Blir nog marginell skillnad med 0% kampanjen. De som köpte för något år sen har tappat 30-50% av bilens värde, så tesla ägare som vill byta upp sig får nog svårt att motivera prisskillnaden ink undertecknad.
För skojs skull så bad jag diverse bilhandlare ge mig en offert på min 2024 model y. Intresset är svalt… Carla kunde inte ens ge mig en offert pga låg efterfrågan.
Detta är väl lite konstigt vinklat? Alla bilar tappar 30% första året. Det är inget unikt med en Tesla.
Det verkar som ditt argument att en person som köpt ny bil för ett år sedan, borde kunna byta bil efter ett år utan större värdeminskning?
Du kan inte byta bil innan 3 år utan att värdeminskningen gått ner mycket fortare än restskulden. I grova drag.
Ja. Det gäller ju alla bilar. I princip.
Har varit med om ett undantag dock. Efter 3 års leasing med en Skoda Enyaq ville handlaren ha 70% av inköpspriset på bilen vid utköp. Galet.
2021 när Y kom kostade den 729 minus 70 i premie, så ”samma” bil fast bättre är billigare idag även om man inte räknar med 0% räntan.
Vet ej hur andra elbilar har utvecklats prismässigt på 4 år. https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Är den nya verkligen bättre?
Min bil har (hade) radar, parkeringssensorer och riktiga spakar. Värme på alla tre platser bak.
Dessutom utbytta stötdämpare.
Den nya har (också) förbättrad komfort och ett fiffigare baksäte.
Marginellt ökad räckvidd, men inte snabbare laddning.
Samt en skärm i baksätet.
TeslaLeo
" Model Y Juniper är ju (om man ska tro recensionerna) en av världens bästa bilar. "
Håller med
Tyngre och lägre markfrigång. Hurra.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
2021 när Y kom kostade den 729 minus 70 i premie, så ”samma” bil fast bättre är billigare idag även om man inte räknar med 0% räntan.
Vet ej hur andra elbilar har utvecklats prismässigt på 4 år. https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... i-sverige/
Är den nya verkligen bättre?
Min bil har (hade) radar, parkeringssensorer och riktiga spakar. Värme på alla tre platser bak.
Dessutom utbytta stötdämpare.
Den nya har (också) förbättrad komfort och ett fiffigare baksäte.
Marginellt ökad räckvidd, men inte snabbare laddning.
Samt en skärm i baksätet.
TeslaLeo
" Model Y Juniper är ju (om man ska tro recensionerna) en av världens bästa bilar. "
Håller med
Tyngre och lägre markfrigång. Hurra.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Har ännu inte provkört nya modellen, men bara att provsitta, känna på interiören, stänga dörrarna osv gav klart högre premiumkänska än gamla Y så redan stillastående är den ett rejält lyft
Är den nya verkligen bättre?
Min bil har (hade) radar, parkeringssensorer och riktiga spakar. Värme på alla tre platser bak.
Dessutom utbytta stötdämpare.
Den nya har (också) förbättrad komfort och ett fiffigare baksäte.
Marginellt ökad räckvidd, men inte snabbare laddning.
Samt en skärm i baksätet.
TeslaLeo
" Model Y Juniper är ju (om man ska tro recensionerna) en av världens bästa bilar. "
Håller med
Tyngre och lägre markfrigång. Hurra.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
TeslaLeo
" Model Y Juniper är ju (om man ska tro recensionerna) en av världens bästa bilar. "
Håller med
Tyngre och lägre markfrigång. Hurra.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Ja, dessutom så var det onödigt att dra upp just dessa saker som fungerar lika bra/dåligt som tidigare modellen eftersom de inte ändrats alls
TeslaLeo
" Model Y Juniper är ju (om man ska tro recensionerna) en av världens bästa bilar. "
Håller med
Tyngre och lägre markfrigång. Hurra.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Spännande att du tycker att regnsensorn funkar fint i din bil.
Med tanke på att det inte finns någon sensor alltså.
Det är ju lite tjatigt med alla fanatiker som hävdar att allt fungerar perfekt. När man ställer detaljerade frågor brukar det visa sig att så inte är fallet.
Enligt Tesla SC är det inget fel på min bil, inte på de andra bilar som krånglar heller.
TeslaLeo
" Model Y Juniper är ju (om man ska tro recensionerna) en av världens bästa bilar. "
Håller med
Tyngre och lägre markfrigång. Hurra.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Instämmer! Väldigt tjatigt! Vi har redan hört Mikebikes klagan +300 ggr.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Instämmer! Väldigt tjatigt! Vi har redan hört Mikebikes klagan +300 ggr.
Intressant att en spinkigare blinkersspak (med färre funktioner) nämns som en feature.
BLIS är ju en förbättring, men också som något min XC60 hade redan 2009.
"En av världens bästa" vilket alltså betyder att flera andra är bättre, och det betyder inte per auomatik att den är bättre än tidigare.
När den kom var den världens bästa bil (enligt mig).
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Instämmer! Väldigt tjatigt! Vi har redan hört Mikebikes klagan +300 ggr.
Men om klagomålet fortfarande gäller så är det väl relevant att fortsätta dra upp det?
På vår Y fungerar sensorfunktionen lite då och då, det är fortfarande vanligt med torr viftande samt den har svårt för viss typ av regn, och reagerar för långsamt vid plötsliga översköljningar vid passage av lastbilar t.ex.
Så skulle hålla med om att den inte är fullt ut fungerande som den borde. Och som de gör på andra fordon, t.ex. på äldre model s som hade egen regnsensor.
För att spekulera kring trådämnet - jag tror inte 0% är vad som erfordras för att alla kunder helt ska bortse från det senaste halvårets händelser. Framför allt tror jag de stora företagskunderna kommer att fortsätta avvakta då de är måna om sitt varumärke och deras beslut ursprungligen inte förefaller vara baserat på kostnadsaspekter.
Det har säkert en något större betydelse för privatmarknaden, frågan är väl mer om det övertygar den tveksamma massan eller mer av de redan frälsta som väljer att byta upp sig?
Men erbjudandet kan väl ses som en bekräftelse på att försäljningen knappast varit lysande och att orderstocken inte är alltför imponerande. Spännande tider, blir intressant att följa leveranserna kommande månader.
Klart den är bättre nu, solklart.
Snyggare, tystare, mer premium. Som med Highland, så som den skulle varit vid lansering för några år sedan.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Instämmer! Väldigt tjatigt! Vi har redan hört Mikebikes klagan +300 ggr.
Men om klagomålet fortfarande gäller så är det väl relevant att fortsätta dra upp det?
På vår Y fungerar sensorfunktionen lite då och då, det är fortfarande vanligt med torr viftande samt den har svårt för viss typ av regn, och reagerar för långsamt vid plötsliga översköljningar vid passage av lastbilar t.ex.
Så skulle hålla med om att den inte är fullt ut fungerande som den borde. Och som de gör på andra fordon, t.ex. på äldre model s som hade egen regnsensor.
Då föreslår jag att Mikebike eller någon annan missnöjd Tesla ägare startar en egen tråd om det så kan ni diskutera regnsensorn och farthållaren där och att ni inte i varje NY tråd drar upp samma visa om och om igen med klagan över regnsensor och farthållaren mm.
Denna tråd handlar om 0% ränta och om det kan få fart på försäljningen!
För att spekulera kring trådämnet - jag tror inte 0% är vad som erfordras för att alla kunder helt ska bortse från det senaste halvårets händelser. Framför allt tror jag de stora företagskunderna kommer att fortsätta avvakta då de är måna om sitt varumärke och deras beslut ursprungligen inte förefaller vara baserat på kostnadsaspekter.
Det har säkert en något större betydelse för privatmarknaden, frågan är väl mer om det övertygar den tveksamma massan eller mer av de redan frälsta som väljer att byta upp sig?
Men erbjudandet kan väl ses som en bekräftelse på att försäljningen knappast varit lysande och att orderstocken inte är alltför imponerande. Spännande tider, blir intressant att följa leveranserna kommande månader.
Jag instämmer, tror 0% ränta har stor betydelse för privatmarknaden men inte för företagen. Jag har nyligen hört ett rykte från en initierad om att HR chefer på flera stora Svenska bolag med många tjänstebilar har pratat ihop sig om att bojkotta Tesla. Jag vet inte om det stämmer men om det är så kommer det så klart påverka Tesla märkbart i Sverige.
För att spekulera kring trådämnet - jag tror inte 0% är vad som erfordras för att alla kunder helt ska bortse från det senaste halvårets händelser. Framför allt tror jag de stora företagskunderna kommer att fortsätta avvakta då de är måna om sitt varumärke och deras beslut ursprungligen inte förefaller vara baserat på kostnadsaspekter.
Det har säkert en något större betydelse för privatmarknaden, frågan är väl mer om det övertygar den tveksamma massan eller mer av de redan frälsta som väljer att byta upp sig?
Men erbjudandet kan väl ses som en bekräftelse på att försäljningen knappast varit lysande och att orderstocken inte är alltför imponerande. Spännande tider, blir intressant att följa leveranserna kommande månader.
Jag instämmer, tror 0% ränta har stor betydelse för privatmarknaden men inte för företagen. Jag har nyligen hört ett rykte från en initierad om att HR chefer på flera stora Svenska bolag med många tjänstebilar har pratat ihop sig om att bojkotta Tesla. Jag vet inte om det stämmer men om det är så kommer det så klart påverka Tesla märkbart i Sverige.
Jag är väl generellt lite skeptisk till den typen av uppgifter, lever i tron att de stora bolagen är tämligen mån om att undvika beslut i "kartell" oaktat vilka beslut det handlar om. Men det är klart - policys och riktlinjer är ju tämligen öppna och det är nog ingen slump att neutrala bilval oftast varit populärast i detta segment (Volvo, VW och på sin tid även Saab etc.). Och här finns en del i vågskålen numera som inte talar till Teslas fördel - kollektivavtal men framför allt signalvärdet i samband med kund- och arbetsplatsbesök är två exempel. Det reducerade teknikförsprånget ett annat, det finns fler valbara alternativ numera och konkurrensen ökar i rasande takt. En nära anhörig till mig ska ersätta sin M3 LR inom något år, i det bolaget är Tesla inte längre ett valbart alternativ, som jag förstår det beroende på ovan nämnda anledningar.
När det gäller privatkunderna handlar det mer om individens värdering av signalvärdet vs prislappen (man brukar ju säga att allt har ett pris, och det stämmer kanske ofta...?). Så hur mycket billigare än jämförbara konkurrenter behöver en Tesla bli i inköp/leasing för att motivera oönskad exponering och eventuell osäkerhet i andrahandsvärde med många bilar ut till begagnatmarknaden inom de kommande åren? Detta är nog betydligt mer osäkert och det är nog denna målgrupp (kapitalstark medelklass?) som är främsta målgrupp för denna kampanj. Tänker jag.
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Instämmer! Väldigt tjatigt! Vi har redan hört Mikebikes klagan +300 ggr.
Farthållaren funkar ca 90% i min, och dom sista 10% hamnar man i potentiellt farliga situationer, t.ex bromsar in på motorväg från 110km/h till 40km/h. Torkarblanden på min bil körs på helt torra dagar och på torr ruta. Det tjatas eftersom förväntningarna är att dessa funktioner ska fungera bättre på en så teknologiskt avancerad bil.
Snyggare är högst subjektivt. Mer premium med färre funktioner och spakar?
Nej, premium vore en fungerande farthållare och regnsensor.
Nej, förresten, något som är standard i alla andra bilar kan knappast kallas premium?
Både farthållaren och regnsensorn funkar fint i min MY. Du har nog något fel på din bil. Det börjar bli lite tjatigt också med samma sak gång på gång.
Instämmer! Väldigt tjatigt! Vi har redan hört Mikebikes klagan +300 ggr.
Men om klagomålet fortfarande gäller så är det väl relevant att fortsätta dra upp det?
På vår Y fungerar sensorfunktionen lite då och då, det är fortfarande vanligt med torr viftande samt den har svårt för viss typ av regn, och reagerar för långsamt vid plötsliga översköljningar vid passage av lastbilar t.ex.
Så skulle hålla med om att den inte är fullt ut fungerande som den borde. Och som de gör på andra fordon, t.ex. på äldre model s som hade egen regnsensor.
Då föreslår jag att Mikebike eller någon annan missnöjd Tesla ägare startar en egen tråd om det så kan ni diskutera regnsensorn och farthållaren där och att ni inte i varje NY tråd drar upp samma visa om och om igen med klagan över regnsensor och farthållaren mm.
Denna tråd handlar om 0% ränta och om det kan få fart på försäljningen!
Fast 0%-räntan måste sättas i relation till många aspekter, t.ex. hur bra bilen är, villighet att köpa en tesla givet Elons påverkan på varumärket, bilen i förhållande till andra fordon m.m. Annars blir diskussionen om påverkan av 0% ränta helt platt. lite som att diskutera prisvärdheten på biltemakorven för 5kr utan att ta med dess smak i diskussionen.
För att spekulera kring trådämnet - jag tror inte 0% är vad som erfordras för att alla kunder helt ska bortse från det senaste halvårets händelser. Framför allt tror jag de stora företagskunderna kommer att fortsätta avvakta då de är måna om sitt varumärke och deras beslut ursprungligen inte förefaller vara baserat på kostnadsaspekter.
Det har säkert en något större betydelse för privatmarknaden, frågan är väl mer om det övertygar den tveksamma massan eller mer av de redan frälsta som väljer att byta upp sig?
Men erbjudandet kan väl ses som en bekräftelse på att försäljningen knappast varit lysande och att orderstocken inte är alltför imponerande. Spännande tider, blir intressant att följa leveranserna kommande månader.
