Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Re: Aktien TSLA
Teslamatte. Eller fria fantasier utan verklighetskoppling som jag brukar säga. Varför skulle Tesla bli mer populära i EU för att Tesla har 10 robotaxi i Austin? FSDS är inte lagligt här ens.
Detta är däremot en ”halo effect”:
"Halo effect"

Det sa' man om Cybertruck med men den falnade visst snabbt eller var obefintlig från början.
Vad som kan hända är olyckor, Cruise var väl i princip borta på en olycka med en fotgängare.
- T4s
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/tobias894955
Den här nya, lite billigare, varianten av Model Y som det ryktats om ett tag misstänker jag

VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Mest intressant tycker jag det blir att se hur slutliga prestanda (främst räckvidd) och pris blir jämfört med det som utlovades vid presentationen.
Ska Tesla sälja 50k per år så måste nog pris o prestanda vara extremt bra.
Vinstmariginalen är väl tveksamt om vi kommer att få se, är väl inte alls säkert att Tesla kommer att särredovisa den? I vilket fall tar det ju några år innan det är upprampat så att man kan se vad den blir i inkört läge.
- Credde
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/christian81643
Det är i mina ögon mer breaking att ingen annan insider på Tesla har köpt de senaste 5 åren...
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Teslas höga chefer har nog fått aktier och optioner så det både räcker och blir över.
Går Tesla över 300 idag?
MY RWD Vit 2023
Då är det garanterat sant mao
https://www.wsj.com/business/autos/tesl ... d-0ce61af9
Det är ju småll ironiskt att Elon säger att någon är oetisk. Sälja FSD i 8 år innan det är lagligt, är det etiskt? Eller ljuga för investerare i varje earnings call?
Ja det är rätt komiskt att Elon låtsas bli så upprörd över vad tidningarna skriver med tanke på hur han själv handskas med sanningen.spacecoin skrev: ↑01 maj 2025 07:33Då är det garanterat sant mao
Det är ju småll ironiskt att Elon säger att någon är oetisk. Sälja FSD i 8 år innan det är lagligt, är det etiskt? Eller ljuga för investerare i varje earnings call?
Med det sagt tror jag inte alls på en ny VD som helt ersätter Elon eftersom det skulle krascha aktiekursen totalt.
Däremot verkar det rimligt att tillsätta en ”vice-VD” som har hand om den dagliga driften o låta Elon vara kvar som VD men bara jobba med visioner och mer långsiktigt. Eller en ”vice-VD” som bara ansvarar för själva billtillverkningen?
Dom har ju provat med en COO för biltillverkningen, Tom Zhu, men han blev ju degraderad till Shanghai igen efter 6-13 månader beroende på vem man tror på. Jag antar att han inte slickade Elons rumpa och hade egna åsikter.Maetlarv skrev: ↑01 maj 2025 09:11Ja det är rätt komiskt att Elon låtsas bli så upprörd över vad tidningarna skriver med tanke på hur han själv handskas med sanningen.spacecoin skrev: ↑01 maj 2025 07:33Då är det garanterat sant mao
Med det sagt tror jag inte alls på en ny VD som helt ersätter Elon eftersom det skulle krascha aktiekursen totalt.
Däremot verkar det rimligt att tillsätta en ”vice-VD” som har hand om den dagliga driften o låta Elon vara kvar som VD men bara jobba med visioner och mer långsiktigt. Eller en ”vice-VD” som bara ansvarar för själva billtillverkningen?
Det krävs ju en total dörrmatta, någon som bara gör det för pengarna eller är köpt bulvan för att det ska funka med Elon. Robyn Denholm är ett exempel och Linda Yaccarino är ett annat.
Borde väl inte vara svårt att få tag på en dörrmatta om man betalar bra. Men risken är ju alltid om folk har hög kompetens att de tenderar till att vilja använda den.spacecoin skrev: ↑01 maj 2025 09:15Dom har ju provat med en COO för biltillverkningen, Tom Zhu, men han blev ju degraderad till Shanghai igen efter 6-13 månader beroende på vem man tror på. Jag antar att han inte slickade Elons rumpa och hade egna åsikter.Maetlarv skrev: ↑01 maj 2025 09:11Ja det är rätt komiskt att Elon låtsas bli så upprörd över vad tidningarna skriver med tanke på hur han själv handskas med sanningen.spacecoin skrev: ↑01 maj 2025 07:33Då är det garanterat sant mao
Det krävs ju en total dörrmatta, någon som bara gör det för pengarna eller är köpt bulvan för att det ska funka med Elon. Robyn Denholm är ett exempel och Linda Yaccarino är ett annat.
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
Är det försäljningssuccén i Europa som påverkar?

Upp över 50% på ett år, riktigt starkt.
Upp över 50% på ett år, riktigt starkt.
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Jo, fantastiskt. Upp 1,27% på 3 år, sämre än ett vanligt bankkonto, ned 27% hittills i år. Och vadå försäljningssuccé i Europa? Teslas försäljning i Europa sjönk 11% från 2023 till 2024. Q1 i år är 37% lägre än Q1 2024. Är DET succé?
- Tellus
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ove13063
https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... -i-europa/
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
- Xyborg
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/robin28307
Visst, 2023 var det succé. Men sen dess har de haft sjunkande försäljning på en växande marknad.Tellus skrev: ↑03 maj 2025 00:47https://teslaclubsweden.se/tesla-model- ... -i-europa/
-