Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Här diskuterar vi om Tesla Energys produkter, såsom tex hemmabatteriet Tesla PowerWall, solceller, etc.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare

Re: Tänkte lägga på solceller på taket. Är det ett bra läge?

Inlägg av MY_piraya »

Har du ett batteri eller v2h med 50kwh eller mer så täcker det väldigt mycket av din bostadsel. (Självklart har du direktverkande el uppvärmning så drar det ju en del... ) Själv har vi fjärrvärme så våran el är inte mer än ~10kwh per vecka...

Ska man göra en sådan stor investering i sin bostad så ska det självklart täcka alla uttag...
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
wheels

Inlägg av wheels »

frippe skrev: 28 apr 2025 20:07
MY_piraya skrev: 28 apr 2025 19:22
wheels skrev: 28 apr 2025 15:58

Är mycket nöjd med det hela, särskilt preppern i mig :lol: Kan även köra Ö-drift, inte för att jag tror jag har nån nytta av det, om inte rysshelvetet escalerar förstås
Nice 👍 att installera solceller och batterier utan ödrift är dumsnålt... Se hur det ser ut i Spanien idag ..
Nja, vad kostar det att kunna köra hela huset vid strömavbrott? Många ödfriftsystem ger snarare enbart ett par kW via ett par uttag eller vi någon fas. Inte mer än så. Vilket också kostar en del extra.

Nu har visserligen priserna på solceller gått ned en hel del sedan topparna, men skulle tveka om det ens är lönsamt nu, utan en rejält tilltagen batteribackup, då med anledning till de dåliga priserna mitt på dagen.
Man vill så klart ha en riktig ö-drift och ett ordentligt stort batteri. Min inverter kan leverera 10 kW, med eller utan ö-drift.
Som det ser ut nu med bara fem månaders referens borde jag ha tjänat in batteriet på fem år
Sen kan man undra hur länge batteriet klarar en i princip full cykel per dag
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

wheels skrev: 29 apr 2025 07:53
frippe skrev: 28 apr 2025 20:07
MY_piraya skrev: 28 apr 2025 19:22
wheels skrev: 28 apr 2025 15:58

Är mycket nöjd med det hela, särskilt preppern i mig :lol: Kan även köra Ö-drift, inte för att jag tror jag har nån nytta av det, om inte rysshelvetet escalerar förstås
Nice 👍 att installera solceller och batterier utan ödrift är dumsnålt... Se hur det ser ut i Spanien idag ..
Nja, vad kostar det att kunna köra hela huset vid strömavbrott? Många ödfriftsystem ger snarare enbart ett par kW via ett par uttag eller vi någon fas. Inte mer än så. Vilket också kostar en del extra.

Nu har visserligen priserna på solceller gått ned en hel del sedan topparna, men skulle tveka om det ens är lönsamt nu, utan en rejält tilltagen batteribackup, då med anledning till de dåliga priserna mitt på dagen.
Man vill så klart ha en riktig ö-drift och ett ordentligt stort batteri. Min inverter kan leverera 10 kW, med eller utan ö-drift.
Som det ser ut nu med bara fem månaders referens borde jag ha tjänat in batteriet på fem år
Sen kan man undra hur länge batteriet klarar en i princip full cykel per dag
Ja, riktig ödrift som klarar hela huset vore så klart bäst. Men finns någon artikeln om problem med kortslutningsström, men den kanske är löst i ditt system?
https://www.elinstallatoren.se/2021/10/ ... id-odrift/

Ett utrymme som ska klara brand i 60minuter, är också lite utrymmeskrävande och lite speciellt.
Men helt klart görbart.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar