Model Y E80
Moderator: Redaktion
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1907
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Model Y E80
Nu börjar det komma fler detaljer om nya MY E80 från flera håll.
"Rumor:
50 kwh
Smaller tire for similar EPA
No Roof Glass
Half speaker
Fabric seats
No seat heating"
https://www.automotorsport.se/nyheter/b ... e-batteri/
"Rumor:
50 kwh
Smaller tire for similar EPA
No Roof Glass
Half speaker
Fabric seats
No seat heating"
https://www.automotorsport.se/nyheter/b ... e-batteri/
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y E80
Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.
Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också
Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också

Model Y LR AWD 2022
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1907
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Model Y E80
Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.jonasl skrev: ↑29 apr 2025 16:06Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.
Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också![]()
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y E80
Vid köp av ny bil ja. Men jag har nog ändå hellre kvar vår gamla.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model Y E80
En bil utan stolsvärme i norra Europa?




MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
- Sportbilsentusiasten
- Inlägg: 959
- Blev medlem: 31 okt 2023 06:41
Re: Model Y E80
300k kan vi nog glömma tyvärr. En bit under 400k är däremot rimligt, men gissar på 430k.Lerumsexpressen skrev: ↑29 apr 2025 16:12Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.jonasl skrev: ↑29 apr 2025 16:06Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.
Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också![]()
Bilnjutare som äntligen köpt elbil
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- C40 Twin Ultimate 2024, plus all extrautrustning
- MB E-klass 2018 AMG-paket, Burmester, akustikpaket, glastak, självkörande
- Miata ND 2017 Recarostolar, moddad motor/chassi för bana, Cup2-däck, omtunad för etanol
- Lerumsexpressen
- Teslaägare
- Inlägg: 1907
- Blev medlem: 12 feb 2022 22:58
Re: Model Y E80
Jag tror du ligger mer rätt med priset än det jag är beredd att betala för en budget MY.Sportbilsentusiasten skrev: ↑29 apr 2025 19:37300k kan vi nog glömma tyvärr. En bit under 400k är däremot rimligt, men gissar på 430k.Lerumsexpressen skrev: ↑29 apr 2025 16:12Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.jonasl skrev: ↑29 apr 2025 16:06Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.
Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också![]()
Blir spännande se om Tesla bränner fler broar eller om det blir en ekonomisk succé?
MY RWD 2023
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
Seat Mii Electric 2021
Såld; M3 LR 2022
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 4448
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Model Y E80
Jag tror det kommer vara någon större skillnad på utseendet också. Typ ingen lightbar fram och bak.
Model Y LR AWD 2022
Re: Model Y E80
Jag håller med. Plåttak och tygstolar ser jag inte som en nackdel alls. Jag hade inte haft något emot att ha det i min vanliga yLerumsexpressen skrev: ↑29 apr 2025 16:12Beroende på priset, med ett pris kring 300 kkr och 50 kWh batteri så hade jag accepterat alla ändringar som angetts hitintills.jonasl skrev: ↑29 apr 2025 16:06Jag hade varit helt OK med plåttak och tygstolar i vår bil faktiskt. Däck i rimlig dimension hade också varit helt OK. 50kWh batteri var väl vad vi hade i gamla Model 3 SR+ och det gick att leva med men Y LR är klart enklare på längre resor.
Men ljudsystemet hade jag saknat. Antagligen stolsvärme också![]()
Model Y LR AWD -24
Re: Model Y E80
En omöjlighet idag på en bil som säljs i vårt klimat. Där tror jag inte att det handlar om att spara pengar utan om att medvetet se till bilen känns mindre värd. Finns det ens några billiga skitbilar idag som säljs utan stolsvärme iaf på förarstolen?
Re: Model Y E80
Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Re: Model Y E80
Kommer nog inte alls till vår marknad, likt den M3 som görs/gjordes i /för Mexiko.
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
RN1185456xx Leverans 24/5 2023
Re: Model Y E80
Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.flamman skrev: ↑30 apr 2025 07:33Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.
Re: Model Y E80
Stämmer att som förare så märker man inte så mycket av glastaket alls i MY. Där krävs en MX med högre framruta för att få uppleva glastaket. I baksätet är det tvärtom, trevligare i MY än i MX.Jerker skrev: ↑30 apr 2025 12:48Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.flamman skrev: ↑30 apr 2025 07:33Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.
Min poäng är också att allt annat lika så skulle krävas att man är kortare för att få samma huvudutrymme i kupén eller längre för att nå upp på taket om MY utrustades med plåttak. Värmen minns jag också men det är ju för att det är gamla modellen.

Senast redigerad av flamman, redigerad totalt 1 gånger.
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024
Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld
Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Inlägg: 1176
- Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
- Ort: Norrland
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Re: Model Y E80
Instämmer, jag tror glastak ger störst upplevelse för baksätespassagerare.Jerker skrev: ↑30 apr 2025 12:48Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.flamman skrev: ↑30 apr 2025 07:33Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.
Tesla Model Y Performance
Re: Model Y E80
...och baksätespassagerare har vi nästan aldrig...Arctic Drifter skrev: ↑30 apr 2025 14:08Instämmer, jag tror glastak ger störst upplevelse för baksätespassagerare.Jerker skrev: ↑30 apr 2025 12:48Jag växlar mellan att köra en Y och en annan bil med plåttak. Jag tänker aldrig att det känns bättre att sitta i Teslan pga glastaket. Det enda som jag har tänkt på är när det är riktigt soliga och varma dagar. Tack vare AC:n är det ju svalt i luften i kupén men ändå är jag varm uppepå huvudet pga instrålningen.flamman skrev: ↑30 apr 2025 07:33Ett syfte är att få högt inne i kupén men ändå en lägre/effektivare bil. Plåttak bygger ju mer med plåt och innertak.
Sen tycker jag personligen att det är nice att kunna få in ljus in i bilen. På min EV9 har jag två mindre glas-tak med jalusier man kan dra för. Det blir en härligt varje gång man drar bort dem under ljusa dagar. Vintertid har jag dem fördragna för då är det mest mörkt ändå och blir mindre kallras från taket (som väl Tesla gjort bättre med Juniper/Opal som har fått mer isolerat glas).
Så den enda, för mig, märkbara effekten av glastak är en negativ sådan.
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9388
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Model Y E80
För oss är största nackdelen med glastaket den ökade ljudnivån från takräcken och cykelhållare.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Re: Model Y E80
Jag håller helt med. Jag vågar inte ha takräcke med cykelhållare på taket på min y. Jag har läst alltför många inlägg om spruckna tack. Skall cyklarna med så blir det på taket på andrabilen.
Model Y LR AWD -24