssensorsystemet baktill när man drar ngt med kroken?
– Hur ställer sig Tesla till eventuella garantiärenden som skulle kunna uppstå ifall det inte är dom som har gjort dragkroksinstallationen? Även om man skulle montera bort en tredjepartskrok innan man felanmäler så gissar jag att de kan se i sina loggar att bilen haft en tredjepartskrok monterad – i alla fall om man använt den kroken till att dra något. Annars kan de väl även se i chassit att det suttit en krok som inte dom satt dit ifall dom inspekterar bilen.
Så frågan är väl om det är värt det man sparar på en tredjepartskrok…
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Om ärendet handlar om dragkrok så kan dom väl klaga, annars så är det upp till tesla isf att bevisa att dragkroken skapade felet du anmäler (säg t.ex en trasig kamera)SwedishAdvocate skrev: ↑26 apr 2025 13:47Några spontana funderingar…JoLindskog skrev: ↑26 apr 2025 08:41…] En fundering. Jag har en MY2022 men har inte dragkrok installerad. Tänkte köpa från Tesla men är ju så förbannat dyrt. Vill helst inte köpa från tredje parts tillverkare. Har dock hittat några dragkrokspaket på blocket. Hur funkar det? Är det bara att köpa och installera själv eller vad är det som krävs? Går det ens att inte köpa genom Tesla pga mjukvara eller liknande?
– Om man installerar en tredjepartskrok, kan man då få Tesla att aktivera det där Toe mode som bland annat stänger av parkeringssensorsystemet baktill när man drar ngt med kroken?
– Hur ställer sig Tesla till eventuella garantiärenden som skulle kunna uppstå ifall det inte är dom som har gjort dragkroksinstallationen? Även om man skulle montera bort en tredjepartskrok innan man felanmäler så gissar jag att de kan se i sina loggar att bilen haft en tredjepartskrok monterad – i alla fall om man använt den kroken till att dra något. Annars kan de väl även se i chassit att det suttit en krok som inte dom satt dit ifall dom inspekterar bilen.
Så frågan är väl om det är värt det man sparar på en tredjepartskrok…
Så det är möjligt att installera en dragkrok på en 2022 års modell och få allt att fungera?
Krävs det ingen aktivering i mjukvaran?
Finns kablage fördraget där dragkrok ska kopplas in?
Krävs det ingen aktivering i mjukvaran?
Finns kablage fördraget där dragkrok ska kopplas in?
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Min (tidiga) 2022:a krävde byte av balk och installation av box + mjukvara.
Kolla hur det ser ut när du tagit bort luckan.
Det kan vara annorlunda på senare bilar (tillverkade i Berlin).
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Den jag tittar på är en Berlin-byggd MYP (maj/juni 2022).
Jag tolkar det som att det inte är möjligt att göra detta helt själv utan hjälp från Tesla med mjukvaran?
Gäller garanti på bilen om man installerar dragkrok själv?
Allt är säkert möjligt men jag hade aldrig gett mig på att installera ett dragpaket på egen hand. Känns som det kan bli en dyr historia i slutändan.joasag skrev: ↑09 maj 2025 09:05Den jag tittar på är en Berlin-byggd MYP (maj/juni 2022).
Jag tolkar det som att det inte är möjligt att göra detta helt själv utan hjälp från Tesla med mjukvaran?
Teslas dragpaket kostar 16 KSEK installerat och klart men då vet du med säkerhet att det fungerar.
MY RWD Vit 2023
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Instämmer, jag var själv i den situationen när jag köpte en (mycket) tidig X, då Tesla lovade att dragkrok skulle kunna monteras "inom kort", det tog nästan tre år innan det var klart...Freez skrev: ↑09 maj 2025 09:33Allt är säkert möjligt men jag hade aldrig gett mig på att installera ett dragpaket på egen hand. Känns som det kan bli en dyr historia i slutändan.joasag skrev: ↑09 maj 2025 09:05Den jag tittar på är en Berlin-byggd MYP (maj/juni 2022).
Teslas dragpaket kostar 16 KSEK installerat och klart men då vet du med säkerhet att det fungerar.

Under resans gång installerade jag en tredjepartskrok när jag tröttnade på att vänta, då vägrade Tesla aktivera släpvagnsläget i mjukvara, vilket gjorde att lysen etc inte fungerade, och gjorde kroken oanvändbar.
Behöver man krok ska man insistera på att få den vid leverans, det är min rekommendation, det finns inga garantier att Tesla faktiskt håller vad dom lovar map installation i efterhand.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Jag har en berlin -22'a, dragkrok var restad när vi hämtade bilen men lyckligtvis hade de dragkrok hemma på service center när vi hämtade ut bilen så tog max 15 min för teknikern att montera draget.
Så jag törs säga att det krävdes inte byte av balk på vår.
Tesla Model Y Performance