Jag instämmer, tror 0% ränta har stor betydelse för privatmarknaden men inte för företagen. Jag har nyligen hört ett rykte från en initierad om att HR chefer på flera stora Svenska bolag med många tjänstebilar har pratat ihop sig om att bojkotta Tesla. Jag vet inte om det stämmer men om det är så kommer det så klart påverka Tesla märkbart i Sverige.
Jag är väl generellt lite skeptisk till den typen av uppgifter, lever i tron att de stora bolagen är tämligen mån om att undvika beslut i "kartell" oaktat vilka beslut det handlar om. Men det är klart - policys och riktlinjer är ju tämligen öppna och det är nog ingen slump att neutrala bilval oftast varit populärast i detta segment (Volvo, VW och på sin tid även Saab etc.). Och här finns en del i vågskålen numera som inte talar till Teslas fördel - kollektivavtal men framför allt signalvärdet i samband med kund- och arbetsplatsbesök är två exempel. Det reducerade teknikförsprånget ett annat, det finns fler valbara alternativ numera och konkurrensen ökar i rasande takt. En nära anhörig till mig ska ersätta sin M3 LR inom något år, i det bolaget är Tesla inte längre ett valbart alternativ, som jag förstår det beroende på ovan nämnda anledningar.
När det gäller privatkunderna handlar det mer om individens värdering av signalvärdet vs prislappen (man brukar ju säga att allt har ett pris, och det stämmer kanske ofta...?). Så hur mycket billigare än jämförbara konkurrenter behöver en Tesla bli i inköp/leasing för att motivera oönskad exponering och eventuell osäkerhet i andrahandsvärde med många bilar ut till begagnatmarknaden inom de kommande åren? Detta är nog betydligt mer osäkert och det är nog denna målgrupp (kapitalstark medelklass?) som är främsta målgrupp för denna kampanj. Tänker jag.
Kan vara flockbeteende pga media trycket men också en synk. Enligt min källa som jobbar på ett av bolagen finns det en form synk vilket så klart vore väldigt anmärkningsvärt. Men det är stora bolag som plockat bort Tesla tex Telia, Skanska, Bonnier, Ericsson, Alfa Laval mfl och dessa företags högsta HR chefer träffar varandra i olika nätverk.
Jag tror 0% kommer boosta privatmarkanden. Nya Model Y är från början en väldigt prisvärd bil och med 0 ränta än mer intressant.
Jag tror många köpare gått och väntat på kampanjen. Man är inte så sugen på att betala 5% för en tesla eftersom gjort kunderna vana vid den nivån.
Instämmer med detta, de långa utdragna räntekampanjerna förra året har gjort att det blivit ett normalläge med låg ränta. Jag tror absolut många väntat och utgår från att ”såklart kommer det räntekampanj igen, det är ju så Tesla gör, vi väntar in det.”
Jag tror många köpare gått och väntat på kampanjen. Man är inte så sugen på att betala 5% för en tesla eftersom gjort kunderna vana vid den nivån.
Instämmer med detta, de långa utdragna räntekampanjerna förra året har gjort att det blivit ett normalläge med låg ränta. Jag tror absolut många väntat och utgår från att ”såklart kommer det räntekampanj igen, det är ju så Tesla gör, vi väntar in det.”
Är ju inget problem för Tesla egentligen.
De kan ju höja priset för att täcka kostnaden.
De höjde väl priset på Juniper nu tex.
Jag tror många köpare gått och väntat på kampanjen. Man är inte så sugen på att betala 5% för en tesla eftersom gjort kunderna vana vid den nivån.
Instämmer med detta, de långa utdragna räntekampanjerna förra året har gjort att det blivit ett normalläge med låg ränta. Jag tror absolut många väntat och utgår från att ”såklart kommer det räntekampanj igen, det är ju så Tesla gör, vi väntar in det.”
Är ju inget problem för Tesla egentligen.
De kan ju höja priset för att täcka kostnaden.
De höjde väl priset på Juniper nu tex.
Man har ju också stoppat i lite nya artiklar. Ventilerade stolar och baksätesdisplay kostar ju t.ex. rimligen lite mer jämfört med pre-facelift.
Jag tror många köpare gått och väntat på kampanjen. Man är inte så sugen på att betala 5% för en tesla eftersom gjort kunderna vana vid den nivån.
Instämmer med detta, de långa utdragna räntekampanjerna förra året har gjort att det blivit ett normalläge med låg ränta. Jag tror absolut många väntat och utgår från att ”såklart kommer det räntekampanj igen, det är ju så Tesla gör, vi väntar in det.”
Är ju inget problem för Tesla egentligen.
De kan ju höja priset för att täcka kostnaden.
De höjde väl priset på Juniper nu tex.
Man har ju också stoppat i lite nya artiklar. Ventilerade stolar och baksätesdisplay kostar ju t.ex. rimligen lite mer jämfört med pre-facelift.