Kan du inte haft ett kort avbrott i laddningen efter 11 kWh? Det gör ju att laddning över dygnet och senaste laddning inte stämmer med varandra i så fall.
Tolka senaste laddning
Moderator: Redaktion
Re: Tolka senaste laddning
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Ja men i så fall inget som jag kan läsa av . All laddning in samma dygn utan ngt avbrott. För kolla mer framöver. Nu senast en laddning delat i två sessioner och ser rimligt ut.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Just det med 49 kWh får vi nog hoppa att reda ut.
Jag har tänkt precis som renes att det skulle kunna vara någon stopp i laddningen som gjort det, eller ngt annat.
Eftersom det har noll med faktisk energi att göra och bara ändrad range så är det tex så att om man tar in en kall bil i garaget och bärjar ladda så får man med den ökade räckvidden pga batteriuppvärmningen trots att det inte är påfylld energi.
Det är också så att om man kollar i appen när bilen vaknar kan värdet ändras.
När laddningen är klar tror bilen att det tex är 80% SOC vilket motsvarar en viss räckvidd och det motsvarar en viss mångd påfylld energi.
Om bilen hade fel om SOC vid laddningen (vanligt) så uppdateras SOC när bilen vaknar om den fått vila lite.
Det i sig innebär att räckviddenkan gå upp eller ned, och det gör att ”+ kWh” ocksåkan gå upp eller ned.
Jag har sett både ock, och har rebt screenshots på en sån.
Har man appen framme och väcker bilen genom att gå nära kan tex ”+ 40 kWh” ändras till +39 kWh eller +41 kWh.
Värdet är alltså helt utan koppling till hur mycket energi som faktiskt gick in i bilen, och alltid överdrivet utifrån bilens beräkning med minst 1/0.955= 4.7% (i vissa fall mer i LFP-bilar).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag tror inte det var ngt avbrott, laddning på natt o tidig morgon samma dygn, inga störningar - se bild fr laddboxen:

Nalle skrev:Jag tror inte det var ngt avbrott, efter hälsotestet med urladdning till 0,0% och vila kvällen innan och sedan laddning under natt o tidig morgon samma dygn, inga störningar - se bild fr laddboxen:
Bilden nu snart en vecka efteråt är inte så detaljerad men det var inte ngt hack i kurvan.